| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5
mijn p133 is ook passief gekoelt met een 486 coolertje wat nog ineens past
ik was lekker eerder
3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter
Verwijderd
De kans is 89,5468798757504370375275495727859 op 100 dat het goed gaat...
Natuurlijk minimaal een koelblokje monteren en voltages zo laag mogelijk houden als stabiel te houden is...
(kennis van mij had 6 jaar lang zijn 486-DX4 100MHz zonder koelvoet of koeler in werking gehad...) -> geen aanrader...
M'n K6-2 333MHz is trouwens ook passief gekoeld...
Ik heb er nooit wat van gemerkt en hij deed het prima. De enige ventilator in dt ding wat nog draaide was v/d voeding en die trok dus echt geen lucht meer uit die kast (oud barrel)
Het enige wat ik wel op die cpu zou laten ziten is een koelblokje, ik heb er zo'n 1 cm hoog koperkleurig ding op zitten dat wel warm wordt, maar je kan het nog gewoon aanraken met je vingers zonder deze te branden
"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.
Verwijderd
plaats een goeie koel ribbe een flink blok
een p1 100mhz enz 120 / 133 /150 mhz worder minder warm
kunnen veel meer hebben
Klopt, de P60 was een heethoofd, vanaf de p75 werden ze stukken koeler, een P75 kan je passief koelen een P60 niet goed.Op donderdag 11 juli 2002 12:55 schreef LopeZ het volgende:
Grote kans dattie uit fikt hoor, dat ding loopt op 5v en dat is veel. Ik zou het niet doen iig, zeker niet met een klein heatsinkje.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Die heeft toch een half jaar gedraaid, en toen nokte de voeding ermee (ellende) dus gelijk de hele handel gestript en overgezet in andere kast.
Werkt als een zonnetje!
Ik zou het gewoon eerst even aankijken... en dan je conclusie trekken
Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored
Wat is het nou? Ja ken, nee ken nie?
Er zit een heel klein zwart koelblokje op, niet veel groter dan de proc zelf
foto
Ik zou het niet zo heel erg vinden als mijn processor het begeeft, als m'n appartementje maar niet in de hens gaat.
| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5
maar zo'n blokje zit ook op de p133 van mijn ouders en die heeft jaren gedraaid op kantoor (dus 8 uur per dag of meer) zonder actieve koeling (en probleemloos)
Ik denk dat je appartement wel veilig is
Mijn K6-2 333 Mhz was actief gekoeld en dat was nodig ook. Na een half jaar had ik last van vastlopers na 1/2 uurtje werken, waarbij na reset hij direct al hing na het windows boot scherm. Ik kwam erachter dat het de niet draaiende fan bleek te zijn.Op donderdag 11 juli 2002 12:11 schreef euss het volgende:
Misschien had ik mindere koelvinnen erop dan jij of zorgde de stilstaande fan zelf voor een minder grote wartmeuitwisseling.
---------------------------------------------(edit)
Verwijderd
Dat ligt er maar aan.Mijn K6-2 333 Mhz was actief gekoeld en dat was nodig ook.
Ik heb een extra grote koelvoet (kwam van een Athlon 800-1000), goede airflow, ruime kast, stabiele voeding en voltages omlaag getweaked. Er zit 1 (12CM-8volt) fan in de kast in de voeding, en die zuigt de warme lucht direct van de CPU (middels een airduct) weg naar buiten (ATX-1.0 principe).
Sowieso is de P60 niet ver onder de 5V stabiel te krijgen. Die 8cm fan is echt nodig, de P60 verstookt 16W, wat vergelijkbaar is met een Celeron 633Op donderdag 11 juli 2002 13:42 schreef niXnut het volgende:
voltages tweaken doe je toch in de bios of op het moederbord. MAAR HET IS EEN IBM VAN 100 JAAR OUD! da kan vast nie
Beter idee: koop een nieuwe, stillere 8cm fan.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
even serieus: meten is weten, gewoon thermosensor erop en zorgen dat je onder de 55 (?) graden blijft.
Als hij te heet wordt kan hij kapot gaan inderdaad...
En je hebt minimaal 1 werkende Fan nodig om luchtverplaatsing in je kast te hebben (die je min of meer over de processor heen kan geleiden middels airducts).
heb geen thermosensor, zal wel mijn vinger worden danOp donderdag 11 juli 2002 14:32 schreef euss het volgende:
Krijg je pijn als je 10 minuten je vinger erop houdt ?
even serieus: meten is weten, gewoon thermosensor erop en zorgen dat je onder de 55 (?) graden blijft.
Als hij te heet wordt kan hij kapot gaan inderdaad...
En je hebt minimaal 1 werkende Fan nodig om luchtverplaatsing in je kast te hebben (die je min of meer over de processor heen kan geleiden middels airducts).
Ik had een P133 ook zonder koeler erop, en die heeft 1 maand aangestaan. Hij is weg gegaan omdat ik een andere server had gekregen. Werkt gewoon perfect, zeker met een 60mhz
zoals gezegd wordt in dit topic, een p60 is GEEN 133!!!!Op donderdag 11 juli 2002 14:55 schreef Go0s het volgende:
Jooooooo, dat gaat
Ik had een P133 ook zonder koeler erop, en die heeft 1 maand aangestaan. Hij is weg gegaan omdat ik een andere server had gekregen. Werkt gewoon perfect, zeker met een 60mhz
Ik zou het niet doen, koop maar gewoon een stille 8cm( 80mm dus) Fan en houd die draaiend, zet er voor de gein ook een grotere heatsink op voor de zekerheid.
Sommige mensen kunnen ook echt niet lezen he
De regel ,hoe sneller,des te heter bestaat niet!
de fan van de processor was zo stoffig, dat ie niet eens meer kon draaien door de dikke laat stof erop en ertussen
(het was dan wel geen server, dus gewoon een workstation, maar werd nog wel veel gebruikt!)
ik weet niet hoe lang die fan van de proc. het al niet meer deed, maar toen ik erachter kwam, en de pc uitzette om de fan schoon te maken, kon ik em echt niet meer vasthouden zo heet was ie!
verder geen problemen (op wat instabiliteit na
(en de fan van de kast was stoffig, en niet op de cpu gericht)
dus ik zou ook zeggen, dat het wel zou kunnen
Ok meneerOp donderdag 11 juli 2002 15:02 schreef Hennie-M het volgende:
[..]
zoals gezegd wordt in dit topic, een p60 is GEEN 133!!!!
Ik zou het niet doen, koop maar gewoon een stille 8cm( 80mm dus) Fan en houd die draaiend, zet er voor de gein ook een grotere heatsink op voor de zekerheid.
Sommige mensen kunnen ook echt niet lezen he
De regel ,hoe sneller,des te heter bestaat niet!
Er staat toch nergens het woord ''voeding'' inOp donderdag 11 juli 2002 15:23 schreef j-w wat
[edit]
Mja.. Snel geedit
Uh, de P166 non-MMX heeft een forse die-shrink ondergaan tov de P60 en verbruikt niet eens de helft (3.3V tov 5V scheelt), de P166MMX nog minder (2.8V he). Dus je kunt ze niet vergelijkenOp donderdag 11 juli 2002 15:05 schreef Slecht het volgende:
ik had een P166 in een stoffig hoekje staan,
de fan van de processor was zo stoffig, dat ie niet eens meer kon draaien door de dikke laat stof erop en ertussen
(het was dan wel geen server, dus gewoon een workstation, maar werd nog wel veel gebruikt!)
ik weet niet hoe lang die fan van de proc. het al niet meer deed, maar toen ik erachter kwam, en de pc uitzette om de fan schoon te maken, kon ik em echt niet meer vasthouden zo heet was ie!
verder geen problemen (op wat instabiliteit na)
(en de fan van de kast was stoffig, en niet op de cpu gericht)
dus ik zou ook zeggen, dat het wel zou kunnen
Oslik blyat! Oslik!
Mijn intel p200 is ook passief gekoeld. Wel met een flink koelrib trouwens. Heerlijk stil passieve koelingOp donderdag 11 juli 2002 12:11 schreef euss het volgende:
Het is mogelijk, mits er geen stofophopingen komen...
De kans is 89,5468798757504370375275495727859 op 100 dat het goed gaat...
Natuurlijk minimaal een koelblokje monteren en voltages zo laag mogelijk houden als stabiel te houden is...
(kennis van mij had 6 jaar lang zijn 486-DX4 100MHz zonder koelvoet of koeler in werking gehad...) -> geen aanrader...
Ik heb nog een heatsink van swiftech liggen
neu, enig idee wat zo'n swiftech blok weegt? dat houdt nooitOp donderdag 11 juli 2002 16:01 schreef ErHa het volgende:
als je genoeg ruimte hebt om je cpu heen kun je die er waarschijnlijk met een soort van geleidende lijm er wel op plakken lijkt me
Misschein. Je moet echter niet uit het oog verliezen dat zo'n Swiftek ontworpen is als actieve sink, niet een passieve. Passive sinks zijn 'opener' van structuur. Maar goed, je kunt het proberen.Op donderdag 11 juli 2002 15:51 schreef niXnut het volgende:
ik heb nog een 8cm papst geval liggen, nooit gebruikt. vanavond ff proberen of die stiller is. Hoe kom ik in godsnaam aan een grotere heatsink die past?
Ik heb nog een heatsink van swiftech liggen(370 ofzo) voor op een athlon, is dat passend te krijgen?
IMHO is de originele sink ruim genoeg zolang je maar die 8cm airflow erover hebt.
Oslik blyat! Oslik!
AAArgh, als je nou ff gelezen had, dan had je geweten dat een p133/166/200 minder warm wordt dan een p60 (blijkbaar)Op donderdag 11 juli 2002 16:40 schreef GambitRS het volgende:
Hah, gewoon niet moeilijk doen, werkt perfect. Had zelf een P133 waarvan de koeler kapot was, en nooit wat van gemerkt. Later nog een P200 erin gedaan met dezelfde koeler, geen problemen.
ik geloof dat de topicstarter het helemaal doorheeftOp donderdag 11 juli 2002 16:49 schreef niXnut het volgende:
[..]
AAArgh, als je nou ff gelezen had, dan had je geweten dat een p133/166/200 minder warm wordt dan een p60 (blijkbaar)
heatsink laten zitten en de fan erbij
Pasief gekoeld!!!
wordt stressed tegen de 70 aan normaal 50
dus weet wel zeker dat het lukt met jou 60 mhz
Ik heb en PASSIEF GEKOELDE CYRIX 2
dan zeg je KAN DAT DAN, en dan schreeuw ik in je oor JA DAT KAN
Wil je hier aub een slotje op zetten??Op donderdag 11 juli 2002 18:17 schreef LopeZ het volgende:
Wat veel van jullie niet door hebben is dat een P60 een ander socket (socket 4) heeft als een P90-233 (socket 5-7) en daardoor hebben ze ook een lagere Vcore wat resulteerd in een lager verbruik.
DAMN wat kunnen mensen SLECHT lezen zeg.
zo (sorry dat ik het zeg), maar jij bent 1 van de weinige die er echt verstand van heeft. Sommige lullen maar een eind weg, dat een P2 passief gekoelt kan worden.Op donderdag 11 juli 2002 18:17 schreef LopeZ het volgende:
Wat veel van jullie niet door hebben is dat een P60 een ander socket (socket 4) heeft als een P90-233 (socket 5-7) en daardoor hebben ze ook een lagere Vcore wat resulteerd in een lager verbruik.
JA dat kan, maar de P60 is een enorme heethoofd, omdat die op 5 volt loopt. De P60 is een socket 4. En de P75t/m 233 zijn socket 5 of 7 (socket 5 liep t/m P120 dacht ik, ik heb zelf nog een socket 7 P100) en die lopen op veel minder volts (3.3volt)
Mensen goed lezen. De P166mhz wordt veel minder warm dan een P60. Dan kan je wel zeggen:
P60 = 5 volt
P166 = 3.3volt
Scheelt 2,7 volt en 106mhz, dan denk je, dan wordt die P166 toch warmer. NIET dus. hij zit anders in elkaar en het vereist andere socket (socket 4 dus)
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Juist, ik zat dit topic door te lezen en kwam reacties tegen van 'mijn Cyrix 2 kan zelfs passief!' maaaaar een Andere processor != een P60. Er werd al meerdere malen gezegd dat de P60'jes op 5V lopen, en P75's ook een stuk koeler worden als een P60, maar blijkbaar lezen sommige mensen de draad niet voordat ze blaten.Op donderdag 11 juli 2002 19:11 schreef PASware het volgende:
[..]
Ik heb zelf een P60 inwerking gezien en die heeft zeker wel iets van koeling nodig, zeer misschien redt hij het wel als je er een grote heatsink op plaatst en hij de hele dag zit te idle'en, maar dat betwijfel ik zelfs.
Verwijderd
Maar dat is een p233mmx en een P60 wordt warmer, veel warmer.Op donderdag 11 juli 2002 19:31 schreef schaapie het volgende:
Ik heb een p233mmx passief gekoeld (standaar in Dell Optiplex ding), maar er zit een GIGANTISCHE kopere heatsink op, en dat ding wordt echt heel warm (kan me vingers er niet 10 seconde ophouden)... maar hij draait stabiel.
Hij loopt op 5volt en hij zit totaal anders in elkaar, "dommer" in elkaar, dus hij wordt veeeeeeeeeel warmer.
Ook zei iemand dat een P60 ongeveer net zoveel watts gebruikt als een celeron 633mhz en zijn vrij moeilijk passief te koelen
Afsterven door continue oververhitting was doodsoorzaak nr. 1 onder passief gekoelde P60 en P66's. Zoals eerder opgemerkt, trekken die dingen zo'n 16 watt en draaien op 5 volt.Op donderdag 11 juli 2002 14:25 schreef niXnut het volgende:
gaat ie stuk zonder koeling?
Als je nog wat langer van dit apparaat wilt genieten, dan zou ik proberen om op de heatsink een 4cm 486 coolertje te klemmen. Die fan is erg stil en zorgt toch voor een beetje geforceerde koeling.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Het is een freesco bakkie, draait pas een paar dagen, en wordt binnenkort vervangen door een pII 350 met w2k server. Maar ik ben nu al aan dat ding gehecht.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Koop een stille 8CM fan. Bv papst of enermax.Op donderdag 11 juli 2002 12:08 schreef niXnut het volgende:
Aan de achterkant van de kast zit een klein ventilatortje (8cm?) dat lucht over de processor blaast maar die maakt nogal veel herrie.
Als ik die fan uitzet, loop ik dan het risico dat er brand komt als de zooi doorfikt, of zit ik dan alleen met een doorgefikte proc?
I love watercooling
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Ik dacht dat je van plan was om die 8 cm te verwijderen en die pc volledig passief te koelen; dat leek me niet zo'n goed idee.Op vrijdag 12 juli 2002 08:32 schreef niXnut het volgende:
nou, extra koelen zie ik helemaal niet zitten! Het is een ibm 330, ik mag toch aannemen dat ibm wist wat ze deden en dat de p60, met passieve koeling en een extra fan in de kast die over de processor heen blaast, genoeg gekoeld wordt. Ik ga geen extra fan op de sink zetten.
Het is een freesco bakkie, draait pas een paar dagen, en wordt binnenkort vervangen door een pII 350 met w2k server. Maar ik ben nu al aan dat ding gehecht.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Verwijderd
je raad het nooit. maar toen ik terug kwam bleek de bvd al alles te hebben afgezet.
later kreeg ik dus te horen dat er een explosie was ter sterkte van 2 atoombommen. het is zwaar geheim gehouden vandaar dat jullie het naar alle waarschijnlijkheid niet weten.
maar pas op. de oorzaak voordeze explosie was dus een te heete pentium 60.
ik ben niet zo technisch, maar het had iets te maken met de wrijving van fotonen op straal electronen die een te grote hoek hadden of zoiets.
D'r zit 1 casefan voorin die over het blok heenblaast en achterin zit nog een voedingsfan.
Ik weet niet of die 1e fan perse nodig is, misschien kun je een stille fan gebruiken ofzo...
Euh..dit is niet de Huiskamer...waar jij nog niet ik kan komen hoorOp vrijdag 12 juli 2002 21:39 schreef holo_duke het volgende:
kijk uit hoor, ik had laatst mijn p60 aanlaten staan toen ik 4 weken op vakantie ging.
je raad het nooit. maar toen ik terug kwam bleek de bvd al alles te hebben afgezet.
later kreeg ik dus te horen dat er een explosie was ter sterkte van 2 atoombommen. het is zwaar geheim gehouden vandaar dat jullie het naar alle waarschijnlijkheid niet weten.
maar pas op. de oorzaak voordeze explosie was dus een te heete pentium 60.
ik ben niet zo technisch, maar het had iets te maken met de wrijving van fotonen op straal electronen die een te grote hoek hadden of zoiets.
Verwijderd
1) als je dat in uw meterkast gaat plaatsen en er gebeurt iets dan ben je gewoonweg niet meer verzekerd heh. Dus pas op hiermee, verzekeringsmaatschappijen zijn de eerste om te zeuren hierover.
2) ik heb dat ook nog gedaan, en idd een P60 (met dat kopervlak op de die) is een heethoofd zeker de P90 van die reeks. Touwens het is goed mogelijk dat je nog zoeen hebt met de floatingpoint bug erin.
Passive koeling van een komplete kast is mogelijk doch hou het verbuik en de warmteonwikkeling binnen de perken, geen 4 HD's dus en dan loopt dat perfect. Ik had volgende oplossing gevonden:
Eerst monteerde ik de hele handel in een slim-line kastje (halve hoogte desktop).
In de detailhandel kan je koper per "blad" kopen. daar had ik stroken van gesneden (6 x 60cm+- ) voor de CPU en dan nog een paar kleiner voor de voeding. alle ventilatoren had ik eruit gesloopt. de stroken koper werden in ringvormige banden opgerold met grote diameter zodanig dat ze en contact maakte met de wand van de kast EN de cpu anderzijds. deze ringen zette ik dan met een schroefje vast aan de kast samen met wat termoslijk ertussen. als ik de kast sloot, maakte de koperbanden een lichte druk op de componenten die gekoeld moeten worden. Heel de kast werd naderhand volledig potdicht gemaakt omdat die in een keuken moest opgehangen worden. In de eindfase werdt het "apparaat" aan de muur opgehangen wat voor voldoende natuurlijke ventilatie zorgde. lucht koelt kast en kast koelt cpu ed. Deze oplossing (in heete professionele keuken) werkt nu al 4 jaar zonder problemen maar ik moet er wel aan toevoegen dat de temperatuur van de kast soms oploopt tot over de 50° in de zomer (in die keuken is het dan wel 35° of zo)
CPU: P60
MB: SOYO 3ISA 2PCI 2Localbus
I/O: all on board
HD: WD 240Meg (als ik het goed heb)
MEM: 64Meg
Expansions: 2 Serial Controllers voor 4 extra RS232 poorten
VGA: S3
Netwerk: 3COM Etherlink III 509b
Voeding: Kanrich 150W / 220V
belangrijke opmerking: de hd wordt na booten tot stilstand gebracht door een swich over te halen die zen power onderbreekt eens de pc opgestart is en alles in ramdisk geladen heeft.
tis maar een verslag heh....
U komt niet uit nederland???Op vrijdag 12 juli 2002 22:40 schreef WildJim het volgende:
Een paar opmerkingen toch:
1) als je dat in uw meterkast gaat plaatsen en er gebeurt iets dan ben je gewoonweg niet meer verzekerd heh. Dus pas op hiermee, verzekeringsmaatschappijen zijn de eerste om te zeuren hierover.
2) ik heb dat ook nog gedaan, en idd een P60 (met dat kopervlak op de die) is een heethoofd zeker de P90 van die reeks. Touwens het is goed mogelijk dat je nog zoeen hebt met de floatingpoint bug erin.
Passive koeling van een komplete kast is mogelijk doch hou het verbuik en de warmteonwikkeling binnen de perken, geen 4 HD's dus en dan loopt dat perfect. Ik had volgende oplossing gevonden:
Eerst monteerde ik de hele handel in een slim-line kastje (halve hoogte desktop).
In de detailhandel kan je koper per "blad" kopen. daar had ik stroken van gesneden (6 x 60cm+- ) voor de CPU en dan nog een paar kleiner voor de voeding. alle ventilatoren had ik eruit gesloopt. de stroken koper werden in ringvormige banden opgerold met grote diameter zodanig dat ze en contact maakte met de wand van de kast EN de cpu anderzijds. deze ringen zette ik dan met een schroefje vast aan de kast samen met wat termoslijk ertussen. als ik de kast sloot, maakte de koperbanden een lichte druk op de componenten die gekoeld moeten worden. Heel de kast werd naderhand volledig potdicht gemaakt omdat die in een keuken moest opgehangen worden. In de eindfase werdt het "apparaat" aan de muur opgehangen wat voor voldoende natuurlijke ventilatie zorgde. lucht koelt kast en kast koelt cpu ed. Deze oplossing (in heete professionele keuken) werkt nu al 4 jaar zonder problemen maar ik moet er wel aan toevoegen dat de temperatuur van de kast soms oploopt tot over de 50° in de zomer (in die keuken is het dan wel 35° of zo)
CPU: P60
MB: SOYO 3ISA 2PCI 2Localbus
I/O: all on board
HD: WD 240Meg (als ik het goed heb)
MEM: 64Meg
Expansions: 2 Serial Controllers voor 4 extra RS232 poorten
VGA: S3
Netwerk: 3COM Etherlink III 509b
Voeding: Kanrich 150W / 220V
belangrijke opmerking: de hd wordt na booten tot stilstand gebracht door een swich over te halen die zen power onderbreekt eens de pc opgestart is en alles in ramdisk geladen heeft.
tis maar een verslag heh....
bedankt voor de tips. Maar ik heb begrepen dat mijn computer waarschijnlijk niet in de fik vliegt. Hooguit zal de processor affakkelen. Ik zal eens kijken of een stillere kastfan helpt. Zoals ik al zei, ik heb nog een 8cm papst liggen.
Nu moet er perse een pci videokaart in. Da's lastig want het kreng heeft maar twee pci sloten. Nou moet ik een 10mb isa nic gebruiken ipv een 10/100 pci.
In de bios heb ik booten zonder monitor aangezet, maar dat houdt dus niet automatisch in dat er geen vga kaart in hoeft. Ik dacht dat het zonder kon, maar dan start ie niet door.
Ik heb een Socket A AMD Athlon koeler (Spire) daar heb ik inmiddels de fan vanaf gehaald, eens kijken of dat gaat werken, is dus een vrij groot koelblok.
Als dat kwa tempratuur goed blijft gaan dan ga ik hem eens over klokken eventueel met fan.
| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |