[Auto] Hifi in een stationwagon? Help?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 12:17

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Het gaat om mijn Audi 100 Avant, deze jongen :

Afbeeldingslocatie: http://www.koala.demon.nl/Fotos/Audi/C4_frontside2_NL.jpg

Ik heb deze auto een paar weken geleden aangeschaft en hij bevalt prima.. op 1 ding na. Het geluid wat uit de standaard deur speakers komt klinkt voor geen meter..

Aan mijn radio ligt het niet, dat is een Pioneer DEH-4000R-B (4x45W) welke ik in '99 gekocht heb.n Deze radio heeft in diverse auto's gezeten.. waaronder mijn Renault Megane Coupe welke was voorzien van een 6-speaker 120watt "surround set" (zo werd het setje aangeduid - was het 'zwaarste' set speakers dat bij de auto geleverd kon worden af fabriek) en dat klonk ERRRGG goed. (Kleine auto, scheelt ook natuurlijk). Ook de standaard VW Golf IV speakers klonken goed met mijn Pioneer radio alhoewel niet zo goed als die van de Renault.. daarvan heb ik de achterspeakers nog. (Long story..)

Maar de speakers in de Audi 100 klinken echt heel erg schel/duf/blikkerig.. Ik heb alleen maar speakers in de voordeuren met een kleine tweater bovenin en vermoedelijk een 2-weg speaker odnerin de deur.

Dus moeten er maar eens andere speakers in alleen daar heb ik nog wat vragen over:

Waar?

Het gaat dus om een stationwagon... Ik mis dus al meteen een hoedenplank! (En speakers aan zo'n oprol gordijn hangen.. :P )En daarnaast.. ben ik een ACTIEF gebruiker van mijn auto, ik heb ook bewust voor een stationwagon gekozen vanwege mijn hond. Dus daar speakers inbouwen, reservewiel etc vervangen door dikke subwoofer etc etc.. dat gaat allemaal niet werken.

Dus dan hou ik alleen de voordeuren en achterdeuren over.. tenzij iemand een heel slim idee heeft? Iemand met een station ervaring met het inbowuen van audio?

Formaat?

Dus... dan maar beginnen met de voordeuren. Er staat nergens in de A100 handleiding wat voor formaat die speakers zijn. Ook op de diverse Audi fan sites kan ik alles vinden over tunen, engine specs maar.. geen woord over die speakersize. Of alleen van de Audi 100 type 44.. dat is het voorgaande model, en niets over de C4, de Audi 100 en A6 van '91 tot '97.

En de specs kloppen ook vaak niet...kijk maar naar deze site:

http://home.earthlink.net/~cyberses/oem/audi.html

Ik heb een Audi 100 Avant uit Dec '93. Volgens deze tabel zou ik dan 3.5" Inch speakers op het Dashboard moeten hebben en 5.25" in de rear door. Nou kan dat van die Rear door wel kloppen maar dashboard? Nee.. ik heb alles in de deur zitten.. niet op het dashboard :? :?

Weet iemand waar ik nog meer kan kijken? Of wat voor zaak ik kan bellen? Ik ben niet zo thuis in die zaken..

Wat voor speakers?

Dit hoofdstuk komt wel als we weten wat voor maat speakers er in moeten :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Eerhm ff over de typo's.. ik heb even op een flinke 100% cpu load gezeten toen ik dit aan het typen was.. het duurde nogal totdat ik iets op het scherm kreeg. Vergeef me :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Jij ruilt een megane coupé in voor een audi :?
Als je er niet bij had gezegt dat het voornamelijk om de ruimte ging (tenminste, dat haal ik uit je verhaal) dan had ik je voor gek verklaart. Die megane is echt een mooie bak. :9~

Om achter de speaker size te komen kan je denk ik het beste je deurpanelen even losschroeven. Kan je meteen kijken hoe diep het is. Die standaard speakertjes zullen erg plat zijn en wil je toch nog wat geluid, dan zullen ze toch weer een stukkie dieper worden.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 10:55 schreef Fox-Web het volgende:
Jij ruilt een megane coupé in voor een audi :?
Als je er niet bij had gezegt dat het voornamelijk om de ruimte ging (tenminste, dat haal ik uit je verhaal) dan had ik je voor gek verklaart. Die megane is echt een mooie bak. :9~
Nee :) Die Megane Coupe was een lease auto (1.9DTi). Ik heb nu een baan zonder lease auto dus had ik een auto nodig. En als ik dan toch een auto moest kopen dan wilde ik ook een mooie grote stationwagon hebben.. want de hond was 9 maanden geleden een hele kleine lieve puppie van 6 weken.. tis nu een groot monster :) Maar wel erg lief hoor.

Maar om heel eerlijk te zeggen, deze Audi 100 Avant 2.6 V6 rijdt wel lekkerder dan de Megane Coupe. Veel rustiger en dat geluid van die 6-pitter... heel heel fraai :)
Om achter de speaker size te komen kan je denk ik het beste je deurpanelen even losschroeven. Kan je meteen kijken hoe diep het is. Die standaard speakertjes zullen erg plat zijn en wil je toch nog wat geluid, dan zullen ze toch weer een stukkie dieper worden.
Het zijn echt van die hele kleine panelen daar in de deur.. dus echt diep zullen die speakers niet zijn. Ik zal toch geen 'custom' doorpanelen moeten gaan maken/kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Als je echt heel weinig ruimte nu hebt en je hebt de mogelijkheid om met custom panelen dit groter te maken, dan zou ik dat zeker doen als ik jou was. Je kan wel speakers gaan zoeken die er maar net in passen maar dan zal je weer van dat bagger geluid krijgen.
Nee :) Die Megane Coupe was een lease auto (1.9DTi). Ik heb nu een baan zonder lease auto dus had ik een auto nodig. En als ik dan toch een auto moest kopen dan wilde ik ook een mooie grote stationwagon hebben.
Ah vandaar.
want de hond was 9 maanden geleden een hele kleine lieve puppie van 6 weken.. tis nu een groot monster :) Maar wel erg lief hoor.
Kleintjes worden groot he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:31
Gewoon een paar goede composets in de deuren fixen, 13 en 16cm zijn de meest gangbare maten tegenwoordig voor die speakers. Loop eens een goede car-hifi zaak binnen, die hebben meestal wel overzichten wat er zoal in de deuren past van jou station. Volkswagen/audi is daar meestal niet al te zuinig mee, als er inderdaad voorin een 16cm compotje past dan kun je daar al goede resultaten mee bereiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:22 schreef Fox-Web het volgende:
Als je echt heel weinig ruimte nu hebt en je hebt de mogelijkheid om met custom panelen dit groter te maken, dan zou ik dat zeker doen als ik jou was. Je kan wel speakers gaan zoeken die er maar net in passen maar dan zal je weer van dat bagger geluid krijgen.
Kan je die pre-fab kopen of moet in de weer met hars en andere troep? *slik* Ik ben daar niet zo handig in :)
Kleintjes worden groot he :P
Hou op zeg... we dachten dat het een middelgrote hond zou worden maar erhm hij houdt niet op met groeien! (waar zit het knopje?! :P ) .. maar mij hoor je niet klagen, grote knuffelbeer op 4 poten waar mee ik altijd lekker ga zwemmen enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:25 schreef dominator het volgende:
Gewoon een paar goede composets in de deuren fixen, 13 en 16cm zijn de meest gangbare maten tegenwoordig voor die speakers.
Dat kan best eens kloppen .. Als ik de gegevens combineer van de diverse audio/audi sites (bij geen 1 klopt het helemaal) kom op ik op 5.25" voor de voordeuren en 6.5" voor de achterdeuren. Dat zou dan uit mijn hoofd (en Calc, het meest gebruikte programam onder Windows :P ) neerkomen op ~13.34cm voor de voordeuren en ~16.51cm voor de achterdeuren.
Loop eens een goede car-hifi zaak binnen, die hebben meestal wel overzichten wat er zoal in de deuren past van jou station. Volkswagen/audi is daar meestal niet al te zuinig mee, als er inderdaad voorin een 16cm compotje past dan kun je daar al goede resultaten mee bereiken!
Niet te zuinig? Ze waren bij de A100 zeer zuinig met de voordeuren! Bij mijn Golf IV (lease auto)had ik inderdaad flinke ruimte voor speakers in de deurpanelen.. die waren echt breed. Maar bij mijn Audi zijn ze erg smal!! Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Laatst online: 25-09-2024
je kunt die voorspeakers vervangen voor speakers met meer wattage,100 watt is genoeg (je hoeft hier alleen de hoge tonen uit te persen,lage tonen is niet belangrijk)voor de lage tonen neem je gewoon een pioneer bassbox,dat houdt dan wel in dat je een kleine box achterin de kofferbak heb staan en je moet er een versterker voor plaatsen,maar dan blijft er genoeg ruimte over voor de hond geloof mij maar.

ik heb zelf een toyota celica en had ook het probleem dat ik niet veel ruimte had,en de hoedenplank wou ik niet verklooien,ik heb voor deze oplossing gekozen en er komt me toch een geluid uit,dat wil je niet weten,ik had wel het geluk dat de standaard voorspeakers van de celica al zeer goed klonken,maar door die bassbox erbij te zetten is het helemaal klaar,doordat je een vette bas erbij hebt hoef je niet persee hightech voorspeakers te hebben namelijk,je kunt het zelfs ook al eerst proberen met de speakers die er
nu inzitten.
ik weet alleen niet zo uit mee hoofd wat het typenummer van die bassbox is,dan zou ik ff moeten kijken.ik heb het even opgezocht,het typenummer dat ik heb is de TS-WX205 [url]http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=603&taxonomy_id=25;130[/url
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.nl/images/products/carspeakers/pioneer/1012233447236ts-wx205_detailpage.jpg

ze hebben ook een subwoofer met versterker erin,das voor jou misschien zelfs nog handiger http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=604&taxonomy_id=25;130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Kan je die pre-fab kopen of moet in de weer met hars en andere troep? *slik* Ik ben daar niet zo handig in :)
Weet ik zo niet. Dat zal je echt ff bij de betere car-hifi zaak gaan kijken zoals dominator al zei.
Hou op zeg... we dachten dat het een middelgrote hond zou worden maar erhm hij houdt niet op met groeien! (waar zit het knopje?! :P ) .. maar mij hoor je niet klagen, grote knuffelbeer op 4 poten waar mee ik altijd lekker ga zwemmen enzo ;)
Zwemmen met zo'n log beest vind ik maar niks. Als ie zijn poten op je schouders legt, zou je nog verzuipen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:33 schreef wackomack het volgende:
je kunt die voorspeakers vervangen voor speakers met meer wattage,100 watt is genoeg (je hoeft hier alleen de hoge tonen uit te persen,lage tonen is niet belangrijk)voor de lage tonen neem je gewoon een pioneer bassbox,dat houdt dan wel in dat je een kleine box achterin de kofferbak heb staan en je moet er een versterker voor plaatsen,maar dan blijft er genoeg ruimte over voor de hond geloof mij maar.
Bedoel je die Activesubwoofer van Pioneer, die 200watter?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken want een Celica is iets kleiner dan een mijn Audi :)

Afbeeldingslocatie: http://www.koala.demon.nl/Fotos/Audi/C4_Side_NL.jpg

Moet die dus aardig wat geluid produceren .. en dat lijkt me voor de hond niet erg prettig aangezien honden veel beter horen dan wij. Daarnaast denk ik dat hij dan es lekker gaat knagen op de box ;)

Ik ga eerst ff kijken wat ik voor deurspeakers in die Audi kan proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:34 schreef Fox-Web het volgende:

[..]

Weet ik zo niet. Dat zal je echt ff bij de betere car-hifi zaak gaan kijken zoals dominator al zei.
[..]
Weet je ook goede sites? Ik kan nu ff niet bij een winkel binnenlopen aangezien ik op mijn werk zit en van het weekend weg ben.. wil graag wel een beetje orienteren alleen ik kom alleen maar baggersites tegen. Of sites zonder prijzen .. |:(
Zwemmen met zo'n log beest vind ik maar niks. Als ie zijn poten op je schouders legt, zou je nog verzuipen ook.
Ach dat valt allemaal wel mee - ik ben een betere zwemmer dan de hond :) En zwemmen is goed voor ons allebei. Volgens de dierenarts is de hond in topvorm, 1 brok spieren.. nu ik nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Wattage zegt niks. Let meer op merk en klank, maar een beetje winkel laat je natuurlijk eerst naar speakers luisteren voor je ze aanschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsmit
  • Laatst online: 25-09-2024
die subwoofer kan heel veel geluid produceren en alleen de lage bass tonen,en als je de hond in de auto hebt zet je hem toch niet keihard neem ik aan?
en trouwens ook op normaal geluidsniveau klinkt het gewoon veel en veel mooier dan alleen een paar speakertjes,maar das mijn mening :)
ik heb mijn vorige post ge edit met plaatje en url's,kun je even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:19

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

een goede compo voorin; geluid van voren is erg belangrijk.
achterdeuren pak je ook ronde speakers.

als je meer laag wilt, kun je een woofer+versterker kopen.
ivm je hond zou ik dan wel een rooster voor je woofer plaatsten.

als je geen woofer wilt, dan raad ik je Boston Acoustics aan voor je speakers. deze gaan van zichzelf al erg laag zodat je toch een aardige bass krijgt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Volgens mij zijn die speakers in een Audi zo slecht nog niet.
Weet je zeker dat je ze goed aangesloten hebt, met name dat de fase bij alle speakers aan dezelfde kant zit ? Zoniet dan "eten" de speakers elkaars geluid op wat dan weer resulteert in een blikkerig geluid zonder veel bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je kan ook een tussenweg bewandelen. Ga eerst eens die standaard speakers fysiek er uit trekken en inspecteren. Meten is weten en dan heb je tenminste een goed beeld van wat er in past. Die speakers zijn er ooit gewoon ingezet, dus ze moeten er ook zonder al te veel moeite gewoon uit te schroeven zijn.

Als die standaard units er redelijk uit zien, even de inbouwplek inspecteren. Maar al te vaak wordt een peperdure set gekocht en vervolgens in de meest krakkemikkige inbouwplaats gemonteerd (zacht doorboard of zo). Dat moet je dus niet hebben.

Let even op twee dingen:
1. demping. Je zal verbaasd zijn wat een beetje knappe demping in je deur voor effect kan hebben voor je geluid voorin. Het spul daarvoor is (helaas) niet goedkoop, maar een klein matje bitumen achter je speaker houdt al een hoop getril van de deur tegen.

2. stevig monteeroppervlak. Je hebt niets aan een prima speaker, die vervolgens bij wijze van spreken op een golvend wateroppervlak wordt gemonteerd. De inbouwbasis moet sterk en trillingsvrij zijn. Op zijn minst kan je een kleine MDF ring zagen die je tussen speaker en plastic? inbouwplek zet als stabiele basis voor je chassis. Het kan zijn dat je rooster dan niet meer past, daar moet je dan wat op verzinnen. Nog beter is de boel wat radicaler beplaten met MDF en in een dergelijk plaat (over je gewone deur heen, beetje (nep)leer erover = :* ) je speaker hangen. Voorwaar een excellente basis om een speaker in te hangen. Verder gaat het als je middels MDF ook een uitbouwtje pleegt. Een strook MDF als basis voor de onderkant van je deur, stabiel monteren (let op plastic aan de binnenkant van je deur, dat moet heel blijven! Ook geen MDF aan de binnenkant van je deur, want vochtgevoelig..) en daarop bij de speakerplaats een kleine verhoging bouwen met MDF ringen, kleine blokjes tussen de ringen en purschuim afgemaakt met polyester. Schuren, bekleden en schitterend resultaat met een stabiele, diepe opening voor een prachtig chassis.

Het lijkt allemaal bewerkelijk, maar met een dagje klooien kom je al een heel end. Prachtig cruisen met een V6 is lekker maar prachtige sound erbij telt voor 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 11:54 schreef vteuniss het volgende:
Volgens mij zijn die speakers in een Audi zo slecht nog niet.
Nu niet maar 9 jaar geleden... De speakers van mijn oude Golf waren standaard ook niet echt super. Maar goed, die was dan ook 11 jaar oud toen ik hem kocht... jaren geleden ;)
Weet je zeker dat je ze goed aangesloten hebt, met name dat de fase bij alle speakers aan dezelfde kant zit ? Zoniet dan "eten" de speakers elkaars geluid op wat dan weer resulteert in een blikkerig geluid zonder veel bas.
Ik zal dit weekend eens gaan kijken als ik tijd heb. Ik heb de radio niet zelf ingebouwd - dat heeft de dealer voor mij gedaan. En nog k*t ook want er zit nu een dikke kras op mijn front.. |:( |:( |:(

(Maar ja - dat doe je er tegen? Nieuwe radio krijg ik toch niet van ze .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:35

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat Wekkel al zegt, eerst de originele eruit bouwen. :)

Volgens mij hoor jij voorin 16.5 CM in je deur kwijt te kunnen, was bij mij in ieder geval ook zo. Tweeters in het Dashboard en als je een mooie composet neemt ben je al een end op weg. Dan kun je nog overwegen op een "prefab" Actieve Sub in de achterbak te doen voor het echte laag en een setje twee-weg achterin, voor de rear-fill.

In ieder geval eerst de originele eruit schroeven, (kijken of er misschien ook iets groters inpast dan eruit komt, (soms zitten de speakers in adapterringen) dus ff het gat opmeten) dan kun je je orienteren op setjes middels luisteren bij de Caraudio zaak. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Zou ik die Actieve Subwoofer ook achter mijn stoel, voor de achterbank, kwijt kunnen? :)

Ik heb dus aparte tweaters maar niet in het dashboard - die zitten halverwege de deur.. kan ik deze laten zitten of moeten die ook vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aren
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07-2022
Een paar Magnat extrema of stratos compo
Heb ik in een citroen xsara station
met een versterker.

kijk eens bij www.carhifi.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heb je je originele speakers nou [b]nog niet[/b] uitgebouwd? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aren
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-07-2022
dat licht aan de bedrading.
de tweeter worden via een filter aangesloten.
het licht er aan waar dit nu gebeurt en bij de nieuwe speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 15:13 schreef Wekkel het volgende:
Heb je je originele speakers nou [b]nog niet[/b] uitgebouwd? :(
Is ff kijken.. 2 juli heb ik de auto gekregen.. en ben verder druk bezig geweest met mijn werk en het huishouden. In de afgelopen 10 dagen ben ik een beetje druk geweest en dit weekend moet ik mijn 6-pitter weer uitlaten in Duitsland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Nofi, maar je zit steeds verder te vragen met budgetten van honderden euro's terwijl nog niet echt duidelijk is wat er mogelijk is in je wagen. Daarom zou het handig zijn als je eerst even inspecteert wat er allemaal in hangt, voordat hier duivelse installaties als luchtkastelen opgevoerd worden.

Overigens kan je in duitsland meteen mooi rondkijken voor een lekker composetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Steeds verder te vragen met budgetten?....?..:? :?

Ik kan me niet herinneren over geld gesproken te hebben, wat overigens geen probleem is. En ik kom niet met composets aangesleept (en ik laat me echt ook niet zo maar wat aanpraten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:11
Als ik jou was zou ik ook eens bij www.showyoursound.nl kijken , en dan op het forum, die gasten hebben een heleboel ervaring met dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je vraagt 'wat voor speakers' maar 't eindigt allemaal in vragen over subwoofers e.d.

Een stap tegelijk lijkt me beter, maar goed. Vragen staat nou eenmaal vrij.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 16:03 schreef Wekkel het volgende:
Je vraagt 'wat voor speakers' maar 't eindigt allemaal in vragen over subwoofers e.d.

Een stap tegelijk lijkt me beter, maar goed. Vragen staat nou eenmaal vrij.. :P
Overdrijven is ook een vak..:P ik twijfelde gewoon aan de 'handigheid' van die Pioneer subwoofer in mijn auto.. actief of niet..

Om mijzelf maar even te quoten:
Ik ga eerst ff kijken wat ik voor deurspeakers in die Audi kan proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Overdrijven is mijn vak :P

Als je 't netjes wil houden, zou je ook eens de mogelijkheden van een reservewiel woofer inbouw kunnen verkennen. Met een goede woofer kan dit wellicht ook zonder je reservewiel op te hoeven offeren. Mean en clean...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 17:05 schreef Wekkel het volgende:
Overdrijven is mijn vak :P

Als je 't netjes wil houden, zou je ook eens de mogelijkheden van een reservewiel woofer inbouw kunnen verkennen. Met een goede woofer kan dit wellicht ook zonder je reservewiel op te hoeven offeren. Mean en clean...
Erhm ja maar erhm daar ligt dan een afdekplaat overheen en de verhoogde laadvloer.. en daarboven op de hond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vloer eruit, eigen (MDF) vloer erin, woofer erin hangen, verzonken en wel, stevig rooster of verdekt en pompen maar. 't hoeft niet aan met de hond er bovenop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
kijk maar even rond op got ball, das ook al zo.Daar komen er wel een paar met verstand van zake en kun je meteen zien en horen wat het is

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Even kleine update.. ben net even wezen meten maar ik heb voor dus 11 cm (10cm?) speakers en achter in de deur 13 cm speakers. (ipv 13/16 zoals ik eerder dacht).

Is dat nu compleet hopeloos of zijn er ook gewoon goede 10/11cm speakers te krijgen? :)

Overigens denk ik dat ik het maar laat inbouwen.. zo te zien moet ik de complete deur open pulken en die hangt natuurlijk vol met bedrading voor de elec. ramen etc...

Enig idee wat het zou kosten om 2x10cm en 2x13cm speakers in te laten bouwen? Beetje richt prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20589

Wij hebben hier thuis ook zo'n auto. (Wel een sedan) Maar daarbij zit de accu onder de achterbank, als je een beetje hadig bent klus je daar een sub in. *D En de standaard speakers die er bij ons in zitten klinken zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36053

der is volgens mij ook een sony sub die je in je reserve wiel kan leggen, volgens mij is t niks maar zeg het toch maar ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
Op maandag 15 juli 2002 21:59 schreef tazzman het volgende:
Even kleine update.. ben net even wezen meten maar ik heb voor dus 11 cm (10cm?) speakers en achter in de deur 13 cm speakers. (ipv 13/16 zoals ik eerder dacht).

Is dat nu compleet hopeloos of zijn er ook gewoon goede 10/11cm speakers te krijgen? :)

Overigens denk ik dat ik het maar laat inbouwen.. zo te zien moet ik de complete deur open pulken en die hangt natuurlijk vol met bedrading voor de elec. ramen etc...

Enig idee wat het zou kosten om 2x10cm en 2x13cm speakers in te laten bouwen? Beetje richt prijs?
varieert tussen de 50 en 500.
tis net wat je kwijt wilt(of kunt nu je audi rijd >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hangt er van af, of ze keurig dempen en verse (dikke) bedrading trekken of gewoon de boel openleggen voorzover nodig en op standaarddraad de speakers monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Betere bedrading lijkt me ook geen overbodige zaak.. En die subwoofers zijn allemaal stap-2 hoor.. het gaat mij eerder om goede deurspeakers, dus vandaar mijn vraag.. Zijn er goede 10cm speakers van JBL ofzo? Of zijn die speakers gewoon te klein om behoorlijk vol en flink geluid te kunnen produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48120

Ik heb niet alle posts gelezen, maar het type speaker dat je zoekt moet te vinden zijn in die boekjes waar standaard setjes in staan, kijk bijvoorbeeld eens in een pioneercatalogus(van een paar jaar terug?!). Kom je er niet uit ga dan naar een grote winkel/inbouwstation zoals profile tyrecenter.

Alvast wat ervaringen met een Ford Mondeo wagon. Standaard speakers zijn zeer zeer matig, die waren ovaal, net iets kleiner dan gangbaar. Ik ben gaan zoeken en vond Boston speakers, ze waren toen iets van 350 gulden per twee, maar die zijn echt heel goed, mooie hoge tonen en een bass-dreun waar je u tegen zegt, gezien het formaat van de speaker. De vervorming valt heel erg mee, alleen als je hem (te) extreem hard zet, dan klinkt het niet meer mooi.
Let niet op 300 Watt!! 500 Watt!! en dat soort uitingen, slaat nergens op. Deze Boston speakers zijn 60 watt, maar zijn dat ook echt. Die merken die met 300 Watt enzo gooien, komen wellicht lager uit dan de 60 watt van mijn Boston's.

De speakers zitten dus ook in de deuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Mmmm... met 10 en 13cm speakertjes wordt een vol, schoon geluid denk ik best moeilijk... zeker op een wat hoger volume.

Je kunt natuurlijk kiezen voor een 6-kanaals versterker waarvan je 2 kanalen "bridged" tot 1 subwoefur kanaal.

Meestal kun je op dat soort versterkers een heleboel filteropties regelen en er voor zorgen dat je 10 en 13cm speakertjes alleen midden en hoog hoeven te doen. Je ontlast ze dan van de lage tonen waardoor ze ook op hogere volumes mooi blijven klinken.
Je subwoefur gebruik je dan voor het laag en zo kun je een mooi totaalgeluid in je auto krijgen.

Voor het wegwerken van je sub: dubbele bodem in je kofferbak maken met rooster op de woefur... kan je hondje ook nog gewoon door de achterbak wandelen ;)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Ik zit ongeveer met dezelfde vraag!

Voorheen had ik een lease-auto die ik bij ontslag moest inleveren, en sinds begin juli heb ik nu een eigen auto, en wel een Opel Astra 1.6i uit 1992.

Bij aankoop zat de originele fabrieksaf audioset er nog in. Die bestaat uit een radiocassettespeler met composet voor (ik schat 10cm mid/laag in de deur en tweeter in de hoek van de deur naast het raam) en 10cm (?) speakers achterin links en rechts naast de hoedenplank.

Inmiddels heb ik afgelopen vrijdag de JVC KD-LH7 4x50Watt RMS radio-CD/MP3 speler gekocht en ingebouwd er is al een behoorlijk verschil met die voormalige Philips radio-cassettespeler!

Maar uiteraard wil ook ik m'n speakers vervangen voor GOEDE speakers die de kwaliteit van m'n JVC kunnen weergeven. Ik heb het rooster in de deur al een keer losgetrokken om te zien wat voor speaker er precies in zit. Dat ziet er uit als een no-name eenvoudige speaker. Moet hem nog een keer losschroeven om de maten op te meten. Meten is weten he :)

Maar enig advies met betrekking tot mijn auto en installatie zou ook bijzonder welkom zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15633

Ik heb deze auto ook en voor zover ik weet is het een 16 cm. speaker. Achterin weet ik niet nog niet losgehad maar vermoed ook 16 cm.

De speaker die voorin zit zit aan een soort huis VAST. Als je deze speaker gaat vervangen zal je er wat onder moeten maken.

Ziet er dus ongeveer zo uit.
_|\-/|_

_| |_ Dit moet het huis voorstellen en dit de speaker \-/
Helaas is dit dus echt 1 geheel.

mocht je vragen hebben mail me ff zie profiel (niet dat ik alles weet maar met 2 weet je meer dan 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 12:33 schreef Stippie het volgende:
Ik heb deze auto ook en voor zover ik weet is het een 16 cm. speaker. Achterin weet ik niet nog niet losgehad maar vermoed ook 16 cm.
Erhm een Opel of een Audi? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15633

Sorry tazzman vergat ff de topic was een reactie op Haay. vergat te quote :)

Dit gedeelte is voor jou tazz
ga gewoon is naar een betere carhifi zaak toe. Geen halfords of mediamarkt. Maar echt een zaak voor alleen carhifi en laat je daar eens informeren.
Zit zelf dat ik wel focal er in wil zetten (overigens dom heb ze nog niet gehoord). Boston is ook een goed merk wat al genoemd werd.
Informeer ook eens naar een componente speaker. Dat is een speaker met een losse tweeter en een scheidingsfilter er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben zo vrij geweest eens een soort miniFAQ te maken. Er op schieten is gratis.. :P

Er komen vaak (standaard) vragen langs over opzetjes voor een stukje fatsoenlijke car hi-fi. Aangezien ik niet elke keer mijn reutelverhaal wil intikken, heb ik maar een kort verhaaltje gemaakt over mijn visie op car hi-fi. Zelf ben ik er al min of meer mee bezig vanaf 1995. Wat begon als een belachelijk grote 15 woofer in een 1994 Micra van moeders is tot een wat serieuzere bedoening geworden.

Tot een beetje installatie behoren de volgende mooie spulletjes, die ieder besproken worden:
1.de autoradio (de headunit);
2.de versterker;
3.de speakers;
4.de subwoofer;

1. de headunit.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de headunit is bij het opzetten van een installatie. De headunit wordt vaak aangeschaft in de amateurfase, waarna zo ongeveer alles vervangen wordt voor beter materiaal gaandeweg de hobby voortschrijdt, maar de headunit vaak jaren zijn plekje vindt. Daarom is de keuze voor een headunit extra belangrijk.

Belangrijk is dat de headunit de features bezit die je nodig hebt, ook of juist in de toekomst. Het vermogen wat headunits leveren staat vaak als grootste op de doos, maar is in de praktijk niet zo heel interessant. Zonder een lang verhaal te houden kan je er gevoeglijk van uitgaan, dat de gemiddelde headunit van tegenwoordig zon 11 watt RMS per kanaal ter beschikking kan stellen. Voorwaar is 11 watt RMS per kanaal meer dan voldoende om een stevige sound in een auto neer te zetten, zeker als speakers worden gebruikt met een redelijke gevoeligheid (90 dB/1watt).

Features waar het echt op aankomt zijn:
1.pre-outs: graag 2 kanaalparen en liefst 4 volt uitgangsspanning. Luxere exemplaren hebben vaak ook nog een sub pre-out;
2.ergonomie: ik zie steeds meer lichtorgels en discos als autoradio verschijnen. Benevens niet nuttig, zijn dit soort kleurendisplays vaak onoverzichtelijk en slecht leesbaar bij zonlicht. Persoonlijk spreekt de strakke setup van Grundig, Blaupunkt en Becker mij het meeste aan. Hoe minder toeters en bellen en hoe meer direct nuttige knoppen, hoe beter. Dit is echter een kwestie van smaak;
3.aansluiting randapparatuur: zit er al een aansluiting voor DAB (digitale radio) op de headunit en hoe waarschijnlijk is het dat over een paar jaar je cd wisselaar aansluiting nog courant is? Vraag daar gewoon naar in de winkel, wellicht kunnen ze daar iets over kwijt;
4.voorzieningen mobiele telefoon: met het verplicht worden van handsfree heeft deze feature aan belang gewonnen. Kan je de headunit laten muten via een link tussen headunit en carkit?

Qua merk kan je uit genoeg merken kiezen. Met name Becker en Clarion schat ik wat hoger in qua kwaliteit, maar dat merk je ook aan de prijs. Ieder merk heeft zijn sterke en zwakkere punten, de markt beweegt, dus ik ga daar maar geen uitspraken over doen.

2. de versterker.
Persoonlijk acht ik 50 watt RMS per kanaal ruimschoots voldoende voor de gemiddelde installatie setup. Echte boomliefhebbers hebben wellicht wat meer nodig, maar met 50 watt RMS per kanaal is het al prima doof worden. Ik ben zelf begonnen met een 2 kanaals versterker en had spijt van deze keuze. Als je begint, begin dan liefst meteen met een 4 kanaals versterker. Een dergelijke versterker geeft je veel meer mogelijkheden, zeker naar de toekomst gericht, en vereenvoudigd de installatie aanzienlijk ten opzichte van installatie van twee 2 kanaals versterkers. Voor 200-250 euro heb je al een behoorlijke instapper te pakken. Zelf ben ik altijd gecharmeerd geweest van Kenwood versterkers als instapper, vanwege de keurige prijs, transparante klank en strakke bas.

Belangrijk zijn de volgende features:
1.beveiligingen: de nodige beveiligingen op de versterker blijken vaak wel een must te zijn. Thermische beveiliging en kortsluitbeveiliging zijn zeker zaken die op de lijst dienen te staan. In de auto wil je absoluut geen brand bij 120 km/u en gezien het feit dat in de auto muziek bij gebrek aan buren vaak wat harder staat, is zon thermische beveiliging vaak niet theoretisch;
2.2 Ohm en trimode werking: 2 Ohm werking houdt in dat een versterker een 2 Ohm lading per kanaal aankan. Aan een dergelijke versterker kan je derhalve 2 speakers van ieder 4 Ohm parallel aansluiten op een kanaal. Competitieversterkers kunnen vaak ook 1 Ohm aan, maar die zijn een stukje duurder dan instapmateriaal. Voordeel is dat je versterker bij 2 Ohm werking meer vermogen geeft (meestal 50-80%), nadeel is dat je versterker het geluid meer vervormt (mindere kwaliteit). Trimode is iets anders dan 2 Ohm werking en betekent dat je links en rechts speakers kan aansluiten (uiteraard 4 Ohm speakers) en daarover heen nog bv. een woofer. De versterker denkt dat hij 2 Ohm lading per kanaal heeft, links krijgt links, rechts krijgt rechts en de woofer krijgt het signaal van links of rechts, maar dan dubbel zoveel (vermogen) als links of rechts. Een dergelijke opzet is vaak handig bij 2 kanaals versterkers of echt eenvoudige opzetjes. Ik heb een tijdje met trimode gewerkt met een free-air woofer en 6x9s, wat prima werkte. De woofer filter je dan passief zodat deze alleen lage tonen krijgt;
3.ingangsgevoeligheid RCA: de ingangsgevoeligheid moet traploos aan te passen zijn tot wel 4 volt. 4 volt uitgangsspanning op de RCA kabels (zie de headunit) is aan te raden, omdat dit het ruissignaal beter wegmoffelt en minder storing geeft;
4.actieve filters: de versterker moet per 2 kanalen een actief filter aan boord hebben, dat hoge tonen danwel lage tonen (schakelbaar) traploos van 50-200 Hz kan filteren. Deze filters zijn erg belangrijk als je met subwoofers gaat werken. Aanwezigheid van goed instelbare filters vergemakkelijkt een propere inbouw aanzienlijk.
5.brugbaar: nogal voor de hand liggend, maar de versterkerkanalen moeten brugbaar zijn. 2 kanalen moeten samen te voegen zijn tot 1 kanaal. Bijna elke versterker kan dit. Doe dit niet met je autoradioversterker.!

De versterker geeft je een behoorlijke voedingsdraad. Bezuinig daar niet op, want met 12V gaan er hoge stromen doorheen. Koop een goede zekering, die binnen 30 cm van je accu geplaatst wordt en neem een lichte zekering. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kabel weg zit te fikken omdat de zekering te zwaar is gekozen, hij zit er voor je veiligheid. Bedenk dat een verzekering wel eens moeilijk kan gaan doen als je verzuimt een zekering aan te leggen en het misgaat. De mindraad maak je zo dicht mogelijk bij de versterker aan het chassis vast aan de kant waar ook je accu ligt (links of rechts). De signaaldraden (tulpsnoer) dienen dubbel afgeschermd te zijn. Als je gewone simpele tulpkabels neemt, pik je gegarandeerd je dynamo of ander fraais op op de weg van headunit naar versterker, waardoor je een mooie toerentalmeter op geluid hebt. Afgeschermd nemen dus, wat helaas niet heel goedkoop is (25 euro per kabel van 2). Deze signaalkabels leg je niet langs de voedingsdraad, maar probeer je zo veel mogelijk van deze voedingsdraad weg te houden, zodat deze het signaal niet stoort. Een beetje puzzelen met draden duurt even, maar mooi wegwerken is wat waard.

Als configuratie kan je met een 4 kanaals in de opzet van dit verhaal vele kanten op. Ik denk aan voor en achter speakers op 2 kanalen parallel op 80 Hz highpass gefilterd en de sub op een gebrugd paar op 80 Hz low pass gebrugd. Sommigen geven de voorkeur aan een kanalenpaar voor de frontspeakers, een kanalenpaar voor de sub en de achterspeakers op de headunit, aan jou de keus.

3. de speakers.
De speakers brengen het daadwerkelijke geluid in je wagen. Vaak wordt meteen gegrepen naar de zwaarste 6x9 speaker voor in de hoedenplank. Op zich een legitieme keuze, maar op zich niet erg hifi. Uitgangspunt dient te zijn dat geluid van voren komt. Als je thuis muziek luistert, zit je als purist recht voor je speakers. Waarom niet ook in de auto? Belangrijk is derhalve dat het geluid van voren komt. De meeste energie dient dan ook gestoken te worden in een goede frontset.

Speakers komen in verschillende varianten: coaxiaal, composet etc. Coaxiaal betekent dat de tweeter los op een brug of op een staaf gemonteerd is en min of meer in het middelpunt van het woofertje geplaatst is. Voordeel is dat je met een chassis het hele spectrum kan afdekken. Toch zou ik niet zo snel een coaxiale speaker aanraden. Nadeel is namelijk dat naarmate de tonen hoger worden, het geluid richtingsgevoeliger wordt. De hogere tonen worden onder een steeds nauwere hoek uitgestraald door de tweeter. De allerhoogste tonen hoor je derhalve alleen als de tweeter recht op je oren is gericht. Gezien het feit dat coaxialen vaak in een deur geplaatst zijn met dito afscherming er overheen, begrijp je dat je veel van je hoog domweg verliest. Een componentenset heeft daarom de voorkeur.

Een componentenset bestaat uit een woofer en een tweeter. De woofer gaat in de deur en de tweeter ergens bovenin de deur of de A stijl. De A stijl is de stijl waar je tegenaankijkt als je een bocht doorkijkt. De tweeter kan je goed mikken op je linker, danwel rechteroor. Zo kan je bereiken dat het hoog goed uit de verf komt. Eventueel kan je nog experimenteren met het afzwakken van je tweeters (individueel) ter aanpassing op het geluidsniveau van de woofers (die zitten verder weg achter roosters) en het stereobeeld (links is dichterbij dan rechts).

Probeer je woofers stevig te monteren. Vaak kan je dit al een start geven door je woofer op een klein MDF ringetje te monteren. Verder kan je je deur dempen met speciale matten. Die zijn niet goedkoop, maar het effect is behoorlijk dramatisch. Een beetje demping kan heel wat verschil maken voor geluid uit een autodeur.

Achterspeakers zouden alleen een aanvullende functie moeten vervullen. 6x9s zijn daar helemaal niet voor nodig, de average 13 cm voldoet ook prima. Idealiter is de achterset hetzelfde als de frontset, omdat dan het geluidsbeeld overeenkomt. Anders kan een keuze voor dezelfde serie, maar verschillende uitvoering (kleiner of coaxiaal) een idee zijn. Dit is echter geen hard gegeven, meer een bepaald idee over achterspeakers. Een ander merk kiezen is ook geen probleem. In de ideale situatie knijp je de achterspeakers meer dan voor (die vanaf 80 Hz full range naar boven spelen) en geef je ze, al dan niet met behulp van passieve filtering een signaal tussen 200-3000 Hz. De hoge tonen komen dan van voren, het mid wordt mooi van achteren aangevuld, de hoge bas komt van voren (80-200 Hz) en het subgeluid van achteren (onder 80 Hz). Bij een goede inbouw op deze manier krijg je het geluid van voren en hoor je niet dat er een sub achterin zit te bonken. Omdat je namelijk je hoge bas van voren krijgt (de 80-200 Hz) en niet van achteren, trekt dit het subgeluid, wat enorm richtingsongevoelig is, mee naar voren (de akoestische koppeling) met rondom basgeluid als gevolg. Als je wat meer wil beuken, kan je beter achter de midbas gewoon mee laten spelen, maar dan hoor je de sub ook meer van achteren komen.

4. de subwoofer.
Het element van de installatie waar de sjonnie het meest door wordt aangetrokken. Logisch, want subs maken je sound helemaal af. Je kan besluiten de ramen van de buren een veegbeurt te geven of je sub daadwerkelijk in je systeem in te passen. Voor extreem veel bas ga je met grote woofers werken (30cm of meer), aangezien die toch wat meer kunnen hebben dan een 25 cm sub. Ga je voor hifi, kan je beter een 25 cm zoeken. Een 25 cm geeft zat sjoege voor rode oortjes en blijft toch net audiofiel. Grotere woofers hebben namelijk nogal de neiging wat traag te worden bij hoge volumes. De conus is een stuk groter en derhalve zwaarder, wat een strakke basweergave ietwat in de weg gaat zitten als die zware conus hard in beweging moet worden gezet. Daarom hou ik het op 25 cm voor gewone doeleinden.

Hou goed voor ogen dat een sub enorm veel plezier kan geven, maar ook domweg bedoeld is ter ondersteuning van de bestaande installatie. Je systeem is niet opgebouwd rond je beukende sub, maar de sub is een aanvulling op je systeem. Op de snelweg zorgt een sub er voor, dat bastonen boven het rumoer uitkomen en de geluidservaring net dat ene zetje krijgt die het nodig heeft.

De sub liefst als apart chassis kopen en niet kant en klaar met een behuizing. Zelfbouw betekent wat meer klussen, maar dat laat ruimte om je eigen compromissen te sluiten in plaats van met de compromissen door de fabrikant gekozen te zitten.

Een budgetwoofer van een beetje aardig merk (MTX, RF, Lanzar, Emphaser etc) is al een aardig begin en voor rond de 150-200 euro te vinden. Persoonlijk zou ik de gevestigde merken, zoals bv. Pioneer en Kenwood mijden. Niet omdat ze slecht zouden zijn, maar met dedicated submerken in de markt voor goede prijzen zou ik voor stylish gaan.

De woofer kan je, afhandelijk van het type en diens eigenschappen, op verschillende wijzen inbouwen in een bekisting. Daarbij is van belang dat de kist bij de woofer past. Dit zal je dus van tevoren even uit moeten zoeken cq. vragen in de winkel. Je wil niet in ene een 60 liter kast als inbouw hebben, terwijl je met 30 in gedachten zat. De winkel helpt je hierbij verder. Over het algemeen zijn de budget typen geschikt voor gesloten en basreflex en echte allrounders ook voor free-air.

De 3 typen behuizing in vogelvlucht:
1.gesloten: de kist is totaal luchtdicht met de woofer erin gebouwd. Voordeel is een strakke bas en een gecontroleerde beweging van de woofer, zodat ook bij 20 Hz je woofer niet al teveel klappen krijgt. Verder is de bouwwijze weinig kritisch. Een paar liters meer of minder kost je de kop niet terwijl het ook niet heel veel uitmaakt hoe de vorm van je behuizing is, meestal pakt dat prima uit. Voor een gemiddelde 10" van een wat beter merk zal je ongeveer 20-30 liter nodig hebben. Nadeel van gesloten behuizing is het wat lage rendement. Je krijgt voor elke watt die erin gestopt wordt minder herrie dan andere behuizingtypen. Om hetzelfde geluidsniveau eruit te krijgen moeten er meer watts in, wat resulteert in een slechtere belastbaarheid, want je bent sneller aan het maximaal bereik van de woofer qua watts (of je versterker) dan bij een ander behuizingtype bij gelijk geluidsniveau. Een andere veel voorkomende inbouwwijze met gesloten principe is de woofer in de reservewiel opening hangen in een plaat MDF. Mits goed afgesloten en genoeg liters voor de woofer (waarbij meestal niet eens het reservewiel verkassen moet) kan dit een prima resultaat geven en veel gebruiksgemak;
2.basreflex: de kist is luchtdicht, maar bevat een poort. Deze poort is zodanig berekend dat deze gaat resoneren precies daar waar de woofer niet zoveel bas meer produceert. De woofer valt af in basbereik, maar de trillende poort (trillende lucht in de poort eigenlijk) vangt dit op tot een bepaald aantal Hz (meestal rond de 40 Hz). Onder de resonantiefrequentie van deze poort valt de basweergave helemaal weg (speaker geeft geen bas meer en de poort ook niet meer). Voordeel is een hoger rendement dan een gesloten behuizing. Nadeel is dat de bas wat minder gecontroleerd is en dat onder de resonantiefrequentie van de poort de woofer totaal niet meer gecontroleerd wordt (en dus klappen krijgt). De inbouwwijze is qua inhoud wat kritischer, maar 't komt niet op centimeters aan. De speaker moet geschikt zijn voor deze inbouwwijze en de kistinhoud. De poortgrootte en lengte van de baspijp moeten goed berekend worden en gebouwd worden voor een goed resultaat;
3.bandpass: eigenlijk twee kisten in een. De woofer speelt intern min of meer de andere kist in, die weer een poort naar de buitenwereld heeft. Het principe is een ingewikkeld verhaal, maar bottom-line is dat het rendement erg hoog is (alleen bas komt er knoerthard uit) maar de bas is vaak vrij ongecontroleerd (en dan hinderlijk) en je hoort vaak niet goed wanneer je de woofer aan het kapot beuken bent of niet (waar ligt de grens?). Verder is het maken van een dergelijke kist kritisch, want goede werking is er alleen bij exacte bouw van de behuizing. Voor een beginner niet echt aan te raden, tenzij fabrieksgemaakt.

Dan blijft free-air over. Hierbij hangt de woofer eigenlijk in een oneindig aantal liters lucht, althans, zo ervaart de woofer het. De conus wordt op geen enkele manier gecontroleerd dan door de eigen ophanging. Je begrijpt dat een dergelijke opzet niet echt handig is voor echte boomers. Een free-air woofer kan behoorlijk beuken, maar bij echt hard gebruik is de levensduur niet groot. Voordeel van free-air is de makkelijke inbouw (hoedenplank of plaat tegen achterbank bij sedan) en het feit dat een free-air woofer al snel hifi klinkt. Een sub in een kist is vaak wat minder goed in het geluidsbeeld in te passen. Nadeel is de genoemde slechtere belastbaarheid.

Overigens zijn er ook mensen, die free-air altijd afraden, ongeacht de omstandigheden. Daarbij sluit ik me geenszins aan. Voor velen met een moderate hang naar een beetje bas kan een free-air oplossing een goede oplossing zijn met veel luisterplezier. Momenteel heb ik ook een free-air oplossing, waar ik zeer tevreden mee ben.

Tot zover de snel in elkaar gezette mini-FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
mooi verhaal wekkel, en ik kan me er mooi in vinden al had ik wel nog een kanttekening( wat eigenlijk meer een verholen vraag is :) ) je zegt "het geluid moet van voren (lijken te) komen, maar ik las pas ergens iets over sound quality challenges, en daar hadden ze het over het van buiten komen van de muziek. hoe realiseer je dat dan,want dat boomen ben ik wel een beetje beu(ben ook geen 18 meer :P )

verder mag die text van je opgenomen worden in de FAQ van dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Uitstekend stukje text!! FAQ waardig zou ik zeggen ;)

Ik heb even mijn deurpanelen aangekeken enneuh ik heb weinig trek om die hele deur uit elkaar te moeten pielen.. zeker aangezien daar een bak bedrading doorheen loopt waar KPNQWest jaloers op zou zijn.

Ik pak het gewoon anders aan.. ik denk dat ik gewoon naar een goede car audio zaak ga (iemand vertelde dat Dijkman in Harderwijk erg goed zou zijn - is dat zo? Anders iemand een adresje rond Utrecht/Zeist?) en gewoon mijn auto laat zien... 'dat is um, dit wil ik.. wat stellen jullie voor?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

kwam ik toevallig tegen en moest meteen aan jouw audio denken :)

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/ajx/arie%20achter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image2.showyoursound.nl/ajx/kist%20arie%20plaatsen.jpg

daar gaat je ruimte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Dat is dus NIET praktisch ;) Overigens nog een lelijke C4 ook.. ugh die chrome dakrailing (ok ok smaakverschilt) en.. die plasticwieldopjes.. *ugh*.

Hmm zo te zien is dat OF een 2.0l A6 .. maar ik denk eerder een 100 2.3E zo te zien.. moeilijk te zeggen, aan de uitlaat te zien is het in ieder geval geen 2.6 V6 of 2.8 V6.
Maar goed, blijft een broeder he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Interessant verhaal, Wikkel! Hier kan ik wel weer goed mee uit de voeten :)

Nog een klein vraagje: je schreef dat 4 x 11 Watt continue van een head-unit voldoende is, en dat het erg gewenst is dat de head-unit 4 Volt uitgangsvermogen heeft op de pre-out.

Nu heeft de JVC KD-LH7R headunit die ik sinds kort heb 4 x 50 Watt RMS, 4 x 19 Watt continue en 2,0 Volt op de pre-out. In jouw kennis en ervaring, is 2,0 Volt op zich ook voldoende om mee te werken? Een duurder model van JVC dat wel 4,0 Volt uitgangsvermogen had was ook meteen iets van 200 Euro duurder...

Verder ben ik in eerste instantie van plan om de huidige (no-name) speakers in m'n auto te vervangen voor goede speakers en dan te kijken hoe dat klinkt. Dus deze head-unit met 4 goede speakers eraan. Dit wil ik toch wel bij een car-hifi zaak (The ICE Factory in Almere, misschien van gehoord? Schijnt goed te zijn) laten doen. Ook het huidige vissnoer speakerdraad wil ik laten vervangen voor goede kwaliteit speakerdraad.

Daarna wil ik eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor een subwoofer toevoeging. Maar het moet de praktische waarde van m'n auto niet in de weg staan. Ik wil nog steeds de mogelijkheid hebben om spullen in m'n achterbak te vervoeren! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nou zag ik een HEEL mooi setje van Rainbow wat voor een Audi A6 van 91 tot 97 geschikt is.. Da's erg knap want de A6 is pas in 1994 op de markt gekomen maar ze bedoelen daar dus de Audi C4 range mee :)

Gaat om dit setje:

http://www.rainbow-car-audio.com/speaker/details.php?LN=7&AN=231452

IQ 230.25 Front - Audi A6 <04/97
(2-Way Component System - 130 mm (5.25"))

Afbeeldingslocatie: http://www.rainbow-audio.net/rca/img/speaker/231452.jpg

Includes:
2x Woofer 130 Contour, 2x Tweeter Cal 25 Fabric,
2x Crossover, Assembly rings and kit

Order number: 231452
Peak power handling: 100 Watts
Nominal power handling: 80 Watts
Input sensitivity: 90 dB 1W/1m
Frequency response: 50 - 25.000 Hz
Impedance: 4 Ohms

Alleen het gaat hier om 130mm.. terwijl ik volgens mij niet meer in die deur kan proppen dan 110mm maar er zit wel zo'n komisch deurstuk bij? :?

Iemand enig idee of dit was is.. en wat het moet gaan kosten? Want Rainbow is volgens mij nie erg goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooie lap tekst wekkel! Misschien wel aan te raden om neer te zetten dat ook de radio's waarop "4x50watt" staat, toch echt niet veel meer dan 13watt/kanaal leveren en dat dat meestal toch marketing is :).

En wat je ook kan doen is een klein stukje voor 'goedkoop geluid in de auto' schrijven.

Dan is IMO de 6x9" (welke ik vaak erg lelijk vind) wel handig, samen met een simpel front coax setje in de deur. Veel mensen boeit het namelijk niet of het hifi is of niet ;).

Kan je ook wat vertellen over de supertech versterkertjes van 150 piek? :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
Op woensdag 17 juli 2002 14:02 schreef JvS het volgende:
En wat je ook kan doen is een klein stukje voor 'goedkoop geluid in de auto' schrijven.

Kan je ook wat vertellen over de supertech versterkertjes van 150 piek? :)
ik denk dat wekkel ook zo zijn principes heeft :+
of een heel kort stukje: niet doen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal nog wat spijkeren aan het stukje. De goedkope sound is inderdaad 6x9's en we willen natuurlijk niet onvolledig zijn.

Overigens heb ik zelf ook 2 volt pre-outs. Voldoet prima, maar als je kan kiezen tegen gelijke prijzen is het een puntje van belang.

Met supertech versterkers bedoel ik de zogenaamde boosters bij de kijkshop. Vaak zijn dat gewoon IC versterkers met evenveel power en gelijke opzet als een gewone autoradio en dus waardeloze ruisbakken. Een beetje moderne Mosfet versterker doet 2 Ohm en is brugbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
never mind the bullocks, eerst hele topic lezen |:(

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Erhm Wekkel.. Rainbow? Zie boven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 14:58 schreef zion het volgende:
never mind the bullocks, eerst hele topic lezen |:(
Waren die Pioneer-subwoofers niet goed dan? Dat je het nu snel weghaalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Op woensdag 17 juli 2002 14:58 schreef tazzman het volgende:
Erhm Wekkel.. Rainbow? Zie boven? :)
Laat bij mij niet een twee drie een bel rinkelen, maar ik ben dan ook weer een tijdje uit de merkenrace gestapt. Wat moeten ze kosten, en belangrijker, waar kan je ze beluisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op woensdag 17 juli 2002 15:01 schreef tazzman het volgende:

[..]

Waren die Pioneer-subwoofers niet goed dan? Dat je het nu snel weghaalt ;)
NEE! sterker nog, ze waren zéér slecht

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 15:09 schreef Wekkel het volgende:

[..]

Laat bij mij niet een twee drie een bel rinkelen, maar ik ben dan ook weer een tijdje uit de merkenrace gestapt. Wat moeten ze kosten, en belangrijker, waar kan je ze beluisteren?
Ik heb Rainbow net gemailed (zitten in Duitsland) want ik kon zosnel geen winkel vinden die uberhaupt iets van Rainbow had. Op het Showyoursound.nl forum komt Rainbow wel telkens terug in het rijtje "Goed maar duur" .. Overigens is duur relatief, op een grote caraudio site in de USA staan prijzen voor de normale performance line woofers van 400 tot 800 USD per set.. terwijl de "IQ" line (dus de custom car fit serie) voor o.a. de VW Beetle maar 180 USD kost, helaas stond die van de Audi niet op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zoek eens wat dichter in de buurt. Er zijn zat merken die voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb alles al doorgezocht maar geen van de reguliere speakermerken hebben custom fit speakers voor de Audi 100 Avant of oudere Audi A6, alleen maar van post '97 modellen.. maar voor de C4 serie erg weinig.

Aangezien Rainbow wel wordt aangemerkt als "Goede merken" bij diverse mensen op het Showyoursound.nl forum dacht ik dat het wel interesant zou kunnen zijn?

Pagina: 1