Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Hitler die zei dat hij niet wist dat er met de joden gebeurde in de kampen.... Zei die...Op vrijdag 12 juli 2002 08:54 schreef ACM het volgende:
Das Duits voor 'Ik heb het niet geweten' echt fout is het niet, flauw wel. Dat is een zinnetje uit WOII, kweenie eens meer wie dat gebruikte.
denk ik
Ahem: 'ich habe es nicht gewusst', is een beladen uitspraak. Direct na het einde van de 2e wereldoorlog werden de Duitsers geconfronteerd met hun misdaden, de verantwoordelijken werden in Nuremberg berecht en veroordeeld.Das Duits voor 'Ik heb het niet geweten' echt fout is het niet, flauw wel. Dat is een zinnetje uit WOII, kweenie eens meer wie dat gebruikte.
Het Duitse volk, de 'gewone' mensen waar in deze context de 'Wehrmacht-soldaat' (zeg maar de gewone diensplichtige militair) vielen daar ook onder.
Wanneer de vraag werd gesteld aan deze 'gewone' mensen of ze wisten van de massavernietiging van de Joden luidde het collectieve antwoord: 'ich habe es nicht gewusst'.
Tot op de dag van vandaag wordt er over gedebatteerd en onderzocht in hoeverre dit waar is en of het een collectieve vorm van eigenbescherming is geweest. Het is een beladen uitspraak met grote historische en sociologische implicaties.
edit: nu ik mij zelf lees, kom ik terug om mijn matigende toon, ik vind de tekst ongepast op de Frontpage omdat de meeste niet weten wat er staat. Gelukkig komen er waarschijnlijk weinig mensen op de Frontpage die daadwerkelijk de 2e wereldoorlog hebben meegermaakt maar uit respect voor die mensen en andere slachtoffers van oorlogsgeweld vind ik de zinsnede ongepast en totaal overbodig.
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Maargoed, op de fp van t.net lijkt zo'n uitspraak, die door een ieder met historisch besef onmiddelijk aan de 2e wereldoorlog gelinkt zal worden, volledig ongepast, ook als 'grapje'.
Professioneel Hyves-weigeraar
Als jij op straat wordt aangehouden, en de politieman roept: "Ausweiss", hoe voel je je danOp vrijdag 12 juli 2002 10:17 schreef Wouter Tinus het volgende:
Het is 57 jaar geleden, hoe lang moet het volgens jullie taboe blijven
Het is een ongepaste woordkeuze. Niet nuttig, vermijdbaar en onprofessioneel.
Verbaasd, want ik heb geen idee wat het betekentOp vrijdag 12 juli 2002 10:19 schreef AlterEgo het volgende:
Als jij op straat wordt aangehouden, en de politieman roept: "Ausweiss", hoe voel je je dan
Ik vind 'm wel grappig. Een semi-Duitse vertaling van het immer saaie en standaard "ik weet het niet", met een kleine knipoog naar de geschiedenis. Als je hier al over valt, wat vinden jullie dan wel niet van spellen als "Return to Castle Wolfenstein" ?Het is een ongepaste woordkeuze. Niet nuttig, vermijdbaar en onprofessioneel.
"Ik heb het niet geweten" moet natuurlijk zijn "Ik weet het niet" oftewel "Ich weiss es nicht" (oid, mijn duits is roestig).
[edit]
Wat je een kleine knipoog noemt. Ik geloof niet dat je helemaal beseft in welke context toendertijd die uitspraak werd gedaan (zie de posts hierboven): het gaat hier om het collectief ontkennen van verantwoordelijkheid voor een van de grootste gruweldaden uit de menselijke geschiedenis.met een kleine knipoog naar de geschiedenis.
Spellen als RTCW kan je niet in die context zien, wanneer er een spel op de markt zou komen waarin de holocaust werd ontkent zou ik er ook over vallen ja.
Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook
Historisch besef! Ga je schamen zeg! Het is pas 57 jaar geleden. Mijn vader, 63 jaar oud, is voor de oorlog geboren, en in de oorlog opgegroeid. Natuurlijk zijn wij geen chauvinistisch land, zoals vele anderen, en herdenken wij geen oorlogen die 300, 500 of 1000 jaar geleden gebeurt zijn, zoals in andere landen gewoon is, maar 60 jaar is echt peanuts. De sporen van de oorlog zijn kakelvers, zowel in de harten en hoofden van vele getroffenen en hun nabestaanden, als in de rest van onze samenleving.Op vrijdag 12 juli 2002 10:17 schreef Wouter Tinus het volgende:
Het is 57 jaar geleden, hoe lang moet het volgens jullie taboe blijven
Buiten dat, de tweede wereldoorlog, de gruwelen van de holocaust en de lakse houding van vele duitsers tijdens de neurenberg-processen, kan door de eeuwen heen als voorbeeld dienen, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hersens genoeg heeft om ervan te leren...
Natuurlijk moet je er van leren, en dat het nog steeds herdacht wordt snap ik ook wel, maar dat wil toch niet zeggen dat er geen grapjes over gemaakt mogen worden. Het geeft geen zin om bij alles wat je doet stil te staan bij de ellende van die oorlog (of over het algemeen: alle ellende op de wereld op dit moment en en het verleden), dan wordt je helemaal gek en kun je nooit meer lachen.Op vrijdag 12 juli 2002 10:26 schreef Poohbear het volgende:
Historisch besef! Ga je schamen zeg! Het is pas 57 jaar geleden. Mijn vader, 63 jaar oud, is voor de oorlog geboren, en in de oorlog opgegroeid. Natuurlijk zijn wij geen chauvinistisch land, zoals vele anderen, en herdenken wij geen oorlogen die 300, 500 of 1000 jaar geleden gebeurt zijn, zoals in andere landen gewoon is, maar 60 jaar is echt peanuts. De sporen van de oorlog zijn kakelvers, zowel in de harten en hoofden van vele getroffenen en hun nabestaanden, als in de rest van onze samenleving.
Buiten dat, de tweede wereldoorlog, de gruwelen van de holocaust en de lakse houding van vele duitsers tijdens de neurenberg-processen, kan door de eeuwen heen als voorbeeld dienen, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hersens genoeg heeft om ervan te leren...
Dat besef ik heel goed. Ik heb genoeg films, documentaires en verhalen gezien/gelezen over de holocaust en de processen in Neurenberg.Op vrijdag 12 juli 2002 10:25 schreef TheDjasp het volgende:
Wat je een kleine knipoog noemt. Ik geloof niet dat je helemaal beseft in welke context toendertijd die uitspraak werd gedaan (zie de posts hierboven): het gaat hier om het collectief ontkennen van verantwoordelijkheid voor een van de grootste gruweldaden uit de menselijke geschiedenis.
Kijk, dat mensen dat 'ich habe es nicht gewust!' associëren met de tweede wereldoorlog is hun schuld, dan moeten ze maar niet zo overgevoelig zijn over iets wat al meer dan een halve eeuw geleden is gebeurd.
Je hoort mensen toch ook niet meer zo zeiken over de hutsies en de tutsies (hoe je dat ook schrijft)? En in die oorlog was hetzelfde aan de gang als in de tweede wereldoorlog.
En dan natuurlijk nog het "waarom". Waarom wordt dit met de tweede wereldoorlog geassociëerd? Die zin is heus wel vaker gezegd dan alleen in Nuremberg.
Mensen moeten niet zo zeiken over wat is gebeurd. Je kunt het toch niet meer veranderen.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Het is nuttig wanneer je de vorige reacties beter leest en naar inhoud beoordeeld.Die zin is heus wel vaker gezegd dan alleen in Nuremberg.
I rest my case, ik ga hier totaal geen woorden meer aan vuil maken.Mensen moeten niet zo zeiken over wat is gebeurd. Je kunt het toch niet meer veranderen.
Het lijkt mij goed als je ooit zelf een keer door de bovenstaande poort heen loopt en het museum bekijkt en vervolgens doorrijdt naar Birkenau (Auschwitz II). Ik ben er 3 keer geweest en de bibbers lopen nu weer over mijn lijf.
Je hoort jezelf hopelijk wel praten? Heb uberhaupt (<- duitsIk vind dat dit wel moet kunnen, waarom zou je geen duits mogen gebruiken in de poll?
Kijk, dat mensen dat 'ich habe es nicht gewust!' associëren met de tweede wereldoorlog is hun schuld, dan moeten ze maar niet zo overgevoelig zijn over iets wat al meer dan een halve eeuw geleden is gebeurd.
Door Nuremberg heeft die zin een dermate beladen karakter meegekregen dat hij niet meer los van WOII te zien is. Of, om het anders te stellen: ken jij mensen die Adolf heten?En dan natuurlijk nog het "waarom". Waarom wordt dit met de tweede wereldoorlog geassociëerd? Die zin is heus wel vaker gezegd dan alleen in Nuremberg.
Omdat je het niet meer kan veranderen, mag je er nog wel bij stilstaan, en proberen lering te trekken uit de dingen die gebeurt zijn in het verleden en respect te tonen voor diegenen die WEL WOII of welke andere oorlog hebben meegemaakt.Mensen moeten niet zo zeiken over wat is gebeurd. Je kunt het toch niet meer veranderen.
[edit]
Ik sluit me volkomen aan bij Spice's post van hierboven.
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook
Ik heb geen enkel bezwaar tegen een grapje, maar het doel van een grapje is naar mijn mening dat het grappig is. In een besloten kring, waar je je publiek kent, en/of je publiek jou kent, denk ik dat grappen over duitsers, de tweede wereldoorlog, en dergelijke, prima gemaakt kunnen worden. (Tot op zeker hoogte trouwens)Op vrijdag 12 juli 2002 10:32 schreef Wouter Tinus het volgende:
Natuurlijk moet je er van leren, en dat het nog steeds herdacht wordt snap ik ook wel, maar dat wil toch niet zeggen dat er geen grapjes over gemaakt mogen worden. Het geeft geen zin om bij alles wat je doet stil te staan bij de ellende van die oorlog (of over het algemeen: alle ellende op de wereld op dit moment en en het verleden), dan wordt je helemaal gek en kun je nooit meer lachen.
Maar de frontpage is geen besloten pagina, geen borreltafel met vrienden, maar een openbare pagina op internet, voor iedereen toegankelijk. Naar mijn mening is het daar volledig ongepast om zulke kreten neer te zetten, zonder te weten wie je daarmee kwetst of kunt kwetsen. Iets meer zorgvuldigheid kan geen enkel kwaad.
Natuurlijk mag je Duits gebruiken in zo'n poll. Maar aan dat specifieke Duitse zinnetje zit een lading. Namelijk: het ontkennen van de misdaden die in WOII zijn gepleegd.Op vrijdag 12 juli 2002 10:33 schreef NitroX_infinity het volgende:
Ik vind dat dit wel moet kunnen, waarom zou je geen duits mogen gebruiken in de poll?
Je hoort mensen toch ook niet meer zo zeiken over de hutsies en de tutsies (hoe je dat ook schrijft)? En in die oorlog was hetzelfde aan de gang als in de tweede wereldoorlog.
En dan natuurlijk nog het "waarom". Waarom wordt dit met de tweede wereldoorlog geassociëerd? Die zin is heus wel vaker gezegd dan alleen in Nuremberg.
Mensen moeten niet zo zeiken over wat is gebeurd. Je kunt het toch niet meer veranderen.
Dat je vindt dat mensen 'zeiken omdat ze overgevoelig zijn' voor de gruwelijke dingen die zich hebben afgespeeld in die oorlog vind ik echt respectloos. Blijkbaar heb jij niet de moeite genomen om kennis te nemen van er allemaal gebeurd is toen en doet het je niks, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen er zo over denkt.
Ik vind dat zinnetje niet nodig in die poll, het heeft een bijsmaak die in dit geval ongepast is, en onnodig.
edit: ik sluit me ook aan bij de post van Spice. Het probleem ligt IMHO niet bij de overgevoeligheid (als je daar al van kunt spreken) maar meer bij de ongevoeligheid over WOII.
I reject your reality, and substitute my own.
Kijken of je 9 uur later nog zo ongenuanceerd praat.
logt nu ook
Hoezo? Die plaatsen doen mij toch niets aangezien ik geen ene reet met de tweede wereldoorlog te maken heb net zoals de meeste mensen hier. Waarom zou ik mij druk maken over iets wat geen directe invloed op mij heeft (gehad)?Op vrijdag 12 juli 2002 10:38 schreef Spice het volgende:
[..]
Het lijkt me heel gezond wanneer je zelf een keer door de bovenstaande poort heen loopt en het museum bekijkt en vervolgens doorrijdt naar Birkenau (Auschwitz II). Ik ben er 3 keer geweest en de bibbers lopen nu weer over mijn lijf.
Zo'n taalgrap moet kunnen.
Ik wil het volgende even duidelijk maken voordat er misverstanden ontstaan:
Ik ben GEEN racist.
Ik ontken NIET wat er is gebeurd.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ben je er wel eens geweest? Misschien moet je het echt eens doen, want historisch besef ontbreekt een beetje heb ik het idee.Hoezo? Die plaatsen doen mij toch niets aangezien ik geen ene reet met de tweede wereldoorlog te maken heb net zoals de meeste mensen hier. Waarom zou ik mij druk maken over iets wat geen directe invloed op mij heeft (gehad)?
Dit heeft niets met racisme te maken en daar word je niet van beschuldigd, en ook niemand zegt dat je het ontkent, het gaat erom dat het impact van een dergelijke ogenschijnlijk onschuldig zinnetje op de FP en in dit topic wordt gebagatiliseerd onder het mom van: ik was er niet bij, het is zoooo lang geleden, het doet me niets.Ik ben GEEN racist.
Ik ontken NIET wat er is gebeurd.
logt nu ook
Bekijk die films maar (Schindler's list is ook een aanrader). En zeg dit dan nog eens.Op vrijdag 12 juli 2002 10:50 schreef NitroX_infinity het volgende:
[..]
Hoezo? Die plaatsen doen mij toch niets aangezien ik geen ene reet met de tweede wereldoorlog te maken heb net zoals de meeste mensen hier. Waarom zou ik mij druk maken over iets wat geen directe invloed op mij heeft (gehad)?
Zo'n taalgrap moet kunnen.
Het _is_ geen taalgrap.
I reject your reality, and substitute my own.
Ik heb Schindler's list 2 keer gezien, maar ik begrijp niet echt wat die film hier mee te maken heeft? Die film gaat over een man die een boel joden redt terwijl hier wordt gediscussiëerd over de collectieve ontkenning van massamoord.Op vrijdag 12 juli 2002 10:55 schreef _sNaRs_ het volgende:
[..]
Bekijk die films maar (Schindler's list is ook een aanrader). En zeg dit dan nog eens.
Het _is_ geen taalgrap.
Kappen nou! Hoewel ik 't erg prettig vind dat je de tekst hebt aangepast, zit ik niet te wachten op een 'trap na'.Op vrijdag 12 juli 2002 11:04 schreef Wouter Tinus het volgende:
Tekst is veranderd. Het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen en hoewel ik niet had verwacht dat er tweakers van 70 zouden zijn lopen er blijkbaar toch een paar rond die hetzelfde reageren.
logt nu ook
een wijze beslissingOp vrijdag 12 juli 2002 11:04 schreef Wouter Tinus het volgende:
Tekst is veranderd. Het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen ....
Wat een belachelijke opmerking.en hoewel ik niet had verwacht dat er tweakers van 70 zouden zijn lopen er blijkbaar toch een paar rond die hetzelfde reageren.
Hierboven wordt zeer uitgebreid uitgelegd waarom mensen bezwaar hebben tegen het gebruikte zinnetje, en jij moet met zo'n rotopmerking komen.
Daar zul je veel respect mee verdienen.... NOT
* NitroX infinity zou zelf graag verder discussiëren maar ziet dat sommige mensen daar geen zin aan hebben.
Voel me persoonlijk niet aangevallen door de opmerking van Wouter Tinus want wijsheid komt met de jaren en als ik dan vergeleken wordt met een 70e jarige ben ik dus heeeeel wijs
logt nu ook
logt nu ook
logt nu ook
Verwijderd
Mijn vader heeft zijn ouders verloren vanwege deze oorlog. En hoezo zou ik 70 moeten zijn om me bij die oorlog betrokken te voelen!? Denk je dat zoiets in 1 generatie over is!?Op vrijdag 12 juli 2002 11:04 schreef Wouter Tinus het volgende:
Tekst is veranderd. Het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen en hoewel ik niet had verwacht dat er tweakers van 70 zouden zijn lopen er blijkbaar toch een paar rond die hetzelfde reageren.
Ik zal vanaf nu zeer zeker een stuk minder op t.net komen en heel anders naar jou kijken. MIJN respect ben je KWIJT.
Ik sluit deze draad, het is al "mooi" genoeg geweest zo.
Elkaar nu nawijzen is hier niet de juiste plek voor.
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Mijn familie heeft de oorlog, de angsten en leed ook aan den lijve meegemaakt, net als vele andere oudere generaties. Zei maken zelf soms dezelfde grap als hier gebeurt is. De mensen die menen hier een stukje geschiedenisles te moeten geven, en de FP-poll met dat leed in direct verband te brengen zijn imo een beetje te zwaar op de hand en leggen links die helemaal niet gelegd hoeven te worden. En dat zeg ik zonder tweede wereldoorlogleed ook maar een greintje te willen bagatelliseren, of oorlogsmisdadigers de hand boven het hoofd te willen houden o.i.d.Op vrijdag 12 juli 2002 11:30 schreef ItSnows het volgende:
[..]
Mijn vader heeft zijn ouders verloren vanwege deze oorlog. En hoezo zou ik 70 moeten zijn om me bij die oorlog betrokken te voelen!? Denk je dat zoiets in 1 generatie over is!?
Ik zal vanaf nu zeer zeker een stuk minder op t.net komen en heel anders naar jou kijken. MIJN respect ben je KWIJT.
"Ich habe es nicht gewusst" wordt hier geenszins gebruikt om enigerlei vorm van sympathie voor nazi's, collaborateurs of anderszins tijdens WOII 'fout' gewezen groeperingen te tonen. Dat lijkt mij ontzettend duidelijk
Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]
Dit topic is gesloten.
![]()