Toon posts:

Wat is de Beste Videokaart ooit?

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.147 views sinds 30-01-2008

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 16:23

star-saber

Ryzen

ik heb een heleboel verschillende 3d kaarten gehad

maar de voodo2 sli was echt 1 van de toppers

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
voodoo 2

...

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:26
De geforce 2. Deze kaart zette Nvidia op de markt en wiste 3dfx van de top positie. En nog steeds wordt ie gemaakt en goed verkocht.

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Verwijderd

Nou, de beste kaartje van de generaties:
-Voodoo I
-Voodoo II
-TNT2Ultra/Matrox G400max (hier heeft voodoo het steekje aten vallen met de voodoo 3 die geen 32bits kleur kon
-Geforce 2(die 1e serie geforces vond ik nie zo plesant, die stroomvreters waren op sommige planken instabiel, maar toch krachtig. En toen kwam de waanzinnige Voodoo 5 vond ik ook een kikse kaart, vooral de FSAA vond ik wel tof
-Geforce 3, krachtig/Ati Radeon 8500 nou, ik vond em vooral fijn vanwege zijn gewaagde 3D en zijn fijne 2D, dat miste ik bij Nvidia.
-Geforce 4/matrox perhilia, ik kies toch voor de matrox perhilia vanwege zijn features en zijn goeie 2D

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Deze was anders ook een vooruitgang :)

GeForce 256 DDR

maar deze is idd toch 1 van de betere >:)

[Helios VooDoo 2

/edit
ok, plaatjes wegehaald omdat me inet lijntje het niet meer trekt :+

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
Savage 4 pro 16 mb AGP . Damn daar kon ik lekker op UT`en in Metal :) . En quake liep ook soepel :) .

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 16:14
3Dfx Voodoo 1, Definitely! *D

Uncomfortable silence can be so loud...

Verwijderd

De VooDoo II 12 mb :)

Ik weet nog dat ik half-life kreeg en hem wou spelen op me P-166 MMX met diamond stealth 3d 2000 turbo pro 2Mb (wat een naam)..HAAAAAAAAPERRRRRR. Toen een VooDoo II erbij gekocht en voeiend!!! :9~ ik wist niet wat me overkwam zo mooi. Ik heb zelfs nog vloeiend een beta van Quake III Arena der op gespeeld!!! 8-)

SUPER KAART

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:57
Op vrijdag 12 juli 2002 12:37 schreef Jaromir het volgende:
[..]
-Geforce 4/matrox perhilia, ik kies toch voor de matrox perhilia vanwege zijn features en zijn goeie 2D
parhelia :P
Op vrijdag 12 juli 2002 12:47 schreef thijz het volgende:
slome server zeg.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

De beste aller tijden?

De Amiga. Als je van een PC'tje af kwam wist je niet wat je meemaakte op het gebied van graphics (en van geluid enz.)

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Op vrijdag 12 juli 2002 12:57 schreef NitroX_infinity het volgende:

slome server zeg.
ja sorry, is me eige, 16kb/s upstream

(he wat gaat internetten ineens sloom >:)

Verwijderd

Voor mij was dat de Diamond Stealth III 450, alhoewel de et6000 icm Voodoo 1 ook erg goed was 8-)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 10:35
Op vrijdag 12 juli 2002 12:47 schreef thijz het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://213.51.87.38/thijz/foto/HeliosVooDoo2.JPG
Cool!!!
Wij hadden ook die Helios Voodoo 2 12mb... mijn 1e 3Dkaart.
Ik was voor ik die kaart had al hooked aan de Need For Speed 3 demo, maar met een Ati 2D kaartje zag dat er niet uit... :'(
Toen kwam die Voodoo 2 er dus in.. oh mijn god :) echt super!!!

• lolo_konijn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 18:35

lolo_konijn

huppel de huppel

ik vond mijn Viper v330 4 mb ook wel liev. Naar mijn idee de eerste degelijke poging van nvidia om iets tegen 3dfx te doen. Wist niet wat ik zag toen ik quake 2 in opengl kon spelen en hij was in d3d ook nog sneller dan de voodoo 1.

MSI K8N Neo, A64 3000+, 1024 400, 20 GB maxtor, 160 GB hitachi, radeon 9800, dvd brander, tv kaart, geluidskaart

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Op vrijdag 12 juli 2002 11:34 schreef GA!S het volgende:

[..]

Totdat je windows NT wil draaien :+
Onder Xp werkte het nog ;)

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op vrijdag 12 juli 2002 14:17 schreef lolo_konijn het volgende:
ik vond mijn Viper v330 4 mb ook wel liev. Naar mijn idee de eerste degelijke poging van nvidia om iets tegen 3dfx te doen. Wist niet wat ik zag toen ik quake 2 in opengl kon spelen en hij was in d3d ook nog sneller dan de voodoo 1.
Jammer dat de D3D kwaliteit niet zo goed was. Allemaal van die blokjes in plaats van smooth.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 13:37 schreef Xtuv het volgende:

[..]

Cool!!!
Ik was voor ik die kaart had al hooked aan de Need For Speed 3 demo, maar met een Ati 2D kaartje zag dat er niet uit... :'(
ik was een echte bikkel ik had die van diamond... :P

Afbeeldingslocatie: http://www.hastec.nl/drivers/images/monster2box.jpg

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:02
3Dfx Voodoo 1, zonder tijwel de grootse sprong op 3D gebied.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 20:52
Op vrijdag 12 juli 2002 13:37 schreef Xtuv het volgende:

[..]

Cool!!!
Jij ook al... ding kocht ik pas veel later... wat een uberkaart... speelde Unreal steeds in 512xnogwattes software mode... toen ik die voodoo2 derin prikte.. 800x600.. me mond viel open van verbazig...

deze wil ik ook nomineren als beste 3d kaart ooit... dingen zijn extreem lang bruikbaar geweest, zeker in SLI mode...

Misschien tijd voor een poll, de meestgenoemde kaarten in dit topic boven elkaar en iedereen laten stemmen :)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Meest vernieuwd was duidelijk de (Diamond Monster 3D) Voodoo1, opeens echte 3D, beter dan die S3 kaartjes die tijd.

Voodoo2 was ook erg snel maar bracht niet veel nieuws tov. V1, de G200 was niet echt je van het(slechte drivers, traag in 3D), ik heb er van narigheid mijn V2 naast moeten zetten ;)

De Diamond Viper 770 Ultra was weer een grote sprong voorwaards, deze kaart heb ik toen ie uitkwam direct gekocht en pas eind vorig jaar geupgrade ;)

Ik ga dus voor Voodoo1 en TNT2 Ultra. :)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

S3 Virge ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Jesse
  • Laatst online: 08-07 13:42
Voor mij de Voodoo Banshee.

Maar de Voodoo 1 of 2 of de matrox g400 zijn waarschijnlijk meer goed enzow :)

Verwijderd

Mhh,
Matrox Marvel G200 + VooDoo II naast elkaar. Op een Asus P5A met een K6-2/500.

Beste 2D kwaliteit door die Matrox, beste 3D door die VD2, en tot de GF4 was er geen GF kaart die aan de 2D kon tippen behalve een andere Matrox.

Plus een echte video in en uit, en als een spel niet op de ene kaart liep, liep het wel op de andere. :)

Een Asus 6800 GF1 256 DDR heb ik ook op dat systeem getest, maar dat werkt echt niet lekker. Alle spellen waren te traag, en een boeiend effect als een stroboscopische belichting was het resultaat. De grafische benchmarks waren nog acceptabel, maar spellen waren niet te spelen.

Dat flut ding rendert maar iets van 1 op de 5 frames namelijk, ziet er echt niet uit.

Op de doos stond zelfs dat die kaart niet compatible was met Super Socket 7 borden, alleen maar Intel P3/BX of AMD K7. >:)

Verwijderd

De Riva128 van Nvidia (chipje) de bakermat, van de Gf4!

Voor het eerst op de Voodoo1 een chipset waarmee je 3d kon laten draaien, echt superkaartje, werd wel een beetje warm :P

• Yonni
  • Laatst online: 01-06 10:53
ik zou zeggen, NU de geforce 2 MX, jaja, bagger kaart, zekers valt i in het niet van de andere power monsters, maar dat ding is super cheap :D en heeft maar een beetje performance verlies boven de gts, met overclocken kom je zeker in de buurt, dan niet er over heen..dat ding is dus bang 4 ya bucks :)
en zekers nu nog in heeeel veeel pc's terug te vinden..een betaalbare 3d kaart dus :) zeker toppertje van NVIDIA..voodoo nog steeds ruler ;)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:03
Afbeeldingslocatie: http://mooiste.clanpages.com/speedy_new/oldtimes1.jpg

Duidelijk he :) Van een S3 Virge naar dit (nou ja combi van die 2 dan), wat een beeld :9~
Hij staat nu nog als trofee hier in de kamer :P

Flickr | Lego collectie

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Kaartjes met de TsengLabs et4000 CHIPSET !.

Uit het oude DOS tijdperk.

Waren nog ISA en later VLB (vesa local bus).

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 16:57 schreef Bart-01 het volgende:

Die heb ik als VLB versie aan de muur hangen :P

Maar als kaart ga ik toch voor ouwe trouwe VooDoo

Verwijderd

lol
/me gaat maar voor de gf2 series omdat ik daarvoor geen kaartjes had met OPENGL support :D

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op vrijdag 12 juli 2002 00:11 schreef CS_maDDog het volgende:
ik heb toendertijd een voodoo 2 8mb bij de release voor 650 gulden gekocht, toen was ik dus echt DE man... :p

Ik wist niet wat ik zag toen ik na de installatie Quake 2 en Tombaider 2 draaide, haha
dan was ik er laat bij die van mij had ik voor een meijer minder :)
maar idd die Voodoo's zijn de beste alltimes!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Voodoo 1 is toch wel de beste kaart tot nu toe geweest :)

39

• Copycat
  • Laatst online: 18-06 00:00

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Op vrijdag 12 juli 2002 18:25 schreef Accident het volgende:

[..]

dan was ik er laat bij die van mij had ik voor een meijer minder :)
maar idd die Voodoo's zijn de beste alltimes!
Volgens mij is hij indertijd gewoon genaaid !! Ik heb toen direct de Diamond Monster 3DII 12 MB gekocht voor 675 piekies en ik heb hem nu nog :9

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 22:16
De Fire GL Pro 8m versie. Misschien dat de naam niet precies klopt, maar die kaart vond ik echt heel goed presteren :).

Oh ja, en toen ik van een TNT2 naar een Geforce 2 GTS ging. Hele grote vooruitgang :Y).

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 12 juli 2002 18:35 schreef knarfyboy het volgende:
De Fire GL Pro 8m versie. Misschien dat de naam niet precies klopt, maar die kaart vond ik echt heel goed presteren :).
Wat een super kaart, jammer dat 3dLabs nooit win2k drivers gemaakt heeft. Was bijna net zo snel als een monster 1 in GLQuake, beeld was alleen niet zo mooi als met glide. Wel DE beste allrounder op dat moment. 2d minstens zo goed als de Matrox Millenium II en 3d was het gewoon het snelste dat er te krijgen was. Heb hem tijden gebruikt met daarnaast een Voodoo II voor games. Pas met de komst van de GeForce kaarten in snelheid overtroffen.

Doet nu dienst als 2e kaart in XP (standaard drivers zijn leuk maar hebben geen overlay of opengl support).

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik ga voor nVidia's GeForce 256 DDR, dat was de eerste kaart met een T&L unit die de geometry setup zelf kon doen i.p.v. de CPU. Vandaar ook de eerste GPU. Ik weet nog goed hoe leip het toen was om de Quake III techdemo te zien draaien op zo'n plankje.

De 2e plaats gaat naar de VooDoo Banshee, omdat het de eerste kaart van 3dfx was die stand-alone was. Je had dus geen andere kaart meer nodig, over een AGP 2X bus liep HalfLife echt fijn.

De 3e plaats gaat naar de VooDoo 1 (of hoe hij ook mag heten). Dat was de eerste kaart die 3d-acceleratie mainstream maakte voor de consumenten.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Gewoon de Voodoo1 (eigenlijk add-on), toen begon pas het tijdperk van de echte 3D videokaart. Daarna werden alle bedrijven wakker geschut en kwamen er als maar nieuwe videokaarten uit. En de oorlog tussen bedrijven gaat gewoon verder :9

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:33
Ik weet nog het moment dat ik Quake 2 voor het eerst opstarte met me VooDoo 1, me kin lag zowat op de grond, dat was pas een verschil...

Daarna is het allemaal wel verbeterd, maar echt spannend kan je het allemaal niet noemen. (Al draait me TI4200 ook wel aardig ;) )

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 15:13 schreef CS_maDDog het volgende:

[..]

[afbeelding]
OMG die doos heb ik nog op me kamerstaan!!!! :)

Verwijderd

Ik heb nog steeds mijn Diamond Monster 3D II (8MB) Voodoo kaart en that ruled >:)

Ik baal ervan dat het nooit meer echt veder is gekomen, als je nu een voodoo kaart had gehad met een stel snelle processoren en 64 of 128mb, dan weet ik zeker dat ie veel sneller en beter beeld zou geven dan een nVidia.

• NitroX infinity
Op vrijdag 12 juli 2002 20:17 schreef linus-1 het volgende:
Deze:
http://www.tweakers.net/aanbod/56325 :9~
Verrek, die heb ik hier ook :)
Ding is best goed.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 20:37 schreef NitroX_infinity het volgende:

[..]

Verrek, die heb ik hier ook :)
Ding is best goed.
Ja, echt tegek. Hij geeft nog beeld ook. 800x600 75 Hz en 16 bits. Prachtig toch voor dat dingetje.

• NitroX infinity
Ik zat zo 's te denken (beginnen een boel van mijn posts mee, goeie binnenkomer :P). Wat voor een framerate/score zou je krijgen als je een geforce4 ti4600 overclockt tot het maximum en daar 2, ook overgeclockte, voodoo2's 12mb in SLI aanhangt?

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 16:57 schreef Bart-01 het volgende:

Die Tseng ET4000 heb ik ook gewoon nog een tijd als OCI kaart gehad hoor, tot de Matrox Millennium uitkwam.

Shit, die Trio 64 (*dinges*Star 2001 heette dat bij Diamond oid) was me toch een bagger kaart. Wie kon dat ding nu goed vinden ??? vreselijk ding. En al die drivers van diamond die nooit stabiel waren. Alleen de Microsoft drivers van windows zelf werkten 100%.

(HAH Win95 OSR1 of 2 praten we over. 1996 yep)

Als we toch oude koeien uit de sloot halen, de eerste Stealth kaart, S3 chipset, ISA bus. Dat ding (Stealth 3001 of zo??) heb ik nog een tijdje gehad. Maar vreselijk moeilijke kaart om stabiel te laten draaien, al was 'ie vaak wel sneller dan de net geintroduceerde PCI kaarten.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 12:16
Tseng Labs ET4000 is de coolste videokaart allertijden, vooral klassiek op de ISA bus :)

Extreem snelle performance in VGA mode 13h (MCGA) en de diverse mode-x'en. Twee leuke feitjes over de ET4000:

1. De "l" uit het BIOS-font zag er nogal raar uit, een rechte streep maar het hoekje onderaan was een soort haakje (zoals een vishaakje.)
2. Bij VGA hardware scrolling (panning, door het startadres te veranderen in de VGA-registers) wrapte de ET4000 als enige kaart het geheugen niet, waardoor je als een spel/demo dat effect gebruikte vaak troep over je scherm zag gaan bij de ET4000. Leuk detail is dat het correct gedrag is mbt. de VGA specificatie :)

Wie dacht er dat hardware accelerated graphics pas met de Voodoos kwam? :)

• Scatman_II
  • Laatst online: 08:13

Scatman_II

R9500 Pro >:)

De mijne :+

[ diz m'n 2e videokaart ooit, m'n eerste was een Diamond ViperV770, klinkt meer dan het is, die TNT2 heb ik met m'n domme - toen nog onwetende :) - kop gekocht terwijl er allang GF2's op de markt waren... ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Saekerhett
  • Laatst online: 08-07 22:13
Op vrijdag 12 juli 2002 00:04 schreef real_raichu70 het volgende:
Nvidia Riva TNT2 Ultra

Is nog steeds sneller dan een GF2 MX
Onzin, een GF2 MX is vet sneller dan een TNT2 Ultra, misschien dat een MX-200 ongeveer even snel is, maar een gewone MX en de MX-400 zijn echt beduidend sneller hoor.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Op vrijdag 12 juli 2002 15:13 schreef CS_maDDog het volgende:

[..]

[afbeelding]
heej, die heb ik ook nog icm met een Matrox Mystique 220 op een P200. Keertje gekocht van iemand voor fl.25. Loopt zeer lekker.

• Mysteryman
  • Laatst online: 07:57

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Nou ja het is een beetje dubbel maar ik denk idd dat sinds 3dfx kwam met de VooDoo dat beeld maar tevens ook snelheid best wel een must zijn voor de dagelijkse gamer/tweaker...

en daardoor zie je ook steeds meer kaarten met snelheid of beeld of heel soms ook nog samen (R300 toch :?) maar toch is het zo dat het of snel is of een goede beeldskwaliteit heeft (zie maar het verschil tussen de Gf4 en de Radeon 8500... (Gf 4 = snel Radeon = beter beeld...)

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Exirion
  • Laatst online: 09:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 12 juli 2002 22:36 schreef JeroenB het volgende:
Tseng Labs ET4000 is de coolste videokaart allertijden, vooral klassiek op de ISA bus :)

Extreem snelle performance in VGA mode 13h (MCGA) en de diverse mode-x'en. Twee leuke feitjes over de ET4000:

1. De "l" uit het BIOS-font zag er nogal raar uit, een rechte streep maar het hoekje onderaan was een soort haakje (zoals een vishaakje.)
2. Bij VGA hardware scrolling (panning, door het startadres te veranderen in de VGA-registers) wrapte de ET4000 als enige kaart het geheugen niet, waardoor je als een spel/demo dat effect gebruikte vaak troep over je scherm zag gaan bij de ET4000. Leuk detail is dat het correct gedrag is mbt. de VGA specificatie :)

Wie dacht er dat hardware accelerated graphics pas met de Voodoos kwam? :)
Die had ik in '91 ook ja 8-)

Reuze snel ding, en ik heb 'm zelfs in m'n 486 tot '95 nog gebruikt :P Daarna kwam er een Diamond Stealth 64 Video Pro 2MB VRAM (hele mond vol) met S3 968 chipset erop, icm een P133 met PB Burst cache en EDO RAM :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Dawai
  • Laatst online: 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

S3 Trio64 :D

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Skaah
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 00:04 schreef Metten het volgende:
ik zweer bij mijn ouwe Diamond Edge 3D :z
Geweldig ding ja, hangt samen met een Voodoo1 in mijn Cyrix doos.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
ik ben nog niet zo lang in het computerwereldje maar ik vond de geforce 1 wel erg goed voor zijn tijd.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-07 21:48
Voodoo II SLI

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• estorino
  • Laatst online: 07-05 20:04
Voodoo I by far, de beste 400 piek die ik ooit besteed heb.

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Gehaktbal
  • Laatst online: 20-05 10:20
De Voodoo 1, lijkt me meer dan duidelijk.
Had eerst een 2 MB SiS gevaarte in mn Celeron zitten hele tijd terug. Toen kocht ik de net uitgebrachte Trust Voodoo Dragon 4 MB EDO :o

Ik heb spellen nooit zo mooi gezien :D

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 12:23 schreef GoldieLox het volgende:
Voodoo I by far, de beste 400 piek die ik ooit besteed heb.
Same here :)
Wat heb ik veel plezier van dat ding gehad zeg!

Verwijderd

Voodoo 3 3500 met tv box

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:28

Pubbert

random gestoord

de laatse kaart die uitkomt :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Siluro
  • Laatst online: 05-07 20:47
Voodoo 1 in m'n p166 16mb ram
Had niet zoveel verstand van videokaarten en het was een enorme verbetering! :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 22:48 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Onzin, een GF2 MX is vet sneller dan een TNT2 Ultra, misschien dat een MX-200 ongeveer even snel is, maar een gewone MX en de MX-400 zijn echt beduidend sneller hoor.
uhh zoiets dus, TNT2 Ultra loopt iets van 60% van een GF2MX. En een TNT2M64 iets van een derde. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/compare.jpg

Verwijderd

De geforce 2mx 440 is de allervetste & snelste videokaart ooit. Echt waar ! :)

• SG
  • Laatst online: 25-06 07:08

SG

SG surft naar info hardewaren

Op donderdag 11 juli 2002 23:58 schreef Empr0r het volgende:
Op dit moment zit 90% te gamen met een Gforce. Ik ook overgens (Gforce 4 ti-4200)
Ik hoor daar niet bij. ATI is het bij mijn twee PCtjes.
Ok de ti-4600 is op dit moment de beste kaart aller tijden maar wat vinden jullie dat de beste kaart was voor zijn tijd.
Tja de G-kaart markt ontwikkeld zich op features en FPs raw power steeds verder.
Parhilia is de Feature king die de 8500 van zijn troontje stoote.
G4Ti4600 is de huidige king of the hill in raw performance die de G3Ti500 vervangde.
Wat is in zijn tijd de beste Upgrade van video kwaliteit ooit geweest.
Bij kaarten speeld de prijs/2Dkwliteit/&3dkwaliteit/performance/feature verhouding een grote rol. en dat verschild sterk per individu daarbij komt ook tot extreme merken trouw (3DfX)
Ik zeg de Voodoo 1 deze kaart gaf met veel spellen mooie effecten en gaaf zeer veel snelheid.
is nu achterhaald en das 16bits wat nooit dx8.1 32bit rendering in de buurt zou kunnen komen.
Dat idee dat voodoo zo super is dat komt om dat de Voodoo 1
de overgang van 2D(& amper 3D) naar 3D is, daar voor was er niet veel 3D of nauwelijks capable met raw 3D power.

Voodoo is was en nogsteeds overhyped.
maar waar zijn ze nu?
Wat denken jullie ???
Ik denk dat de beste kaart ooit 'n onzinig weetje is en iedereen er nogal individueel erg verdeeld over is en vooral 3dFX sentiment alweer naar voren komt.

Wat juist relevant is is wat er nu te krijgen is en wat er komen gaat.

/me eerste en laaste 3DfX kaart was een Diamond Fusion Z100 met zo'n Banshee 3dfx chip er in. Die andere 3Dfx oplossingen waren altijd ten tijde van release en een poosje erna rete duur geweest.
LAng leve de concurentie.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Mmm ja, kun je wel zeggen maar ondertussen lees ik met ontzettend veel plezier dit topic.
Heel mooi om te zien dat er nog zoveel mensen met gevoel over hun Voodoo kaartjes kunnen praten.
Ik zeg trouwens iets overbodigs als ik zeg dat Voodoo1 niet bestaat maar dat het Voodoo Graphics heet,
niet waar? Nou ja, het typt wel vlotter.
De beste videokaart ooit is een kwestie van relativiteit en ook een heel persoonlijke kwestie. Het is
eigenlijk een zaak van: 1) wat had ik eerst en 2) wat was de upgrade.
Hoe groter het verschil, hoe groter de kans dat de upgrade de hemel in geprezen word, maar gelukkig
worden hier de meningen meestal wel stevig onderbouwd.
Persoonlijk heb ik nog nooit een Voodoo Graphics gehad. Ik wil er graag nog een hebben hoor, maar ik ga
dadelijk dus studeren en dan heb ik geen geld voor zulke - zinlose ;), laten we eerlijk zijn - aankopen.

Een helios Voodoo2 12 MB heb ik nog wel gehad. Ik weet het allemaal nog zo goed. Ik kon nog geen kaarten
inbouwen dus ik zeg tegen die winkel in een aangrezend dorpje: hey, ik wil zo'n Voodoo2 hebben. Kunnen
jullie die inbouwen? --> Ja hoor, breng je peeceetje maar efkes langs. Dus ik samen met mijn ge-irriteerde
vader (hij moest rijden, gna gna :D) in de auto richting die pc zaak. Okee, kom dat apparaat maar over
twee weken ophalen, zeiden ze. Dus wij weer weg, ik weer achter mijn Cyrix 166 (wat dus een Pentium 133 was,
stelletje smeerlappen dat ze daar waren!) in software Command & Conquer spelen en mijn vader weer in de tuin werken.
Nou goed, vakantie gaat voorbij en na twee weken: RING RING! Ik dacht: OH! Ik nam op en ik hoor: ja, hallo met Comgro.
We hebben je Voodoo kaart geinstalleerd. Je kunt hem ophalen!
Nou ja, je snapt het: vlinders in mijn buik, pinpas bovenhalen en met gierende zenuwen tegen mijn vader:
pap, we moeten onze computer ophalen NU!
Dirk, gvd, kalm man! Het is maar een computer! Ja, sorry, pap, maar kunnen we dan nu gaan?
<wist hij veel wat zo'n upgrade voor een echte gamer betekent he :D>
Nou goed dan.
Dus wij onderweg naar die zaak. Deur open, ff wachten tot de klant voor ons is afgehandeld.
"Ja, wij komen voor de Voodoo."
"Oh ja, hier staat ie. Da's dan 250 gulden" (ouderwetse guldens!)
"Ok"
Ik dus pinnen en woppa, met die hele kast de winkel uit. Zenuwen gieren meer dan ooit te voren,
dat snap je. Moest nog oppassend dat ik die kleine non ATX tower niet uit mijn handen liet glijden!
Thuis die peecee er neerpoten. Pap, kun je die kabels er even inpluggen?
Grrr, grr, moet dat nu weer.... stommel kreun, okee.
Zo Dirk, dat was het. Ik ga nu moven.
Ok pap.
Met een trillende vinger drukte ik de powerknop in. Terwijl die stoere helios voodoo doos met dat
Egyptische beest erop naast mijn beeldscherm pronkt, laad mijn 32 EDO het Quake2 menu. De eerste keer in mijn
hele leven dat ik in een straal van 1 KM de enigste persoon met een Voodoo kaart in mijn PC ben!, dat maak je niet
vaak mee!
Goed, eens effe kijken. 3dfx OpenGL, PowerVR OpenGL, DEFAULT OpenGL??? MMM, ehhhh, euh, HELP??!!
Nou ja, de readme van mijn Voodoo kaart praat heletijd van 3dfx Interactive, dus ik zal die
3dfx OpenGL wel moeten hebben. Volgende kwestie: 8 BIT TEXTURES? Wattes/???? Kun je dat eten?
Nou ja, laat die default setting maar staan dan. Windows desktop (win95, hehe) heeft een resolutie
van 640x480, dus dat gebruik ik dan ook wel voor dit spel.
APPLY.
Twee keer op ESCAPE drukken en .....................................

SHaKE MY LEGs AnD Call ME GRANDMa!!!!!!!

.... En vanaf toen is gamen nooit meer hetzelfde geweest. Hetzelfde ging ongeveer op voor Unreal, al liep
het toch wel trager.

maar je raadt het al: voor mij is de beste 3D kaart ooit de Voodoo2, puur omdat ik de Voodoo Graphics niet
meegemaakt heb waarschijnlijk. Nu heb ik een Voodoo5 en ik moet zeggen: dat ding loopt heerlijk.

Verder wil ik nog heel veel zeggen want ik raak niet uitgepraat over dit soort dingen maar ja, ik moet nog meer
dingen doen he :D.

Volgens mij was begin eind 1998/begin 1999 DE ultieme gamecombinatie een Viper550 met een Voodoo2 SLI. Toen ik over
zulke dingen las, dacht ik altijd: tja, sommige mensen hebben zoiets nu eenmaal. Ik hoor daar niet bij.
Ondertussen heb ik al een hele lijst videokaarten verslonden en als ik terugdenk aan het moment waarop ik mensen met
een Viper/Voodoo2 combo envyde, dan kan ik bijna alleen maar een sentimenteel gevoel plaatsen :D.

Ik denk trouwens dat de TNT2 Ultra toch ook wel een heel net kaartje was hoor. Voor het eerst in 32 bit, hoge
framerates en zo... Volgens mij kochten alleen de Unreal fans nog een Voodoo3 :) en ik was er ook wel een van hoor.
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment een Voodoo 3 2000 AGP en een TNT2 AGP had en dan switchte ik kaarten;
afhankelijk van het spel. Leuk was dat ik altijd wilde spelen wat gespeeld moest worden op de kaart die ik niet
in mijn pc had zitten ;). Typisch mensen, he.

Ik heb ook nog een Geforce2 MX in de kast liggen en daar ben ik ook een tijdje heel tevreden over geweest. Alleen
dankzij de Voodoo5 ben ik er ineens een stuk minder over te spreken en vooral over de 2D kwaliteit. Echter, toen
ik voor het eerst Giants speelde op dat nvidia product wist ik niet wat ik zag, zo mooi! Op zich is de GF2Mx een
gigantisch goede kaart gezien zijn prijs/kwaliteitverhouding maar toch vind ik het zo'n typisch marketing technisch
verantwoord kaartje dat ik eigenlijk niet toe wil geven dat het een heel interessant kaartje was en is.
Iemand zei ook nog dat de performance met een 2 GTS niet veel verschilde maar dat fableltje is ook echt een fabeltje
want dit is alleen een waarheid in de lage resoluties; in 32 bit en in hoge resoluties schiet de Geforce2 MX te kort
omwillen van de gehalveerde rendering pipelines, gebrek aan DDR geheugen (er zijn wel MX kaartjes met DDR, maar dan
niet de originele 2MX) en lage clocksnelheden.

Maar goed, voor mij dus de Voodoo2 en gezien de rest van dit topic zal deze kaart ook wel gaan winnen, mocht het
op een Poll aankomen. Al is de Voodoo graphics ook een stevige kandidaat.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 16:16
Dat zal toch mijn voodoo2 12mb van powercolor zijn (ja, powercolor!). echt heel cheap van de hcc gehaald (220piek na afdingen).
ging in mijn p166mmx, nou feest was het! ik trok mensen van 300mhz cpu's er twee keer uit (okay, was een k6-2 300 mhz, met een matrox g200, maar goed). ik heb die voodoo2 meegenomen totaan mijn k6-2+ 600 mhz waarna ik een voodoo5 heb gekocht... is ook een goede kaart, maar ja, op zich niet veel nieuws natuurlijk....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Diamond Monster 3D II 12 MB <- Voodoo 2 >:)

Stel, ik wordt eens vader en daarna opa, dan wordt dat ding zeker een onderwerp van die "vroeger, in mijn tijd"-verhalen.

Ik heb zelfs nog een verslag gemaakt voor Nederlands over de Voodoo2-kaart.

aaah, zucht...

Nog een hele zomervakantie keihard voor gewerkt en toen voor 619 guldentjes die kaart gehaald. Tis ook nog steeds m'n duurste videokaart tot nog toe geweest.
Een jaar daarna had ik een Viper 550 met Voodoo II SLI, totaal 40 MB videogeheugen. Ik weet wel dat het niet zo werkt, maar tegen leken patst het wel leuk :D

• catfish
  • Laatst online: 01-06 09:24
de beste videokaart ooit zal duidelijk de gf4ti4600 zijn die de snelste is, of de R8500, sneller op papier of de Parhelia die meer features heeft en in sommige dingen misschien dus sneller is

de meesten hier verwarreen "beste" met meest "vernieuwende" kaart, voor mij is de meest vernieuwende toch wel de voodoo2, de voodoo1 was ook zeer goed, maar in ondersteunende games (waren er niet veel) was mijn matrox mystique ook wel knap hoor, de voodoo2 daarentegen was toen ongeloofelijk snel, kon voor het eerst ook in hogere resoluties (800x600) en kon ook multitexturen! in de tijd een echt hoogstandje dus :)
mijn voodoo2 12MB is dus, als je bekijkt hoe lang ik ermee gespeelt heb) ook mijn beste 3d kaart qua prijs/speeltijd

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Okay, 't is volgens mij ook meer zo van: Waar heb je de beste herinnerringen (fout getypt, maar waar?) aan.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb nog 2x Diamond monstor fusions 16mb agp liggen (banshee) en die deden het 3 jaar terug nog best goed voor hun tijd

iStockphoto

• SG

SG

Op zondag 14 juli 2002 13:37 schreef catfish het volgende:
de beste videokaart ooit zal duidelijk de gf4ti4600 zijn die de snelste is, of de R8500, sneller op papier of de Parhelia die meer features heeft en in sommige dingen misschien dus sneller is
Conform de topic titel een zeer aanemelijke antwoordt die ik ook deel.
De topic starter:
Ok de ti-4600 is op dit moment de beste kaart aller tijden maar wat vinden jullie dat de beste kaart was voor zijn tijd.
Hier gaat het richting Voodoo nostagie topic.
[topic=418682/1/25]
Daar kunnen ze dit topic ook aan naaien.
de meesten hier verwarreen "beste" met meest "vernieuwende" kaart,
Dit heb je heel mooi gezegt.
Topic titel gaat over beste ooit
Maar wil het graag over Beste voorzijn tijd en dan kom je op de meest verniewende en dat is de Voodoo1/2 die de 3D gamers markt jumpstarte met raw performance 3D hardware en glide API.
voor mij is de meest vernieuwende toch wel de voodoo2, de voodoo1 was ook zeer goed, maar in ondersteunende games (waren er niet veel) was mijn matrox mystique ook wel knap hoor, de voodoo2 daarentegen was toen ongeloofelijk snel, kon voor het eerst ook in hogere resoluties (800x600) en kon ook multitexturen! in de tijd een echt hoogstandje dus :)
mijn voodoo2 12MB is dus, als je bekijkt hoe lang ik ermee gespeelt heb) ook mijn beste 3d kaart qua prijs/speeltijd
Ik heb niet de hele draad door gekeken maar dit is wel een van de meest doordachte voodoo gebruikers met een gezonde kijk die ik ooit ben tegen gekomen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Tenesmia
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

2 x Diamond Monster 3D II in SLI-mode ... was toen werkelijk ongelooflijk hoe smooth en snel die beelden waren, op de toen nog bijna onvoorstelbare resolutie van 1024 x 768 e.d. >:)

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

wat loopt eigenlijk sneller; een Voodoo2 in 800x600 of een Voodoo2 SLI in 1024x768? Als ik een ding geleerd heb van al die voodoo kaartjes, dan is het wel dat de resolutie ze niet veel uitmaakt. Dus ik denk dat het in SLI toch sneller gaat. anyone?

• peke
  • Nu online
De beste vond ik Voodoo Banshee destijds, sneller dan voodooII in single textured games, wat op dat moment in 95% het geval was, bovendien was de prijs maar ongeveer de helft ivm een voodooII, dus excellente prijs/kwaliteit toen ie uit kwam, heb er zelf 2.5 jaar plezier van had in mn P200/32MB edo, UT draaide zelfs nog met 30fps :)

Verwijderd

zeker wel diamond moster 3d

voodoo 1 dus echt masterkaart heb er 2 jaar mee gedaan

Verwijderd

Nvidia Vanta 16 MB was zwaar goed voor zijn tijd

Verwijderd

3dfx ! heerlijk ! :9 kheb nu nog steeds mn voodoo 1 (helios 3d) kaart d'rin zitten, gewoon ommem drin te hebben (moet ik hulp zoeken), in mn sig staattie er niet bij, zou een beetje vreemd staan, iemand met een Voodoo 1 kaart op tweakers.net, alsof een s3 Virge wel goed staat :D maar voodoo 1, in mn 200 MMX , en dan UT-en! gekocht bij een klein zaakje hier in de buurt voor iets van 500 piek ofzo, 3 vakanties voor GESPAARD, was te lui om te werken, nou denk je hoe kun JIJ nou weten dat er Voodoo kwam, nou dat wistik niet, ik was in mn 1tje voor nieuwe computer aannet sparen :D maar

wannab33 O+ Voodoo 1

(onsamenhangend?:D)

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07 12:04
Voodoo I heb ik nooit gehad, maar mijn eerste en tegelijkertijd helaas ook mijn laaste 3dfx was een Voodoo II met 8 mb, gekocht voor meer dan f600. En dat was echt gaaf! UT supersnel... Oh heerlijk. Omdat dit mijn eerste kaart was die realtime zo snelwas, blijft die ervaring qua kick gewoon bij. Nu heb ik een Asus Geforce 8460 Deluxe en ik moet eerlijk zeggen: wat is ie snel!

Ook valt te denken aan de Blitter van de Commodore Amiga. Deze computer had toenertijd al een aparte chip om videodata te transporteren, te kopieren, te plakken, lijnen te tekenen en om vlakken te fullen. Dat was toenertijd ook al SUPER!

Verwijderd

Ik heb een voodoo 1, voodoo 2 en een voodoo banshee gehad.

Ik vond persoonlijk de banshee het best. Niet alleen omdat deze sneller was, maar ook omdat het geen add-on kaart was, en hij was aardig overclockbaar. Toch jammer dat 3dfx "afgeschaft" is :(

Nu ben ik over de geforce generatie best wel tevreden. Ik heb een gf2 mx200, gf2mx400, gf2 gts deluxe gehad, en ik heb nu sinds kort een gf3 ti500. Ik vond tot nu toe de gts het fijnst, de gf3 heb ik nog maar een paar dagen dus daar doe ik nog geen uitspraken over.

• SG

SG

Op zondag 14 juli 2002 20:11 schreef wannab33 het volgende:
3dfx ! heerlijk ! :9 kheb nu nog steeds mn voodoo 1 (helios 3d) kaart d'rin zitten, gewoon ommem drin te hebben (moet ik hulp zoeken), in mn sig staattie er niet bij, zou een beetje vreemd staan, iemand met een Voodoo 1 kaart op tweakers.net, alsof een s3 Virge wel goed staat :D maar voodoo 1, in mn 200 MMX , en dan UT-en! gekocht bij een klein zaakje hier in de buurt voor iets van 500 piek ofzo, 3 vakanties voor GESPAARD, was te lui om te werken, nou denk je hoe kun JIJ nou weten dat er Voodoo kwam, nou dat wistik niet, ik was in mn 1tje voor nieuwe computer aannet sparen :D maar

wannab33 O+ Voodoo 1

(onsamenhangend?:D)
Unreal Tournament?

Ik heb UT zeer laat ondekt 'n skate kennis speelde het heel graag die heeft ons aangestoken maar toen had ik dus 'n TB1200 en een Radeon DDR vivo
1600x1200x32 70fps toen was 3dFX al einde oefening.

UT staat bekent om zijn CPU afhankelijkheid ipv G-kaart, is blijkbaar ook al 'n oud spel.

Het spel heeft nog nooit mijn Banshee gezien late UT ontdekker.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:23
Voor mij was de Diamond V550 TNT 16MB TV-OUT PCI de meest zichtbare vooruitgang. Ik had toen een Pentium 233@266 en een SiS 4MB videokaart. FIFA '99 zag er eens een stuk beter uit, 32bit 800x600. Was echt zichtbaar beter!
Met me huidige Geforce 3 wist ik wat ik kon verwachten, het was dus niet schokkend.