Toon posts:

nieuwe pc,installatie mislukt, wat nu? (hd)

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb eindelijk mijn nieuwe pc binnen. Erg mooi allemaal. Zonder software. Dus probeer ik windows te installeren. Het volgende verhaal:

eerst probeerde ik via een bootdisk cd-rom support te krijgen,dat werkte . Ik proberen xp erop te zetten. tenminste dat dacht ik. vervolgens allemaal meldingen bla bla heb windows nodig voor dit prog bla bla. Dus geen install. maar toen vond ik de dos install file.

Toen kreeg ik de melding 'kan tijdelijke bestanden niet wegschrijven' of zoiets. ok, dacht ik, dan maar w98se en daarna xp. dus win 98 erop proberen te zetten. maar die zegt iets van ' moet lege ruimte vrijmaken voor installatie ofzo heel vreemd. Computer reboot, en vervolgens zie ik elke keer de melding 'press key to reboot' huh. En dat blijft dat ding doen. Geen installatie dus.

Mijn vraag: wat moet ik hier nou mee? in de bios enz herkent hij gewoon een maxtor. Heeft dit iets met partities te maken? hoe los ik dit op, dat hij dus gewoon c: weer als schijf gaat zien, die geeft nu zelfs met bootdisk allemaal vage meldingen. Erg brak.........

kan iemand helpen?

/edit

asus 333 moederbord, 2000xp processor en maxtor 80 gig

Verwijderd

Partities aanmaken?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 18:53 schreef Gracioso het volgende:
Partities aanmaken?
ok, maar op dat gebied ben ik een newbie :)

Kijk, dat moet zeker met fdisk??

maar moet ik dan eerst proberen te formatteren, of meteen die partities proberen te maken en dan formatteren??

Verwijderd

Als je er WinXP op gaat zetten moet je dus ff van het ceedeetjuh opstarten. Je komt dat als het goed is in het installatieprogramma.

Tijdens de setup gaat ie dan vragen waar die XP moet installeren, en aangezien je schijf dus nog leeg is, geef je tijdens de setup aan dat je een partie aan wilt maken. Deze moet je daarna vanuit de volgende stap in de setup formatteren.

Dit kun je allemaal tijdens de setup doen, en de setup geeft hier ook wel genoeg info over.

Nog es de info die gegeven wordt tijdens de setup goed doorlezen denk ik, dan is het zelfs voor een newbie goed te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 18:58 schreef Gracioso het volgende:
Als je er WinXP op gaat zetten moet je dus ff van het ceedeetjuh opstarten. Je komt dat als het goed is in het installatieprogramma.

Tijdens de setup gaat ie dan vragen waar die XP moet installeren, en aangezien je schijf dus nog leeg is, geef je tijdens de setup aan dat je een partie aan wilt maken. Deze moet je daarna vanuit de volgende stap in de setup formatteren.

Dit kun je allemaal tijdens de setup doen, en de setup geeft hier ook wel genoeg info over.

Nog es de info die gegeven wordt tijdens de setup goed doorlezen denk ik, dan is het zelfs voor een newbie goed te doen.
tja, kijk als xp een melding zou geven zou het simpel zijn natuurlijk. Maar xp loopt vast met de melding dat hij 'niet weg kan schrijven' of zoiets ( had ik op moeten schrijven stom van me)

dus dat is het hele probleem.

Kan je fdisk gewoon zonder risico's laten lopen?
/edit

ik las in de faq iets over fdisk. Nog dingen waar je op moet letten of moet het gewoon goed gaan als je dat volgt?

Verwijderd

Als het starten van de XP setup niet lukt, kun je het ook met een Win98/DOS floppy proberen.

FDisk opstarten en daarmee een paar partities maken.
In jou geval zou ik van die 80gig 2 partities van 40gig maken. Aangezien je schijf dus nog leeg is kun je gerust met fdisk aan de gang.

Als je die 2 partities aangemaakt hebt, ff rebooten en dan "format c:" en "format d:"

Tadaaaa.... hier zijn je 2 drives.... nu nog es een Win98 of WinXP setup proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 19:03 schreef Gracioso het volgende:
Als het starten van de XP setup niet lukt, kun je het ook met een Win98/DOS floppy proberen.

FDisk opstarten en daarmee een paar partities maken.
In jou geval zou ik van die 80gig 2 partities van 40gig maken. Aangezien je schijf dus nog leeg is kun je gerust met fdisk aan de gang.

Als je die 2 partities aangemaakt hebt, ff rebooten en dan "format c:" en "format d:"

Tadaaaa.... hier zijn je 2 drives.... nu nog es een Win98 of WinXP setup proberen.
zal wel een hele stomme vraag zijn. Maar als je fdisk gebruikt verwijdert i toch alles? waarom zou je dat formatteren? of kan je er anders niks op zetten?

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Na fdisken MOET je formatteren!
Dit dient om een bestandssysteem te maken

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 14:26
stomme vraag, maar je start vanaf de xp cd toch niet gewoon de setup op?

werk namenlijk niet. (this program ...... windows)

d:\i386\winnt.exe zou het moeten doen

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

altec

Plop

formateren is de clue

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24
Op donderdag 11 juli 2002 22:50 schreef kwtemp het volgende:
stomme vraag, maar je start vanaf de xp cd toch niet gewoon de setup op?

werk namenlijk niet. (this program ...... windows)

d:\i386\winnt.exe zou het moeten doen
Als je de melding krijgt dat de SETUP windows nodig heeft, heb je geen originele kopie van de WinXP setup.. die start namelijk automatisch een speciale bootsetup van XP als je boot vanaf CD, waarbij je veel meer opties krijgt dan in de DOS versie. De laatste heeft inderdaad ruimte nodig op je HD, omdat ie tijdelijk alle informatie van de CD op je HD zet, dan reboot en vervolgens de setup van HD start (beetje onlogisch.. maar blijft microsoft product).

Wat je dus moet proberen is, zoals de rest al aangeeft, een bootdisk maken met win98se. Vervolgens booten, fdisk draaien, kiezen voor ondersteuning grote partities en vervolgens EEN grote drive op je hd aanmaken (om het makkelijk te houden). Na fdisk opnieuw starten met je bootdisk en format c: doen.. tijdje wachten.. dan issie klaar. dan kun je de DOS setup van XP doen, maar hou rekening met een enorme wachttijd in het begin, omdat je smartdisk waarschijnlijk niet op een bootdisk krijgt.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kijk ff hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/17#17 en zoek de goeie floppy eruit. Floppy erin, comp aan, booten en installen maar. :)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Heren,

Deze situatie is zo'n beetje hetzelfde als bij mij. De XP CD is niet bootable, en kan dus niet installeren zonder dat Windows er al op staat.
De HD is niet geformateerd.

Als je dus een bootable Win98 CD hebt, zal deze eerst opstarten met de melding dat de harddisk gepartitioneerd moet worden. Als ie daarna reboot, moet je gewoon weer setup vanaf CD opstarten net als je de eerste keer hebt gedaan.

Hierna zal installatie van Win98 starten. Als deze klaar is, WinXP cdtje er in, en die installeren.

En klaar is Klara

• Splasher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01-2012

Splasher

Met nieuw icon.

Op vrijdag 12 juli 2002 07:12 schreef Croga het volgende:

En klaar is Klara
Is het het niet klaar is toppertje :+

I realize she's truly gone, disappeared like a bullet leaves a gun.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 07:12 schreef Croga het volgende:
De XP CD is niet bootable
:? ik dacht dat alle xp cd's bootable waren of heb je een brak kopietje?

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 07:54 schreef StB het volgende:

[..]

:? ik dacht dat alle xp cd's bootable waren of heb je een brak kopietje?
En in dat geval is het een warez request en kan er dus een slotje op. |:(

Verwijderd

Waar zie jij een request?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Op vrijdag 12 juli 2002 07:58 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

En in dat geval is het een warez request en kan er dus een slotje op. |:(
Heb jij een request gezien ergens? Ikke niet hoor.....

En inderdaad, heb een beetje een brakke backup gemaakt |:(

Verwijderd

waar is het origineel :+ ?
bij de buurman :D

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
En als je dan een bootdisk gebruikt, neem er dan wel een met SMARTDRIVE.... anders ben je uren aan het wachten tijdens het kopie-eren van bestanden.... een bootdisks met SMARTDRIVE zijn te vinden op www.bootdisk.com

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjha, dit is toch wel een beetje basiskennis..

Bootflop van win98 bevat fdisk, dus daarmee kun je al partities aanmaken, en op een win98 cd staat ook format.com, dus formateren kan ook al..
Of zorg voor een bootable xp cd.. (of win2k).

Zorg er trouwens ook voor dat in je bios de virus-checking op disabled staat, anders krijg je problemen om de bootsector te schrijven..

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.