De server heeft 4 lege scsi schijven, hierop wil ik windows 2000 server gaan draaien. Ik kan niet booten van cd, omdat het systeem niet zover boot. Ik krijg voor windows setup gaat starten een foutmelding no basic rom available..ik weet niet wat ik hieraan moet doen. Gezien de leeftijd van het systeem kan ik op internet ook niet veel vinden. Iemand ideeen?
De melding "No ROM BASIC" zit in bepaalde reeksen BIOSsen sinds de eerste PC's. De oer-PC van IBM draaide op floppies, de opvolger PC/XT kon al een harddisk aan, maar beiden gingen bij gebrek aan bootable schijf booten vanaf een BASIC-versie in een ROM-chip op het moederbord (feitelijk zoals een home-computer als Commodore 64 dat doet). Die ROM-chip ontbreekt (natuurlijk) bij recentere systemen, maar het afvangen daarvan zit nog wel in de BIOS. Inderdaad verwarrend als je de historie niet kent.
Dit systeem kan hoogstwaarschijnlijk helemaal niet booten van CD-ROM. Booten vanaf een floppy dus. Alleen, gezien de melding ben ik bang dat het systeem een 486 of P1 is, en de vraag is of dat W2k-Server goed trekt, zeker met wat ik denk dat er dan aan geheugen inzit.
Dit systeem kan hoogstwaarschijnlijk helemaal niet booten van CD-ROM. Booten vanaf een floppy dus. Alleen, gezien de melding ben ik bang dat het systeem een 486 of P1 is, en de vraag is of dat W2k-Server goed trekt, zeker met wat ik denk dat er dan aan geheugen inzit.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
inderdaad...
De Olivetti System 160/RS is standaard uitgerust met:
P5-166/128MB/16GB/NT
Windows NT4/3.51 is dan ook nog een mogelijkheid.
en op www.bootdisk.com kun je volgens mij wel een bootflop vinden...
Je hebt toch wel je partitie geactiveerd ?
anders zou nog je moederbord kapot kunnen zijn...
Stappenplan
De Olivetti System 160/RS is standaard uitgerust met:
P5-166/128MB/16GB/NT
Windows NT4/3.51 is dan ook nog een mogelijkheid.
en op www.bootdisk.com kun je volgens mij wel een bootflop vinden...
Je hebt toch wel je partitie geactiveerd ?
anders zou nog je moederbord kapot kunnen zijn...
Stappenplan
Het gaat inderdaad om een Pentium 1. Dit systeem heeft iets meer geheugen als standaard, en ik heb er een tweede processor bij geplaatst. Ik heb hierop Windows NT4 gedraaid. Deze wilde ik migreren naar windows 2000 maar dit is niet gelukt. Ik dacht dat dit kwam omdat de windows NT versie die erop stond niet echt goed meer was. De schijven zijn helemaal leeg. Ik zal es kijken op die link of ik daar een bootflop vandaan kan halen. Als het niet lukt binnen een paar dagen dan horen jullie het wel weer.Op donderdag 11 juli 2002 14:37 schreef mvdejong het volgende:
De melding "No ROM BASIC" zit in bepaalde reeksen BIOSsen sinds de eerste PC's. De oer-PC van IBM draaide op floppies, de opvolger PC/XT kon al een harddisk aan, maar beiden gingen bij gebrek aan bootable schijf booten vanaf een BASIC-versie in een ROM-chip op het moederbord (feitelijk zoals een home-computer als Commodore 64 dat doet). Die ROM-chip ontbreekt (natuurlijk) bij recentere systemen, maar het afvangen daarvan zit nog wel in de BIOS. Inderdaad verwarrend als je de historie niet kent.
Mocht het zo zijn dat Windows 2000 niet zou kunnen draaien dan ga ik proberen nt4 erop te krijgen.
TADAAA!
Ik weet niet of je het al gevonden heb, maar hier staan de drivers etc.
http://www.ics-finmek.com/ihdesk/support/dwsn1407.htm
Ik weet niet of je het al gevonden heb, maar hier staan de drivers etc.
http://www.ics-finmek.com/ihdesk/support/dwsn1407.htm
ik heb van deze site: http://support.micronpc.com/file_lib/boot.html
de bootdisks gedownload voor NT. Ik heb hiermee opgestart, dan verschijnt er een blauwe setup met de foutmelding
\NTKRNLMP.exe could not be loaded
error 512
iemand nog een idee? Ik begin er een beetje een hard hoofd in te krijgen.
de bootdisks gedownload voor NT. Ik heb hiermee opgestart, dan verschijnt er een blauwe setup met de foutmelding
\NTKRNLMP.exe could not be loaded
error 512
iemand nog een idee? Ik begin er een beetje een hard hoofd in te krijgen.
Pagina: 1