Beeld trilt, maar vaag

Pagina: 1
Acties:

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Oké, ik heb een zeer vreemd probleem, maar ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb vandaag een nieuwe videokaart in m'n systeem gestopt. Ik ben van een Matrox G200 naar een (el cheapo point of view) GForce 2 mx400 gegaan. Vóór de verandering had ik totaal geen problemen, en behalve de videokaart is er niks veranderd. Echter, nu met die nieuwe videokaart begint het beeld kort nadat de computer is gestart onregelmatig en gedurende korte periodes te trillen. Maar het wordt nog gekker, op de momenten dat het scherm trilt (de randen van het scherm golven dan helemaal) hoor ik uit m'n pc kast een zachte, hoge fluittoon, die ook trilt. Het is alsof ik hoor wat ik ook zie, de twee fenomenen zijn gesynchroniseerd. En om het nu nog vager te maken, als het probleem er is, wordt het erger als ik mijn muis flink over het scherm heen en weer beweeg. Daarnaast lijkt het probleem ook minder te worden naar mate de computer langer aanstaat en is het probleem er op allerlei refresh rates, alleen zie ik het bij de hogere beter (horen doe ik het op allemaal even goed).

Ik heb mijn geluidskaart al een PCI slot verder van de video kaart gezet, omdat ik dacht dat er misschien interferentie optrad. Ik heb m'n ouwe kaart nog niet teruggezet, maar daar verwacht ik geen problemen, want het is jaren lang goed gegaan. Ook kan het niet aan andere apparatuur in de kamer liggen, want daar is niks veranderd en de computerkast staat zoiezo ver van alles weg.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de kaart niet goed overkan met de overclockte FSB, ik draai em namelijk op 83 Mhz.

Mijn vraag aan de kenners, klinkt dit als een kapotte videokaart, want dan moet ik em terugsturen.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je pci slot op 41,5 Mhz draaid mag je wel problemen verwachten. ik neem trouwens aan dat je vidkaart in een pci slot zit. Wat je kan proberen is de latency van je videokaart te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld met Powerstrip (www.entechtaiwan.com)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Het kan natuurlijk gewoon een kapotte kaart zijn, bijvoorbeeld een spoeltje dat niet goed functioneert, heeft mijn switch ook last van. Dat veroorzaakt ook een hoog geluid.

Maar wat je zegt over een overgeclockte FSB lijkt me nog waarschijnlijker, ik zou zeggen, zet die eens lager en kijk dan wat er gebeurt. De vga kaart in een andere pc kan ook geen kwaad trouwens..

Canon Digital Ixus V3

• RickN
Op vrijdag 12 juli 2002 00:30 schreef Atgast het volgende:
Ik neem trouwens aan dat je vidkaart in een pci slot zit. Wat je kan proberen is de latency van je videokaart te verlagen. Dit kan bijvoorbeeld met Powerstrip (www.entechtaiwan.com)
Nee, het is een AGP kaart en ik weet dus eigenlijk niet of die iets met de FSB te maken heeft. Bij m'n vorige kaart had ik dus nergens last van, maar ja Matrox maakt natuurlijk wel goed spul. Overigens ben ik er nu ook achter gekomen dat het probleem minder wordt als de computer lange tijd vrijwel niks aan het doen is, maar terug komt als ie weer flink belast wordt, b.v. tijdens een spelletje Warcraft 3.

Ik kan idd eens proberen de FSB terug te zetten, maar zelf denk ik eigenlijk dat de kaart kapot is, zo'n geluid da's toch niet gezond :?

Ik wil alleen iets meer zekerheid, want de kaart is via internet gekocht en als ik em wil ruilen zal ik em dus weer moeten opsturen enzo...

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op vrijdag 12 juli 2002 00:42 schreef RickN het volgende:

[..]

Nee, het is een AGP kaart en ik weet dus eigenlijk niet of die iets met de FSB te maken heeft.
agp 1x is gloof ik 66Mhz en in jouw geval dus 1x je bus snelheid
agp 2x is dus logischerwijs 133, maar in jouw comp dus 166 !

dit meen ik iig, als het stierenstront is verwacht ik verbeterd te worden *D

als je kaart dit alleen doet als je comp zwaar belast is kan het ook een voeding prob zijn, wat zijn de waardes van je 12 en 3,3 volt lijn ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 22:49
Videokaarten van Matrox staan er wel om bekend dat ze een erg goed (2d) beeld geven. Van een 'el cheapo' GForce 2 vind ik het niet zo raar dat ie minder goed beeld geeft (vaker gehoord). Bij jouw is het blijkbaar wel heel extreem. Misschien ff in de winkel ruilen voor een ander exemplaar? (of een wat duurdere kaart kopen)

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
ff downclocken die handel en je bevindingen posten :)

• RickN
Nou, gisteravond werd ik wat optimistisch en heb m'n FSB op 100 Mhz. gezet om zo de AGP bus weer in specs te krijgen, maar op 950 Mhz wilde m'n procje niet eens posten ;) . Vanochtend was de bios weer netjes gereset en start de PC mooi op op 633 Mhz. Vervolgens een replaytje van een W3 game gekeken, een 3dmark bench en demo gedraaid. De preliminary results zijn dat ik nog geen problemen heb gezien (of gehoord)! Goed nieuws aan de ene kant, sucking aan de andere kant. Met de kaart lijkt dus niks mis te zijn behalve dat die van een wat mindere kwaliteit is, maar ondertussen heb ik wel m'n overclockje terug moeten draaien. Vanavond ga ik nog wat meer spelen, om zeker te weten dat ie het op 66 Mhz. AGP echt goed doet. Daarna kan ik nog proberen de FSB op 75 Mhz te zetten of op 83, maar dan met de AGP divider op 2/3. Atgast stelde voor om de latency van de kaart te verlagen, hier heb ik nog nooit van gehoord (al zegt dat niet alles), heeft dit een serieuze kans van slagen? Verder, kan ik met die powerstrip tool de kaart ook overclocken? Al heb ik gezien mijn ervaringen met de kaart tot nu toe weining hoop dat dit gaat lukken. Iig bedankt voor jullie hulp.

Pagina: 1