Toon posts:

[EL] logische sturing led's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraagje,

ik de mod waar ik nu mee bezig ben zou ik via een logische '1' of '0' een ledje moeten aan of uit zetten

helaas kunnen 'and' poorten en dergelijke geen stroom leveren dus moet ik een transistor gebruiken lijkt me

is het juist om
- de logische spanning aan de basis van de transistor te leggen
- in de collector een weerstand voor stroombeperking, de led, en de voeding (12V) + aftakking voor spanningsdeling ?
- in de emitter een feedback resistortje en voor de rest aan de grond leggen gewoon..

thx voor feedback !

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee ?
misschien bestaat het in een IC-vorm, ik weet het niet
5V input = led aan,
0V input = led af

elke hint welkom !

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

waar haal je de 1 og 0 vandaan? lpt poortje ? dan weten we al iets meer

Verwijderd

Topicstarter
uit een state machine opgebouwd met flipflops en wat combinatorische logica ..

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Dit zou wel moeten werken:Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/Led_logisch_schakelen.png
Even toelichten:

Je kan geen grote stroom uit die AND-poort trekken, dus moet je een transistor gebruiken. Door nu via een 4k7 weerstand met 5V de transistor aanstuurt, loopt er door de basis van de tor een stroom van 1mA. De stroomversterking van de transistor is zo hoog dat deze nu als laagohmig kan worden beschouwd. De grootte van de tweede weerstand kun je nu zelf bepalen met de wet van ohm: Je weet de voedingsspanning (mag ook iets anders, bijv. 12V zijn), spanningsval over de led, en de spanning over de tor is verwaarloosbaar. Nu bereken je de weerstandswaarde zo dat er een stroom van 15mA loopt.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
hier zijn buffer ictjes voor te krijgen, op basis van n schmitt trigger. Die ictjes kunnen per output iets van 50 mA leveren, ruim voldoende voor een ledje dus.

maar of je het nodig hebt ligt een beetje aan de ic's die je gebruikt... k neem aan dat je een gal oid gebruikt ?

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Topicstarter
nee geen gal, ik heb geen programmeertools hier, dus ik zal het moeten doen met afzonderlijke IC's voor de poorten en de flip flops

dat schematje werkt idd, ik heb het even getest, bedankt voor de input !

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Op de uitgang van zo'n IC kun je 1 ledje zeker aan hangen (Dit gaat. Heb k namelijk zelf mee moeten meten op school). Anders moet je idd een transistor gebruiken (zoals op de tekening is getekend). ALs je de juiste neemt (met de juiste 'hfe', zodat ie niet veel versterkt) heb je misschien die weerstand niet nodig.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1