Backup Exchange op Windows NT 4.0

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• killerflappy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08-2021
Ik heb hier een Server staan met NT 4.0 en Exchange voor de mail. Het proggramma'tje popcon haalt de mails binnen. Echange zorgt voor de rest. Ook hebben wij een backupserver met popcon en Exchange. Als de hoofdserver defect raakt, moeten wij over kunnen stappen op de backupserver. Dit werkt prima, behalve met Exchange. Is er een backupmogelijkheid, zodat wij nog over onze mails beschikken wanneer de hoofdserver knalt? Met popcon kan dit niet. Er moet toch een manier zijn!! |:(

Kan ik ook de instellingen exporteren?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:? Je wilt dus 2 exchange dozen. Als de ene klapt wil je naar de andere switchen.
Ten eerste zul je in alle clients moeten wijzigen wat de naam van de exchange server is, en vervolgens moet je de hele mail DB van de defecte server naar de backup server copieren.

Of ik snap nix van wat jij wilt, of ..

Tijd voor een nieuwe sig..

• killerflappy
Op vrijdag 12 juli 2002 09:39 schreef Koffie het volgende:
:? Je wilt dus 2 exchange dozen. Als de ene klapt wil je naar de andere switchen.
Ten eerste zul je in alle clients moeten wijzigen wat de naam van de exchange server is, en vervolgens moet je de hele mail DB van de defecte server naar de backup server copieren.

Of ik snap nix van wat jij wilt, of ..
Precies, dit is wat ik wil! DB? Wanneer de server defect is, kan ik niet meer kopieeren van de server!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zodat wij nog over onze mails beschikken wanneer de hoofdserver knalt?
Wat dacht je dan? Dat exchange alle mailtjes in een ZIP filetje plaatst ofzo?
Er hangt een DB achter waar alle mail e.d. in staat.
Je kunt wel fijn een backup exchange doos aanzwengelen als de primary down gaat, maar dan heb je toch niet je mail mee terug.
Die zul je dus moeten kopieren (alstie dat al slikt).
Vervolgens moet je die hele DB weer terugkopieren naar de primary als deze weer up is (anders mis je mail enzo).

Weet je wel eigenlijk wat je wil ?

• killerflappy
In welke directory staan die mails op de schijf en wat is DB?

• Primator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25
Staat die BackUp server aan of wordt deze pas aangezet als de primairy op zijn gat gaat?

There is no place like 127.0.0.1

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op vrijdag 12 juli 2002 09:49 schreef killerflappy het volgende:
In welke directory staan die mails op de schijf en wat is DB?
Dunno, waarschijnlijk de grootste dir van je Exchange directory ;)

• killerflappy
Op vrijdag 12 juli 2002 09:50 schreef Primator het volgende:
Staat die BackUp server aan of wordt deze pas aangezet als de primairy op zijn gat gaat?
Deze backupserver staat altijd aan, af en toe wordt deze opnieuw gestart.

• Primator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25
Zover ik weet kunnen 2 exchange servers met elkaar samenwerken. De mailboxen staan dan op beide servers. Deze optie krijg je bij het installeren van de server.

heb het echter zelf nog nooit gedaan. :)

There is no place like 127.0.0.1

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:12

MrG

Wat jij wilt heet : Clusteren.

Dit is niet voor iedereen betaalbaar, een goedkopere oplossing is om er gewoon voor te zorgen dat je 's nachts alle Exchange services stopt en vervolgens een back-up maakt van al je exchange data. Klapt ie eruit, dan een nieuwe identieke exchange installatie doen en de hele rimram restoren.
Een back-up agent voor exchange is natuurlijk ook wel handig.

Als je niet wilt clusteren houdt het gauw op, exchange verdeelt geen mailboxen automatisch over meerdere servers, dus ook geen replica's of dergelijke.

• killerflappy
Op vrijdag 12 juli 2002 10:02 schreef Primator het volgende:
Zover ik weet kunnen 2 exchange servers met elkaar samenwerken. De mailboxen staan dan op beide servers. Deze optie krijg je bij het installeren van de server.

heb het echter zelf nog nooit gedaan. :)
Helaas zijn ze al geinstalleerd en een werkt continu. Ik kan die van de hoofdserv3er onmogelijk opnieuw installeren. De Exchange van de backupserver vraag bij het starten van MS Exchange Administrator met welke computer deze moet verbinden. Dit kan natuurlijk niet als de hooftserver al defect is.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op vrijdag 12 juli 2002 10:13 schreef killerflappy het volgende:

Helaas zijn ze al geinstalleerd en een werkt continu. Ik kan die van de hoofdserv3er onmogelijk opnieuw installeren. De Exchange van de backupserver vraag bij het starten van MS Exchange Administrator met welke computer deze moet verbinden. Dit kan natuurlijk niet als de hooftserver al defect is.
Als je Exchange gaat restoren, moet (o.a.) de computernaam hetzelfde zijn als van de server waar je gaat restoren. Dit wordt wat moeilijk als je beide servers online wilt hebben.
Clustering is een optie maar relatief duur (en moeilijk).

Afhankelijk van hoe groot je organisatie is, hoeveel mailboxen, en de impact die het heeft bij een outage van je Exchange server moet je de juiste oplossing bij je probleem vinden, en eventueel meerdere oplossingen (met prijsopgave) aanbieden en de keuze aan je opdrachtgever/baas overlaten.

Lees dit document even door, en dan voornamelijk "The Hotspare question":
http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/administration/55/BackupRestore.asp

edit:
typo

• killerflappy
Ben net klaar met lezen.
Bij hot spare staat inderdaad de benodigde informatie.
Nuvraag ik me af of het volgende kan:

Ik kopieer elke nacht de Exchange directory, wanneer deze gestopt is. Deze zet ik op tape. Op de backupserver heb ik ook Exchange geinstalleerd. De backup zet ik over de directory van de backupserver heen en hernoem de backupserver met dezelfde naam als de hoofdserver.

Zal dit werken?

Waar kan ik de bedrijfsnaam controleren? Deze moet ook identiek zijn.

Verwijderd

gebruik gewoon een online backupprogramma (backup exec met een exchange license ofzo).

Verwijderd

is de server een dc (bdc/pdc)? zo ja dan zou het wel eens kunnen gaan werken. (als je tenminste een hetzelfde domain opstart account voor exchange gebruikt en verder alle instellingen hetzelfde hebt zoals servernaam, ip e.d. (maar dan moet hij dus altijd offline zijn tenzij...). als exchange opstart met het local system account kan je het ook wel vergeten).

als het een memberserver is, is waarschijnlijk het exchange opstart account een local account en dan kan je het wel vergeten...

Verwijderd

edit: foutje :)

conclusie : zorg gewoon voor een goede backup/restore procedure... test de restore ook regelmatig (zeker als de restore op een andere machine moet gebeuren is dit niet net zo makkelijk als "normale" data terugzetten)

overigens waarom gebruik je niet de pop3 connector van exchange ipv een vaag 3rd party proggie??

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Reden waarom hij pop3connector niet gebruikt zal waarschijnlijk komen omdat hij geen small business server.

Zie citaat website MS

Important: The connector can only be used with Small Business Server 4.5 installations. Version 4.0 customers must upgrade to version 4.5. The connector will not run on a standard installation of Microsoft Windows NT® Server 4.0 with Exchange Server 5.5.

bron : http://www.microsoft.com/sbserver/downloads/POP3.asp

• killerflappy
Op vrijdag 12 juli 2002 17:37 schreef iis5_rulez het volgende:
is de server een dc (bdc/pdc)? zo ja dan zou het wel eens kunnen gaan werken. (als je tenminste een hetzelfde domain opstart account voor exchange gebruikt en verder alle instellingen hetzelfde hebt zoals servernaam, ip e.d. (maar dan moet hij dus altijd offline zijn tenzij...). als exchange opstart met het local system account kan je het ook wel vergeten).

als het een memberserver is, is waarschijnlijk het exchange opstart account een local account en dan kan je het wel vergeten...
Het is een pdc. Wat betekent deze afkorting? en dc en bdc?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 12 juli 2002 18:42 schreef killerflappy het volgende:

[..]

Het is een pdc. Wat betekent deze afkorting? en dc en bdc?
dc = domein controller
pdc = primairy domein controller
bdc = backup domein controller

NT4 naamgeving, bij active directory domein controllers bestaat dat verschil niet meer (behalve de single master rollen & global catalog)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Remco
  • Laatst online: 30-04 16:42
Koop of een degelijk backup pakket.
Of
Zorg dat je priv.edb en eventueel pub.edb ergens veilig staan.
Bij crash, server opnieuw installen, met dezelfde naam, site naam, organisation naam etc...
priv en pub terugzetten, even checken (eseutil en isinteg), daarna exchange starten klaar...

Dit staat trouwens allemaal prima beschreven bij Microsoft en op talloze andere sites.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• killerflappy
Op vrijdag 12 juli 2002 20:53 schreef Remc0 het volgende:
Koop of een degelijk backup pakket.
Of
Zorg dat je priv.edb en eventueel pub.edb ergens veilig staan.
Bij crash, server opnieuw installen, met dezelfde naam, site naam, organisation naam etc...
priv en pub terugzetten, even checken (eseutil en isinteg), daarna exchange starten klaar...

Dit staat trouwens allemaal prima beschreven bij Microsoft en op talloze andere sites.
Dit lijkt me de oplossing. Maar wat is eseutil en isinteg???? hoe start ik dit?
Waar vind ik priv.edb en pub.edb?? kan ik nergens vinden op de c-schijf van mijn server

• Remco
  • Laatst online: 30-04 16:42
lees alsjeblieft eens wat over exchange op internet hierover.
bij microsoft bijvoorbeeld.
Staat allemaal zeer netjes uitgelegd.
Je kan beter niet even lopen "testen" met deze dingen.

Zoek maar bij technet op:
restore exchange 5.5
krijg je zat mooie documenten.

offtopic:
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/47658]http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/47658[/url]
Dit lijkt wel veel op een helpdeskuser.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

killerflappy koop het grote nt4 boek ergens en ga dat doorlezen, dat werkt heel verhelderend.
je kan het ook wel in de bieb vinden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op vrijdag 12 juli 2002 21:01 schreef killerflappy het volgende:

[..]

Dit lijkt me de oplossing. Maar wat is eseutil en isinteg???? hoe start ik dit?
Waar vind ik priv.edb en pub.edb?? kan ik nergens vinden op de c-schijf van mijn server
priv.edb en pub.edb staan in c:\exchsrvr\mdbdata (er vanuitgaande dat je in c:\exchsrvr je exchange hebt geinstalleerd)

een hotspare exchangeserver neerplanten vereist gedegen kennis van nt4 en Exchange 5.5, en no offense maar als ik de vragen zie die je hier stelt heb ik ernstig mijn twijfels hierover,

en als je over je mails wilt beschikken als je hoofdserver eruitknalt dan maak je toch een 'offline' map aan in outlook :? ligt de server eruit dan kun je altijd bij je mail.

ben je je er overigens ook van op de hoogte dan je licentietechnisch de boel ook goed voor elkaar moet hebben (2x exchange draaien in niet bepaald goedkoop)... (of is alles illegaal?)

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op vrijdag 12 juli 2002 21:35 schreef dutchtubby het volgende:
killerflappy koop het grote nt4 boek ergens en ga dat doorlezen, dat werkt heel verhelderend.
je kan het ook wel in de bieb vinden.
Ik sluit mij graag bij deze opmerking aan ..
De volgende gezegde komt hierbij bij mij naar boven drijven:
Je kunt beter onveilig bezig zijn, en weten dat je onveilig bent, dan denken dat je het veilig hebt, terwijl dat niet zo is.

Verwijderd

Je kan ook proberen met Exmerge de database over te zetten.

Of je gebruikt MDaemon als popcollector en je zorgt dat er een kopie bewaard blijft op de mdaemon server ;)

• killerflappy
nogsteeds geen oplossing die ik zoek

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op woensdag 17 juli 2002 17:51 schreef killerflappy het volgende:
't Is al vaker gezegd: de oplossing die jij zoekt heet Microsoft Cluster Service; als de ene server om een of andere reden niet meer werkt, neemt de andere het over.

Maar ja, als je mail met POPCON binnenhaalt, is het bedrijf waar je werkt kennelijk te krenterig om een fatsoenlijke BSMTP account te betalen. Dus de cluster hardware zullen ook wel niet willen bekostigen.

En als jij pas vijf dagen weet wat een PDC is, lijkt 't me ook beter dat je het configureren van een cluster aan iemand met kennis van zaken overlaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op woensdag 17 juli 2002 17:51 schreef killerflappy het volgende:
De oplossing is dat je eerst maar eens een goed boek over de materie gaat lezen ofzo.
't Is hier geen simpele helpdesk waar je je problemen kunt droppen.
Er word hier op professioneel niveau gewerkt, dan word er ook verwacht dat je er de nodige moeite voor doet c.q. de benodigde kennis beschikt.

Als je uitgelezen bent, kan dit topic weer open.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.