Toon posts:

Help! Ik word gek, RAID controller ellende

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik hoop dat iemand me kan helpen:

Ik heb ook een GA-7VRXP Mobo en wil graag RAID-0 toepassen, maar het wil van geen meter lukken en hier ook m'n antwoord niet vinden. (BIOS versie heb ik al ge-update naar F7). Ik heb op IDE 1 en 2 reps. DVD en CDRW-brander aangesloten. Op IDE 3 en 4 m'n 40GB Maxtor 7200 rpm h-disks helemaal leeg (zelfs nog geen Fdisk uitgevoerd). Alles staat MASTER. Bios staat op RAID bla bla bla... dat zit ech wel goed. Kies ik in de bios Auto detect IDE... dan vindt ie alleen m'n DVD en CDRW. Zal wel d8 ik, maar toch vind ik het vreemd. Ik resetten en lekker door laten pruttelen. Met de CTRL+F funtie kom ik in het Fast track utility. Bij het kiezen van de Auto Setup begint ie al te mekkeren dat hij geen hdisks gevonden heeft. grrr... Bij view array staan m'n h-disks er wel bij, maar kan ook helemaal nix wijzigen enz. Hoe krijg ik in hemelsnaam m'n h-disks gedetecteerrd in m'n bios en als dat niet nodig is, waarom doet zit die auto setup dan te kafferen? Ik ben echt mega pissed, want nu kan ik nog steeds geen UT2K3 spelen. :( Ook met geformateerde h-disks doet ie nix. Win98SE heb ik er al op gehad, maar dan heb ik telkens maar vastlopers. Het zit em volgens mij in de BIOS, maar wat doe ik fout? Een op MASTER en andere op SLAVE? WAT FFS? :?

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:33
als je bios en de array goed hebt staan zoals je al zegt
hoef je alleen maar de raid driver op floppy zetten en dan f6 drukken (xtra apparaat toevoegen)bij windwos installatie en dan moet het goed zijn. (jumpers kan het ook niet zijn aangezien je ze allebei op master hebt staan.

[niet meer zoveel nutteloos quoten aub]

Verwijderd

formateren lijkt mij hier de oplossing

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Heb je erop gelet of de Master ook op de promaire poort en de Slave op de secondary poort zit?
Dit kan namelijk veel verschil uitmaken.

Als ik de poorten verwar op mijn KT7-RAID dan wil het ook niet werken.
Draai ik het vervolgens om dan werkt het weer wel.

Mijn MOBO heeft dan welliswaar niets met een Gigabyte-MOBO te maken maar het valt te proberen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00
Titel een beetje minder schreeuwerig enzo gemaakt...

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 19:33

The.Force

*Bauer Addict

jaja goed opgelet dan :D 'ik wordT gek' :o

System Specs!

• Abbadon
Het is laat :+

Verwijderd

Topicstarter
Thnx 4 je reply, maar......
De array goed hebt staan? Ik kan helemaal nix wijzigen/instellen in het Fast track utility. En raid driver + F6??? (Waar of wanneer F6 drukken? In het Fast track utility?) Ik snap er niks meer van :'( Waar haal je die driver vandaan? Windows heb ik er nog geen eens op staan. Puur het instellen (Optimize Array for: Performance enne Typical Application Usage: DESKTOP enzo) in het Fast track util. Als ik Auto detect IDE uitvoer in m'n bios, zie ik geen eens m'n h-disks staan die op IDE 3 en 4 zijn aangesloten. Bij jou wel dan? hoe staat de array volgens jou dan goed? [quote]
Op donderdag 11 juli 2002 22:50 schreef amdrulezzz het volgende:
als je bios en de array goed hebt staan zoals je al zegt
hoef je alleen maar de raid driver op floppy zetten en dan f6 drukken (xtra apparaat toevoegen)bij windwos installatie en dan moet het goed zijn. (jumpers kan het ook niet zijn aangezien je ze allebei op master hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 23:40 schreef Abbadon het volgende:
Titel een beetje minder schreeuwerig enzo gemaakt...
Mag ik als FFS meer dan 8uur ben bezig geweest?
Op donderdag 11 juli 2002 22:53 schreef blaffe het volgende:
formateren lijkt mij hier de oplossing
heb ik ook geprobeerd...maakt niets uit.

Wil je de edit knop gebruiken aub?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Formatteren is helemaal NIET nodig. Wat WEL moet, is met fdisk alle partities VERWIJDEREN. Dat is DE manier.

Dat je bios geen HDD's ziet, = oke. Die kijkt alleen naar IDE-1 en IDE-2.

Met crtl-f kom je in het RAID-BIOS, en die moet ze wel zien. Goed? oke!

Nu zou je dus vanuit dat Raid-bios menuutje een Array aan moeten kunnen maken. Dan ff Actief maken en resetten.

Oja, in dat Bios-menuutje kan je ook de stripe-grootte aangeven. DOE DAT GOED! Er is nml. geen weg meer terug daarna, behalve dan weer bij 0 beginnen....

Beste stripe-size = 4kb of 16kb bij normaal gebruik (dektop,business, games etc.)

Voor Video-etiting, Wave-editing en Photoshoppen, iig software waarmee je errrug grote bestanden (100Mb+) mee bewerkt = 512 kb een goeie kandidaat.

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 14:25 schreef Madrox het volgende:
Formatteren is helemaal NIET nodig. Wat WEL moet, is met fdisk alle partities VERWIJDEREN. Dat is DE manier.

HEB IK!!!

Dat je bios geen HDD's ziet, = oke. Die kijkt alleen naar IDE-1 en IDE-2.

OK!!!

Met crtl-f kom je in het RAID-BIOS, en die moet ze wel zien. Goed? oke!

STOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:(
NEE NIET GOED! WANNEER IK DE AUTO SETUP ACTIVEER OM ONDERSTAAND TE CONFIGUREREN (ARRAY ENZO) KOMT HIJ MET DE MELDING DAT HIJ GEEN H-DISKS GEVONDEN HEEFT! (PRESS ANY KEY TO CONTINUE) EN KOM IK WEER IN HET HOOFDMENU, TERWIJL IK ZE WEL ONDER EEN ANDERE OPTIE ZIE (IK WEET ZO GAUW NIET UIT M'N HOOFD WELKE) REBUILD EN BIJ DELETE ENZO WEL. WAT IS ER NOU IN HEMELSNAAM AAN DE HAND? ALLEBEI MASTER NAAR CABLE SELECT ZETTEN EN DAN NOG IS PROBEREN? LIJKT ME STERK...:?

Nu zou je dus vanuit dat Raid-bios menuutje een Array aan moeten kunnen maken. Dan ff Actief maken en resetten.

Oja, in dat Bios-menuutje kan je ook de stripe-grootte aangeven. DOE DAT GOED! Er is nml. geen weg meer terug daarna, behalve dan weer bij 0 beginnen....

Beste stripe-size = 4kb of 16kb bij normaal gebruik (dektop,business, games etc.)

Voor Video-etiting, Wave-editing en Photoshoppen, iig software waarmee je errrug grote bestanden (100Mb+) mee bewerkt = 512 kb een goeie kandidaat.

Suc6

Verwijderd

Heb zelf de eerste keren ook wat kleine problemen gehad...

Geef beide harddisks een eigen kanaal en zet ze beiden op master.. moet werken !

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 16:02 schreef johnnm het volgende:
Heb zelf de eerste keren ook wat kleine problemen gehad...

Geef beide harddisks een eigen kanaal en zet ze beiden op master.. moet werken !

Suc6
DUDE! LEES EERST IS VOOR DAT JE WAT NEER KWAKT! ZO HEB IK HET OOK AANGESLOTEN!!!!!!!!!!!!!!!!! :(

• Cougar
heb je in je bios raid (je kunt kiezen raid ata en disabeld) wel aan staan? iets anders kan het volgens mij niet zijn

Verwijderd

En als je die schijven nu eens fijn aan je ide1 en 2 poort hangt?
Misschien dat dat wil helpen?
Succes!

• Cougar
dan werkt raid niet |:(
Op vrijdag 12 juli 2002 16:47 schreef depeppie het volgende:
En als je die schijven nu eens fijn aan je ide1 en 2 poort hangt?
Misschien dat dat wil helpen?
Succes!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 17:53
Zijn al je schijven niet gewoon al ingedeeld bij een Array? Als je ze wel kunt zien bij Rebuild/Delete, dan neem ik aan dat ze al ingedeeld zijn. Gooi ze daar eens weg, waarschijnlijk komen ze dan weer vrij om er een nieuwe array van te maken.

PS. Je moet ook eens naar je CapsLock kijken, zit volgens mij vast.. :)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hehe, dat wou ik ook al zeggen ;)

Hij was natuurlijk bang dat als die op delete zou drukken ze nooit meer terug kwamen... vaporised, foetsie ;)

Hee, kerel. Verwijder eerst ff je ongeldige array, dan kan je daarna een setup draaien. Auto setup raad ik je echter af, dan krijg je op zeker 64kb stripes.....

Ow, enne heb je geen boekje? Staat er toch meestal keurig in hoor, stap voor stap .....

EN NOU OPZOUTEN :+

• Abbadon
Move PMG -> OM & I/O Controllers, misschien dat ze hier nog nieuwe ideeën hebben :)

• heuveltje
  • Laatst online: 01-04 23:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op vrijdag 12 juli 2002 17:22 schreef amdrulezzz het volgende:
dan werkt raid niet |:(
[..]
nee maar dan kun je nu wel zien of het aan de hd ligt |:(
klinkt nu alszof ze het gewoon niet doen.........

hoor je ze eigenlijk wel opspinnen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Mattiz:
DUDE! LEES EERST IS VOOR DAT JE WAT NEER KWAKT! ZO HEB IK HET OOK AANGESLOTEN!!!!!!!!!!!!!!!!! :(
Je mag blij zijn dat mensen je nog proberen te helpen met zo'n houding. Tjeez. |:(

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

• ten eerste, wees wat vriendelijker tegen de personen die je willen helpen!
Als je wilt helpen en je word door een nieuweling als jou afgekat, is het voor ons geen lol meer aan.
En je hebt alleen je zelf ermee. :)

Nu je RAID.
-In je bios moet je RAID enabled staan.
-Boot, van scsi. Je kunt nog instellen dat je eerst van cd-rom wil booten. Is makelijker met install windows.
-Nu opstarten, CTRL+F.
In de RAID bios, kun je raid arrays aanmaken.
Bekijk eerst de status ervan, heb je al arrays?
Gooi die dan weg!
Nu maak je nieuwe arrays, in de moederbord boekje staat alle stappen uitgelegd.
Je hebt dus 2 hd's beide op master, 1 op ide3 en andere op ide4.
Je maakt dan een RAID 0 of een RAID 1 aan.
In je bios stel je ook in dat je die array actief maakt.
Dus dat je eraf kan booten.

Zo is alles goed. (behoord goed te zijn).

Probleem met windows 98 is dat die niet meteen je raid controller ziet.
Dan zul je met een bootdisk moeten werken die raid support heeft.
Windows 2K of XP die heeft bij installeren dat je scsi drivers kunt laden.
(komt in beeld druk F6 in voor laden scsi drivers)
Druk dan je flop met drivers erin en die worden dan geinstalled.

Hoe je een bootflop met raid support maakt, kan ik je helaas niet zeggen.
Zal even zoeken, als ik wat vind zal ik het vermelden.
[edit]
kan ze niet vinden.
methode die ik dan nog kan bedenken, (met win98)
Installeer het op een schijf op ide1, installeer de promise drivers.
kopieer dmv, partition magic de window partitie op de raid array.
(zo zijn er nog wel een aantal varianten te bedennken.)

Verwijderd

Topicstarter
Lieve Tweakers vrienden *D,

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor jullie hulp! Het is eindelijk gelukt (na 20 uur ofzo). Het zat em in een klein detail: In het Fast Track Utility progje druk je idd op CTRL + F om in het progje te benaderen. Maar toen...er stonden al arrays gedefinieerd. Bij optie 1 (Auto Setup) kwam telkens maar de melding: no disks found. bij optie 4 of 5 kan je ze deleten. Dat is me niet gelukt om de volgende reden: Wanneer je de array geselecteerd hebt kan je ze deleten dmv de DEL toets. Dan komt de melding (zoals ik hem las: Press Y to delete ofzo or any key to continue. En dat lukte niet. Toen ik het eenmaal zo beu was ben ik naar computerzaak ENGKO gegaan in Vlissingen en die vertelden me even dat er CTRL + Y staat om ze te deleten... ipv alleen Y...en ja hoor, ik kon meteen weer in de auto setup een nieuwe Array maken. |:( dom dom dom.... te snel gelezen. Het is meestal zo dat als je iets moet bevestigen dat je op de Y/J of N moet drukken, waar of niet? Maar heb meteen nog iets ontdekt. JAJA... FDISK is al een mega oud progje...dat weet bijna iedereen hier op tweakers. Nu ik m'n RAID config wilde gaan partitioneren kon ik alleen (van de 80GB) 10 GB partitie maken... Mensen: partitioneer met PQmagic! Echt een top progje wat onder DOS werkt en het gaat veeeeeeeeeele malen sneller. Die zag namelijk wel m'n 80GB. Conclusie (lees mening): FDISK zuigt. :r

Maar toen.... Zoals op heel tweakers staat mist de GA-VRXP een weerstandje. Hij kan in principe m'n Club3D Geforce 4 TI4200 128MB (en dat niet alleen) niet genoeg voeden waardoor ik mega veel vastlopers heb. Ik ga em nu ook omruilen met een MSI KT3 Ultra-Aru, heb ook geen zin om op rev 2.0 te gaan w8en), maar voor diegene die dat niet willen, het volgende:

Omdat hij te weinig stroom levert het volgende:

De wet van ohm: U = I * R, dus I = U / R

R blijft constant, I moet ietsie pietsie groter worden, dan moet U ook ietsie pietsie omhoog. Dit kan je in de BIOS doen. Bij Hardware Monitor kan je de spanning van je Vcore en AGP en....nog iets geloof ik, handmatig verhogen. Heb ik nu gedaan en hij loopt als een trein!(GF4 overclocked en op een paar puntjes na 10000 3D Mark punten) Maar goed, let er wel op dat er wel iets meer warmte ontwikkeling is. Hierdoor KAN je videoplankje een kortere levensduur krijgen. Voor mij is dit op korte termijn, maar volgens mij kan het niet zo heel veel kwaad.

Nogmaals bedankt iedereen,

Greetz,

|\/|/\T|zzz

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Blij voor je ;)

ps: Gebruik al jaren PQmagic .zou niet meer zonder willen.

Fdisk is voor het stenen tijdperk :r
Schande dat dat nog steeds met Windows gelevert word :(

Pagina: 1