Toon posts:

Brommende wekker radio

Pagina: 1
Acties:
  • 4.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een wekker radio die bromt terwijl hij uitstaat, als je er zacht op drukt wordt het minder.

het is heel irri, weet iemand hoe je dit zou kunnen oplossen?

Verwijderd

Hamer?

• vyruz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07-2018

vyruz

ik heb geen ondertitel :P

misschien aarden??
of issie al geaard?

Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:52
Is een slechte trafo, of een trafo die zn warmte niet goed kwijtkan.

Kan je weinig aan doen denk ik. Casemodden in een geluidsdichte kast?

Verwijderd

Tsja, goedkoop Taiwan, misschien niet eens KEMA keur, plastic behuizing, en dan bungelt je antenne ook nog eens naast je netsnoer...

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 14:01 schreef Hout het volgende:
Ik heb een wekker radio die bromt terwijl hij uitstaat, als je er zacht op drukt wordt het minder.

het is heel irri, weet iemand hoe je dit zou kunnen oplossen?
Dat is een 50Hz-wisselspanning-bromtoon, afkomstig van de trafo in je wekkerradio.

Ik heb 't toen opgelost door de trafo eruit te halen, en vervolgens in de jachtlak (of iets dergelijks) te dopen. dagje laten drogen-> geen gezoem meer.

Die trafo bromt/zoemt omdat de kern uit allemaal kleine plaatjes bestaat, in plaats van uit één massief deel. Als die plaatjes dus niet helemaal strak tegen elkaar zitten -> shaken.

Tweede mogelijkheid is dat de spoelen niet strak genoeg gewikkeld zijn. 'T effect is hetzelfde als hierboven met de kern.

De oplossing is gewoon 't zaakje bij elkaar plakken :)

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 16:01
:-)

mooie thread...

Ik heb dit thuis ook. Mijn wekker staat dan op een soort fm stand. Mijne heeft 3 standen: aan(alarm),auto en uit. Als de mijne op auto staat hebbik nergens last van... merk ik ook als ik met mijn gsm in de buurt kom, dan geeft ie een takkeherrie... uit is dus niet echt uit...

misschien hetzelfde als jouw probleem...

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 14:37 schreef Heras het volgende:
merk ik ook als ik met mijn gsm in de buurt kom, dan geeft ie een takkeherrie... uit is dus niet echt uit...

misschien hetzelfde als jouw probleem...
Dat van je GSM is wat compleet anders.

Door de radiogolven die je GSM uitzendt wordt hij een soort stoorzender. Radiogolven worden omgezet in spanningen ín de circuits van je radio, zoals een radar-jammer dat ook doet (-> werkt veel uitgebreider, doet er nu niet toe), en dat levert dat tikkend/zoemende geluid op (zet 't volume maar eens hoog). Je GSM heeft net zo'n effect op je beeldscherm (geen tft ;) ) Stuur maar eens een SMS of bel eens iemand terwijl je dicht op je scherm zit.

Verwijderd

Ik heb thuis ook dit probleem :( . Ik heb dit "opgelost" dmv een stuk krant onder de wekker te leggen.
Je hoort de brom dan minder.

Mijn wekkerradio heb ik +/- 10 jaar geleden gekocht bij de hema. Alleen de radio gedeelte heeft nooit echt gewerkt. De ontvangst is baaaaaar slecht! Maar de klok loopt wel goed, hoeft haast nooit te verstellen :)

Als deze nou es kapot gaat, dan koop ik een echte merk spul die wel ontvangst heeft :9~ .

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 23:10 schreef max3534 het volgende:
...Alleen de radio gedeelte heeft nooit echt gewerkt. De ontvangst is baaaaaar slecht!...
Gewoon je kabel aansluiting aan de ether antenne hangen...genoeg zenders! :D
Heb ik ook gedaan :)

...sorry, beetje offtopic :P

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 13:08

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik heb thuis ook dit probleem :( . Ik heb dit "opgelost" dmv een stuk krant onder de wekker te leggen.

Mijn wekkerradio heb ik +/- 10 jaar geleden gekocht bij de hema. Alleen de radio gedeelte heeft nooit echt gewerkt. De ontvangst is baaaaaar slecht! Maar de klok loopt wel goed, hoeft haast nooit te verstellen :)

Als deze nou es kapot gaat, dan koop ik een echte merk spul die wel ontvangst heeft :9~ .
Mod daar een betere antenne aan en je hebt toppie ontvangst. Metertje simpel draad doet wonderen.

En topicstarter, check of je nog andere apparaten in de buurt hebt staan, of iets met magneten (Speakers?). Zo ja -> Moven.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Hangt er toevallig zo'n iel zwart draadje aan dat als antenne moet fungeren?

Dan kan je gewoon een stuk coax-kabel nemen, daarvan 1 kant in de wand-contactdoos van je kabelaansluiting steken, en de andere kant gewoon met je antenne verbinden.

Het resultaat: storingsvrije ontvangst via de kabel (Geluidskwaliteit is een stuk beter, en er zitten coolere zenders op de kabel)

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 18:47
mijn wekker deed dit dus ook altijd totdat ik hem een paar goeie dreunen heb gegeven. Hij ligt nu wel half uit elkaar, maar hij is tenminste stil >:)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

zo ik moest ff 2x nadenken of ik dit topic niet geopend had |:(

mijn goedkope wekker bromt ook, opzich geen probleem, maar als dat ding naast je kop staat. dan lijkt het alsof er heel de tijd een mug boven je hoofd zweeft.

ik heb die brom niet altijd gehad trouwens, is iets van de laatste tijd..
ook is er een keer m'n monitor op gevallen dus je ziet dat hij beetje doormidden is 'gesneden' :(

kan ik btw niet gewoon heel m'n trafo onderspuiten met een lijmpistool?
die lijm geleid niet,

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 13:08

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Trafo's worden warm. Pas daar mee op -> Brandgevaar.

Forget your fears...
...and want to know more...

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op donderdag 11 juli 2002 23:28 schreef Aetje het volgende:
Trafo's worden warm. Pas daar mee op -> Brandgevaar.
ohw thxs, dan doe ik dat niet, dan maar die irritante 'virtual' mug boven m'n hoofd :(

Verwijderd

Trafo losschroeven, rubber ringetjes eronder, en weer vastschroeven...

Verwijderd

als mijn wekker begint te brommen , wil dat zeggen ! : OPSTAAAAAAAAAAAAAAAAAANN

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:17 schreef Happy_On_MDMA het volgende:

[..]

Hangt er toevallig zo'n iel zwart draadje aan dat als antenne moet fungeren?

Dan kan je gewoon een stuk coax-kabel nemen, daarvan 1 kant in de wand-contactdoos van je kabelaansluiting steken, en de andere kant gewoon met je antenne verbinden.

Het resultaat: storingsvrije ontvangst via de kabel (Geluidskwaliteit is een stuk beter, en er zitten coolere zenders op de kabel)
Maar de coax heeft toch een mantel? waar moek die op aansluiten dan????

++++++++++++++++
--------------------
==========================
--------------------
++++++++++++++++

(doorsnee kabel)

== is: plastic
-- is: mantel
== is: draadje

Verwijderd

dat krijg je met Audiosonic..

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Op zaterdag 13 juli 2002 00:03 schreef eRR_ het volgende:
dat krijg je met Audiosonic..
wat is dat?

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 23:08 schreef henry_f het volgende:

[..]

Maar de coax heeft toch een mantel? waar moek die op aansluiten dan????

++++++++++++++++
--------------------
==========================
--------------------
++++++++++++++++

(doorsnee kabel)

== is: plastic
-- is: mantel
== is: draadje
Gewoon de coax-kabel strippen (+\- 1,5cm), mantel verwijderen, en de antenne van je radio met de koperen kern verbinden. En niet vergeten de coax op je kabel-aansluiting aan te sluiten ;)

Verwijderd

HAMER + ?

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 18:19
Met een hamer past alles

(c) een andere GoT user

[sorry voor mijn schop hoor... maar dat moest ik ff kwijt]

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

Verwijderd

:? Dacht dat het ging om een brommende trafo

Trafo zit waarschijnlijk niet goed vast waardoor je behuizing meetrilt.Moet je gewoon weer klem zetten met iets wat tegen warmte kan.
Niet alles hoeft per defenitie meteen stuk te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels opgelost.

En wel op devolgende manier:

Ik heb de travo eruit gehaalt (bromde dan nog dus was echt de travo zelf die bromde en niet de behuizing) en heb de travo in een ander kastje gezet die goed geïsoleerd is (had ik nog liggen). Ik heb de kabel ban de travo naar de rest van de wekker verlengt zodat de travo wat verder van mij af ligt en.... ik heb nergens meer last van.!!
Pagina: 1