Toon posts:

Autoradio zonder auto.

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een autoradio in zoon mini cocacola koelboxje te bouwen. (je weet wel die voor 10euro bij de suepermart lagen) het zou allemaal precies passen. aleen moet er nog een accu bij. heeft iemand adviezen voor een goede accu die niet te snel leeg is. ik heb van accu's nl geen verstand.

mzzls
Goove

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 23:35
Accu's maken niet echt uit. Het verschil zit hem in de capaciteit. Dus hoe groter, hoe te langer die mee gaat, maar ook hoe groter hoe zwarder.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
Denk dat je minimaal een accu van een auto of groter moet nemen, een scooter accu, vrij klein is met een autoradio na ongeveer 45 min a een uurtje leeg :)

XXXVI

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Geef dan even het opgenomen vermogen van die radio, dan is het vrij eenvoudig uit te rekenen hoe zware accu je moet hebben voor bijvoorbeeld 1 uur...

Vermogen = Spanning * Stroomsterkte
P = U * I

Dus de stroom die het geval trekt is dan:

I = P / U
I = P / 12

De capaciteit van accu's wordt gegeven in Ah (Ampère-uur)

Dit geeft aan hoeveel stroom de accu gedurende 1 uur kan leveren.

Stel je hebt een autoradio van (ik noem maar wat, ik heb totaal GEEN benul van de vermogens van die dingen) 36W

Dit betekent dus dat die radio dan een stroom trekt van:

I = P / 12 = 36 / 12 = 3A

Stel dat je een accu hebt van 6 Ah, dan zou die radio zo'n:

capaciteit/stroom = tijdsduur
6 / 3 = 2 uur

duidelijk hoop ik :?

succes

Verwijderd

Topicstarter
heej joost
nou je weet vast al wie ik ben*D
maar in ieder geval bedankt

Verwijderd

kun je geen 12v-220v adapter gebruiken, scheelt ook ruimte als hij gewoon op het lichtnet kan

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 23:35
Had je dit zelf niet kunnen bedenken dan, zo dom ben je nouw toch ook weer niet of wel soms.

Je had het aan Lukas kunnen vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 23:25 schreef wfvn het volgende:

duidelijk hoop ik :?

succes
ja das waar ook, dat heb ik ook nog wel ergens in mijn natuurkunde aantekeningen van een tijdje terug |:(
bedankt in ieder geval

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 23:26 schreef RaViN het volgende:
kun je geen 12v-220v adapter gebruiken, scheelt ook ruimte als hij gewoon op het lichtnet kan
ja kan wel voor op het lichtnet, maar het is juist het idee dat je hem mee kan nemen.

Verwijderd

Topicstarter
het word een Philips rc288
2x30w
4x12w
voor de rest heb ik nog geen gebruiksaanwijzing oid met meer spec's gevonden hij lag nog gewoon op zolder. ik geloof niet dat ik met het wattage van de boxen wat kan, of wel? :?

• bruk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Nee, dat staat niet in verhouding. kijk ff bij conrad.nl, daar hebben ze diverse leuke accutjes, je wil nl. geen auto accu, want dan moet je gaan kloten met accu zuur etc, moet ie dus rechtop blijven staan, en daar heb je allemaal geen zin in. NiCad accu van conrad lijkt me mooi, ga voor je autoradio maar uit van 3A (is wel ruim genomen) als je geen externe versterker gebruikt. Een accu van 10 Ah is wel zwaar, maar kan je lekker lang mee. Overigens is het zo dat als je je radio niet vol open draait hij een stuk minder consumeert.

Als er een zekering in je draad zit kan je ook nog zien hoeveel die max zou kunnen opnemen, maar meestal zitten die een stuk hoger.

Hoe ik bij deze gegevens kom? Ik heb een keer een kar geklust met ingebouwd een koelbox op 12v, een autoradio met 2x50W versterker en een parasolhouder, dit alles op wielen. Deze kar kon een uur of 10 draaien op een 120Ah scheepsaccu. Zonder koelbox haalde hij de 20 uur wel. en m'n radio had dus ook ong dezelfde uitgangen als de jouwe, dus meer dan 3 ampies zal die niet trekken...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 12 juli 2002 00:04 schreef Bruk het volgende:
Nee, dat staat niet in verhouding. kijk ff bij conrad.nl, daar hebben ze diverse leuke accutjes, je nl. geen auto accu, want dan moet je gaan kloten met accu zuur etc, moet ie dus rechtop blijven staan, en daar heb je allemaal geen zin in. NiCad accu van conrad lijkt me mooi, ga voor je autoradio maar uit van 3A (is wel ruim genomen) als je geen externe versterker gebruikt. Een accu van 10 Ah is wel zwaar, maar kan je lekker lang mee.
grofweg 3 uur en 20 minuten met die getallen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 00:04 schreef Bruk het volgende:

Hoe ik bij deze gegevens kom? Ik heb een keer een kar geklust met ingebouwd een koelbox op 12v, een autoradio met 2x50W versterker en een parasolhouder, dit alles op wielen. Deze kar kon een uur of 10 draaien op een 120Ah scheepsaccu. Zonder koelbox haalde hij de 20 uur wel. en m'n radio had dus ook ong dezelfde uitgangen als de jouwe, dus meer dan 3 ampies zal die niet trekken...
12oah is ook wel heel erg veel!
ik zal eerst maar eens gaan zoeken wat dat radiotje verbruikt. dan ben ik al weer een stuk verder.
Pagina: 1