Op donderdag 11 juli 2002 23:04 schreef The Dolf het volgende:
[..]
1 kanaal kan slechts 1 schijf tegelijk aanspreken.
Als je nou van array 1 naar array 2 wil kopieren dan kopieren de master schijven naar de slave schijven. En dat werkt dus enorm vertragend.
Lees jij eerst dit maar eens. Alles plz....
http://www.rojakpot.com/Speed_Demonz/IDE_RAID/RAID_01.htm
Zie nog zeer veel verwarrende en niet kloppende uitspraken hier. FF een paar dingen op een rijtje:
(Ga uit van een FULL-Raid controller met 2 channels)
1) Raid 0 kan alleen in paren (2,4...)
RAID 0 (stripe) kan vanaf 2 disks en 3 en 4
RAID 0 (stripe) kan ook met 2 arrays (min 2disks voor elke array.
RAID 1(mirror) kan met twee disks, als je bijv. 2 x 40 GB hebt offer je 40 GB op aan de mirror. Netto hou je dus maar 40 GB over...
Je maakt dan twee arrays, 1 als JBOD en de ander als RAID 1
Ook kan je RAID 0(stripe) en RAID 1(mirror) combineren.
Hier heb je minstens 4 disks voor nodig. Het max. dus van de huidige standaard IDE-RAID controllers
Volgens de GUIDE van Promise kan je zo'n config het beste "cross-linked" installeren. Watte?
Nou gewoon:
Array 1 : Masterdisk channel 1 / Slavedisk channel 2
Array 2 : Slavedisk channel 1 / Masterdisk channel 2
Channel-1
array-2 array-1
Kabel |------------------------|--------|
Controller Slave Master
=======================================================
Channel-2
array-1 array-2
Kabel |------------------------|--------|
Controller Slave Master
Als je goed kijkt zie je de crosslink (kruiselings gekoppeld). Volgens Promise is dit de meest veilige methode in de zo'n setup (RAID-0 + RAID-1)
FF over die opmerking over de performance verlies met 2 schrijven aan dezelfde kabel. Dat is er wel maar zeker niet zo grandioos als je denkt. Klein voorbeeldje, door een dwarsliggen DVD-Speler was ik genoodzaakt om mijn twee schrijven aan de zelfde kabel te hangen. Ja, ook ik was hier een voorstander van. Maar nu het eenmaal zo hangt merk ik wel dat ik een vervelende "vertaging" die ik eerst (met elke hdd aan eigen kabel) wel had -hdd's bleven soms enkele sec. "hangen" nu helemaal weg is. Hmm, zou dat iets te maken hebben met de chipset/controller onboard ?
Waarschijnlijk weer zo'n voorbeeld van IDE-perikelen
IDE-RAID heb ik trouwens aan de wilgen gehangen, rauwe througput is niet wat ik nodig heb. Snelle acces en lager CPU-usage des te meer. Dan kan je nog steeds niet om SCSI heen....
Over CPU usage gesproken, met kleine stripes van 2,4,8 en 16kb ligt de CPU-usage gemiddeld zo'n 5 a 6 % hoger dan de grotere stripe-sizes 128 kb +
64kb vermeld ik niet eens, da's een RAID-config onwaardig

(zie artikel)
Suc6
edit:
sorry, tekeningtje klopt niet helemaal (spaties verdwijnen)