Dual PIII server reboot automatisch

Pagina: 1
Acties:

• andrew
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben bezig met een dual P3 server met Debian erop.

Bij het installeren van Debian ging het al mis, hij reboote spontaan een paar keer tijdens de installatie.
Dus toen heb ik de HD en de NIC in een andere pc gedaan en daar Debian installed. Dat ging allemaal goed en toen weer terug naar de server.

Het leek allemaal wel goed te draaien, maar nadat ik de UTP kabel erin deed reboote het ding spontaan, zonder UTP draait het wel goed.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het op te lossen, maar niks werkt:

- andere NIC
- andere HD
- andere cdrom
- andere floppydrive
- ander geheugen
- andere voeding
- BIOS flash

Waar zou het aan kunnen liggen :?

Specs:

CPU's: PIII 800 mhz
mobo: msi 496D pro
NIC: 3com 3c905b
voeding: 300 watt van maxpower

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34

-ET-

Phone Home

heb je al een andere kabel geprobeerd??? lijkt er op dat de kabel kortsluiting veroorzaakt

• andrew
  • Laatst online: 10-09-2024
Op donderdag 11 juli 2002 14:25 schreef -ET- het volgende:
heb je al een andere kabel geprobeerd??? lijkt er op dat de kabel kortsluiting veroorzaakt
geprobeerd, helpt helaas ook niet :{

Verwijderd

Heb je wel de goede UTP-kabel, niet dat je zonder HUB een "straight-cable" gebruikt ipv een crossed :?

Branden overigens wel de lampjes van je NIC dat je verbinding hebt :?

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 18:41 schreef wasa het volgende:
Heb je wel de goede UTP-kabel, niet dat je zonder HUB een "straight-cable" gebruikt ipv een crossed :?

Branden overigens wel de lampjes van je NIC dat je verbinding hebt :?
Ik ben er ook mee bezig geweest, vandaar dat ik ook even reageer. We hebben een werkende UTP kabel die op een andere pc ingeplugt zat. Hier werkte het zonder problemen (met w2k pro).

De lampjes van de nic branden, er is verbinding aan gezien ik kan pingen e.d. naar buiten. Echter, na een aantal seconden tot een aantal minuten (max. 4) reboot ie automatisch. Dit doet ie dus niet als de UTP eruit is, dan draait ie uren zonder problemen.

We hebben in de PIII nu alles zo'n beetje vervangen, alle hardware, alle kabels enzo. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er of een probleem met het moederbord is, of dat er iets met de bios is. Maar ik zou niet meer weten wat.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Maybe iets met het PCI-slot van die NIC?

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 19:57 schreef cREATiVe8500 het volgende:
Maybe iets met het PCI-slot van die NIC?
Ik heb 'm in 3 verschillende slots gehad, allemaal met hetzelfde resultaat helaas.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wellicht een functie die ie niet ondersteund? (Wake on lan ofzow?)
Zet eens wat opties in de BIOS uit... :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 20:06 schreef Aetje het volgende:
Wellicht een functie die ie niet ondersteund? (Wake on lan ofzow?)
Zet eens wat opties in de BIOS uit... :)
Ik heb alle onboard dingen uitgeschakeld en het power management geheel ook. Dit stond eerst aan, met hetzelfde resultaat.

Omdat we de installatie al niet eens goed konden draaien, soms reboote ie die al voordat ik een keuze voor het toetsenbord had gemaakt (eerste ding wat je moet doen), zat ik toen zelf te denken aan iets richting het geheugen. Maar er zijn in totaal 6 reepjes geprobeerd en geen verschil. De NIC zat er toen natuurlijk wel in, maar zonder de UTP-kabel.

Verwijderd

reboot hij alleen als je er een kabel (stekker) indoet? dus een "loze" kabel zeg maar...

of reboot dat ding alleen als er een aangesloten netwerkkabel in wordt gestoken?

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 20:54 schreef Toverstaf het volgende:
reboot hij alleen als je er een kabel (stekker) indoet? dus een "loze" kabel zeg maar...

of reboot dat ding alleen als er een aangesloten netwerkkabel in wordt gestoken?
Uhm... ik heb het alleen met een aangesloten utp geprobeerd. Met een loze moeten we morgen even proberen want dat ding staat hier niet. In ieder geval reboot ie dus met een utp die aangesloten is.

• oRc
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Is het bakkie wel goed gekoeld, doen alle fans het goed ?

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 21:05 schreef SaSxNEO het volgende:
Is het bakkie wel goed gekoeld, doen alle fans het goed ?
Beide cpu-fans draaien en die van de kast ook. De temperatuur is niet echt hoog, zo uit mijn hoofd weet ik het ff niet. Maar hij blijft wel uren draaien zonder dat ik de utp aansluit, met dus niet...

Verwijderd

Steek die andere kant van de kabel dr eens in. :)

• Aetje

Aetje

... Is die server wel geaard? Kan statische klappen zijn die het ding down dwingen...

Forget your fears...

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 23:06 schreef Aetje het volgende:
... Is die server wel geaard? Kan statische klappen zijn die het ding down dwingen...
Was ie eerst niet (kwam ik wat laat achter) maar later is ie wel geaard via het stopcontact. Paar keer geprobeerd maar helaas hetzelfde weer.

• TeeDee
  • Laatst online: 19:14

TeeDee

CQB 241

rot geheugen?

Had ik nl. wel: install van een linux, bamm hoppa, reboot. 64 mb reepje erin, install liep als zonnetje. Meer geheugen erbij, bamm, reboot.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 23:15 schreef TeeDee het volgende:
rot geheugen?

Had ik nl. wel: install van een linux, bamm hoppa, reboot. 64 mb reepje erin, install liep als zonnetje. Meer geheugen erbij, bamm, reboot.
Ja, dat was dus ook mijn idee. Helemaal al omdat ie direct aan het begin van de installatie er al uitvliegt. En dan doet ie nog niets met de nic of de HD lijkt me.

Maar zoals ik al zei heb ik 6 verschillende reepjes geprobeerd in verschillende slots. Reepjes waren 100 of 133 MHz. Maar met alle ging ie rebooten.

• TeeDee
  • Laatst online: 19:14

TeeDee

CQB 241

alle geheugen reepjes verrot? nee geintje..

kan je verder niet helpen

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Ik denk toch echt aan de voeding. Ik heb ook dezelfde problemen gehad, totdat ik een super voeding installeerde. Slechts 250Watt maar wel perfecte kwaliteit. Daarna nooit meer ergens last van!

• Aetje

Aetje

Ik wel. Docmem en booten met een floppy. PS trek eens een, daarnaa de andere proc er uit. In een dual setup kan ie met brakke proc ook booten van een goeie proc.

Forget your fears...

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 07:24
Is het niet gewoon een van de 2 cpu's die niet goed is? Ik heb het ook gehad en toen ik de voeding en cpu verving was het opgelost.. aangezien jij de voeding al veranderd hebt is het misschien wel gewoon een van je 2 cpu's

• Bastien
  • Niet online
Die CPU's gaan we morgen eens proberen. Hij maakt nu gebruik van een van de twee omdat debian op een andere pc is geinstalleerd en daarna de HD in de dual is gezet.

Maar opnieuw compilen om 'm met 2 processoren te laten werken lukte dus al niet. Dus morgen maar eens proc 2 op die van 1 zetten en die op 1 eruit halen.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:41 schreef Bastien het volgende:
Die CPU's gaan we morgen eens proberen. Hij maakt nu gebruik van een van de twee omdat debian op een andere pc is geinstalleerd en daarna de HD in de dual is gezet.

Maar opnieuw compilen om 'm met 2 processoren te laten werken lukte dus al niet. Dus morgen maar eens proc 2 op die van 1 zetten en die op 1 eruit halen.
Die andere voeding die je geprobeerd hebt, is dat toevallig een zelfde type/merk?

• Bastien
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 23:43 schreef Sepans het volgende:
Die andere voeding die je geprobeerd hebt, is dat toevallig een zelfde type/merk?
Voor zover ik weet niet, maar heb het niet meer helemaal in mijn hoofd zitten, alles wat ik in mijn handen heb gehad. Was in ieder geval een geheel ander type kast, maar morgen even checken.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 20:19 schreef Bastien het volgende:

[..]

Ik heb alle onboard dingen uitgeschakeld en het power management geheel ook. Dit stond eerst aan, met hetzelfde resultaat.

Omdat we de installatie al niet eens goed konden draaien, soms reboote ie die al voordat ik een keuze voor het toetsenbord had gemaakt (eerste ding wat je moet doen), zat ik toen zelf te denken aan iets richting het geheugen. Maar er zijn in totaal 6 reepjes geprobeerd en geen verschil. De NIC zat er toen natuurlijk wel in, maar zonder de UTP-kabel.
Dit doet me heel erg sterk denken aan de ruzie die ik had met een Compaq Proliant 1600 server.

Die vertoonde exact dezelfde symptomen na plaatsen van 2de NIC: Géén UTP in NIC-2 -> random reboot (was niet te voorspellen), aansluiten UTP in NIC-2 -> onmiddelijke reboot. :(

Na flink speuren in de server logs kwam ik steeds dezelfde foutmelding tegen: 'A NMI has occurred..blabla' (NMI = Non-Maskable Interrupt).

Na wat zoeken in de knowledgebase van Compaq :r kwam als oplossing naar voren dat een kaart met een hoge 'interrupt-lijn' (zoals de meeste bus-masterkaarten, NICs included) niet in de eerste 2 PCI sloten geplaatst mochten worden -> IRQ-sharing niet mogelijk. Na verhuizen van de NIC naar slot 5 deed 't zonder problemen.

'T is geen software-gerelateerd probleem, eerder een Hardware-/IRQ-conflict.

Ik las dat je al had geprobeerd de NIC van slot te wisselen, zonder resultaat.

Echter, heb je de ACPI-functie (dus náást de APM-functie, indien aanwezig) in de bios uitgezet (zo ja: uitzetten -> ACPI zorgt voor IRQ-sharing).

Kijk of je handmatig IRQ's uit kan delen (optie 'plug and play OS' -> uitzetten)

Zoek in de handleiding van je MoBo naar de 'Interrupt Request Table' voor de routing van de 'INT A, B, C en D' interrupt request lines.

Kijk eens of er wat is te vinden over NMI en dat MoBo (Wilde gok ;) )

• Bastien
  • Niet online
Tnx voor de info. Nu je dit zo typt valt er een ander kwartje van wat ik vorig jaar had met de installatie van Smoothwall. Die rommelde ook met de nic's (3 stuks). Die moesten inderdaad allemaal een ander IRQ hebben, ander werkte het voor geen meter.

We gaan het allemaal eens proberen :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog een hele andere vraag:

Heb je toevallig het systeem al een keer draaiende gehad met een ander OS zonder problemen.
Zoniet, probeer ffkes win2K ofzo, lukt het met win2K wel dan is het software probleem (ik verwacht het niet, maar goed het kan altijd)

Debian gebruikt een redelijk kale kernel, zou het kunnen zijn dat er optimalisaties of bug-fixes ontbreken cq. ingevoegd zijn die een conflict geven met jouw PC.
Dus heb je al een keer de nieuwste kernel gebakken, helemaal geoptimaliseerd voor dit systeem?
(Even bakken op een andere machine)

Want zoals hierboven al wordt aangegeven is een NIC een beetje een dominant baasje ;) , een probleem zou zich alleen dan kunnen voordoen.

* TheGhostInc denkt dat het Of een direct hardware probleem of kernelbased software probleem, een ander OS, Distro of Kernel kan dat duidelijk maken.

• Bastien
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 00:38 schreef TheGhostInc het volgende:
Nog een hele andere vraag:

...
Ik heb er ook w2k pro op gehad. Deed het direct zonder probs, alleen (dom achteraf) heeft daar geen utp kabel ingezeten. Wel gecheckt of beide processoren aangestuurd werden en dat was wel het geval.

*ook noteert op lijstje*

• Bastien
  • Niet online
Goed, weer even tijd gehad om ermee verder te gaan. Het probleem is er nog steeds, maar het wordt iets vager (of duidelijker, kan ook).

Wat heb ik gedaan: ACPI staat uit (stond ie al), IRQ's handmatig toegewezen aan de video en de nic, de handel zit in een andere kast (aopen met 300w voeding) en ik heb de procs omgewisseld.

Ik kom nu al verder dan eerst. Nu kan ik zonder problemen en reboot pingen. Eerder ging ie hier al rebooten. Echter, nu probeer ik de kernel opnieuw te compilen om van beide procs gebruik te kunnen maken. Ik gebruik hiervoor dit (geplukt van http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html, paragraaf 9.6:
code:
1
apt-get install kernel-source-2.2.19 kernel-package libc6-dev bin86 libncurses5-dev gcc fakeroot dpkg-dev bzip2

Hij checkt dan e.e.a. en vraagt of ik verder wil gaan met uitpakken van de packages. Ik doe Y en dan reboot ie weer. Meerdere keren geprobeerd, resultaat is hetzelfde.

Wat nu? Iemand een idee?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

FastBunny

Give it the Works !

Heb je al een ander netwerkkaartje geprobeerd toevallig :)

Overigens... 300w voor een dual cpu is wel wat weinig. 1 cpu gebruikt al 70w. Je bordje ook al snel 70w. Dan houd je weinig over voor de rest.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

wil die wel windows installen ?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:31
Ik heb 2x PIII 1133 mHz + 1.5 GB geheugen +2x 18GB 7200 rpm u2w scsi op een 250 watt voeding (procase 2U kastje) zitten. Geen enkel probleem.

Maar in deze procase kast had een KT7 ook reboot kuren. Het zou kunnen dat het moederbord en de kast kortsluiting maken.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• QuadrifoglioVerde
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2024
Ik had ook een MSI 496D, dual PIII, 3C905 Nic en 4 HD's in een Aopen kast (HQ08) met 300W voeding; deze voeding is voldoende.

• Bastien
  • Niet online
Hij werkt nog steeds niet. Windows 2000 draait goed (met beide procs en netwerk). Ik heb daar een aantal uur mee gespeeld maar geen reboot gehad.

Ik heb nu 3 distro's van linux geprobeerd (Debian, slackware en RH), en telkens reboot ie. Is het niet tijdens de installatie, dan wel daarna. Het is dus op deze manier niet te zeggen waar het misgaat.

Overigens heb ik gisteren er een 350W enermax voeding aan gehangen, het rebooten ging gewoon door. Het lijkt me dus dat het niet aan de voeding ligt. Ook heb ik ipv de 3com nic een realtek nic erin gezet... maakte niet uit. Een andere HD heb ik zojuist nog geprobeerd... jullie raden het al.

*er niets meer van snapt*... iemand anders wel?

• Bastien
  • Niet online
Ik ben alweer verder. De installatie van Debian gaat al een heel eind. De installatie van CD gaat goed. Daarna rebooten en booten vanaf de HD. Dan gaat ie de base-config instellen. Dit gaat goed tot het volgende punt.

Op een gegeven moment vraagt ie of er een PPP connection moet worden ingesteld. Aangezien deze PC in een LAN hangt, is dat volgens mij dus niet nodig. Ik zeg No en daarna reboot de PC. Ook even geprobeerd als ik Yes deed, helaas precies hetzelfde.

Kan iemand hier iets mee? Dat er toch ergens iets hardwarematigs, met het mobo of de bios, niet klopt (zo onderhand ben ik er wel uit dat het niet de software is)?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:26

LopeZ

Too much is never enough

Op verzoek moved OH -> NOS

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

pietje63

RTFM

ok, ik weet dat je nu al iets verder bent (of niet) en dat hij steeds reboot (of niet meer??)

ik heb een keer gehad dat ik ook een hardware probleem had, en dat bleek toen te lichen aan een geheugenbank die kapot was (gelukkig mijn laatste bank, dus slechts 1 dimm minder)

maar debian leek het dus goed te doen totdat je de kernel patch voor 2 cpu's wilde installeren? maar nu ben je weer terug bij af :S

probeer eens eerst debian opnieuw te installeren, dan cpu patch en dan pas de nic erbij bouwen, dan heb je iig eerst de 2 cpu's en kun je daarna rustig de conflicten bekijken

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Kijk es in de BIOS van dat moederbord naar de timings van het geheugen. Zoals CAS latency (CL), Ras Precharge (RP) en Ras to Cas delay (RCD). Als deze te agressief staan ingesteld (alles op 2 bv.) en je geheugen kan dit niet aan, dan krijg je inderdaad zo van die vreemde reboots. Zet al die timings op een latency van 3, en kijk of je dezelfde problemen hebt.

Doe ook eens een stress test van je systeem in een OS dat werkt, of voor je debian volledig configureert. Kijk of de CPU's niet brak zijn met de torture test van [url="http://www.mersenne.org/freesoft.htm"]Prime95[/url]. Dit programma berekent énorm grote priemgetallen voor 24 uur aan een stuk. Als beide van je CPU's hier zonder errors uitkomen, dan kan je er vrij zeker van zijn dat je CPU's in orde zijn.

Voor het geheugen zou ik eens checken met bv. [url="http://www.memtest86.com/"]memtest86[/url].

Als al het bovenste zonder problemen doorlopen wordt, vrees ik toch dat er iets serieus mis is met het moederbord zelf, en meerbepaald met de PCI-bus of de southbridge. Sleur anders het mobo es uit de kast, en zet het op een stuk ruberfolie, of een houten plank met alles er op, om je ervan te vergewissen dat er inderdaad geen kortsluiting ergens is.

Verder zou ik het ook niet meer weten...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Op donderdag 11 juli 2002 13:48 schreef andrew het volgende:
CPU's: PIII 800 mhz
mobo: msi 496D pro
NIC: 3com 3c905b
voeding: 300 watt van maxpower
Gaarne de laatste kernel versie pakken, indien die niet werkt naar 2.4 over, en als dat niet werkt vrees ik dat je een hardwareprobleem hebt :)

• Bastien
  • Niet online
Ik heb het mobo op een eind hout gelegd, maakte geen verschil, de reboot blijft. Ik heb de BIOS gecheckt. Het enige wat ik zie is de DRAM Timing (staat op 8/10 ns) en de SDRAM Cycle length (staat op 3). De DRAM clock staat op Host CLK.

Verder heb ik de memorytest uitgevoerd. Deze doorliep ie foutloos. De CPU test is nog bezig tot morgenavond (als ie 24 uur duurt). De CPU test draait ie onder w2k pro.

De installatie van woody heb ik gedaan met en zonder de nic. Dit maakt geen verschil. Ook de overige hardware is minstens 1 keer vervangen, met hetzelfde resultaat. Maar wat me tot nu toe wel opvalt is dat geen enkele installatie zover komt zonder reboot als woody. Alleen die reboot dus telkens op hetzelfde punt (was bij andere distro's steeds wisselend).

Over de installatie: De installatie van CD gaat in eerste instantie goed. De hele cyclus gaat goed qua installeren. Op een gegeven moment is ie klaar en moet ie rebooten. Daarna boot ie goed, en hij begint met het 2e deel van de installatie. Na een paar schermen komt ie bij de vraag of ik van PPP connections gebruik wil maken. Niet dus want de server komt in een netwerk. Nadat ik op No heb gedrukt reboot ie. Daarna met fsck de schijven weer in het gareel zetten en dan gaat ie verder. Maar vanaf dat moment is ie instabiel en reboot ie op de meest rare momenten.

• igmar

igmar

ISO20022

Wil je even het volgende doen :

Je kernel booten met het nosmp argument (nu gebruikt ie maar een CPU).

En gaarne de uitvoer posten van :
code:
1
2
3
4
5
cat /proc/cpuinfo
cat /proc/pci
cat /proc/ioports
cat /proc/interrupts
uname -a

en graag het exacte type moederbord (merk + type), en wat er voor CPU's inzitten.

Let er ook op dat je geen watchdog support hebt gegecompiled, het zou niet de eerste keer wezen dat die verantwoordelijk is voor de reboots.

Een beter optie is over te gaan naar 2.4, het SMP gedeelte is in die reeks een stuk beter als in 2.2.

• Bastien
  • Niet online
De CPU test is inmiddels ook wel af... geen fouten gezien.

@igmar:

Aangezien de installatie niet afgerond kan worden zonder dat ie gaat rebooten kan ik die gegevens niet geven. Ik kom simpelweg linux niet in. En voor zover ik me voor de geest kan halen kan ik tijdens de installatie de watchdog niet in/uitschakelen, dus of ie 'm standaard meecompileert weet ik niet. En bij de eerste installatie compileert ie toch standaard voor 1 proc en moet je na de installatie opnieuw compileren om smp in te schakelen?

Het mobo is: MSI 694D ver. 1.0, de procs zijn Intel PIII 800/256/100/1.65V. De BIOS is voorzien van de laatste versie van de MSI-site.

Edit: ik zal later deze week (als het wat koeler is :P) de installatie op een andere pc uitvoeren en dan de HD overzetten. Dan werkt het booten wel goed (opnieuw compileren niet) maar kan ik iig de gevraagde gegevens uitlezen.

Verwijderd

Hmm, heb je al eens een nieuwere netinstall overwogen ? Eentje die standaard met een 2.4.18 kernel komt, en die al tijdens de installatie een journaling filesystem kan aanleggen, dewelke iets beter bestendig zijn tegen crashes dan de 'evergreen' EXT2 ?

Als voorbeeld: een vriend van me had ooit de grootste moeite van de wereld om de MPX chipset van z'n dual AMD bordje aan de praat te krijgen met de default 2.2 kernel van Debian van de officiële Debian 2.2 netinstall (was toen nog 2.2.18 IIRC).

Zoek in het draadje aangaande de release van Debian 3.0 naar de floppies en/of netinstall images die o.a. door Deadinspace worden gemirrored. Een recentere 2.4.18 kernel kan misschien wat verder in de install komen. Vermits de hardware blijkbaar de schuldige niet is, zet ik alles op een kernel image die niet echt meewilt met je systeem. Dat zou de eerste keer niet zijn, een andere kennis van me heeft namelijk massa's kernel panics gehad met de stock kernel van Debian, maar als hij zijn eigen maakt, dan draait het als een tiet.

Als je tijd zat hebt, kan je anders eens dat Debian GNU/BSD project uitproberen. Het uitgekiende package systeem van Debian samen met de FreeBSD kernel ipv de Linux kernel. Als dat dan wel draait, dan weet je wel genoeg...

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
De computer aan de andere kant van de UTP kabel. Is die geaard? Ik kan me voorstellen dat er storing ontstaat door een aardlus in het systeem (lus van : UTP --> Comp1 --> aarde --> Com2 -- >UTP enz.).

• Bastien
  • Niet online
Bart B schreef op 30 juli 2002 @ 21:54:
De computer aan de andere kant van de UTP kabel. Is die geaard? Ik kan me voorstellen dat er storing ontstaat door een aardlus in het systeem (lus van : UTP --> Comp1 --> aarde --> Com2 -- >UTP enz.).
Alles is geaard hier... maar ik heb nu de nic er niet eens inzitten en het gaat mis. Alles wat er nu inzit is het mobo+procs+ram, video en cdrom. Dat is alles.

• Bastien
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juli 2002 @ 21:24:
<knip verhaal over netinstall>
Ik zal dit ook eens proberen komend weekend. Te weinig tijd nu en de pc kamer is 38 °C :/

Ik zal jullie op de hoogte houden :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Ik zie dat je alles vervangen hebt buiten het mobo, aangezien zoals hierboven al werd gemeld dat het wel eens de geheugenbank zelf kan zijn die kapot is en niet het geheugen zelf probeer eens memtest86 te runnen, en het is logisch dat win2K het wel doet die gebruikt nl bottom up en linux top down geheugen management afaik.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, dat probleem komt mij heel bekend voor! Vorige week een nieuwe server opgehangen. Werkte perfect, totdat je hem bij TrueServer in het netwerk ging hangen, dan crashte de boel vrij snel. En dat was precies dezelfde nic. Na zo ongeveer alles geprobeerd te hebben, hebben we de 3com kaart eruit gehaald en het netwerk aangesloten op de onboard RealTek. En wat denk je? draait zo stabiel als een huis...
Ik snap er ook niet zoveel van, maar het zou achteraf best kunnen dat wat iemand anders al zei, dat het te maken heeft met IRQ's e.d. Die kaarten zitten meestel in een Riser, die op zijn beurt meestal weer in het PCI slot wordt geprikt die naast het AGP slot zit en dus meestal geen busmaster is.
Het verschil tussen Linux en Windows is dan denk ik ook te verklaren doordat Linux zich helemaal geen klap aantrekt van wat er in het BIOS is ingesteld, en Windows juist wel. Je zou sowieso ff moeten controleren of de IRQ van je nic ook daadwerkelijk veranderd is in Linux.

Erg vreemd iig en voor zover ik weet is het kernel-versie onafhankelijk (de nieuwste 2.4.19rc3 lost het probleem iig niet op).

[deze advertentieruimte is te koop]

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05 11:49

tricktrac

PPro smp

Die 3com kaartjes hebben een eigen "cmos". Als hier bv een adress/irq in staat wat ook door het mobo gebruikt word, gaat het mis. Kijk met 3x90xcfg.exe (onder dos) of hier geen conflicten in zitten.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• igmar

igmar

ISO20022

Bastien schreef op 30 juli 2002 @ 22:08:
[...]Alles is geaard hier... maar ik heb nu de nic er niet eens inzitten en het gaat mis. Alles wat er nu inzit is het mobo+procs+ram, video en cdrom. Dat is alles.
Ik begin nu echt een hardwareprobleem te vermoeden. Tijdens de install kun je ook het nosmp argument opgeven, ik heb namelijk geen idee wat ie standaard boot.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Hawk schreef op 30 juli 2002 @ 21:24:
Als je tijd zat hebt, kan je anders eens dat Debian GNU/BSD project uitproberen. Het uitgekiende package systeem van Debian samen met de FreeBSD kernel ipv de Linux kernel. Als dat dan wel draait, dan weet je wel genoeg...
Dat is atm nog wel iets voor gevorderden... Het werkt nog niet perfect, en er bestaat bijvoorbeeld geen installer voor. Je installeert het door een tarball te downen en die op een partitie te pleuren. ;)

Er zijn trouwens Debian GNU/NetBSD en Debian GNU/FreeBSD.

• Bonno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 11:03
Verwijderd schreef op 28 juli 2002 @ 11:40:
<knip>
Doe ook eens een stress test van je systeem in een OS dat werkt, of voor je debian volledig configureert. Kijk of de CPU's niet brak zijn met de torture test van [url="http://www.mersenne.org/freesoft.htm"]Prime95[/url]. Dit programma berekent énorm grote priemgetallen voor 24 uur aan een stuk. Als beide van je CPU's hier zonder errors uitkomen, dan kan je er vrij zeker van zijn dat je CPU's in orde zijn.
<knip>
[offtopic]
Als je dnetc client draait dan werkt je cpu toch ook constant op volle kracht? Of zou je dan toch beter nog een keer deze test kunnen draaien?
[/offtopic}

Verwijderd

BarmyArmy schreef op 01 augustus 2002 @ 02:35:
[offtopic]
Als je dnetc client draait dan werkt je cpu toch ook constant op volle kracht? Of zou je dan toch beter nog een keer deze test kunnen draaien?
[/offtopic}
Prime95 test de CPU veel uitgebreider dan de RC5 client. RC5 gebruikt alleen de (MMX) integer units, terwijl Prime95 zowel FPU/SSE(2)/Integer als MMX gebruikt, en bovendien serieus wat bandbreedte van je geheugen gebruikt tijdens het rekenen. De dnetc client past zelfs in de L1-cache van de meeste CPU's !

Het zou de eerste keer niet zijn dat RC5 vlekkeloos loopt, terwijl Prime95 af en toe problemen geeft. Als ik mij goed kan herinneren, wordt Prime95 zelfs door Intel gebruikt voor het testen van hun CPU's, omdat die juist speciale benchmark modes heeft met vastgelegde resultaten van getallen met duizenden nummers achter de komma.

Lees anders de documentatie even na die bij de client zat hierzo.

• im_ik
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Bastien schreef op 30 juli 2002 @ 21:04:
Edit: ik zal later deze week (als het wat koeler is :P) de installatie op een andere pc uitvoeren en dan de HD overzetten. Dan werkt het booten wel goed (opnieuw compileren niet) maar kan ik iig de gevraagde gegevens uitlezen.
Als je debian boot tot het installatie process wat het doet aangezien de PPP al
een stuk verder zit.
Dan kan je seitch naar console via alt-Fx of via ctrl-alt-Fx als ik me goed herinder
zit inder F2 of F3 een gewoon console.
hierop kan je alle info uit lezen. en vergeet dan zeker #dmesg niet.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Bastien
  • Niet online
Weer druk bezig geweest, het meeste dat hierboven staat geprobeerd... maar helaas. Ik heb het nu weer zover dat ie niet eens de eerste installatie van CD af wil maken. Ik heb ook FreeBSD nog geprobeerd, en een nieuwe kernel maar het blijft rebootwerk.

Ik denk dat er blijkbaar toch wat op het mobo kaduuk is, of in ieder geval niet goed werkt. Windows werkt wel, maar linuxachtigen niet. Het blijft vreemd :{

Ik ga maar op zoek naar een ander mobo.

Tnx in ieder geval voor het meedenken :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Bastien schreef op 06 augustus 2002 @ 21:30:
Ik denk dat er blijkbaar toch wat op het mobo kaduuk is, of in ieder geval niet goed werkt. Windows werkt wel, maar linuxachtigen niet. Het blijft vreemd :{

FreeBSD is geen 'linuxachtige', maar een compleet ander OS (al zijn het beide Unices en lijken de filosofieen ook wat op elkaar), dat op een behoorlijk andere manier ontwikkeld is.
Dat maakt de kans dat je hardware of kaduuk is of iets behoorlijk raars heeft groter.

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

ehmmm staat je smp in de bios op 1.1 of 1.4 ? dat wil ook nog wel eens helpen
verder mogen de processors niet te ver uit elkaar liggen +/- 1 stepping geloof ik.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:05

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

deadinspace schreef op 06 augustus 2002 @ 22:38:
[...]
FreeBSD is geen 'linuxachtige', maar een compleet ander OS (al zijn het beide Unices en lijken de filosofieen ook wat op elkaar), dat op een behoorlijk andere manier ontwikkeld is.
Dat maakt de kans dat je hardware of kaduuk is of iets behoorlijk raars heeft groter.
nog sterker, freebsd en windows hebben dezelfde directorystrucktuur voor de kernel.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• kvdveer
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Ik heb hier ook een bak staan met vrijwel dezelfde problemen. Single celeron 900, Abit bx133 RAID. Reboot na ongeveer een minuut na het booten van de kernel. Windows-achtigen booten zonder problemen.
Wij hebben het opgegeven, en hebben het mobo vervangen... (zo'n abit bordje kost toch nix, relatief tot mijn salaris als ik er een week aan puzzel.)

Localhost, sweet localhost

• Loft
  • Laatst online: 20:57
Blijft lachen met dergelijk acties....

Ik ben nu bezig met een server(tje) klussen voor mezelf. Idem.. Reboot OF foutmelding in linux varianten.....
* Loft gaat er maar eens een nachtje over slapen...

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ff alles gelezen en kan eigenlijk maar 1 ding constateren: Tis een combo probleem. Enige wat nog zou kunnen is ander mobo proberen. Ms ist een NIC + chipset probleem oid met het OS wat je installed. Volgens mij zag ik een andere NIC proberen al voorbij komen, dus dat zal ook niet gewerkt hebben.. dan ist dus gewoon helemaal maf. Geen meldingen in log's ergens btw?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Loft
  • Laatst online: 20:57
nigelator schreef op 24 september 2002 @ 23:15:
Ff alles gelezen en kan eigenlijk maar 1 ding constateren: Tis een combo probleem. Enige wat nog zou kunnen is ander mobo proberen. Ms ist een NIC + chipset probleem oid met het OS wat je installed. Volgens mij zag ik een andere NIC proberen al voorbij komen, dus dat zal ook niet gewerkt hebben.. dan ist dus gewoon helemaal maf. Geen meldingen in log's ergens btw?
Ik kan niet bij de Logs.. Zal een aan Bastien vragen of hij daar nog iets van heeft... Ik blijft het nogal vaag vinden dat dit eigelijk kan, maar het zal eens moeten werken ;)...
De meeste computer winkels, waar ik kom snappen ook niet wardoor dit eventueel kan....

:/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Pagina: 1