Toon posts:

[sacd] demonstratie --> wat een geluid !!!

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben vanmiddag bij Correct geweest aan de Bergweg in Rotterdam. De verkoper daar had tijd genoeg om mij even een privedemonstratie te geven van sacd. En ik moet zeggen dat het fantastisch klonk. Oke, de luidsprekers en de versterker waren nogal duur (understatement van het jaar!), maar zulk zuiver geluid kan met de duurste cd-speler nog niet geproduceerd worden. Ik heb onder andere een live opname van een orkest gehoord. De instrumenten klonken fantastisch. Daarna nog een sacd van een zanger (naam vergeten, vrij rustig genre). Het stemgeluid klonk heel realistisch. Ik heb na afloop zelfs een dubbel-sacd gekregen met verschillende artiesten (modern en klassiek). Helaas geen hybride-schijfjes dus ik zal toch eerst een sacd-speler moeten aanschaffen. En dat wordt hoogstwaarschijnlijk de dvd962sa van Philips, tenzij de dvd963sa in NL verkrijgbaar wordt.

Ik zou eigenlijk iedereen willen aanraden om eens sacd uit te proberen in de winkel. Kun je jezelf overtuigen van de superieure kwaliteit. Wat mij betreft mag sacd het helemaal gaan maken :).

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:06
Maareh, wat is het? :P
Nieuw soort CD/DVD als ik het goed begrijp?
Als ik naar die namen van die spelers kijk die jij noemt lijken mij dat DVD spelers?

Verwijderd

ik heb het een jaartje geleden al mogen ervaren, en het schijnt iets beter te zijn dat DVD-Audio.

Maar voorlopig vind ik het de hoge prijs nog niet waard, misschien als ik straks de ruimte heb voor m'n speakers...

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
EN heb je het dan ook op electrostaten geluisterd? :9

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 19:15 schreef dave01 het volgende:
EN heb je het dan ook op electrostaten geluisterd? :9
magnetostaten :)

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op donderdag 11 juli 2002 19:06 schreef Xtuv het volgende:
Als ik naar die namen van die spelers kijk die jij noemt lijken mij dat DVD spelers?
tjek dit artikel :) ---> http://www.tweakers.net/nieuws/21986?highlight=sacd

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

En ik moet zeggen dat het fantastisch klonk.
Eindelijk iemand die het kan waarderen :) . Ook met mindere spullen klinkt het overigens stukken beter dan CD-A.

Check deze site voor nieuws over nieuwe SACD releases: http://www.highfidelityreview.com/news/index.asp .
Op donderdag 11 juli 2002 19:06 schreef Xtuv het volgende:
Zie ook deze thread voor wat info: [topic=481880/1/75] .

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op donderdag 11 juli 2002 19:30 schreef Femme het volgende:

[..]

Eindelijk iemand die het kan waarderen :) . Ook met mindere spullen klinkt het overigens stukken beter dan CD-A.
SACD kan dan wel beter klinken als DVD-A; maar bijna iedereen heeft wel een DVD speler thuis staan en bijna niemand een SACD speler.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
als je in de winkel een demonstratie gaat beluisteren, let er dan wel op dat de audio cd (vergelijkingsmateriaal) OF van jezelf moet komen, OF dat ie expres lofi gemaakt is door het bedrijf dat die demo gemaakt heeft.

Dit is namelijk altijd het geval, de technologie die het aflegd is dan extra mono, de hoogste tonen weggehaald en verkeerd geEQed zodat SACD dan weer mooier klinkt. Zo gaat dat nu eenmaal.

daarnaast zou je kunnen zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/question487.gif
dat vinyl dan nog het beste klinkt enzo, maar dat is een beetje scheef neerzetten van argumenten ;)

Human Bobby

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 20:11
Op donderdag 11 juli 2002 20:03 schreef Jivecar het volgende:

[..]

SACD kan dan wel beter klinken als DVD-A; maar bijna iedereen heeft wel een DVD speler thuis staan en bijna niemand een SACD speler.
Waar slaat dit nu weer op? Wat heeft het feit dat bijna iedereen een dvd speler heeft te maken met het gegeven dat sacd beter klinkt dan dvd-a? Dvd spelers kunnen nog geeneens dvd-a weergeven (wat eigenlijk wel zou moeten IMHO). Dus het is geen pluspunt voor dvd-a.

Ik geef trouwens ook de voorkeur aan sacd. Het is tenminste een nieuwe technologie en geen 'opgewaardeerde' cd technologie. Toch denk ik dat dvd-a wel kans van slagen heeft. Het upgraden van dvd spelers met dvd-a mogelijkheid is niet zo moeilijk dus het zou best kunnen dat in de toekomst de meerderheid van de dvd spelers ook dvd-a kunnen weergeven. En dat kan een grote impuls aan dvd-a geven.

Verwijderd

Ik heb idd ook bij correct een super-audio CD demonstratie gehad, en jezus wat klonk het fanstastisch. Het is idd een schitterende Techniek. Maar helaas te duur voor deze jongen. :'(

Thuis ana papa vertelt, wat denkje? Die lul heeft 2 weken later een mooie Installatie thuis MET SA-CD. Ik hou niet van zijn genre muziek maar ik zit me de kamer uit te rukken bij de kwaliteit. ik wil iedereen aanraden SA-CD tekopen (als je de knaken er voor hebt)! SA-CD's vind ik trouwens errug duur! En kopieeren gaat niet! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 20:07 schreef Justice het volgende:
als je in de winkel een demonstratie gaat beluisteren, let er dan wel op dat de audio cd (vergelijkingsmateriaal) OF van jezelf moet komen, OF dat ie expres lofi gemaakt is door het bedrijf dat die demo gemaakt heeft.

Dit is namelijk altijd het geval, de technologie die het aflegd is dan extra mono, de hoogste tonen weggehaald en verkeerd geEQed zodat SACD dan weer mooier klinkt. Zo gaat dat nu eenmaal.
In de winkel heb ik alleen maar sacd beluisterd, dus geen audio-cd of andere formaten. Bovendien wilde de verkoper mij helemaal niks aansmeren of zo. Hij was zelf een echte sacd-fan zeg maar en wilde mij in zijn enthousiasme ook even laten genieten van het geluid. En geloof me, genieten was het zeker :).

SACD-spelers zijn tegenwoordig helemaal niet duur meer. De Philips DVD962SA (topkwaliteit sacd- EN dvd-video speler) bijvoorbeeld kost 599 euro. Voor een speler die zich kan meten met dure duizenden euro's kosten sacd-spelers is dat zeker niet slecht!! Want die vergelijking heb ik bij Correct wel kunnen maken: de genoemde Philips sacd-speler en een 8000 gulden kostende Sony sacd-speler (zelfde speakers, versterker en audioschijf). Even dacht ik zelfs dat de Philips nog wat beter klonk...

Theoretisch gezien is sacd superieur aan dvd-audio. Bovendien is het ook nog eens echt vernieuwend. Hoewel, niet helemaal, want DSD (Direct Stream Digital) techniek wordt in professionele studios al veel langer gebruikt, alleen werd het steeds omgezet in 24bit/192KHz PCM (dvd-a kwaliteit dus). Nu wordt de dsd bitstream dus rechtstreeks opgeslagen. Hogere boventonen (en dus de dynamiek) van het originele geluid blijven zo behouden (pcm laat alles boven ik dacht tweede boventoon wegvallen). DVD-A is al veel beter dan cd-audio (o.a. vanwege hogere bitrate), maar het blijft pcm techniek en blijft dus het 'boventonenprobleem' houden. SACD slaat daarentegen alle geluidsinformatie op. Zelfs zo goed dat fervente lp-liefhebbers de overstap naar sacd durven te wagen ;).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

[afbeelding]
dat vinyl dan nog het beste klinkt enzo, maar dat is een beetje scheef neerzetten van argumenten ;)
vreemd genoeg zegt dit plaatje mij meer dan veel andere argumente.. ik ben nogal een spec iemand die voor mezelf tog redelijk vaak goed uitkomen...en ik heb beluisterd en het klonk weerzienswekken goed..(HVT demo multichannel audio baarn) (et gaat hier ook niet om zien :? :P )

btw.. veel lui van correct zijn echte freaks en weten redelijk goed waar ze het over hebben (foutje kan ook menselijk zijn) vind het zelf geen slechte zaak.. ik heb er nooit wat gekocht..maar als 'kenner' ben ik vaak meegegaan.. en ik heb meestal niets toe te voegen maar vaker kwam ik zelf met vragen (lijkt mij alleen amar goed)

ik denk dat je redelijk goed geadviseert bent.

ps. Ik ben een echte lp fanaat, en ik ga die overstap maken denk ik maar eens.. maar ik gooi mijn platenspeler never nooit weg :) (ben em nu wel aant modden :P )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Een sacd speler kopen is leuk, maar de software is zo teringduur....normale klassieke cd's van eloquence of naxos zijn goed geproduceerd, en kosten tussen de 5 en 10 euro, dure opnames op cd-a zijn rond de 18 euro, sacd zit daar veel te ver boven... ;(

Verder wil ik ook eerst wel een weten hoe lang er stereo layers bij op zitten, want ik ga zeker de eerste jaren nog niet aan multichannel beginnen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

<knip?
daarnaast zou je kunnen zeggen:
[afbeelding]
<knip>
Whaah! (8> Worden we hier even met de neus op de feiten gedrukt!
Ik dacht eerst even dat het lijntje van de CD speler onzin was maarre... heb ff wat rekenwerk gedaan en hier is de uitkomst:
Het klopt! :'(
Even toelichten? oke:

Cd spelertjes of cd's hebben een sample rate (of reet) van 44.1 kHz
Dit betekend: per seconde 44100 samples.
Bij een sinus toon van 10kHz (die we allemaal nog goed kunnen horen) duurt 1 sinus: (1/10000) 0.0001 sec (=0,1 msec)
Als we dan kijken hoeveel samples we nemen in die 0.0001 sec: (44100x0.0001)=4,41

Dus die mooie ronde sinus die zoveel "ronde" informatie bevat word opgedeeld in 4,41 samples...
Ja, dan krijg je zo'n blokkendoos ipv een sinus.
Gelukkig zit er in de DA converters nog wat extra zodat er toch weer een redelijke sinus uitkomt.

En dan DVD: op het plaatje word gesuggereerd dat de DVD dus een "betere" sinus maakt. Leg mij dat maar 'ns uit. :)
Veel DVD's zijn ook op 44.1 of 48kHz geschreven.
De 96kHz geschreven DVD's zullen 10kHz in 9,6 samples verdelen.

Wat betreft het "grote" kwaliteits verschil met CD en SACD:
ik denk dat je inderdaad ZELF een goede CD mee moet nemen wil je een vergelijking kunnen maken. NOOIT van de CD van de verkoper uitgaan, je zal niet de eerste zijn die grote verschillen hoort, terwijl de hoorbare verschillen er wel zijn maar niet overduidelijk!

Alles kan stuk.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 12 juli 2002 08:21 schreef hervaz het volgende:
Een sacd speler kopen is leuk, maar de software is zo teringduur....normale klassieke cd's van eloquence of naxos zijn goed geproduceerd, en kosten tussen de 5 en 10 euro, dure opnames op cd-a zijn rond de 18 euro, sacd zit daar veel te ver boven... ;(

Verder wil ik ook eerst wel een weten hoe lang er stereo layers bij op zitten, want ik ga zeker de eerste jaren nog niet aan multichannel beginnen.
Ik lees net ergens dat een aantal labels de SACD prijs met 20% hebben laten zakken (ed. in de US that is :( ). Hopelijk zet dat door en volgen er meer.

Ik denk dat 2 kanaals voorlopig wel blijft (de eerste jaren). Daarna? wie weet.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Op vrijdag 12 juli 2002 08:55 schreef remco_k het volgende:

[..]

Whaah! (8> Worden we hier even met de neus op de feiten gedrukt!
Ik dacht eerst even dat het lijntje van de CD speler onzin was maarre... heb ff wat rekenwerk gedaan en hier is de uitkomst:
Het klopt! :'(
http://www.howstuffworks.com/question487.htm
From the graph above you can see that CD quality audio does not do a very good job of replicating the original signal. The main ways to improve the quality of a digital recording are to increase the sampling rate and to increase the accuracy of the sampling.

The recording industry has a new standard for DVD audio discs that will greatly improve the sound quality. The table below lists the sampling rate and the accuracy for CD recordings, and the maximum sampling rate and accuracy for DVD recordings. DVDs can hold 74 minutes of music at their highest quality level. CDs can also hold 74 minutes of music. By lowering either the sampling rate or the accuracy, DVDs can hold more music. For instance a DVD can hold almost 7 hours of CD quality audio
code:
1
2
3
4
5
                       CD Audio  DVD Audio  
Sampling Rate              44.1 kHz 192 kHz 
Samples per second          44,100 192,000 
Sampling Accuracy            16-bit 24-bit 
Number of Possible Output Levels 65,536 16,777,216

daar kwam die grafiek dus vandaan.

Human Bobby

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

niets meer aan toe te voegen! :)
maarreh.. al zou je nu een verkeerd beeld misschien hebben van de SACD en CD > bij de verkoper van correct.. hij heeft geen slechte keuze gemaakt > die philips dus.
Ik denk dat als je heel erg veel om audio geeft, je dat ding rustig kunt kopen.. nu is het misshcien nog alleen ff proberen om te kijken naar andere SACD spelers en beluisteren.. dat kan je daar dan ook rustig doen,.. want die verschillen gaan ze echt niet veranderen.. lijkt mij :P

Verwijderd

gaat het hier weer net zo als met de eerste(philips) cdspelers..oohh..wat waren ze geweldig(NOT!!)...maw...kijk de kat maar eerst ff uit de boom...

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 11:56

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heb zelf een Sony D500 setje :)

en deze kan ook Super Audio CD's afspelen.
Is wel zo mooi over 5 boxen + subbie

Die demo cd heb ik hier ook liggen.
Staat op de hoes dat er 10 nummers opstaan maar ik kan er maar 5 afspelen (damn!)

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Scorpion:
Een SACD kan zowel een stereo als multichannel programma bevatten op dezelfde SACD laag. Vaak staat er op een SACD zowel hetzelfde materiaal in stereo als multichannel uitvoering. Blijkbaar heb je een (demo) SACD waarbij de inhoud in beide programma's niet hetzelfde is.

Op de zo'n Sony set kun je kiezen welk programma (stereo of multichannel) je gebruikt. Ik zal eens kijken hoe je dat ook al weer doet...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op vrijdag 12 juli 2002 13:27 schreef Fatboy het volgende:
gaat het hier weer net zo als met de eerste(philips) cdspelers..oohh..wat waren ze geweldig(NOT!!)...maw...kijk de kat maar eerst ff uit de boom...
heb jij ze al beluisterd dan? :?
ik wel en een aantal andere ook denk ik.. niets op aan te merken..er zullen vast betere zijn.. dat is altijd met alles.. als je niet van philips houdt, das jou probleem.. maar degene die ik heb gehoord was neits op aan te merken :)

Verwijderd

sacd is zeker top, maar ik zit met 3 nadelen:
1. spelers zijn redelijk duur, beginnen bij ca fl.1000.-
2. er is weinig aanbod aan schijfjes. met name klassiek van wat er is
3. ik heb maar 1 6ch-input :'( :)

Maar het geluid is zwaarrrr super, en de omgeving die ermee gecreeerd wordt is echt 8-) maar de prijs....
Op vrijdag 12 juli 2002 13:27 schreef Fatboy het volgende:
heb jij de 1000 serie al gehoord dan.....ga eens luisteren voordat je deze blaat-reacties erin gooit. Deze sacd speler is zwaar relaxt, maar ook duur :) maar het geluid blijft om te kwijlen

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 19:54 schreef neographikal het volgende:

heb jij de 1000 serie al gehoord dan.....ga eens luisteren voordat je deze blaat-reacties erin gooit. Deze sacd speler is zwaar relaxt, maar ook duur :) maar het geluid blijft om te kwijlen
dat is dus precies de reactie die mensen gaven over de eerste cdspelers...nu vinden ze die ook om te :r

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 21:37 schreef Fatboy het volgende:

[..]

dat is dus precies de reactie die mensen gaven over de eerste cdspelers...nu vinden ze die ook om te :r
toen stond de techniek toch nog net ff anders ervoor. Dat was het begin van de digitale revolutie zo'n beetje. wat dat betreft zijn we nu echt een stukkie verder dan bij de introductie van de cd. Volges jou redenatie zouden de eerste 2 generaties dvd spelers ook sucken.... valt hard mee prima beeld en geluid. Ik ben met je eens dat de prijs zal dalen en dus de prijs/kwaliteit verhouding zich zal verbeteren. Maar maakt dat deze speler technisch gezien slecht? Nee

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 juli 2002 13:38 schreef Sc0rPi0N het volgende:
Die demo cd heb ik hier ook liggen.
Staat op de hoes dat er 10 nummers opstaan maar ik kan er maar 5 afspelen (damn!)
De demo cd die ik heb gekregen (dubbel-cd: Ultimate Collection volume 1 + 2) bevat zowel stereo als multichannel tracks. Er zit een briefje bij dat vermeldt dat als je de stereo tracks wilt beluisteren je eerst de speler in de 2channel instelling moet zetten. Anders mis je inderdaad nummers die wel vermeld staan. Misschien is dat bij jou het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Zal even proberen om nog wat verschillen te belichten tussen pcm (cd en dvd-a) en dsd (sacd).

PCM: 44-192 KHz bij 16-24 bit

SACD: 2,8224 MHz oftewel 2822,4 KHz bij 1 bit

Morgen kan ik nog wel wat grafiekjes inscannen die verduidelijken hoe het 1 bit-signaal het geluid zo nauwkeurig kan vastleggen. Daarnaast heb ik ook nog een plaatje dat duidelijk maakt dat waar SACD zo goed in is, PCM finaal de mist ingaat >:). Als iemand deze plaatjes morgen voor mij wil hosten, graag.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 12 juli 2002 19:54 schreef neographikal het volgende:
sacd is zeker top, maar ik zit met 3 nadelen:
1. spelers zijn redelijk duur, beginnen bij ca fl.1000.-
De Sony SCD-XE670 heb je al voor 222 euro bij Mediacheckpoint.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 13 juli 2002 01:03 schreef Femme het volgende:

[..]

ik vertrouw niets dat langer bloed als 5 dagen en niet dood gaat..
oeps :o eeuh.. ik weet niet.. lijkt mij weer niet zo een superdingetje :)

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 16:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op vrijdag 12 juli 2002 23:28 schreef rsmit het volgende:
Zal even proberen om nog wat verschillen te belichten tussen pcm (cd en dvd-a) en dsd (sacd).

PCM: 44-192 KHz bij 16-24 bit

SACD: 2,8224 MHz oftewel 2822,4 KHz bij 1 bit

Morgen kan ik nog wel wat grafiekjes inscannen die verduidelijken hoe het 1 bit-signaal het geluid zo nauwkeurig kan vastleggen. Daarnaast heb ik ook nog een plaatje dat duidelijk maakt dat waar SACD zo goed in is, PCM finaal de mist ingaat >:). Als iemand deze plaatjes morgen voor mij wil hosten, graag.
Kijk dan meteen hoeveel bits je bij 6 kanaals nog over hebt bij hoge tonen (de bekende SACD-slis) en hoe SACD met dynamiek omgaat in t hoog (o.a. door maskering van laag/midden). Ik denk (hoor) dat je resolutie inlevert als de muziek druk en heftig wordt.
De SACD1000 van Philips ging hiermee hoorbaar de mist in bij een demo met verschillende meerkanaals opnamen uit verschillende studio's en de Philips is niet de enige, ook bij Pioneer en Marantz (duh!) hoor je het fout gaan >:)

Leuke quote :P

a message from the President of one of my favorite
recording companies. To the best of my knowledge they have no releases in
either format, and I expect they are trying to decide which format(s) to
use. I quote in part:

I'm not knowledgeable about the technical details of SACD and DVD-A, but I
listen to those who are informed, and they tell me that DVD-A is for all
practical purposes perfectible, whereas SACD is not. It has an inherent
high-frequency noise content that cannot be designed out. An engineer at one
of our friendly-competitor labels recently ran session masters on DSD
(SACD's mother format) AND the best high-sample-rate PCM, and he said the
comparison was shocking. He did not expect the difference to be so great. A
direct quote: "The DSD sounded like it was broken."

Eerder plaatste ik bij GoT een link, waarin de resolutie van 2,8Mbit als volstrekt ontoereikend werd beschouwd.
Zie http://www.iar-80.com/page17.html
http://www.iar-80.com/page38.html

Nog een algemene link over de nieuwe formaten: (wel oud)
http://www.sospubs.co.uk/sos/jul98/articles/cdnextgen.html

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zaterdag 13 juli 2002 02:26 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

ik vertrouw niets dat langer bloed als 5 dagen en niet dood gaat..
oeps :o eeuh.. ik weet niet.. lijkt mij weer niet zo een superdingetje :)
Hij is goed getest toen de prijs nog boven de 1000 euro lag.
Kijk dan meteen hoeveel bits je bij 6 kanaals nog over hebt bij hoge tonen (de bekende SACD-slis) en hoe SACD met dynamiek omgaat in t hoog (o.a. door maskering van laag/midden). Ik denk (hoor) dat je resolutie inlevert als de muziek druk en heftig wordt.
De SACD1000 van Philips ging hiermee hoorbaar de mist in bij een demo met verschillende meerkanaals opnamen uit verschillende studio's en de Philips is niet de enige, ook bij Pioneer en Marantz (duh!) hoor je het fout gaan
Ik vind dat SACD het juist erg goed doet in de hoge tonen, althans veel beter dan CD-A.
Leuke quote
...en zo ken ik ook nog wel een paar jubelquotes van hardware en software producenten over SACD. SACD zal vast wel heel slecht zijn volgens jou, maar ik hoor alleen maar verbeteringen :) .

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 13 juli 2002 03:45 schreef Femme het volgende:

[..]
Hij is goed getest toen de prijs nog boven de 1000 euro lag.
Jij hebt vast de consumentenbond gelezen :9
(welk nummer staat ie in? >:) )
AAahh.. Andre heeft mij gebruikt >:)
Er staan ook veel goeie dingen in dat artikel hoor.. maar hij meost het gewoon tegenargumenten zoeken.... :P

ps die iar-80 link is een slecht stuk omdat er niets van waar is :P
Ik heb nu te weinig tijd, maar ik durf me in DACS wel 'even' te verdiepen om te bewijzen dat sacd niet kut is :P (en Andre, jij wou er toch ook stiekem over een paar jaar 1 kopen? }:O ) :9

ow..vergeet niet dat dat artikela amerikaans is.. die werken al jaren met dvd-A enneh.. denk jij dat ze die dure pro tools tafes zomaar wegdoen voor DSD,..Amerika zal geen trentsetter worden met dvd-a of sacd,..ik denk dat europa dat mag doen.. (en als wij iedereen wat aanraden hier op dit forum zal de sacd gaan winnen!! :7 >:) :9 )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 13 juli 2002 09:29 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

AAahh.. Andre heeft mij gebruikt >:)
Er staan ook veel goeie dingen in dat artikel hoor.. maar hij meost het gewoon tegenargumenten zoeken.... :P
Ik hoop niet dat je je gebruikt voelt >:)
Dat artikel is informatief, maar wel aardig pro sacd.
ps die iar-80 link is een slecht stuk omdat er niets van waar is :P
Ik heb nu te weinig tijd, maar ik durf me in DACS wel 'even' te verdiepen om te bewijzen dat sacd niet kut is :P (en Andre, jij wou er toch ook stiekem over een paar jaar 1 kopen? }:O ) :9
Ik wil op termijn aan de meerknaals weergave, zonder nu al een voorkeur voor een formaat te hebben ;)
Sacd is niet kut, maar wel voor verbetering vatbaar.
Het argument van ultraAnalog over de output is niet steekhoudend, dan zou je ook "slechte" outputs en hetzelfde effekt bij dvd-a spelers hebben :+
Misschien kunnen we dit strax bij Transtec wel horen :9
ow..vergeet niet dat dat artikela amerikaans is.. die werken al jaren met dvd-A enneh.. denk jij dat ze die dure pro tools tafes zomaar wegdoen voor DSD,..Amerika zal geen trentsetter worden met dvd-a of sacd,..ik denk dat europa dat mag doen.. (en als wij iedereen wat aanraden hier op dit forum zal de sacd gaan winnen!! :7 >:) :9 )
Die pro-tools tafels staan ook in Europa hoor, hopelijk krijgen ze "subsidie" om de productie van meerkanaals (met de nieuwe highres dsd van Sony bijv.) te gaan doen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op zaterdag 13 juli 2002 09:29 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

http://www.digitalaudioguide.com/cgi-bin/review/reviewview.pl?category=player&name=home&product=54
I couldn't believe you could get CD sound this good for so little money - it sounds better than the $1000-$1500 CD players I had been auditioning at home. With SACD discs I'm amazed at the level of definition and the ease with which the music comes through, especially classical and acoustic instruments - The SACD's sound so realistic that sometimes it startles you - I've found myself turning around hearing something only to realize this sound came from the speakers - that's realistic. The multichannel 5.1 mode puts you right in the middle of the performance. Truly amazing. I'm giving this one a 5 because this the cheapest upgrade(?) bang for the buck out there.
http://pub42.ezboard.com/faudioforum83468frm3.showMessage?topicID=33.topic
The magazine's [Hi-Fi News] contributors pick their Hot 100 component best buys and Sony's latest entry-level multichannel SACD player is surveyed (SCD-XE670). Reviewer Andrew Harrison opines: "the next generation of SACD players from Sony scores above every DVD-A player we've seen."
http://audiotools.com/sacd.html
The lineup starts with the budget SCD-CE775 unit that retails for only slightly over 300 USD/Euros or slightly over 200 UKP but the company has also recently released the SCD-XE670 multichannel player for not a whole lot more and that unit got a rave review in the December issue of Hi-Fi News.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 13 juli 2002 02:55 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

[..]
Ha, Andre. Was het niet zo dat bij SACD alle 6 kanalen volledig gescheiden zijn (dus ieder hun eigen 2.8 Ghz DSD stream)? Weet niet of DVD-A dat ook doet (staat me bij dat ik ooit iets gelezen heb dat de kanalen daat gemixed werden (en gecompressed), maar dat kom ook over DTS gaan (slecht geheugen :) )

Ik heb wel begrepen dat SACD in het hoog (> 10 Khz of zo) minder dynamiek heeft dan DVD-A (willicht zelf minder dan CD). Ik denk echter dat dat helemaal noet zo ernstig is (er bestaat helemaal geen muziek met 120 Db dynamiek, en meer dan pak een beet 50 dB dynamiek kun je in je huiskamer niet eens kwijt (zonder de politie voor de deur te krijgen). De resolutie van SACD is juist het sterke punt, vooral bij "zwakke signalen".

Overigens boeit mij de DVD-A vs SACD discussie niet zo, heb liever dat er veel goede en betaalbare software komt (liefst nu van beide formaten, niet gescheiden). Het was waarschijnlijk beter geweest als er maar 1 "standaard" gelanceerd was (maar Sony en Philips waren het wachten zat). Hopelijk onstaat er nu een gezonde concurrentie.

ed typos

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 13 juli 2002 12:27 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Ha, Andre. Was het niet zo dat bij SACD alle 6 kanalen volledig gescheiden zijn (dus ieder hun eigen 2.8 Ghz DSD stream)? Weet niet of DVD-A dat ook doet (staat me bij dat ik ooit iets gelezen heb dat de kanalen daat gemixed werden (en gecompressed), maar dat kom ook over DTS gaan (slecht geheugen :) )
Reken maar eens uit hoeveel data je dan kwijt zou moeten op dat schijfje, er past 74 minuten muziek op ;)
Het gaat er trouwens niet om hoeveel dynamiek er nog in t hoog zelf zit, maar hoeveel er nog over blijft als je een piek in het laag en midden hebt, op dat moment gaat de plaatsing verloren en verliest het hoog zijn reinheid en dat klinkt het echt knudde (je moet wel door de maskering van laag/midden heen luisteren btw, want dat blijft goed) :+
Ik heb wel begrepen dat SACD in het hoog (> 10 Khz of zo) minder dynamiek heeft dan DVD-A (willicht zelf minder dan CD). Ik denk echter dat dat helemaal noet zo ernstig is (er bestaat helemaal geen muziek met 120 Db dynamiek, en meer dan pak een beet 50 dB dynamiek kun je in je huiskamer niet eens kwijt (zonder de politie voor de deur te krijgen). De resolutie van SACD is juist het sterke punt, vooral bij "zwakke signalen".
Zie boven ;)
Overigens boeit mij de DVD-A vs SACD discussie niet zo, heb liever dat er veel goede en betaalbare software komt (liefst nu van beide formaten, niet gescheiden). Het was waarschijnlijk beter geweest als er maar 1 "standaard" gelanceerd was (maar Sony en Philips waren het wachten zat). Hopelijk onstaat er nu een gezonde concurrentie.

ed typos
Of deze concurrentie gezond is betwijfel ik, stereo layers expres minder goed op schijfjes zetten kan SACD wel eens de nek omdraaien (vergelijk met een CD of dit zo is) >:)

• masaman
  • Niet online
Op zaterdag 13 juli 2002 12:59 schreef Speedy-Andre het volgende:

Reken maar eens uit hoeveel data je dan kwijt zou moeten op dat schijfje, er past 74 minuten muziek op ;)
SACD maakt gebruik van lossless (!) encoding. Dat houdt in dat de audio met een soort van zip algorithme ge-encodeerd wordt opgeslagen op de disc. Daarom kan SACD wel alle kanalen los opslaan zonder met bits te hoeven rommelen. Als je gaat rekenen hoeveel bits er in 74 minuten DSD passen voor alle kanalen (6 voor multichannel en 2 voor stereo) dan is dat gewoon te veel om zonder lossless encoding op te slaan. Sony en Philips melden dit ook op hun web sites.

Er is overigens tot 100 kHz zo'n 120 dB aan dynamiek voorhanden. Ik ben dan ook benieuwd naar testresultaten van sites die aangeven dat boven de 10 kHz minder dynamiek voorhanden zou zijn.

En over die IAR site die hierboven gequote werd:
Als je van die hocus-pocus met getallen ook maar iets geloofd, dan snap je duidelijk niet waar het over gaat.
Ik kan wat quotes uit dat artikel aanhalen, maar je ligt echt in een scheur als je die (DVD-A) onzin leest.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

[..]

Even jan boeren fluitje berekening maken.

6 * 2.8 Mbit * 74 * 60 sec = 7.5 * 10^10 bit.
Zeg 10 Mbyte.
Maar dan heb je nog de 2 kanaals mix (en eventueel de PCM mix).

Hm. dat past dus niet eens op een dubbelzijdige SACD (iets van 8.5 Gbyte)?
Gebruiken ze nog ergens een compressie techniek (pkzip :) )?

ed. dank je Masaman voor dat antwoord

[..]

Of deze concurrentie gezond is betwijfel ik, stereo layers expres minder goed op schijfjes zetten kan SACD wel eens de nek omdraaien (vergelijk met een CD of dit zo is) >:)
Je bedoelt neem ik aan de PCM layer?

Als dat gerucht waar is (er wordt hier en daar naar Sony gewezen), dan zou dat inderdaad erg flauw zijn.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 13 juli 2002 13:18 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Even jan boeren fluitje berekening maken.

6 * 2.8 Mbit * 74 * 60 sec = 7.5 * 10^10 bit.
Zeg 10 Mbyte.
Maar dan heb je nog de 2 kanaals mix (en eventueel de PCM mix).

Hm. dat past dus niet eens op een dubbelzijdige SACD (iets van 8.5 Gbyte)?
Gebruiken ze nog ergens een compressie techniek (pkzip :) )?

ed. dank je Masaman voor dat antwoord

[..]

Je bedoelt neem ik aan de PCM layer?

Als dat gerucht waar is (er wordt hier en daar naar Sony gewezen), dan zou dat inderdaad erg flauw zijn.
Stel even voor..
een cd naast SACD... het grote voordeel alleen al is die 120 dB dynamiek..waar je anders misschien maar 80 of 90dB hebt...
aangezien door de gewezen artikelen van Femme dat je die sony voor 'goedkoop' een top dingetje hebt..kan je er niet over klagen...
Ik vind juist belangrijk van de SACD (wat beter weer in is dan dvd-a) de kanaalsscheiding..je hoort ieder instrument veel beter.. en helderder.. Wat ik juist hoorde wat Speedy andre zegt : minder resolutie met 6 kanalen.. das onzin :) want inderdaad ieder kanaal heeft aparte DAC.. en ook krijgt iedere frequentie bereik een bepaald aantal mBits toegewezen... dat kan hij zelf niet bepalen.. krijg je enorme jitter..
wat ik nog niet kan vinden waarrom in dure digitale apparatuur geen wordclock op zit.. misschien omdat dit een studio dingetje is, maar door die dingen aan elkaar te kopppelen, heb je een strakke conversie.. > jittervrij gegarandeerd...

Verwijderd

lijkt me een zeer mooie sound.. maar goed wat kost zo'n ding eigenlijk?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 13 juli 2002 21:50 schreef kaasie het volgende:
lijkt me een zeer mooie sound.. maar goed wat kost zo'n ding eigenlijk?
jou quote beantwoord ik met een andere quote >:)
Op zaterdag 13 juli 2002 01:03 schreef Femme het volgende:

[..]

daar voor je :9

Verwijderd

heb je eigenlijk wel opgelet dat je hiervoor ook andere speakers nodig hebt.
de eerste speakers die nu leverbaar zijn zijn van audio-pro maar komen pas volgende maand in produktie en voor normale prijzen heb ik gehoord vanaf 500 euro pst

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zaterdag 13 juli 2002 23:35 schreef dinkyp het volgende:
de eerste speakers die nu leverbaar zijn zijn van audio-pro maar komen pas volgende maand in produktie en voor normale prijzen heb ik gehoord vanaf 500 euro pst
tjsa.. 256KHz samplerate is geen freqentie bereik maar resolutie.. waarom zou je nieuwe speakers nodig hebben..
ja, je moet zo een goed set zowieso hebben om het verschil te horen.. een SACD op een boomb0xje heb geen nut :D

en ik maak me er niet ongerust op.. met zometeen een nieuw setje.. voor 1250 euro.. lijkt me geen slechte koop (ik heb alles al geluisterd blalbalbl even voordat ik wat reacties erop krijg)

Verwijderd

Topicstarter
Ook even een berekening gemaakt:

2,8224*10^6 bit/s = 352800 byte/s = 0,3364563MB/s = 1493,866 MB/74min = 1,5 GB/74min

6 kanalen multichannel + 2 kanalen stereo = 8 kanalen in totaal

Totaal: 8 * 1,5 GB = 12 GB

Compressie: 1/2

Opslagruimte nodig: 6 GB

Op een SACD is dit toch geen enkel probleem? Er wordt immers gebruik gemaakt van dvd techniek. Het is zelfs mogelijk om 2 lagen met dsd informatie op te slaan. Waarom lees ik hier dan toch verhalen dat er niet genoeg opslagruimte zou zijn?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

btw.. eigenlijk vergeet iedereen het meest belnagrijskte met sacd/dvd-a vergeleken met cd:

Een sacd zal nooit beter klinken op een matig setje..
SaCD word ook meer aandacht aan bestend in gedetailleerde mastering ipv commerciele mastering.. dus je hebt altijd wel een goeie opname! maar dat is idealistisch, zo zou het niet blijven.. er zijn nog geen echt slechte sacd's uitgekomen (in kwaliteit van et geluid) en over smaak valt niet te twisten! :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zondag 14 juli 2002 01:37 schreef gitaarwerk het volgende:
btw.. eigenlijk vergeet iedereen het meest belnagrijskte met sacd/dvd-a vergeleken met cd:

Een sacd zal nooit beter klinken op een matig setje..
SaCD word ook meer aandacht aan bestend in gedetailleerde mastering ipv commerciele mastering.. dus je hebt altijd wel een goeie opname! maar dat is idealistisch, zo zou het niet blijven.. er zijn nog geen echt slechte sacd's uitgekomen (in kwaliteit van et geluid) en over smaak valt niet te twisten! :)
Geen slechte sacd's :?
Wel dus, o.a. Sony dumpt een hoop ge-upsampelde stereo opnamen op de markt die eigenlijk geen meerwaarde hebben t.o.v. cd, of het moet de theoretisch betere dynamiek en freq.bereik zijn, die je van 24 bits masters kunt verwachten.
Zijn het echter oudere opnamen, dan zet ik hier vraagtekens bij. Deze stereo releases zijn voor mij geen reden om toch maar een sacd speler te kopen.

En dan over die speakers: De marketing molen draait weer volop, krijgen we nu meerkanaals speakers die wel een beetje kwaliteit bieden ipv van die goedkope shitzooi die tot nog toe wordt aangeboden?
Je zal ze maar hebben staan voor je dvd video 5.1 setje..... frequentiebereik die een telefoon niet zou misstaan en nu opeens fullrange van 20Hz tot 40KHz :?

Overigens had de markt ook voor dvd-a dergelijke speakers "nodig" gehad, want die spelers en software zijn wel te koop op ons continent >:)

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 23:35 schreef dinkyp het volgende:
Moet je voor sacd andere speakers hebben ?
Heb nu een stel b&w en mission speakers.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 14 juli 2002 02:54 schreef fokke het volgende:

[..]

Moet je voor sacd andere speakers hebben ?
Heb nu een stel b&w en mission speakers.
hoeft niet.. reinste onzin (als je het vlak bekijkt)
Op zondag 14 juli 2002 02:09 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

Geen slechte sacd's :?
Wel dus, o.a. Sony dumpt een hoop ge-upsampelde stereo opnamen op de markt die eigenlijk geen meerwaarde hebben t.o.v. cd, of het moet de theoretisch betere dynamiek en freq.bereik zijn, die je van 24 bits masters kunt verwachten.
Zijn het echter oudere opnamen, dan zet ik hier vraagtekens bij. Deze stereo releases zijn voor mij geen reden om toch maar een sacd speler te kopen.
DVD-A wel dan?? >:) Maar wat ik al zei, upsampelen maakt niet veel uit.. de dynamiek meer.. het is de filter van de cd speler die verorming geeft, niet de opnames :Y) (naja vaak dan.. er zitten altijd fouten in opnames, maar die hoor je meestal niet) Als je wist dat goeie maatschappijen recorden in 48KHz minimaal.. valt daar wel mee te leven.. dat is al een hele kwaliteits verbetering.. probeer dat maar eens uit met een real-time samplerate covertor...192/256 hoeft niet eigenlijk.. 88.2/96KHz is eigenlijk al meer dan voldoende..2x de resolute van de cd..
slechter zou het er niet op worden iig :9
En dan over die speakers: De marketing molen draait weer volop, krijgen we nu meerkanaals speakers die wel een beetje kwaliteit bieden ipv van die goedkope shitzooi die tot nog toe wordt aangeboden?
Je zal ze maar hebben staan voor je dvd video 5.1 setje..... frequentiebereik die een telefoon niet zou misstaan en nu opeens fullrange van 20Hz tot 40KHz :?
mee eens :9
Overigens had de markt ook voor dvd-a dergelijke speakers "nodig" gehad, want die spelers en software zijn wel te koop op ons continent >:)
:? er is meer SACD te krijgen hier dan dvd-a
btw.. als je nog kijkt naar de samplerates zie je dat veel SACD spelers nu een samplerate hebben van 192KHz / waar is dan de 256 gebleven?

• masaman
  • Niet online
Op zondag 14 juli 2002 10:27 schreef gitaarwerk het volgende:

:? er is meer SACD te krijgen hier dan dvd-a
btw.. als je nog kijkt naar de samplerates zie je dat veel SACD spelers nu een samplerate hebben van 192KHz / waar is dan de 256 gebleven?
Je vertelt veel goeds (gelukkig), maar hoe je opeens aan een samplerate van 192 of 256 kHz komt voor een SACD speler is me een raadsel. Of heb je het over gecombineerde SACD/DVD-A spelers.
Wellicht wordt het tijd voor een GoT-SACD-FAQ. SACD komt regelmatig terug als onderwerp, met meestal dezelfde argumenten *tegen* SACD. Idee ?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ja.. ik denk et ook..
256KHz zou de samplerate van SACD worden
192KHz voor DVD-A
192KHz zou goed genoeg zijn, en je had nog plaats voor extra informatie ook, volgends de niet sony/philips bedrijven..(samsung etc etc).
Ik heb ook gekeken naar een combi (pioneer dv-747)
maar ook naar andere.. dat vind ik vreemd toch wel...
Op zaterdag 13 juli 2002 23:56 schreef rsmit het volgende:
Ook even een berekening gemaakt:

2,8224*10^6 bit/s = 352800 byte/s = 0,3364563MB/s = 1493,866 MB/74min = 1,5 GB/74min

6 kanalen multichannel + 2 kanalen stereo = 8 kanalen in totaal

Totaal: 8 * 1,5 GB = 12 GB

Compressie: 1/2

Opslagruimte nodig: 6 GB

Op een SACD is dit toch geen enkel probleem? Er wordt immers gebruik gemaakt van dvd techniek. Het is zelfs mogelijk om 2 lagen met dsd informatie op te slaan. Waarom lees ik hier dan toch verhalen dat er niet genoeg opslagruimte zou zijn?
foutje in de berekening..
even heel simpel.. de 2 stereokanalen,..is dit hybride? (zodat je een 44.1KHz stereokanaal hebt?) of s dit gewoon sacd stereo?
als je namelijk 44.1 hebt, is hetvolgende :
6x multichannel sacd x 1,5gig = 9gig
1/2 compressie
4,5 + 0,7gig :9 = 5,2 gig..
lukt nog makkelijker... en dan kan je zelfs nog een videobestandje ertussen plakken..
hmz.. nieuw formaat uitbrengen? SAVCD >:)

• masaman
  • Niet online
Hybride SACD's bestaan uit 2 lagen:
- een DVD like laag (4,7 GByte)
- een normale CD laag.

De DVD like laag bevat de SACD (DSD) data voor zowel de stereo als multichannel versie. In totaal 8 kanalen dus ! Je kunt uiteraard slechts of naar de stereo versie of naar de multichannel versie luisteren

De CD laag bevat de normale CD versie van de stereo SACD laag zodat de SACD ook te spelen is in een normale CD speler.

De niet-hybride discs ontberen (mooi woord) deze CD laag zodat er 4,7 GByte extra is om DSD op te zetten.

Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.super-audiocd.com/tech_img/vari_03.gif

Verwijderd

vet man ik wil da ook thuis :9~

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ah... |:( ik d8 wat anders. nou ja.. no prob dan! :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 15:20 schreef gitaarwerk het volgende:
foutje in de berekening..
even heel simpel.. de 2 stereokanalen,..is dit hybride? (zodat je een 44.1KHz stereokanaal hebt?) of s dit gewoon sacd stereo?
als je namelijk 44.1 hebt, is hetvolgende :
6x multichannel sacd x 1,5gig = 9gig
1/2 compressie
4,5 + 0,7gig :9 = 5,2 gig..
lukt nog makkelijker... en dan kan je zelfs nog een videobestandje ertussen plakken..
hmz.. nieuw formaat uitbrengen? SAVCD >:)
Op een multichannel sacd staan altijd 6 multichannel kanalen en apart 2 stereo kanalen voor als je geen multichannel kunt of wilt hebben. In totaal staan er dus 8 kanalen muziek op een multichannel sacd. Vandaar de 6 GB benodigde opslagruimte.

BTW, waarom tel je er nog eens 0,7 GB bij op?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 14 juli 2002 22:43 schreef rsmit het volgende:

[..]
BTW, waarom tel je er nog eens 0,7 GB bij op?
700 MB lijkt verdacht veel op de grootte van een audio cd :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 14 juli 2002 22:44 schreef Lampje het volgende:

[..]

700 MB lijkt verdacht veel op de grootte van een audio cd :)
ja..ik zat et als een hybride cd te beredeneren..maar idd ..vergeten dat er nog een stereolayer op moet zitten... |:( stupid me..maak teveel denkfouten laatste tijd.. niet goed iig :9

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de goede orde: bij een hybride-sacd zit het audio-cd gedeelte (de pcm code) niet op dezelfde laag als de dsd code. Kan ook niet omdat de pcm-code ook door gewone cd-spelers gelezen moet kunnen worden en dus niet op een dvd-laag kan staan (waar de dsd-code dus op staat). Die 0,7 GB is dus idd alleen maar toeval.

Die verhalen dat de bitrate van 2,8 MHz niet genoeg zou zijn, klopt dat wel? Ik dacht namelijk dat alle muziek in de studio's van tegenwoordig in dsd formaat worden geregistreerd, maar dat sinds een tijdje dit signaal ook rechtstreeks voor de consument te verkrijgen is (op sacd dus). M.a.w. alle cd's en dvd-a's zijn uiteindelijk gekopieerd vanaf het oorspronkelijke dsd-signaal. Daarom kunnen er ook makkelijk sacd's worden uitgegeven van nieuwe albums naast de gebruikelijke cd's. Spookverhalen dat sacd's stiekem geupsampled zijn van cd's of dvd-a's vind ik dus niet erg geloofwaardig.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat misschien verkeerd word begrepen.. maar daar zou je nog geen last van hebben denk ik..

rsmit : DSD word niet overal zo opgenomen.. vaak gewoon pcm.. en nu steeds vaker laatste jaren, zelf geen DAT meer maar gewoon vaak direct op cd-r(w) en die gaan gewoon rechtstreeks naar de persers (die halen nog laatste ruis weg) en dan zo de winkel in.. dat weet ik omdat de vader van een vriend vertegenwoordiger is bij Salisburysound een cd-pers maatschappij. Verder worden in het professionele gebied echter niet altijd met dsd gewerkt..bijna niet..
DVD-A is te evenaren voor de 'goedkopere' nog steeds dure studio's.. zelfs audiostandard PRO TOOlS werkt niet met DSD,.. Kleinere studio's zoals studio de DIJK ook al issie niet klein werkt echt maar met veel minder hoor..
en de nog kleinere audiostudio's werken met (als ze slim zijn 88.2 ipv 96KHz)24 bit 96KHz of 16/20 bit 48KHz.

Zo is het helaas.. dus upsampelen zou misschien doen.. maar kan kwaliteit enorm verliezen in 'digitale' analoge synths (zoals reason)...

even dat ter verduidelijking. wil je hier meer over lezen : opname techniek : kijk dan op
http://www.synthforum.nl (die lui weten vel daaro.. en lullen geen onzin.. )
en http://www.sospubs.co.uk

sorry..
dsd is heel duur voor opname technieken.. hierin zouden ze bijvoorbeeld om het gebruik te stimuleren zelf goeie geluidskaarten uit moeten geven en een 'instap' codec aan bijv. steinberg moeten leveren...
dvd-branders zijn tegenwoordig betaalbaar... naja.. als je meer studio apparatuur hebt, dan is dit niet veel :9

maar het verhaal klopt niet van jou rsmit..
nofi.. :) het is goed bedoeld..en daar is niets mis mee ;)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 14 juli 2002 23:16 schreef gitaarwerk het volgende:
[...]
even dat ter verduidelijking. wil je hier meer over lezen : opname techniek : kijk dan op
http://wwww.synthforum.nl (die lui weten vel daaro.. en lullen geen onzin.. )

[...]
wtf. ik klik op die link en kom op "www.druivenplukken.nl"??
:r

ed. ik zie het al. 1 w te veel Jordy :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 14 juli 2002 23:23 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

wtf. ik klik op die link en kom op "www.druivenplukken.nl"??
:r

ed. ik zie het al. 1 w te veel Jordy :)
:D whahaha.. 1 w teveel in www. :P

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk: Uit jou verhaal begrijp ik dat dus veel studio's nog in pcm formaat opnemen. Maar geldt dat ook voor de grote jongens zoals Sony? Kan ik me bijna niet voorstellen. En bij Sony komen juist heel veel (vaak commerciele) titels vandaan. Bovendien stond een tijdje geleden op tweakers.net dat een andere grote platenmaatschappij (naam even vergeten) het sacd-formaat ook 'omarmd' heeft. Dan kun je dus wel aannemen dat sacd's uit hun studio ook echte sacd-kwaliteit is.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 14 juli 2002 23:24 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

:D whahaha.. 1 w teveel in www. :P
je bedoelt in wwww ;)

Maar ik heb m ff in m'n favoos gezet

Verwijderd

kort vraagje;
waar halen jullie je sacd's?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 14 juli 2002 23:28 schreef bwe het volgende:
kort vraagje;
Ik heb er 2 gekocht bij Mediamarkt en heb er net 1 gekocht in de US (Nightclub). Hoop dat dat goed gaat :)

Verder schijnt bol wel het 1 en ander te hebben en heeft het tijdschrift HVT soms wel eens wat betaalbaars.

zie verder ook Dicks muziek

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 juli 2002 23:28 schreef bwe het volgende:
kort vraagje;
In Rotterdam kun je ze bij Correct krijgen en bij de Mediamarkt (ook in A'dam). En natuurlijk op internet. Zelfs bol.com heeft ze!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hier nog een paar linkjes naar 'de audio standard'
http://www.digidesign.com/products/hd/interfaces/

-de 'goedkope' oplossing maar nog steeds productie kwalitiet :
http://www.digidesign.com/products/digi001/main.cfm

de goedkopere 'standard'
http://www.nuendo.com/hardware/96k.html
nuendo :)

het DSD thread in het nuendo forum :Y)
http://www.nuendo.com/forum/Forum1/HTML/005703.html

btw. : Dopy, of Duck-Twacy.. weet je welk programma ze gebruikten voor DSD?? dat had die knakker bij de 5.0 kamer tog laten zien?? (ik ben te vergeet achtig)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 14 juli 2002 23:25 schreef rsmit het volgende:
Gitaarwerk: Uit jou verhaal begrijp ik dat dus veel studio's nog in pcm formaat opnemen. Maar geldt dat ook voor de grote jongens zoals Sony? Kan ik me bijna niet voorstellen. En bij Sony komen juist heel veel (vaak commerciele) titels vandaan. Bovendien stond een tijdje geleden op tweakers.net dat een andere grote platenmaatschappij (naam even vergeten) het sacd-formaat ook 'omarmd' heeft. Dan kun je dus wel aannemen dat sacd's uit hun studio ook echte sacd-kwaliteit is.
universal en emi heeft omarmd,.. sony en philips ook..maar dat wilt niet zeggen dat hun 50% van de cd's marktaanbod hebben :Y) (mag ook niet geloof ik :P )

dusz.. ik heb wat linkjes geplaats.. er zijn zat die anders opnemen.. hoe wil jij in nederland een SAcD opnemen in een betaalbare studio?? dat is bijna niet te doen! :)

Maar hoogstwaarschijnlijk uit hun studio zijn ze wel goed hoor.. :) maar dat kan je alleen maar luisteren...net als apparatuur!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het is dus nog even wachten voordat het betaalbaar wordt voor de kleinere studio's om ook in sacd-formaat op te nemen. Maar ja, dat is altijd het geval bij nieuwe technieken. Kijk maar hoe moeilijk het een aantal jaar geleden nog was om films naar mpeg-2 formaat te coderen, terwijl dat nu realtime kan in perfecte kwaliteit (dvd-recorders voor de consument).

edit:

Maar als een studio niet in sacd-formaat kan opnemen, kunnen ze toch nooit sacd's op de markt brengen? Waarom dan de 'vrees' dat sacd's gekopieerd worden van geupsamplede cd's of dvd-a's?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hier nog een leuk dingetje over dsd opname

bron : http://www.helios.nl/nieuwsmap/aes_2002/aes_2002.htm
Tascam DS-M7.1
Stel: Je wilt in surround mixen, en je werkt volledig vanuit een DAW. Dat kan tegenwoordig uitstekend, maar er ontstaat een moeilijkheid als je aktief wilt monitoren. Je kunt een set aktieve monitoren rechtstreeks op je audio-interface aansluiten, maar dat is vragen om problemen. Simpelweg: Je hebt software-matig geen tastbare volumeknop, dus je kunt je monitoring niet fysiek regelen. Martin Sound en Audient hadden daar al oplossingen voor, Tascam nu ook. De belangrijkste verschillen zijn de prijs, die is voor de Tascam DS-M7.1 bijzonder vriendelijk, en het feit dat je de unit alleen digitaal in kunt. Hij is dus ontwikkeld voor digitale aansturing vanuit b.v. Pro Tools, Nuendo, Logic, Cubase o.i.d.

Een tweede noviteit van Tascam is een gemodificeerde DA-98, die onder de naam DS-D98 nu ook geschikt is om stereo in DSD op te nemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tascam.de/pics/ds-m71.jpg

ow..deze is voor Speedy-Andre
DSD is een niet-lineaire methode om analoge signalen op te slaan.
bron : http://www.audio.nl/artikelen/Melis.html

dus hij krijgt toegewezen wat hij nodig heeft.. :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op zondag 14 juli 2002 23:52 schreef rsmit het volgende:
edit:

Maar als een studio niet in sacd-formaat kan opnemen, kunnen ze toch nooit sacd's op de markt brengen?
idd... lees mijn stukje hierboven...ik heb even onderzoek gedaan..
2000 euro voor de DSD recorder,.. mwha.. niet gek prijsje.. zal em bijna gaan kopen :P maar dan moet je ook nog ene tafel hebben.. die zijn wat goedkoper weer omdat dvd-a er net wat langer is... (ivm pro tools.. )
als je pro tools gebruikt.. kan je produceren op computer.. en opslaan als dsd.. maar ..dan heb je toch dvd-A methode :Y)

je kan ook direct opnemen..wat ook vaak genoeg gebeurd (beste in kwaliteit iig ! )
met 8 bussen en de uitgangen van dat apparaat route je dan naar een surround mixtafel! :)
Waarom dan de 'vrees' dat sacd's gekopieerd worden van geupsamplede cd's of dvd-a's?
je kan dvd's maken, je kan cd's maken' vcd's etc etc.. dus waarom geen SACD's ? :P
de manier van opnemen en opslaan..dat is een ander verhaal..opslaan kan altijd..maar als je het pcm binnen krijgt.. blijft et princiepe pcm.. ook al is het geconverteerd. :)

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Ben toch bang dat het wel eens heel lang zou kunnen duren voordat mensen masaal gaan 'overstappen' op sacd. Het heeft namelijk geen 'echte' meerwaarde. Tot die tijd zullen de prijzen van de CD's en de spelers relatief hoog blijven. Ik vind het wel een hele mooie ontwikkeling, maar kijk net als met DVDrecording voorlopig nog de kat uit de boom.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op maandag 15 juli 2002 00:18 schreef Waslijn het volgende:
Ben toch bang dat het wel eens heel lang zou kunnen duren voordat mensen masaal gaan 'overstappen' op sacd. Het heeft namelijk geen 'echte' meerwaarde. Tot die tijd zullen de prijzen van de CD's en de spelers relatief hoog blijven. Ik vind het wel een hele mooie ontwikkeling, maar kijk net als met DVDrecording voorlopig nog de kat uit de boom.
weet je heo snel mensen de laatste tijd gingen overstappen van vhs > dvd?
Veel iig.. ik denk dat als sony en philips wat minder arrogant met hun dingen zijn, dat het snel kan vorderen..

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ben toch bang dat het wel eens heel lang zou kunnen duren voordat mensen masaal gaan 'overstappen' op sacd. Het heeft namelijk geen 'echte' meerwaarde.
Wat voor meerwaarde wil jij een geluidsdrager dan meegeven tov audio CD? Multi-channel geluid en een betere geluidskwaliteit vind ik genoeg meerwaarde voor echte muziekliefhebbers. Mensen die nu al tevreden zijn met een of andere ranzig slecht klinkend CD/radio geval zullen niets aan SACD hebben.
Tot die tijd zullen de prijzen van de CD's en de spelers relatief hoog blijven.
De goedkoopste SACD-spelers zijn al helemaal niet zo duur meer en de schijfjes zelf zijn ook niet dramatisch veel duurder dan gewone CD's (20 tegen 13-17 dollar).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 00:04 schreef gitaarwerk het volgende:

je kan dvd's maken, je kan cd's maken' vcd's etc etc.. dus waarom geen SACD's ? :P
de manier van opnemen en opslaan..dat is een ander verhaal..opslaan kan altijd..maar als je het pcm binnen krijgt.. blijft et princiepe pcm.. ook al is het geconverteerd. :)
Het klopt idd dat als je pcm opneemt en later als sacd opslaat, dat je sacd dan van pcm-kwaliteit is. Daar zijn we het over eens. Maar als een studio kan opslaan op sacd dan kun je toch wel verwachten dat ze dit niet via een pcm-registratie doen maar rechtstreeks van de originele geluidsbron? Als studio wil je immers een zo hoog mogelijke kwaliteit bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 00:23 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

weet je heo snel mensen de laatste tijd gingen overstappen van vhs > dvd?
Veel iig.. ik denk dat als sony en philips wat minder arrogant met hun dingen zijn, dat het snel kan vorderen..
Ben wel een beetje bang dat de 'gemiddelde' consument moeilijk te overtuigen is van het feit dat sacd beter is dan audio-cd. Om de doodeenvoudige reden dat bij velen de gedachte speelt dat audio-cd's digitaal en dus perfect zijn van kwaliteit. Kan dus niet beter, denkt men dan. Het enige waarmee je de consument over de streep kunt trekken is door sacd net zo te gaan promoten (lees: hypen) als dvd ;). Met indrukwekkende multichannel installaties in de winkels bijvoorbeeld. Daarbij speelt het probleem dat de meesten nog maar pas een nieuwe dvd-speler hebben en deze ook als cd-speler gebruiken. Deze mensen zullen dus niet gauw een extra sacd-speler gaan aanschaffen. Dat is het remmende effect van vooruitgang. Net zoals wij nog steeds met het gsm-netwerk zitten opgescheept terwijl ze in Japan al een aantal jaren umts hebben, simpelweg omdat ons netwerk nog een tijdje mee moet gaan om de investeringen er een beetje uit te krijgen.

Ik heb het 'geluk' als arme student nog steeds geen dvd-speler gekocht te hebben. Nu koop ik in september gewoon een dvd/sacd-speler van Philips. Het beste van beide werelden in 1 apparaat :P. En wordt sacd helemaal niks, dan heb ik iig nog een uitstekende dvd-speler staan.

Verwijderd

Pf, de naam alleen al ;) Super Audio cd.. klinkt als de Instant Fisherman met amazing Mike :)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Even m'n frustraties wegmekkeren:

Ik heb een CD-collectie van tegen de 100 cd's. Niet eens buitengewoon veel, maar daar gaat het niet om. Voor de muziek heb ik m'n geld afgedragen aan de artiest, voor de drager aan de platenmaatschappij. Waarom is het niet mogelijk om de drager te 'updaten', zonder opnieuw voor de muziek?

* Varienaja zou af en toe wel willen dat de wereld anders in elkaar zat...

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 23:58 schreef Xanandu het volgende:
Pf, de naam alleen al ;) Super Audio cd.. klinkt als de Instant Fisherman met amazing Mike :)
Tja, ik vind de naam wel oke. Het geluid klinkt iig super. Je kunt het ook gewoon sacd noemen net zoals je dvd's gewoon dvd's noemt en geen digital versatile discs (ook al zo'n achterlijk naam).

Verwijderd

Op dinsdag 16 juli 2002 01:19 schreef rsmit het volgende:

[..]

Tja, ik vind de naam wel oke. Het geluid klinkt iig super. Je kunt het ook gewoon sacd noemen net zoals je dvd's gewoon dvd's noemt en geen digital versatile discs (ook al zo'n achterlijk naam).
Tja, raar dat je kan zeggen dat je het geluid super vindt bij 1x luisteren. Hoe mooi sacd ook kan klinken, het is nog net zo afhankelijk van de opnames en daar ben ik nog niet zo over te spreken.
/me is niet snel overtuigt van een medium.
Geef mij maar de ouderwetse cd en lp :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 02:41 schreef Xanandu het volgende:

Tja, raar dat je kan zeggen dat je het geluid super vindt bij 1x luisteren. Hoe mooi sacd ook kan klinken, het is nog net zo afhankelijk van de opnames en daar ben ik nog niet zo over te spreken.
/me is niet snel overtuigt van een medium.
Geef mij maar de ouderwetse cd en lp :Y)
Kwaliteit is altijd afhankelijk van de opnames, onafhankelijk van het gebruikte opslagmedium. Dat zou dus geen argument tegen sacd op zich moeten zijn. En de opname die ik heb gehoord en dus super vond, was een live registratie van een groot orkest, speciaal bedoeld om op sacd vast te leggen. Heb nog geen sacd met popmuziek gehoord, dus daar doe ik geen uitspraak over. Maar als het al niet zo goed zou klinken (wat ik overigens niet verwacht want Sony en Philips doen er alles aan om sacd populair te maken), dan ligt het zeker niet aan het medium.
Pagina: 1