Toon posts:

[Debian, WineX] Videokaart en duizenden kleuren?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Euj iedereen,

Ik probeer The Sims aan de gang te krijgen, en telkens kom ik een stapje dichterbij. Bij de 'gewone' wine (uit .debjes) crasht ie helemaal, maar nu geeft ie de fout dat de grafische kaart geen duizenden kleuren ondersteunt! Hoe kan ik dat instellen, als dat kan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
~/.wine/config:

; Color depth to use on multi-depth screens
;;"ScreenDepth" = "16"

misschien handig om die quotes weg te halen?

Verwijderd

Topicstarter
x11drv: Depth 16 not supported on this screen.
En ik heb dat ook al geprobeerd met de waarden 8, 32 en 48 (moest toch wat?) Maar telkens dezelfde melding dat de "depth not supported" is. Iemand enig idee hoe ik die depth wel gesupport krijg?

Verwijderd

Ik weet het niet zeker (ben zelf geen wine-knutselaar) maar ik kan me zo voorstellen dat X zelf mischien in die mode moet draaien om die functionaliteit aan wine te kunnen aanbieden? Dat zou dan betekenen dat je mischien even in je X config aan het sleutelen moet?

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik ook, maar volgensmij heb ik gewoon een 32-bits kleureninstelling opgegeven...

Verwijderd

Topicstarter
OK, 24 (die was ik dus vergeten) accepteert ie wel, maar daar doet The Sims het niet mee! Heeft niemand een idee hoe ik 32 bits kleuren krijg onder X, zodat WineX dat kan gebruiken?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
32-bit kent linux niet. zover ik weet dan :P

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:06 schreef CyberKnutselaar het volgende:
OK, 24 (die was ik dus vergeten) accepteert ie wel, maar daar doet The Sims het niet mee! Heeft niemand een idee hoe ik 32 bits kleuren krijg onder X, zodat WineX dat kan gebruiken?
24-bits = 16 miljoen kleuren...

Dat zijn er toch heel wat duizenden volgens mij...

Verwijderd

Topicstarter
HMM... Ik begin te huilen :( Waarom vraagt dat K*T Sims nog om duizenden kleuren, als er al miljoenen zijn? Zucht...

Ik heb nu ook DeltaForce Landwarrior eens geprobeerd, maar die zeurt dat er geen Direct3D-accelerated videokaart geinstalleerd is! WineX is toch DirectX en Direct3D?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op vrijdag 12 juli 2002 19:20 schreef CyberKnutselaar het volgende:
HMM... Ik begin te huilen :( Waarom vraagt dat K*T Sims nog om duizenden kleuren, als er al miljoenen zijn? Zucht...

Ik heb nu ook DeltaForce Landwarrior eens geprobeerd, maar die zeurt dat er geen Direct3D-accelerated videokaart geinstalleerd is! WineX is toch DirectX en Direct3D?
Probeer het eens met de wine optie '--winver win98'.

Halfe-Life/CS zeurde ook om 16 bits en om een of andere reden werd dit verholpen door de winver optie mee te geven.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
Nop, ook niet :'(

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

En heb je deze optie ook in je ~/.wine/config
code:
1
2
; Use XVidMode extension if present
"UseXVidMode" = "Y"

Deze had je geloof ik nodig voor full screen. Misschien helpt het ook voor de kleuren.

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
zucht... ook niet :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Heb je in je XFree config, in de screen section zowel resoluties staan voor 24 bit als voor 16 bit kleuren?

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 23:30 schreef deadinspace het volgende:
Heb je in je XFree config, in de screen section zowel resoluties staan voor 24 bit als voor 16 bit kleuren?
Precies wat deadinspace neerzet was ook mijn idee. Je moet namelijk wel support in je /etc/X11/XF86Config-4 hebben aanstaan. Gelukkig is dat vrij simpel met een editor aan te passen.

Je moet de sectie screen opzoeken en zorgen dat voor iedere color depth er bijbehorende sub secties zijn. Tevens is het niet een slecht idee om meteen dan te controleren of er in die sub-secties wel overal de juiste resoluties staan...

want..

Stel je game start in 640x480 16 colors.. En bij 16 colors heb jij alleen staan "1024x768" dan klapt de game er vermoedelijk ook uit met een melding dat ie niet resolutie kan switchen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende 'screen' entries:
De eerste:
Section "Screen"
Driver"Accel"
Device"Generic Video Card"
Monitor"Generic Monitor"
DefaultColorDepth32
SubSection "Display"
Depth8
Modes"1280x1024" "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth24
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth32
EndSubSection
EndSection
De tweede:
Section "Screen"
Driver"FBDev"
Monitor"Generic Monitor"
DefaultColorDepth32
SubSection "Display"
Depth8
Modes"default"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth15
Modes"default"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth16
Modes"default"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth24
Modes"default"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth32
Modes"default"
EndSubSection
EndSection
En de derde:
Section "Screen"
Driver"SVGA"
Device"Generic Video Card"
Monitor"Generic Monitor"
DefaultColorDepth32
SubSection "Display"
Depth8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth24
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth32
EndSubSection
EndSection
En dan nog een restje:
Section "Screen"
Driver"Mono"
Monitor"Generic Monitor"
SubSection "Display"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Driver"VGA2"
Monitor"Generic Monitor"
SubSection "Display"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Driver"VGA16"
Monitor"Generic Monitor"
SubSection "Display"
EndSubSection
EndSection
En helemaal bovenin staat nog dit:
Section "Device"
Identifier"Generic Video Card"
VendorName"Generic"
BoardName"Video Card"
EndSection
Sorry voor de lange post, maar kunnen jullie hier wat mee? Bovendien werkt XF86Setup niet meer bij mij (Segmentation fault). Help!

Verwijderd

zou het die fbdev driver kunnen zijn? Ik ben niet zo thuis met fbdev. De man page zegt dat het een framebuffer driver is die alle alle resoluties ondersteund met een diepte van 8.

Volgens mij heb ik die fbdev wel eens gebruikt (initele linux installatie) om X werkend te krijgen met een nette resolutie. Daarna schakelde ik meteen over naar Nvidia drivers voor mn Gforce 2mx video kaart.

Kortom ik opper heb je wel de correcte video kaart drivers geinstalleerd? Ik doe even een gooi hoor misschien dat anderen nog wat kunnen aanvullen. Ik pruts zelf nog maar 2 weken eigenlijk met Linux. Maar misschien heb ik je toch een lichtje doen branden..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de nieuwste nvidia drivers eens downloaden... probleem is alleen dat ik dus niet XF86Setup kan runnen!

[edit]
Wacht even, die drivers zijn gewoon voor algemeen, niet voor X ofzo. Heeft het dan wel nut om die drivers voor linux uit de meuktracker te installeren?

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op zaterdag 13 juli 2002 12:36 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Ik zal de nieuwste nvidia drivers eens downloaden... probleem is alleen dat ik dus niet XF86Setup kan runnen!

[edit]
Wacht even, die drivers zijn gewoon voor algemeen, niet voor X ofzo. Heeft het dan wel nut om die drivers voor linux uit de meuktracker te installeren?
Je bedoeld toch niet de Windows detonator drivers, daar heb je niks aan in linux.
Linux drivers haal je van de Nvidia site.
Leese vooral eerste de (hele duidelijke) README en ook dit draadje: Het grote 'me nVidia drivers doent nie!' topic.

Maar voordat je met de binary nvidia drivers aan de slag gaat kun je veel beter eerste de standaard 'nv' driver van XFree86 proberen.
Deze ondersteund vrijwel elke nvidia chipset.

PS: vreemde XF86Config heb jij, de driver regel hoort toch in de "Device" section ipv van in de "Screen" section.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 14:08 schreef Dawns_sister het volgende:

[..]
Maar voordat je met de binary nvidia drivers aan de slag gaat kun je veel beter eerste de standaard 'nv' driver van XFree86 proberen.
Deze ondersteund vrijwel elke nvidia chipset.

PS: vreemde XF86Config heb jij, de driver regel hoort toch in de "Device" section ipv van in de "Screen" section.
Whuh? nv-drivers? Kan ik niet vinden hoor!

Ik bedoelde wel de linux-drivers... Maar je hebt toch drivers nodig voor X, niet voor het 'algemene linux-geheel'? Als je begrijpt wat ik bedoel?

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op zaterdag 13 juli 2002 15:04 schreef CyberKnutselaar het volgende:

[..]

Whuh? nv-drivers? Kan ik niet vinden hoor!

Ik bedoelde wel de linux-drivers... Maar je hebt toch drivers nodig voor X, niet voor het 'algemene linux-geheel'? Als je begrijpt wat ik bedoel?
Ehh, als het goed is staat er in /usr/X11R6/lib/modules/drivers het bestand nv_drv.o (XFree86 versie 4.1.0).

Deze laad je m.b.v. de 'Driver "nv"' regel in je XF86Config in de section 'Screen' (in jouw geval) of section 'Device'.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, vreemde X config.
Gaat het hier om /etc/X11/XF86Config of /etc/X11/XF86Config-4 ?
Welke XFree86 versie gebruik je, 3.3.6 of 4.1.0 ? (je kunt zien welke geinstalleerd zijn met dpkg -l 'xserver-*')

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de output van "dpkg -l | grep xserver":
ii xserver-common 4.1.0-17 files and utilities common to all X servers
ii xserver-common 3.3.6-44 files and utilities common to XFree86 3.x X
ii xserver-svga 3.3.6-44 X server for SVGA graphics cards
ii xserver-vga16 3.3.6-44 X server for VGA graphics cards
ii xserver-xfree8 4.1.0-16 the XFree86 X server
(ii) betekent: helemaal OK geinstalleerd. Wat mij opvalt is dat er twee xservers zijn geinstalleerd?!

Bij de installatie van de nieuwe xserver-xfree86 (de onderste) heb ik deze als default-xserver geselecteerd met 'nv' (zoals iemand zei) als driver... en nogsteeds die fout met die kleuren! (Ze staan nu op 24 bits, hoger kan niet. Uitgebreid verhaaltje bij het installeren: 32 bits is onzin. Dat is hetzelfde als 24 bits, maar dan met 8 bits onzinnige informatie ofzow... Iemand nog suggesties

edit:

Even dpkg lijst geupdate

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op maandag 15 juli 2002 20:28 schreef CyberKnutselaar het volgende:
Dit is de output van "dpkg -l | grep xserver":
[..]

(ii) betekent: helemaal OK geinstalleerd. Wat mij opvalt is dat er twee xservers zijn geinstalleerd?!

Bij de installatie van de nieuwe xserver-xfree86 (de onderste) heb ik deze als default-xserver geselecteerd met 'nv' (zoals iemand zei) als driver... en nogsteeds die fout met die kleuren! (Ze staan nu op 24 bits, hoger kan niet. Uitgebreid verhaaltje bij het installeren: 32 bits is onzin. Dat is hetzelfde als 24 bits, maar dan met 8 bits onzinnige informatie ofzow... Iemand nog suggesties
Altijd verwarrend om twee versie van Xfree te hebben.

Beste is de oude versie van Xfree te verwijderen b.v. met
code:
1
apt-get remove xserver-common-v3

Dat zou als het goed is (alleen) alle oude xfree debs moeten verwijderen.

Ook verstandig is om alle XF86Config(-4) bestanden in /etc/X11 te verwijderen en m.b.v.:
code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xfree86

gevolgt door
code:
1
dexconf

een geheel nieuwe XF86Config(-4) aan te maken.
Dan weet je zeker dat de oude versie geen problemen meer oplevert.

Pagina: 1