Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini-toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Hallo,

ik heb hier ffkes zo'n databank alle,zo'n kleine zakcomputer gesloopt,nu vraag ik me af,als ik de knopen van een toestenbord kan vervangen door deze mini knopjes,als ik nu bvb de knopen een de print soldeer ofzo,bekijk gewoon eens de foto's

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~dd025367/dink1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~dd025367/dink2.JPG

Verwijderd

en dan?

• Djeen
heb ik een klein compact toetsenbord ?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lijkt me niet echt makkelijk aangezien een zakcomputer een heel ander toetsenbord heeft als een pc. Maar als het lukt, laat het me ff weten, ik heb ook nog een zakcomputertje en een oude pc *D.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

kewl id; moet je er een 7" LCD'tje bijdoen ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Djeen
maar,ik had hier eens gezien van iemand die de toesten van een toetsenbod had vervangen door knoppen voor zijn mp3/divx bak.

• Djeen
hier, twas deze,al die knoppen op zijjn case zijn gewoon aan een toetsenbord gesoldeert.

[topic=498166/1/25]

• Djeen
kant er nu echt niemand helpen ?

• Djeen
pleas ??? het is toch wel mogelijk ???

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wat wil jij nou precies doen ??
ik hebt geloof ik door.

ik geloof dat op www.mp3car.nl ook zoiets is gemaakt met uitleg.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Het toetsenbord van je computer heeft een controller aan boord. Deze controller 'scant' continu welke toetsen er op het toetsenbord zijn ingedrukt en verstuurt indien een toets is ingedrukt één of meer scancode(s) naar de PC.

Je zou de rijen en kolommen van dat kleine toetsenbordje op de controller van een oud keyboard kunnen aansluiten, maar dat kleine toetsenbordje heeft bijna 100% zeker een andere indeling van zijn aansluitingen. Je zou dat weer op kunnen lossen door je eigen toetsenbord driver te schrijven...

Kortom: NO-GO

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 17:26 schreef Djeen het volgende:
pleas ??? het is toch wel mogelijk ???
2x kicken binnen een uur??? |:(

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 17:36 schreef koffercomputer het volgende:
Het toetsenbord van je computer heeft een controller aan boord. Deze controller 'scant' continu welke toetsen er op het toetsenbord zijn ingedrukt en verstuurt indien een toets is ingedrukt één of meer scancode(s) naar de PC.

Je zou de rijen en kolommen van dat kleine toetsenbordje op de controller van een oud keyboard kunnen aansluiten, maar dat kleine toetsenbordje heeft bijna 100% zeker een andere indeling van zijn aansluitingen. Je zou dat weer op kunnen lossen door je eigen toetsenbord driver te schrijven...

Kortom: NO-GO
Wat een gezever allemaal, er is nix wat scant ofzo. Het werkt heel simpel:

een toetsenbordscancode bestaat uit 1 byte (8 bits dus), dit wordt opgedeeld in 2x een nibble (4 bits dus). In het toetsenbord lopen verschillende lijntjes (8 dus), je moet dit zien als een rooster. Op die lijntjes staat stroom, als je een toets indrukt wordt deze stroom kortgesloten met de ground. Het chippie ziet dan dat het signaal op dat lijntje weggevallen is en zet op de uitgangsbus het nummer van het lijntje. Je hebt dus 16 lijntjes in de 1e nibble en 16 in de 2e. Die lijntjes zijn ingedeelt als een soort van rooster, als je bijvoorbeeld op de ene nibble lijntje 4 onderbreekt en op de andere nibble lijntje 6 dan weet ie dus precies welke toets je hebt gedrukt.

Om dus zelf een toetsenbord te maken jat je gewoon z'n controllertje uit een oud toetsenbord, maak je draadjes aan de aansluitpunten van de lijntjes en maak je zo je eigen rooster. Als je het goed doet kan je zo dus dezelfde codes als bij een gewoon toetsenbord krijgen.

Wat alleen het probleem is met dat mini toetsenbord is dat er erg veel toetsenontbreken. Plus dat je kans op RSI natuurlijk flink wat groter wordt als je op z'n pieleding gaat zitten drukken.

Maar het is dus heel gemakkelijk mogelijk.

Verwijderd

Heb eens ergens gelezen hoe je je eigen toetsenbord kon maken, niks chippie gewoon met draadjes ofzo die je opo je toetsenbord poort aansloot, eens ffkes zoeken...

LOL: Dit is niet wat ik zoek, maar is wel kewl: http://www.thecraftstudio.com/bcboy/keyboard.html

• Djeen
oke,dit is dus mijn idee ofver dat dink.
dus eigenlijk gewoon de bedoeling ,om de toetsen van dat toestenbord te vervander door mijn kleintjes.

Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~dd025367/schema.GIF

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Op donderdag 11 juli 2002 18:20 schreef Thorry een hoop woorden die hetzelfde betekenden als mijn stukkie:
Dat setten van bits in de scancode aan de hand van een knop die op een kruispunt van twee lijnen staat... is dat niet gewoon 100% gelijk aan wat ik zeg? Er wordt wel degelijk gescand, en er worden wel degelijk scancodes verstuurd. Je zegt dat ik zever en vervolgens zeg jij hetzelfde! LOL :+

Als de toetsen op dat kleine bordje in een andere matrix staan dan de toetsen van een computer-keyboard, dan krijg je gewoon de verkeerde scancodes.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Nou jah je schema klopt ongeveer, alleen zou ik het zo doen:
(En denk eraan, toetsen zijn schakelaren die dicht zijn die je dan onderbreekt, ook zitten er altijd 2 lijntjes per toets)

Ik ga nu ff van een chip uit met 6 lijntjes (eigenlijk zijn het er dus 32 maar dat is zo'n werk om te tekenen) met deze 6 lijntjes kan je 9 toetsen aansturen. Voor mijn voorbeeld neem ik een toetsen bord met 3 rijtjes van 3 toetsen. Voor jouw toetsenbord moet je ff goed nadenken maar dan snap je het principe hopelijk.

Chip van toetsenbord:
Lijn 1 ---> Bovenste rij toetsen
Lijn 2 ---> Middelste rij toetsen
Lijn 3 ---> Onderste rij toetsen

Lijn 4 ---> Linker toetsen
Lijn 5 ---> Middelste toetsen
Lijn 6 ---> Rechter toetsen

Als ik nu op de middelste toets druk dan wordt lijn 2 en lijn 5 onderbroken en wordt dus een code gestuurt naar de PC.

Je moet dus aan ieder lijntje meerdere toetsen doen, want als iedere toets een eigen lijntje zou hebben dan zou je enorm veel lijntjes krijgen.

• Djeen
okay,i get it,het is dus gewoon de bedoeling om die 2 lijntjes te vinden, en aan een lijntje van m'n toetsendink te solderen ? ik weet nu wel niet,als dit dink hier ook per 9 toesten ofzo werkt.

• Djeen
oke,ffkes uit die topic van mp3 spelen

---
Voor de knopjes vooraan, je draait een toetsenbord open, je kiest welke knopjes je wil hebben, volg de printbanen, maak er 2 draadjes aan met een drukknopje
---

Verwijderd

Nou ik kijk hier op je foto en zie de lijntjes gewoon lopen, kijk dus ff welke lijntjes waarheen lopen en je kan zo de lijntjes van het toetsenbord erop aansluiten. (Dus die aan de controller zitten, niet de draadjes die naar de PC toe gaan)

• Djeen
als ik goed kan tellen zitten er 55toetsen + reset knop = 56 toetsen op het toetsenbod,
en vertrekken er 18 lijntjes van het toetsenbord.

Verwijderd

Nou kijk dan ff naar die lijntjes, zoek 1 toets uit, doe die 2 lijntjes aan een oude keyboard controller, druk op de knop en kijk of je wat krijgt

• Djeen
okay,kga dat dan eens doen ,(alleen heb ik nog geen oud toetsenbord)

• diertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

diertje

/ban mediocrity

Op donderdag 11 juli 2002 15:45 schreef Djeen het volgende:
...door deze mini knopjes,als ik nu bvb de knopen een de print...
knoppen :)

(sorry kon het niet laten :o )

Ik, geheel anders

• Djeen
lol

oke thnx,kweetet mijn spelling is nie echt goed.sjah...
Pagina: 1