[adsl] hoe pak ik dit aan?

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb sinds kort ADSL via VERSATEL en een Arescom NetDSL 1000 ADSL router

Ik wil mijn netwerk (192.168.1.0/24) graag inet-toegang geven via dit routertje. Normaal gesproken zou ik dan het routertje instellen als default gateway, en gaan met die banaan. Echter. Ik wil tussen het routertje en mijn netwerk een FreeBSD firewall/router zetten, zodat e.e.a ook nog een beetje veilig kan gebeuren. Hoe moet ik dat nu aanpakken?

De installatie van FreeBSD enzow is het probleem dus niet. Ik ben gewend om zeg maar de 2e netwerkkaart rechtstreeks in mijn BSD bak te hebben. Die heeft dan ook rechtstreeks verbinding met in dat geval CHELLO. Nu echter zit ik met 2 routers. Moet ik bijv. NAT disablen op het versatel routertje, kan dat uberhaupt, dat soort dingen :?

Verwijderd

DNS-en van versatel opgeven ipv gateway??

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Je kan toch je router (bv) 192.168.1.1 als IP opgeven,
je bsd bak geef je dan 192.168.1.2 als IP.

Als gateway stel je op je bsd bak 192.168.1.1 in,

als gateway op je clients 192.168.1.2

Dan gaat alle verkeer bij mijn weten via bsd bak naar de router naar internet.

Je kan ook gewoon je router op een 2e kaart in je bsd bak laten binnenkomen.. en die bsd bak gewoon als DMZ zone defineeren, dan heb je dus dezelfde setup als vroeger met je chello op de 2e kaart

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Waarom heb je eigenlijk die router gekocht? Met een gewone BSD bak kun je prima voor router spelen...

You can't have everything. Where would you put it?

• wizl
Op donderdag 11 juli 2002 11:43 schreef tweakerbee het volgende:
Waarom heb je eigenlijk die router gekocht? Met een gewone BSD bak kun je prima voor router spelen...
Ik kan dus ook die kabel die nu in de router gaat gewoon in de BSD bak stoppen? (en dan PPP enzow nog configgen)

edit:

heb versatel al gebeld of ik het ip van de arescom mag veranderen. nee dus, doen zij, duurt 3 (DRIE) dagen :(

Verwijderd

Eigenlijk best simpel

VERSATEL = eerste routertje
BSD = 2de router
netwerk is aanhang en bestaat uit werkstations/servers

netwerk stel je in dat BSD de gateway is, en de dns van versatel(of routertje) de dns is, je ip adressen (volledige range hiervoor) mag je zelf bepalen.
BSD stel je interface 1 in als intern netwerk en de ander als extern.
de externe heeft als gateway de versatel router
de BSD heeft als dns de versatel router of versatel

je kan packet filtering toepassen maar nat is ook mogelijk,
alleen 2keer achter dat zitten kan wel ietsje meer probleempjes veroorzaken omdat hij dan bepaalde dingen niet ondersteunt

• wizl
alleen 2keer achter dat zitten kan wel ietsje meer probleempjes veroorzaken omdat hij dan bepaalde dingen niet ondersteunt
Pzies daar was ik ook bang voor, en ik weet dus niet of dat arescom dingetje automatisch al NAT doet, en ik mag het dus blijkbaar ook niet zelluf uitzetten

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 11 juli 2002 11:55 schreef soeteharing het volgende:
Eigenlijk best simpel

VERSATEL = eerste routertje
BSD = 2de router
netwerk is aanhang en bestaat uit werkstations/servers

netwerk stel je in dat BSD de gateway is, en de dns van versatel(of routertje) de dns is, je ip adressen (volledige range hiervoor) mag je zelf bepalen.
BSD stel je interface 1 in als intern netwerk en de ander als extern.
de externe heeft als gateway de versatel router
de BSD heeft als dns de versatel router of versatel

je kan packet filtering toepassen maar nat is ook mogelijk,
Lijkt me makkelijker om dan die versatel router "uit" te schakelen door die bsd bak in een DMZ zone te gooien. dan hoef je ook nooit met portforwarding te kutten op router, knu je alles op je bsd bak regelen. Moet je 'm alleen wel beetje dichtspijkeren, hij hangt dan namelijk meteen online :)

• wizl
eeeeuhm, wat is een DMZ zone? :o

edit:

never mind, demilitarized zone, e.g. apart segment :P
Pagina: 1