AMD Tbird ontploft

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Je blijft toch de gekste dingen meemaken zeg. Gisteren kwam er een klant terug met zijn systeem.
Koeler hing nog aan 1 lipje aan de socket, het andere lipje was gewoon afgebroken.
Blijkbaar was de complete CPU ontploft!
De core zat gewoon compleet aan de heatsink geplakt/geschroeid. En de fan die op de heatsink zat, daar was het plastic gewoon van gesmolten, MAAR de fan doet het nog wel!

Afbeeldingslocatie: http://rene.jurrien.cx/upload/amd_dead%20001.jpg

Heeft iemand van jullie dit al eens eerder zien gebeuren?

Ik heb het systeem net uit elkaar gehaald en ben nu de onderdelen aan het testen. De voeding is defect, het moederbord is defect, dvd speler en writer zijn defect. De harddisk doet het nog wel. De rest moet ik nog testen.

Iemand enig idee wat nou de feitelijke oorzaak van de explosie zou kunnen zijn?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dat ziet er niet gezond uit zeg
zou de fan misschien als eerste het loodje hebben gelegd waardoor oververhitting
(goh wat is mn pc toch still)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:24

Ankh

.Howdy

wow

dit heb ik iig nog nooit gezien..

mijn AMD TBIRD 1400 is net ook kapot.. maar niet zo.. aan die van mij kan je niet eens zien dat ie kapot is... maar dit is wel errug extreem

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

de volgende keer toch maar arctic silver gebruiken?

Verwijderd

nope nog nooit gezien en hoop ik ook NOOIT te zien

Verwijderd

woh het lijkt wel of ie er een rotje heb opgedaan ik denk dat ie door die voeding mischien kortsluiting heeft gemaakt

Verwijderd

Lijkt wel of er 10V ofzo heb opgestaan :D

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je een close-up pic?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Misschien dat er 12V op de CPU heeft gestaan ofzo? Het lijkt me dat hij dan inderdaad behoorlijk vlam vat.

Hij zal zeer plotseling ontbrand zijn waardoor de warmte niet weg kon (Heatsink er strak op gedrukt, vrijwel geen contact met de buitenlucht) en dus BAM!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Blikseminslag? Als er zoveel defect is is het bijna zeker dat er spanningen gekropen hebben waar ze niet horen...

Maar wel fun. Naast ontploffende CD's, ontploffende voedingen... nu ook ontploffende CPU's :o

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Ontploffende AMD?

Kijk es wat er op staat.... Made in Iran? >:)

Verwijderd

Thunderbirds are go!!!!!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
Ik denk dat heel de voeding heeft staan flippen omdat niet alleen de cpu een beetje kapot is maar ook de cd rom en dvd. Wat ik niet begrijp is waarom de hd dan nog wel heel is maar dat zal wel gewoon geluk zijn .....

Leeg

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 11:52

Shunt

Boe

Op donderdag 11 juli 2002 11:06 schreef Gracioso het volgende:
Ontploffende AMD?

Kijk es wat er op staat.... Made in Iran? >:)
hmm of pakistan ???

mare kijk eens effe of die gast niet perongeluk een glas water of zijn mobo heb later vallen heb het wel eens gezien zo
een knook zit te tweaken aan door mijn inelekaar gezette pc (tegen mijn advies in ;) ) mare die stoot dus een glas water over zijn pc en promt knalt zijn CORE er af koelbok met zon kracht weg gescoten dat hij hem tegen zijn kop krijgt en een flinke wond op zijn hoofd :o :+ mare chek daar eens naa
het kan dus goe dat de voeding een beetje gaar werd en dus een GIGATICHE piek kreeg en dan kan je dit ook krijgen is btw wel een garnatie kwestie :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Het is wel weer wat hoor.
Straks krijgen we suicide sldaten met AMD processoren om zich heen geplakt ipv dynamiet.

Lijkt em dat er wel een te hoge spanning doorheen is gegaan.

Signature

Verwijderd

wow, zeker weten dat hij echt ontploft is? Waarschijnlijk is die heatsink losgelaten ofzo (misschien dat pinnetje brak voordat het ding doorbrande?). Misschien dat de fan uitviel... dan zijn die dingen echt in no-time doorgebrand.

Maar toch eng, dat als op de een of andere maniet je koeling stukgaat (en dat kan altijd) je ook meteen je cpu en weet ik nog wat kan wegdonderen :/

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat de zaak oververhit is geraakt doordat de clip waarmee de koeler vast zat op de processor is gescheurd/verbogen.
Ik heb wel eens een koeler in handen gehad waarvan de veer die de clips op de socket drukt voor 95% was ingescheurd -> geen druk -> systeem crashte voortdurend.
Processor heeft het toen overleefd :)

• Shunt

Shunt

Boe

Op donderdag 11 juli 2002 11:12 schreef AlterEgo het volgende:
Ik denk dat de zaak oververhit is geraakt doordat de clip waarmee de koeler vast zat op de processor is gescheurd/verbogen.
Ik heb wel eens een koeler in handen gehad waarvan de veer die de clips op de socket drukt voor 95% was ingescheurd -> geen druk -> systeem crashte voortdurend.
Processor heeft het toen overleefd :)
hallo heb je wel gekeken naar de proc die licht dus aan stukken TEGEN DE KOELER AAN dus ik denk niet dat het aan over hitting licht want daar gaat je dvd speler niet van kapot :+

Game PC

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Had die klant "per ongeluk" zijn voeding op 110 volt gezet of zo? :o

Wanbeleid is ook beleid.

• Rene59

Verwijderd

echt vet lache, ik werk zelf ook in een computer shop, veel meegemaakt, maar dit..whahaa dis wel om te lache

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het lijkt wel of die core zich in de koeler heeft gebrand. Maar daar is een hitte voor nodig.

• Shunt

Shunt

Boe

Op donderdag 11 juli 2002 11:16 schreef agent327 het volgende:
ok dat is een beetje dom de voeding wordt dan op geblazen niet de proc duuh (tenminste als de voeding goe beschermt is dus een paar zekeringen
Het lijkt wel of die core zich in de koeler heeft gebrand. Maar daar is een hitte voor nodig.
nou dat gebeurt ook wel als je in eens een piek spanning krijgt van +- 10 V >:)

Game PC

• superduper
  • Laatst online: 17:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Vreemd dat de DVD en writer stuk zijn, terwijl de HDD nog wel loopt. Als er een verkeerde spanning op de draadjes staat dan zal de HDD (en diskdrive) er zeker aan gaan. Dat het mobo stuk is, is niet vreemd.

Zat er een modem in en werkte die nog? Het zou toch een bliksem (inductie) inslag kunnen zijn, die meestal via het modem binnenkomt, Mobo kookt en je voeding opblaast. Dan kan je het ook nog naar je verzekering sturen ook.

MAZZEL dat de HDD (met data?) er nog is.

• Rene59
Blikseminslag hebben we ook aan gedacht, maar het moederbord heeft geen zichtbare schade. Het is wel defect, maar er is niets aan te zien.

Zelfs de data staat nog op de harddisk, dus dat is wel een geluk bij een ongeluk voor de klant.

Is het niet zo dat als het de schuld van de voeding zou zijn, dat het moederbord dan ook brandplekken zou moeten hebben?

• mkleinman
  • Laatst online: 17-08 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou voor de zekerheid maar wel een backup van die hdd maken, grote kans dat de hdd ook een behoorlijke knal gehad heeft.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-07 15:59

TMDevil

Blaat

Ik denk zelf aan een te hoge spanning van de voeding of misschien bliksem. Bij bijde gevallen hoef je geen zichtbare schade te zien.
Hoe stond de schakelaar van de voeding btw op 110v of 230v?

Ik denk niet dat het koeling is geweest zoals ook al shunt heeft gezecht. daar gaat namelijk misschien het mobo door kapot maar niet de DVD...

n54 power!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
waarschijnlijk heeft de psu een erg grote piek gegeven aan het mobo en de andere apparaatjes >:)

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op donderdag 11 juli 2002 11:49 schreef mkleinman64 het volgende:
Ik zou voor de zekerheid maar wel een backup van die hdd maken, grote kans dat de hdd ook een behoorlijke knal gehad heeft.
opeens wil ik toch wel graag weten wat voor merk hd deze "klappen" van de zweep heeft overleeft!

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Op donderdag 11 juli 2002 19:52 schreef Skinkie het volgende:

[..]

opeens wil ik toch wel graag weten wat voor merk hd deze "klappen" van de zweep heeft overleeft!
het is waarschijnlijk gewoon puur toeval dat de hdd nog leeft

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04
Waarschijnlijk heeft hij inplaats van Artic silver

C4 gebruikt |:( |:( |:(

>:)

PVOutput 11x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• Weng
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Lijkt mij gewoon blikseminslag. Kan je die core er nog afschrapen of zit ie echt helemaal vastgeschroeid? >:)

Aye aye captain

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

doet me eigenlijk een beetje denken aan http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip

ik denk ook dat het een spanningspiek was, maar zou het niet kunnen zijn dat de fan het begeven heeft ?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 21:06
Ik lees al een tijdje vele computerblaadjes, en daarin is ook weleens een AMD tbird/Duron (2x dus) "ontploft", bij deze brak de core in meerdere stukken.

De uiteindelijke oorzaak zat bij de PSU die niet met de Tbird/Duron.

Misschien dat dat er iets mee te maken heeft, maar tegenwoordig komt dit zelden tot nooit meer voor.

• Mentalist
  • Laatst online: 23:55

Mentalist

[avdD]

De beruchte Target 230 Watt psu? >:)

Ik weet wel wat er gebeurt als je iets teveel spanning naar je cpu jaagt (had tijdje terug wat zitten kloten met jumpertjes op een 486). Dan gaat het mobo een beetje roken... Aan de cpu was niks te zien, maar hij stond ook maar 2 sec aan. Op het mobo waren een paar banen naar de cpu verschroeit...

Ik denk dat die voeding op 1 of andere manier een forse mep heeft gekregen.. Dit kan gewoon niet aan de koeling liggen, dan fikt je Athlon na een tijdje door maar hij zal niets aan de voeding ofzo doen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit is best wel ernstig inderdaad.

Ik weet niets anders te zeggen dan dat ik me bij de rest van de meningen aansluit. Ik kan geen logischere verklaring bedenken dan dat die voeding een piek heeft gegeven aan de hardware.

Saillant detail: De L1 bruggen waren verbonden >:). Mislukte OC actie? Hoe meer volt, hoe meer vreugde? :P

• Vorkie
  • Niet online
Wat mij eigenlijk meer boeit.

Hoe de fu*k ken die cooler gewoon gesmolten zijn! dan moeten er echt lange tijd warmte zijn geweest OF er moet dus gewoon een brandje zijn geweest...

Want normaal gaat dat niet zo snel..

maaruh, rip athlon en cooler :P

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• @r!k
  • Laatst online: 20-08 13:49

@r!k

It is I, Leclerq

ik denk dat je voeding gewoon een enorme spanningspiek heeft gegeven, misschien kortsluiting bij de spoelen in de voeding waardoor hij veel maar gaf dan hij zou moeten.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Dit is zeldzaam maar ligt waarschijnlijk idd aan de voeding.
Als je handig bent kan je deze alsnog nameten, je moet dan opzoek gaan naar een kapotte weerstand of "koude" soldering in de regellus van je pws.
Als daardoor nl de primaire(220V) kant denkt dat de secundaire(5/12v) kant een te lage spanning afgeeft gaat deze de spanning opvoeren waardoor de spanning flink op kan lopen!
Het is dus duidelijk niet de CPU-voedings schakeling op het mobo.
Dit denk ik omdat behalve de CPU ook diverse drives dood zijn.
En ventilatoren kunnen ook wat beter tegen een te hoge spanning mede door de ingebouwde electronica waardoor bv ook de CPU fan nog leeft.
Je kan dus iig als consument de voedings fabrikant overduidelijk aansprakelijk stellen voor de schade.
Hoe dat voor jullie winkel is geregeld weet ik verder niet.

Powered bij meergranenbrood.

• p-de-geus
  • Laatst online: 09-07 12:07
Op donderdag 11 juli 2002 11:16 schreef agent327 het volgende:
dat is bullshit, daar onploft een proc niet door. kheb het wel eens bij iemand meegemaakt, vroeg of ik een pc wilde repareren want hij starte niet meer op. bios verrot en alle andere spullen niet inclusief de proc.!!! :)

dSLR: Nikon D5300;

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Wel raar dat het moederbord kapot is na die ''ontplofing'' :+

• Evil Dax
  • Laatst online: 09-07 12:38

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Zal de Power-supply wel zijn. Op m'n werk ook een keertje meegemaakt: PSU-fan ging ineens loeihard draaien, toen -tik- en toen niets meer. Na controle bleek alleen het toetsenbord en floppy nog te werken, voor de rest alles kaduuk (Mobo, CPU, memory, harddisk, videokaart, en zelfs de muis!)
:(

in de winter is het kouder als buiten

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:34

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

mag ik hem hebbe? is leuk als sleutelhanger :P

heb vandaag ook een kt3 gemold, ook brakke psu gebruikt :'(

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
mischien een stroom piek in het electriciteits net ofzo :?

ziet er btw wel wreed uit hoor >:)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op donderdag 11 juli 2002 10:54 schreef norud het volgende:
woh het lijkt wel of ie er een rotje heb opgedaan ik denk dat ie door die voeding mischien kortsluiting heeft gemaakt
Jah denk ik ook ja. Weleens eerder gezien op deze manier, voeding had ergens sluiting en trok in 1 keer mega veel stroom, waardoor veel componenten een klap kregen. Kaduuk.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 15:58

Chakotay

Lick here to continue

Ik neem aan de de fan gesmolten is doordat het koelblok ook (kortstondig) extreem heet werd?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb dit weleens gezien ja.
maar dat was omdat de klant, die hem zelf gebouwd had, een tempsensor van een digidoc5 TUSSEN zijn core en zijn cooler had gedaan |:(

Verwijderd

Ik heb dit een keer eerder gezien. Klant had er een voeding van een of ander goedkoop taiwanees merk in geknikkerd. Alles kapput???? |:( |:( |:( |:(

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:58

4POX

Everybody is wired

Was de zegel die op de computerkast zat nog intact >:)

AKA Rinkel weblog

• AlterEgo
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 11:14 schreef Shunt het volgende:

[..]

hallo heb je wel gekeken naar de proc die licht dus aan stukken TEGEN DE KOELER AAN dus ik denk niet dat het aan over hitting licht want daar gaat je dvd speler niet van kapot :+
Yep :)
Als de druk van het koelblok op de processor te klein is, is de warmte-overdracht te gering: erop liggen volstaat niet.
Als het zaakje te warm wordt, en gaat kortsluiten in de processor, ben ik niet verbaasd als ie het halve moederbord plus randapparaten meeneemt naar CPU heaven.

Verwijderd

Inderdaad ,, ik heb dit 1 keer eerder meegemaakt, ook dit was met een klant van ons.

toen heb ik de vraag gesteld aan AMD zelf, hun gaven de schuld aan de ( cool pasta ) sticker op de cooler.

Het was toen vermoedelijk zo gegaan..

eerst lekker bezig geweest met het systeem, mischien wel overklokken of goed gamen en wrm laten lopen.

Vervolgens kijken of de processor warm wordt en dan de cooler er af halen ( dit terwijl hij nog heet is )

Vervolgens weet iedereen dat de cool sticker plakt en uitdroogd en meer gaat plakken...

wanneer je nu de cooler demonteerd habe je de kans dat je de core er aftrekt...

Met andere woorden prutsers aan het werk

Verwijderd

Zo te zien is het geen blikseminslag of inductie. De proc is gewoon zelf heet geworden. Waarschijnlijk is er een stuk halfgeleider in sluiting gegaan (komt b.v. veel bij diodes voor). Dit kan spontaan gebeuren t.g.v. een productiefout, maar inductie elders in de PC kan het ook veroorzaken. Inductie hoeft overigens niet zichtbaar te zijn. In de praktijk adviseren wij ook apparatuur die door inductie defect is geraakt in zijn geheel te vervangen, ook al is repareren mogelijk. Heel vaak blijken er later nog weer nieuwe storingen op te treden. PC voedingen zijn over het algemeen geschakeld en blijven dus bij sluiting gewoon proberen maximale stroom te leveren. Dat kan wel lekker heet worden 8-)

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Op donderdag 11 juli 2002 11:33 schreef Shunt het volgende:

[Had die klant "per ongeluk" zijn voeding op 110 volt gezet of zo?]

ok dat is een beetje dom de voeding wordt dan op geblazen niet de proc duuh (tenminste als de voeding goe beschermt is dus een paar zekeringen
Ik heb ook wel eens een PC onder handen gehad waar dit was gebeurd. Inderdaad voornamelijk de voeding doorgebrand, maar de flash-rom van de BIOS was ook corrupt geraakt. Onboard video deed het niet meer, maar toen ik de BIOS opnieuw flashte was alles weer goed.

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Overigens zie je duidelijk dat die koelpasta troep zelfs zo heet geworden is dat het gesmolten en gedeeltelijk weggelopen is. Dat heb ik ook nog niet eerder gezien. De processor is dus best _een tijdje_ oververhit geweest. Niet zomaar een seconde of wat, maar toch al gauw minstens een minuut. Hoe lang duurt het voordat koelpasta gaat druipen? En hoe snel druipt het dan?

De ventilator doet het nog, zeg je... Het zou me niets verbazen als iemand gewoon de ventilator is vergeten aan te sluiten en daar na een minuut of zo achter kwam omdat de boel begon te roken.

SONiCBOOM: op een Athlon 1200 zijn de bruggen door AMD nooit weggesneden, daarom was de 1200 zo in trek bij overclockers: geen gepruts met L1 bruggen.

Macbook Pro

Verwijderd

Je krijgt onderhand nog angst om met een AMD te gaan werken?? Over cores verpulveren of er gebeurdt dit. Trouwens dit heb ik ook ooit eens gehad! en das niet leuk nee was wel maar gelukkig een AMD duron 1200 (morgan)

Verwijderd

Ik heb een keer gehad met mijn TB1000@1200 + GW FOP38 cooler dat de fan uitviel. Het systeem was wel vastgelopen, en de heatsink was loeiheet toen ik thuis kwam, maar dit krijg je dus echt niet voor elkaar als de fan stuk is :o Een spanningspiek lijkt mij ieg aannemelijker als alleen het falen van de fan. Ik denk zelf eerder dat die fan gesmolten is door over voltage, omdat je die dingen wel erg heet stoken moet om ze te laten smelten :D

• 4POX
  • Laatst online: 18:58

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 12 juli 2002 12:05 schreef RetepV het volgende:
SONiCBOOM: op een Athlon 1200 zijn de bruggen door AMD nooit weggesneden, daarom was de 1200 zo in trek bij overclockers: geen gepruts met L1 bruggen.
De l1 bruggen waren intact omdat de processor nog gebruikt kon worden door twee segmenten van de markt. Omdat toen de 1200 mhz uitkwam was net de 133 MHZ planken in opkomst. En waren er nog veel 100Mhz planken io voorraad.

Dus heeft amd die chip niet geunlockt zodat die 12x100 kon worden gebruikt en 9x133 :D

* 4POX moest even diepzinnig bezig zijn.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Ik heb ooit ook eens zoiets gezien, en toen kwam het doordat de klant zijn cooler verkeerd om op de cpu gezet had, en daarbovenop ook nog de klemmetjes niet goed bevestigd had (kon ook niet omdat ie er verkeerd om op stond).
1 van de klemmetjes was toen losgekomen, waardoor de cooler er maar half aan hing (hing nog vast aan 1 klemmetje maar helemaal schuin, en maakte zo goed als geen contact meer met de core).
Resultaat : net hetzelfde als jouw prob, gelukkig was in zijn geval enkel de cpu naar de haaien, doordat hij bij de pc stond toen het gebeurde en nog snel de stroom van de kast kon halen.
In dit geval heeft de cpu nog zeker een minuutje staan fikken voor de stroom eraf gehaald werd.

Dat is wat ik denk dat er hier gebeurd is.

Verwijderd

Ik heb een keer blikseminslag in een Videorecorder gehad. Waarbij ik tijdens het onweer wel de stekker uit het stopcontact had gehaald maar de kabel was vergeten. Toen ik later de videorecorder openmaakte was er aan de printplaat eigenlijk niets te zien maar waren stukken van de behuizing compleet weggesmolten. Ook de voeding was compleet naar zijn grootje. een blikseminslag lijkt mij dus toch het meest waarschijnlijke hier.

Verwijderd

hmm
Ik heb vorige week ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik zet de pc aan en meteen plof, de pc ging meteen uit en het rook naar brandlucht.
Op de printplaat van de voeding (300W) zit een enorme zwarte plek en enkele weerstandjes zijn weggesmolten. En dan de rest.. :'(
20Gb HD kapot :'(
6Gb HD kapot :'(
Cd-rom kapot :'(
Brander kapot :'(
Moederbord kapot :'(
Processor kapot (denk ik, ik kan het niet uitproberen) :'(
TV kaart kapot :'(
Geforce2 Mx kapot :'(
1x 128Mb Sdram kapot :'(

Het enige wat het overleefd hebben zijn:
1x 128Mb Sdram (waarom 1 van de 2 het overleefd heeft snap ik niet maar goed)
1x netwerkkaart
en de monitor gelukkig ;-)

De gegevens van de harddisk heb ik gelukkig weer kunnen redden met een printplaat van een zelfde harddisk.

Toch leuk zo'n voeding die overspanning levert!!:( :(

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Ik heb ook veel met blikseminslag te maken gehad op mijn vorige job. Bij het ene moederbord zag je opengebarsten ic's en rook het allemaal zwaar verbrand, maar bij de volgende zie je niets behalve vage crashes van het systeem. Waarschijnlijk is hier ook sprake van overspanning/inslag, of de klant moet verschrikkelijk hebben lopen klooien. Al met al hoef je dus niet te kunnen zien of er inslag heeft plaatsgevonden. Je mag ook nooit in een schaderapport zetten dat het zeker is dat er blikseminslag was, maar je kan het wel hebben over een vermoeden. (Anders kan je een bezoekje van meneer zijn verzekeringsagent verwachten)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Damn zeg! ik ben blij dat dit toen niet met mijn thunderbird 1.2 ghz toendertijd zover gekomen is :o

Is het toevallig een MSI K7T TURBO RAID mobo? Daar heb ik namelijk nu al 2x een uitgevallen koeler gehad!

de SMD's naast de processor werden zo heet dat er van een aantal de solderingen gewoon helemaal weggesmolten waren, en de processor was helemaal zwartgeblakerd.

Gistron heeft me toen een nieuw mobo gestuurd, en ik kon het tóch niet laten om even die processor er in te douwen, ondanks dat gistron zei dat die ook stuk was...
Hij doet het nog tot op de dag van vandaag :7

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Rene59: Kun je misschien een closeup van de core maken ?

Tja en zoals de meeste hier al zeggen. foutje van de voeding.

• Astennu
  • Laatst online: 19-08 17:53
Krijgt die gast garantie :?
Dit is wel erg lomp het zou kunnen dat er iets met mb of voeding fout was waardoor er zoveel stroom op stond dat ik gewoon explodeerde al i wel 500c zijn geweest of meer want bij die test op THG was de cpu al 370C

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

WOW :) die core voelde zich vast niet thuis op zun uhm proc >:) en besloot te verhuizen naar het koelblok ?

Zo iets hoop ik nooit met een CPU van mij mee te maken :)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* itsme denkt dat de koelpasta voor een binnenbrandje heeft gezorgt en daarbij is de hitte zodanig hoog opgelopen dat de koeler en cpu aan elkaar zijn gesmolten, er moet in elk geval fik zijn geweest, anders was de koeler zelf niet gesmolten.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 12 juli 2002 14:01 schreef MartijnO het volgende:
hmm
Ik heb vorige week ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik zet de pc aan en meteen plof, de pc ging meteen uit en het rook naar brandlucht.
Op de printplaat van de voeding (300W) zit een enorme zwarte plek en enkele weerstandjes zijn weggesmolten. En dan de rest.. :'(
20Gb HD kapot :'(
6Gb HD kapot :'(
Cd-rom kapot :'(
Brander kapot :'(
Moederbord kapot :'(
Processor kapot (denk ik, ik kan het niet uitproberen) :'(
TV kaart kapot :'(
Geforce2 Mx kapot :'(
1x 128Mb Sdram kapot :'(

Het enige wat het overleefd hebben zijn:
1x 128Mb Sdram (waarom 1 van de 2 het overleefd heeft snap ik niet maar goed)
1x netwerkkaart
en de monitor gelukkig ;-)

De gegevens van de harddisk heb ik gelukkig weer kunnen redden met een printplaat van een zelfde harddisk.

Toch leuk zo'n voeding die overspanning levert!!:( :(
1 woord: Brandverzekering.
2 woorden: Nieuwe PC.

Forget your fears...
...and want to know more...

• zkhbaldo
  • Laatst online: 24-08-2024
Op vrijdag 12 juli 2002 14:25 schreef mgfun het volgende:
Rene59: Kun je misschien een closeup van de core maken ?
:Z

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Dit is trouwens ook een leuk linkje:

http://www.twistedhardware.net/picspages/cpu/c0062.htm

Er hoeft dus geen verbranding bij in het spel te zijn om de core los te krijgen :).

Macbook Pro

Verwijderd

Ik hou het op blikseminslag. Als de uP, mainboard, cd-writer en dvd speler kapot, dat kan alleen maar bliksem zijn. De harde schijf heeft gewoon mazzel gehad.

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Fabricagefout in de chip zelf? (luchtbel of zo?)

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Op vrijdag 12 juli 2002 15:02 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Ik hou het op blikseminslag. Als de uP, mainboard, cd-writer en dvd speler kapot, dat kan alleen maar bliksem zijn. De harde schijf heeft gewoon mazzel gehad.
Ik denk het ook hoor, het heeft op sommige plaatsen in Nederland aardig gespookt afgelopen week.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 15:04 schreef Wekkel het volgende:
Fabricagefout in de chip zelf? (luchtbel of zo?)
Luchtbel(len) tussen core en koelblok?

Indien je koelpasta niet gelijkmatig uitsmeert kunnen er luchtbellen onstaan tussen core en koelblok. Op de plaats waar de luchtbel zich bevindt kunnen extreem hoge temperaturen onstaan.

Ik kwam deze waarschuwing ooit tegen in een gebruiksaanwijzing. Welke weet ik niet meer....

'k heb wel eens een PC onderhanden gehad die onstabiel werd door een vermoedelijke bliksuminslag. Veel beschadigde electronica in de buurt na een onweer. De PC brak zich als het ware lanzaam af in een paar dagen. De problemen bleven zich opstapelen tot datie het niet meer deed. Het komische was dat de brander, de processor, het geheugen en het moederbord het overleefd hadden. De rest, de voeding, de HD, diskettestation, CD-ROM speler, geluidskaart en grafischkaart kon in de afvalbak. De voeding zal wel beschadigd zijn door de blikseminslag zodat hij alles lanzaam sloopte door verkeerde spanningen.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 14:43 schreef zkhbaldo het volgende:

[..]

[..]

:Z
Sjorry... zie ze net staan.
Op vrijdag 12 juli 2002 15:24 schreef klausewitz het volgende:

[..]

Indien je koelpasta niet gelijkmatig uitsmeert kunnen er luchtbellen onstaan tussen core en koelblok. Op de plaats waar de luchtbel zich bevindt kunnen extreem hoge temperaturen onstaan.

Ik kwam deze waarschuwing ooit tegen in een gebruiksaanwijzing. Welke weet ik niet meer....
Maar daar gaat de CD-Rom drive niet van stuk...

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 15:24 schreef klausewitz het volgende:

[..]

'k heb wel eens een PC onderhanden gehad die onstabiel werd door een vermoedelijke bliksuminslag. Veel beschadigde electronica in de buurt na een onweer. De PC brak zich als het ware lanzaam af in een paar dagen. De problemen bleven zich opstapelen tot datie het niet meer deed. Het komische was dat de brander, de processor, het geheugen en het moederbord het overleefd hadden. De rest, de voeding, de HD, diskettestation, CD-ROM speler, geluidskaart en grafischkaart kon in de afvalbak. De voeding zal wel beschadigd zijn door de blikseminslag zodat hij alles lanzaam sloopte door verkeerde spanningen.
'k heb er nog wat aan toegevoegd.....
De eigenaar kreeg uit coolance van zijn brandverzekering alle defecte onderdelen keurig vergoed! Nieuwwaarde! Dus de nieuwe onderdelen.

• Astennu
  • Laatst online: 19-08 17:53
Wel als er iets met de voeding gebeurt.
Dus koop ook nooit meer een goedkope voeding.
Ben ook zeer tevreden met mijn EnerMax :9

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• bloasfist
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Op vrijdag 12 juli 2002 15:56 schreef Astennu het volgende:
Wel als er iets met de voeding gebeurt.
Dus koop ook nooit meer een goedkope voeding.
Ben ook zeer tevreden met mijn EnerMax :9
Ik ook niet meer sinds ik een week of 2 terug m'n 30gb maxtor heb zien roken, door een voeding die het maar nodig vond enorme spanningen uit z'n draadjes te laten komen :(

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Twee weken terug ook een onweersbuitje bij mij in de buurt. Resultaat: voeding, mobo (A7V), CPU, beide IBM HHD's, PlexWriter, UltraPlex en geluidskaart naar de klote. Waarschijnlijk gaat de verzekering mijn upgrade dus betalen ;-) Het eerste heb ik ook een Enermax gekocht en ben zeer tevreden (5 keer zo zwaar als mijn oude 300W voeding...)
Pagina: 1