blup blup
Verwijderd
Laser is denk ik duurder dan een radioverbinding......
Wat voor bandbreedte moet je hebben en laat je ISP het toe om een verbinding op zijn dak te zetten..??
I've seen the future. It's wireless......
Wat voor bandbreedte moet je hebben en laat je ISP het toe om een verbinding op zijn dak te zetten..??
I've seen the future. It's wireless......
we hebben minstens 34mbit nodig (dat ligt er nu ook al) een radio verbinding is ook een optie, maar dan heb je een vergunning nodig om te mogen zenden geloof ik.
de isp laat alles toe mits het niet illegaal is (vergunnings technisch
)
de isp laat alles toe mits het niet illegaal is (vergunnings technisch
blup blup
Verwijderd
Door NielsJ - vrijdag 12 juli 2002 13:24
--------------------------------------------------------------------------------
we hebben minstens 34mbit nodig (dat ligt er nu ook al) een radio verbinding is ook een optie, maar dan heb je een vergunning nodig om te mogen zenden geloof ik.
de isp laat alles toe mits het niet illegaal is (vergunnings technisch )
===============================================
Een vergunning kost eenmalig +/- € 500,00 en per jaar max €200,00. Het voordeel is dat als het mistig is de link wel blijft staan. Als je een laserlink neemt dan heb je of een hele dikke nodig die (volgens specs fabrikant) +/- 3km kan overbruggen of uit kan vallen.....
Laat effe weten ik kan je wel aan adressen helpen die dit goed en legaal kunnen doen.
I've seen the future. It's wireless..........
--------------------------------------------------------------------------------
de isp laat alles toe mits het niet illegaal is (vergunnings technisch )
===============================================
Een vergunning kost eenmalig +/- € 500,00 en per jaar max €200,00. Het voordeel is dat als het mistig is de link wel blijft staan. Als je een laserlink neemt dan heb je of een hele dikke nodig die (volgens specs fabrikant) +/- 3km kan overbruggen of uit kan vallen.....
Laat effe weten ik kan je wel aan adressen helpen die dit goed en legaal kunnen doen.
I've seen the future. It's wireless..........
Daar haal je maar +/- 1500kb/sec mee in praktijk, en dan heb ik het over het beste en meest gunstige geval, niet bepaald 34mbit dus. Ja ik weet dat wlan 11 mbit is (zelf ook in gebruik), maar op die afstand gaat dat moeilijk worden en schakelt ie toch wel naar 5.5 mbit en dan nog mag je op die afstand erg blij zijn met 400/500 kb/sec per verbinding.Op vrijdag 12 juli 2002 13:34 schreef 00fly747 het volgende:
Gewoon 3x wlan nemen met richt-antennes en die trunken.
Verwijderd
Laserklasse moet zo rond II/III zijn, met golflengtes boven IR (ivm absorptie/scattering)) wil je een beetje betrouwbare link hebben.Op vrijdag 12 juli 2002 08:42 schreef NielsJ het volgende:
Hoi,
voor m'n werk ben ik opzoek naar een 2de internet verbinding. onze isp zit zo ongeveer 1500 meter bij ons vandaan, en we hebben line off sight. nu zitten we te denken aan een netwerk verbinding dmv laser transmissie.
zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Een laser boven klasse I mag niet zonder meer in een 'open ruimte' gebruikt worden (verblindings-gevaar; scattering v.d. beam, zelfs vliegverkeer kan er last van hebben - zijn namelijk genoeg eikels die 't leuk vinden een kerstbal door zo'n straal te mikken, zeker tijdens dikke mist
Ook voor 't opereren van zo'n laser in open ruimte moet een dikke vergunning hebben.
Dus als ik het goed begrijp hebben julie 2 netwerkjes die 1,5 km van elkaar liggen en die verbonden moeten worden met elkaar 
Als dat zo is, dan kun je toch ook gewoon ff een glasvezelkabel kopen en die ertussen leggen
Maar dat kan natuurlijk aleen maar als het terein ertussen ook van julie is, of als je toesteming hebt om er een kabel neer te leggen
Tis wel goedkoper denk ik
Als dat zo is, dan kun je toch ook gewoon ff een glasvezelkabel kopen en die ertussen leggen
Maar dat kan natuurlijk aleen maar als het terein ertussen ook van julie is, of als je toesteming hebt om er een kabel neer te leggen
Tis wel goedkoper denk ik
nou, op dit moment ligt er dus een 34mbit verbinding over glas van de ene naar de andere lokatie (die niet geheel eigen terein is) we willen eigelijk niet afhankelijk zijn van een leverancier. dus ben ik naar goedkope alternatieven aan het zoeken voor redundantie.
de 34mbit kost ook rond de 2000 euro / maand dus het mag best iets kosten hoor
heeft iemand een url van zo'n laser transmissie apparaat? ik kan niet echt een goeie vinden.
dank,
heeft iemand een url van zo'n laser transmissie apparaat? ik kan niet echt een goeie vinden.
dank,
blup blup
Verwijderd
Linkje van de Canobeam DT-50:Op vrijdag 12 juli 2002 14:19 schreef NielsJ het volgende:
nou, op dit moment ligt er dus een 34mbit verbinding over glas van de ene naar de andere lokatie (die niet geheel eigen terein is) we willen eigelijk niet afhankelijk zijn van een leverancier. dus ben ik naar goedkope alternatieven aan het zoeken voor redundantie.
dank,
http://www.fairlink.co.uk/Canobeam_laser_link.htm
En voor de zelfbouwers
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/laserlink.html
Verwijderd
Canobeam dan heb je echt geld teveel!!!!!!!!Op vrijdag 12 juli 2002 14:37 schreef Happy_On_MDMA het volgende:
[..]
Linkje van de Canobeam DT-50:
http://www.fairlink.co.uk/Canobeam_laser_link.htm
En voor de zelfbouwers:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/laserlink.html
maar inderdaad tis wel goed.
het is een E3 we hebben niet continu 34mbit nodig, maar de pijp zit wel eens vol, dus minder is niet echt handig :-)Op vrijdag 12 juli 2002 14:42 schreef BreezeCOM het volgende:
[..]
heb je een E3 (balanced/unbalanced) verbinding of moet het data zijn met een troughput van 34Mbp/s.
maakt dat dan uit voor de dingen die je kan gebruiken als transmissie methode?
blup blup
Verwijderd
Maakt niet uit voor de transmissie echter de meeste bedrijven gebruiken een RJ-45 (10/100) en geen E3. Dus als je een dataoutput verwacht en ineens een E3 krijgt dan moet je je routers aanpassen.Op vrijdag 12 juli 2002 15:43 schreef NielsJ het volgende:
[..]
het is een E3 we hebben niet continu 34mbit nodig, maar de pijp zit wel eens vol, dus minder is niet echt handig :-)
maakt dat dan uit voor de dingen die je kan gebruiken als transmissie methode?
Ik ken geen goede laserverbinding leverancier, maar welke regio zit je......
Kan ik je misschien niet overhalen tot een radio-verbinding.......?? Ik blijf erbij radio is een stuk stabieler dan laser!!
Een radioverbinding + vergunning lijkt me dan een betere keuze, daar haal je die snelheid ook makkelijk mee.
Verwijderd
Jemig moet ik je nou gewoon gelijk gaan geven....??Op vrijdag 12 juli 2002 16:16 schreef Pc123 het volgende:
Een radioverbinding + vergunning lijkt me dan een betere keuze, daar haal je die snelheid ook makkelijk mee.
Trouwens hobby of prof?
Pagina: 1