Help, het laatste sacrement voor een monitor!

Pagina: 1
Acties:

• TouroLouco
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 11:42
Ehm, m'n monitor is stervende(Fujitsu E175 17", 1024x768@100hz, Triniton beeldbuis)!

Sinds gister' geeft ie zwart beeld bij 100hz, maar
bij toeval kwam ik er achter dat ie op 75hz nog wel wat doet
en op 85hz gaar beeld geeft aan de rechterkant.

Het begon er al mee dat het beeld in het midden opgerekt leek en aan de buitenzijdes inelkaar gedrukt, alsof er teveel spanning op de afbuigspoelen staat.
Nu heb ik dat alleen nog rechts, maar in ergere mate
en bij 100hz, brandt het lichtje voorop wel groen, maar geeft ie een sissend geluid.

Nu ben ik wel handig met een soldeerbout (MTS-Electronica eindrichting Telematica) en heb ik op een blauwe maandag wel es TV's gerepareerd (Stage), maar ik ben al een tijdje uit dat vak (tegenwoordig ICT-er).

Ik zit even krap bij kas en monitor reparaties kosten > 100 euro tegenwoordig. Maar zonde om de monitor af te schrijven..

Wie weet raadt en helpt mij even op weg waar ik moet zoeken?

Bij voorbaat stank (de monitor ruikt naar een opgeblazen halfgeleider),

}:O

AI, if a program makes so many mistakes that it's almost human

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

ik zou zeggen, maak hem open, kijk of er wat stuk is, kijk waar ie stinkt, vervang zonodig wat jij denk dat nodig ig is :P

get rich or die try'in

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:36

Epsilon

Op donderdag 11 juli 2002 18:00 schreef ModmaN het volgende:
ik zou zeggen, maak hem open, kijk of er wat stuk is, kijk waar ie stinkt, vervang zonodig wat jij denk dat nodig ig is :P
ahum
dit zou ik niet doen

monitoren hebben hoge spanningen nodig aan de binnenkant, die jou in 1 keer uitschakelen.

Ik zeg, gewoon naar de winkel, frabrikant gaan/melen als er nog garantie op zit. Anders, brengen naar een reperateur en kijken of het nog te maken valt.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19
Op donderdag 11 juli 2002 22:25 schreef epsilon het volgende:

[..]

ahum
dit zou ik niet doen

monitoren hebben hoge spanningen nodig aan de binnenkant, die jou in 1 keer uitschakelen.
Klopt, als ze aan staan. laat je ze een tijdje "ontladen", dan zou je redelijk veilig moeten zijn. Zoek iets van een manual op is mijn advies :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

het lijkt mij dat hij wel weet waar hij mee bezig is wanneer ie deze dingen vroeger heeft gerepareerd :?

Verwijderd

dat ligt denk ik meer aan de beeldbuis zelf dan aan de interne elektronica...

Verwijderd

ik denk dat het te maken heeft met je schakeltorren. deze gaan bij tv's ook weleens kapot en dan heb je geen beeld meer of beeld op de kop. van die vage dingen meestal. deze torren schakelen je frequentie van je beeld en sturen ook je afbuigspoelen aan. probeer deze eens na te meten met een simpele multimeter op piep stand. in principe kun je elke tor pakken die erin zit. en mocht je er eentje of meerdere tegenkomen die piepen kijk dan eerst even aan de onderkant of het niet een normale verbinding is via de print. mocht die niet het geval zijn dan heb je grote kans dat de tor defect is. maar als de monitor stinkt, dan heb je kans dat je zichtbare schade hebt aan de electronica. vervang deze dan eerst. dan ben je al een heel stuk verder. TIP: werk nooit onder spanning bij een monitor of tv want er staan zeer hoge spanningen op die een mensenlichaam niet leuk vind en ook een heel ander effect geven dan de 230V uit het stopcontact.

veel succes

Verwijderd

beetje oftopic vraag hoor maar er zit in een tv altijd een hele dikke tor die rechtstreeks op een hoogspanningspoel staat aangesloten hoe heet z'on tor en hoe heet zo'n spoel?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:31

rimpeldinky

nani?

gewoon terwijl monitor aanstaat stekker er uitsnukken, dan issie meteen ontladen :Y) maar als je pech hebt issie helemaal weg :r

*burp*

Verwijderd

F125,- is een redelijke prijs voor een monitor reparatie, eigenlijk kun je daar zelf het risico niet voor lopen, maar als je het toch wilt proberen:

Zonder goede apparatuur kun je een hele tijd bezig zijn met zoeken, maar probeer eens het volgende:

Kijk bij de electrolytische condensatoren(zowel op de hoofdprint als op de print van de beeldbuis) of er misschien een paar bijzitten die wat boller zijn als anders, meteen vervangen door dezelfde condensator (evt met een iets hogere spanning mag)

Normaalgesproken zou je het best een scoop kunnen gebruiken om de condensatoren na te kijken in het voedingsgedeelte op capaciteidsverlies, dat betekent dus rimpelspanning
Denk er om dat je je meetpen niet zo maar bij de schakeltor van de voeding doet als hij aan staat, dat betekend meestal vuurwerk :(

Wat eerder ook al aangegeven is is dat de HOT (Horizontal Output Transistor) misschien af is, dat is die tor die bij de hoogspanningsspoel zit(denk ook aan hetzelfde typeincl lettertjes er achter!!)
Ook het horizontale schakelgedeelte daarvoor kan het probleem zijn.

Hier houd mijn technische kennis op, veel zoekpleizier

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Jouw hoogspannings trafo levert te veel of te wijnig spanning

Als ie spanning lekt (is minder) slaagt in de trafo of er buiten de vonk over

Dit maakt ook een sissend geluid

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:26

4POX

Everybody is wired

Kijk ook even of er een elko in je voeding van de monitor bol staat.. Dat probleem had ik ook en was opgelost met een andere elko (470 uF 250V).

Misschien heb jij hetzelfde probleem.. Maar ik weet zeker dat jij geleerd op jou opleiding dat meten is weten is

AKA Rinkel weblog

• TouroLouco
Op vrijdag 12 juli 2002 19:52 schreef 4POX het volgende:
Kijk ook even of er een elko in je voeding van de monitor bol staat.. Dat probleem had ik ook en was opgelost met een andere elko (470 uF 250V).

Misschien heb jij hetzelfde probleem.. Maar ik weet zeker dat jij geleerd op jou opleiding dat meten is weten is
Het was uiteindelijk wel een condensator + tor, ben er alleen nog niet uit of er nog meer uitligt.

Ik was niet zo'n beste electronica student en ging daarom ook telematica doen en kwam daarna uiteindelijk in de ICT terecht :9

Ik weet wel hoe je torren door moet meten, maar in het circuit gaat dat lastig..

En ja, ik weet hoe ik een diodebrug moet ontladen met schroevendraaiers :P

En een scoop heb ik niet als ICT-er en die JùC formules werd ik toch al gek van, laat staan dat ik een lekkende cap kan herkennen, tenzij ie in me gezicht spuit.. :+

Wanneer je deze reply nu leest, zit ik moeizaam te turen naar mijn 8 jaar oude (toen al 2e handse) Parco 14" backup-monitor (van m'n eerste eigen bruut snelle 386), want de 17" is ter ziele..
(Want iemand zei tegen mij, je kan pas goed vinden wat er mis is, als ie echt kapot is.. Was niet zo slim, want die tor heeft lekker zitten vonken in het PCB)

o.a. Overleden: 1 tor: SEC RFS 640 746
1 Metallited Polypropylene Film Cap: 254J250U / MPP747
en waarschijnlijk nog wat SMD weerstandjes, waar ik dus geen specs van heb, net zoals de andere componenten :?
De monitor is een Fujitsu Siemens ErgoPro E175 (Mitsubishi Diamontron) 17", maar van binnen riekt alles naar Mitsubishi..

Tja, en hoe kom ik nu aan de schema's?? :?
En wie herkent deze componenten (tor) / circuits?

• TouroLouco
Op vrijdag 12 juli 2002 17:55 schreef Boolio_Eglesias het volgende:
beetje oftopic vraag hoor maar er zit in een tv altijd een hele dikke tor die rechtstreeks op een hoogspanningspoel staat aangesloten hoe heet z'on tor en hoe heet zo'n spoel?
Zover ik mij nog kan herinneren, van m'n MTS opleiding, alweer een paar jaar geleden, is die "hoogspanningsspoel"
een hoogspanningstransformator waar iets van ~7/8KV uitkomt,
met daarachter een diodebrug (Cascade) die dat omzet naar
iets van 21-25KV. Die tor zou daar ergens voor de trafo moeten zitten, maar die schakelt denk ik "laagspanning" ( 400V gelijkspanning ofzo).
Maar ik kan het mis hebben, 't is m'n vak niet en jaren terug..

• TouroLouco
Op vrijdag 12 juli 2002 18:42 schreef maximilian0017 het volgende:
F125,- is een redelijke prijs voor een monitor reparatie, eigenlijk kun je daar zelf het risico niet voor lopen, maar als je het toch wilt proberen:
Waar kan dat voor F125,- ??
Zonder goede apparatuur kun je een hele tijd bezig zijn met zoeken, maar probeer eens het volgende:
Kun je wel stellen ja, ik heb de eerste keer maar de trafos
doorgesoldeerd en alle andere grote soldeerverbindingen..
Kijk bij de electrolytische condensatoren(zowel op de hoofdprint als op de print van de beeldbuis) of er misschien een paar bijzitten die wat boller zijn als anders, meteen vervangen door dezelfde condensator (evt met een iets hogere spanning mag)
Ai, ik had die reactie eerder moeten lezen |:(
Maar ik kon die cap ook pas zien toen ik de hele monitor PCB + beeldbuis gedemonteerd had.. Om aan de ergonomische eisen te voldoen, hebben ze er veel blikken kooien in verwerkt..
Normaalgesproken zou je het best een scoop kunnen gebruiken om de condensatoren na te kijken in het voedingsgedeelte op capaciteidsverlies, dat betekent dus rimpelspanning
Denk er om dat je je meetpen niet zo maar bij de schakeltor van de voeding doet als hij aan staat, dat betekend meestal vuurwerk :(
Heb ik wel es gezien ja, bij een medestudent ;)
Iets met een zwevende massa van de scope..
Wat eerder ook al aangegeven is is dat de HOT (Horizontal Output Transistor) misschien af is, dat is die tor die bij de hoogspanningsspoel zit(denk ook aan hetzelfde typeincl lettertjes er achter!!)
Dank voor de tip!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De monitor van mijn ouders gaf laatst geen rood meer, ik heb hen opengerschroeft en de kapotte transistor gevonden, deze heb ik losghesoldeert en bij de electroboer om een nieuwe gevraagt. Hij heeft me eerst een gelijkaardige meegegeven (werkte niet, dan was alles :( ) maar hij heeft dan dezelfde besteld, 3 dagen later was hij binnen, voor 1.5 Euro. Ingesoldeert en... hij werkt weer als een tierelier.
(die hoge spanningen, das geen probleem hor, ik heb zelf eens getest en na 5 seconden is er nergens meer iets meetbaar)
DUS: gewoon proberen, zichtbaare (of meetbare) kapotte dingen vervangen, hoogspanningscircuit nalopen en met vat geluk ben je voor 2 Euro's geholpen en een ervaring rijker (8> .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Iedereen heeft toch nog wel ergens wat oude monitoren slingeren, gebruik die gewoon tot je weer wat beter bij aks zit.....

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Op vrijdag 19 juli 2002 12:42 schreef PDvD het volgende:
Iedereen heeft toch nog wel ergens wat oude monitoren slingeren, gebruik die gewoon tot je weer wat beter bij aks zit.....
Net zoals m'n pa, die gewoon te lam is om even de moeite te nemen een nieuwe monitor te kopen en nu dus werkt op 13" white screen monitor van m'n oude 286.

>:)

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Pagina: 1