Toon posts:

Monitor spuiten

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn monitor verlossen van zijn smerige creme kleur..

Kijk..ik begrijp dat het behoorlijk gevaarlijk is om de kappen eraf te halen, maar deze kappen spuiten met de beeldbuis en elektronica erin zal ook niet echt handig zijn...

Heeft iemand hier ervaring mee ?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
gewoon de kappen eraf halen :)

behoorlijk gevaarlijk...sjah als je oppast enzo gaat het wel goedkomen, je bent een tweaker of je bent het niet eh ;)

de monitor kan je het beste met de beeldbuis op een doek oid leggen...zodat het niet krast, en dan de 4 schroeven loshalen en de kap eraf pakken. het voorstukje gaat ietsje moeilijker.... :+

Verwijderd

Gevaarlijk is het niet. Blijf alleen met je vingers uit de buurt van de hoogspanning. (dat is dat "Borg"-slangetje dat de beeldbuis in gaat) en de spoel/print waar de 20kV wordt opgewekt.

Verwijderd

hm... staat daar nog spanning op dan??? :?

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
Heb het ook gedaan gewoon de beeldbuis op je bed leggen ofzo. De achterkant er afschroeven en dan de voorkant (die zit meestal behoorlijk aan de beeldbuis vast).

Voor die spanning moet je wel even oppassen ja :)

Leeg

Verwijderd

Aard het wel eerst effe dan...

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:18
Op donderdag 11 juli 2002 10:36 schreef pepie het volgende:

Je moet ook niet zo veel van al die erotisch getinte sites gebruik maken. ;)

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Verwijderd

De spanning kan je er makkelijk afhalen door een lange schroevendraaier onder het rubber afdekkapje te steken, tot je het contactje voelt. Vervolgens de schroevendraaier op een stukje blank metaal in je monitor welke aan aarde hangt te leggen (beeldbuisophanging b.v). Je krijgt mischien een klein vonkje, maar dat is juist de ontlading van je hoogspanningselco, maar dit kan absoluut geen kwaad.

>>> Zorg er wel voor dat de stekker nog in het stopcontact zit, (ivm de aarding die voor de 'afvloeing' moet zorgen) en dat de power OFF staat. Verder moet ook de monitor niet meer aangesloten zijn op je PC.

Hierna kun je veilig zonder kans op een schok(je) je monitor demonteren !!!!

Zuk6 ermee!!!

Verwijderd

Monitorkappen ALLEEN spuiten als je deze eraf haalt - nooit de monitor spuiten terwijl hij nog in elkaar zit. (anders komt er allemaal zooi op je componenten en ik heb al meegemaakt dat mensen dan huilend bij mij kwamen met de vraag of hij nog te repareren was met die zwarte zooi binnenin...)

Gewoon monitor ontkoppelen en aanzetten - 10min wachten en je kan hem demonteren - plastic kappen wel even eerst opschuren en behandelen met kunststofprimer - na de laatste verflaag afbehandelen met blanke lak of uitharder (dan beschadigd hij niet zo snel)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 11:18 schreef euss het volgende:
ik heb al meegemaakt dat mensen dan huilend bij mij kwamen met de vraag of hij nog te repareren was met die zwarte zooi binnenin...

>:) >:) >:) >:) >:) >:) [leedvermaak]

Gewoon monitor ontkoppelen en aanzetten - 10min wachten en je kan hem demonteren - plastic kappen wel even eerst opschuren en behandelen met kunststofprimer - na de laatste verflaag afbehandelen met blanke lak of uitharder (dan beschadigd hij niet zo snel)
Huh? Als je 'm aan het stopcontact zet, dan blijft die 20KV er toch opstaan? Die vloeit toch niet weg als je de monitor gaat aarden? Die 20 KV zit achter de transformator, en zou dus moeten wegvloeien door het stopcontact :? :? Dan geef je dus in feite stroom af aan het net

Volgens mij gewoon je monitor helemaal loskoppelen en een dagje laten staan ... ff een andere gebruiken ... dan weet je zeker dat alle spanning eraf is

==
hoi

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:35 schreef Eusebius het volgende:

[..]

Huh? Als je 'm aan het stopcontact zet, dan blijft die 20KV er toch opstaan? Die vloeit toch niet weg als je de monitor gaat aarden? Die 20 KV zit achter de transformator, en zou dus moeten wegvloeien door het stopcontact :? :? Dan geef je dus in feite stroom af aan het net

Volgens mij gewoon je monitor helemaal loskoppelen en een dagje laten staan ... ff een andere gebruiken ... dan weet je zeker dat alle spanning eraf is
Nee da's niet helemaal waar, de hoogspanningselko vloeit langzaam leeg via de randaarde. Mijn tip van 2 replies geleden bespoedigt alleen dit proces! Zodat je gelijk veilig kan gaan demonteren
Zaak is dat je monitor op off staat en de stekker in het stopcontact zit zodat de ontlading via de randaarde kan geschieden. Daarna kan je de stekker er gewoon uittrekken.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:08
En wat als je de monitor van het spanning net afhaald, en dan de monitor aanzet?

Dan moet hij otch als zijn opgeslagen energie opgebruiken om aan te springen toch?

Ik zit eraan te denken om mijn 19" Eizo T765 monitor [ >> 850 EUR] Zwart te maken. Ik zeg er expres bij hij is 4 maanden oud, en kostte zoveel. Draagt het grote risico's met zich mee? Ik zal eens mailen maar Eizo, of ik dan nog garantie krijg.

w00t

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 12:02 schreef Robbie007 het volgende:
En wat als je de monitor van het spanning net afhaald, en dan de monitor aanzet?

Dan moet hij otch als zijn opgeslagen energie opgebruiken om aan te springen toch?
Nee want die opgeslagen energie heb je zojuist ontladen! ;)
edit:
En als je hem dan de volgende keer weer aan het lichtnet hangt, laadt die elco zichzelf weer op.

Verwijderd

als een monitor als 2 dagen losgekopeld is
staat er toch geen stroom meer op

lijkt mij heel sterk

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 15:29 schreef uncleworm het volgende:
als een monitor als 2 dagen losgekopeld is
staat er toch geen stroom meer op

lijkt mij heel sterk
Kwou net zeggen, dat heb ik ook geleerd. 10 minuten is echt niet voldoende! 2 dagen uit, en de spanning is al aardig gedaald.

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op donderdag 11 juli 2002 15:32 schreef Jamez_Joint het volgende:

[..]

Kwou net zeggen, dat heb ik ook geleerd. 10 minuten is echt niet voldoende! 2 dagen uit, en de spanning is al aardig gedaald.
gewoon openschroeven en overal afblijven met je tengels wil ook wel helpen >:) Heb zo eens de hoofdtelefoon uitgang van een tv verplaatst naar de achterkant, zolang je verder nergens aanzit kan het ook geen kwaad..

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 13:31
gewoon kappen eraf, niets van de elektro binnenin aanraken,
kappen spuiten (niet te dik zodat je die gaatjes dicht spuit). drogen, lakken, kappen erop. (8>

• MaxxBass
  • Laatst online: 03-08 16:32

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op donderdag 11 juli 2002 10:51 schreef ahuntjens het volgende:
Stekker uit de monitor, en daarna nog wel even de monitor aan zetten, om de restspanning te laten verdwijnen...

• FireStarter
Hoe zitten de meeste kappen dan vast? * FireStarter is zo bang dat die kappen er dadelijk niet meer fatsoenlijk opgaan. Het is tenslotte een dure monitor.

w00t

Verwijderd

Er kan nog spanning op staan, ligt eraan of je condensator gaar is of niet :), maar zelfs na een dag kun je nog een doodklap krijgen, terwijl hij van de netspanning af is. (ondervinding :+ ) jaren geleden. Heb er een maand last van gehad, rotte armpjes :+

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 18:38 schreef Moria het volgende:

[..]

Er kan nog spanning op staan, ligt eraan of je condensator gaar is of niet :), maar zelfs na een dag kun je nog een doodklap krijgen, terwijl hij van de netspanning af is. (ondervinding :+ ) jaren geleden. Heb er een maand last van gehad, rotte armpjes :+
Sorry dat ik FF korrelig wordt, maar dat is juist wat ik in m'n eerste reply wou uitleggen!!!!

Als je de condensator (elco) ontlaadt dan is er niks aan de hand en kun je gelijk beginnen, anders moet je hem idd een tijd laten staan. Dat hangt weer af van de kwaliteit van de condensator!! Een goeie doet er soms wel 2 dagen over om te ontladen.......
Vandaar mijn 'Nico & Rob' tip... |:(

Verwijderd

euhmmmmmm

mag ik ook eventjes iets zeggen?
ik heb een tijdje geleden een 14" monitor gerepareerd, gewoon de kap derafgehaald, op mijn bed gezet, wat zitten te draaien met die kleur dingen enzo, aangezet, en dan terwijl hij aanstond gewoon verder draaien (via die schroefjes en die bladjes voor uw beeldbuis) gewoon alles toen die monitor gewoon aanstond op een niet geaarde lijn...

was dit onveilig? :?

• FireStarter
Op donderdag 11 juli 2002 19:08 schreef Virus3000 het volgende:
euhmmmmmm

mag ik ook eventjes iets zeggen?
ik heb een tijdje geleden een 14" monitor gerepareerd, gewoon de kap derafgehaald, op mijn bed gezet, wat zitten te draaien met die kleur dingen enzo, aangezet, en dan terwijl hij aanstond gewoon verder draaien (via die schroefjes en die bladjes voor uw beeldbuis) gewoon alles toen die monitor gewoon aanstond op een niet geaarde lijn...

was dit onveilig? :?
>:) nee >:)

w00t

• generation
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
als je maar voorzichtig te werk gaat
en niet als doker bibber een schroevendraaier vast houden kan er eigenlijk niets gebeuren

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Stroom, Spanning amai

Jullie halen ook alles door elkaar.

Zou je nog nie meer stroom op je processor zetten dan werkt ie wa sneller.

FF voor de duidelijkheid

STROMM is in ampere's =
bij een normale huisinstalatie B.v. 16 Ampere

SPANNING is in volt's =

Bij een huis aansluiting 230/400 Volt;)

Verwijderd

OK dan, hier de basis principe's van de hoogspanning op een beeldscherm:

Elk beeldscherm heeft een hoogspanning nodig om de electronen tegen de fluorenserende laag te kunnen 'bombarderen' waardoor deze laag oplicht, en wij ons beeld zie zoals het is. (magnetisch pricipe)
Over deze hoogspanningsleiding zit een condensator (elco) die de spanning vast blijft houden ook na uitschakeling.
De hoogspanning die op deze condensator staat (20 kV oid) blijft afhankelijk van de kwaliteit van de condensator nog enige tijd 'hangen'

Dus als je veilig je monitor wilt demonteren is het zaak om deze lading van de betreffende condensator af te voeren.

Dat kan je op 2 manieren doen.
1. Door je monitor een tijd (wie weet hoelang) uit te laten staan.

2. Door de betreffende condensator kort te sluiten met je randaarde, waardoor je zeker weet dat ie spanningsloos is.

Dat kortsluiten was dus hetgene wat ik topicstarter probeer uit te leggen, zonder allerlei horrorverhalen over schokken e.d.

Want IDD je kunt een leuke 'tik' krijgen als je condensator nog opgeladen is (valt overigens ook wel mee want er zit geen vermogen achter...)

Verwijderd

ik heb eens mijn oude 14 inch monitor gemoldt doordat ik hem open had gehad. Ik speelde er ongeveer 2 maanden ik sloot windhoos af. Pats boem blauwe vonken uit mijn monitor witte flits en hij was overleden. Het was dan wel een oude van 97, maar toch pas op.
OOk moet je nooit een contact punt je palm van je hand laten raken aangezien je door de spanning je hand dicht knjip,je zenuwen reageren sterk op stroom, en daarna krijg je je hand met geen mogelijkheid los zonder hulp van buitenaf.

Ik heb wel eens een keer een flinke schok gehad doordat een van mijn transformatoren en open kontact had op een van de draden had vanuit het stopcontact |:(
Nou ik ben lekker bezig met laagspaninng (7,5v) staat op raak daarbij met mijn telefoonbotje de open 220v kabel :'(

Nou ik kan je een ding zeggen maar dat deed pijn het er een dag last van gehad. Kon mijn spieren haast niet spannen.

Kortom wees pas uit met hoogspanning

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:09 schreef hoolie_v het volgende:
De spanning kan je er makkelijk afhalen door een lange schroevendraaier onder het rubber afdekkapje te steken, tot je het contactje voelt. Vervolgens de schroevendraaier op een stukje blank metaal in je monitor welke aan aarde hangt te leggen (beeldbuisophanging b.v). Je krijgt mischien een klein vonkje, maar dat is juist de ontlading van je hoogspanningselco, maar dit kan absoluut geen kwaad.

>>> Zorg er wel voor dat de stekker nog in het stopcontact zit, (ivm de aarding die voor de 'afvloeing' moet zorgen) en dat de power OFF staat. Verder moet ook de monitor niet meer aangesloten zijn op je PC.

Zuk6 ermee!!!
je kunt ook een stuk aardedraad aan je scroevedraaier maken en deze in een stekker aansluiten op de aarde

bij mij op het werk hebben we namelijk een speciale scroeverdraaier met een draad (alleen aarde) en een stekkker

als je denkt dat hij zichzelf weer oplaadt dan pak je dus alleen de aarde van het stopkontakt en maak deze vast aan je schroevelaar.

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:27
Op donderdag 11 juli 2002 11:09 schreef hoolie_v het volgende:

Zuk6 ermee!!!
Heu, ik snap nie zo goed welk rubber afdekkapje je bedoelt..

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Verwijderd

je kan alles aan raken zover ik weet(heb nooit een schok gehad) moet je alleen je vingers niet onder die zuignap met rode draad steken toen ik dat deed kreeg ik een schok en een beste |:( want die blijft staties en hoe je dat kan verwijderen zoals ik het altijd doe:

een draat aan omhulsel van monitor/tv die draad aan schroeven draaier en die schroefen draaier onder de nap steken dan is ie ontladen

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 21:57 schreef ppotter10 het volgende:

[..]

Heu, ik snap nie zo goed welk rubber afdekkapje je bedoelt..
Ziet eruit als een soort 'zuignap', en zit (meestal) aan de bovenkant van je scherm.

Auw !!!! die dus !!!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Uhh ik heb de voorkant, en de zijkant voor van mijn monitor
met zilver en matzwart onderhanden genomen.
Hij ziet er uit alsof hij recentelijk een plaincrash heeft overleefd. :P

gewoon met een stuk karton tegen de beeldbuis...
nu moet ik eerst ook nog al die spleetjes dicht stopppen
en dan doe ik de rest ook nog.

Ik ga hem daar dus niet voor uit elkaar halen.

Maar goed hij moet ook een beetje verwoest overkomen dus
ik hoef in dit geval niet erg netjes te zijn. :)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..nah oke, prima!!
Allen bedankt, ik ga er de komende week eens werk van maken denk ik :)

Ik zorg i.i.g. wel dat er iemand bij is mocht het fout gaan :+

De kleur wordt lila en chroom..zuperz

Verwijderd

tsjongejonge jonge

die 20kv heb je der zo af |:( gewoon effe een aarde draad onder de hoogspanings kabel schuiven (dus waar hij de beeldbuis in gaat) dan is het zo weg

Verwijderd

Als je klaar bent en ontladen zijn we natuurlijk wel benieuws naar de pics.

Verwijderd

offtopic:
Heb ooit voor de gein gekeken wat er gebeurde (ik was een jaar of 14) wat er gebeurde als ik 220 zette op en 12 volts bel.... Best een leuk effect.. hij pingde wel, alleen de vonken vlogen er uit. Vervolgens (de stoppen waren nog niet gesprongen) wilde ik kijken wat er gebeurde als ik de twee uiteinden van een stekker met draad (zonder apparaat er aan) op een metalen plaat met elkaar in contact liet komen.... Een hoop vonken, half gesmolten draad en natuurlijk de gehele stoppenkast in huis doorgeslagen.

Verwijderd

Als je de condensator (elco) ontlaadt dan is er niks aan de hand
Nog korreliger, Dat was nu juist mijn probleempje :+ wist het toen nog niet :+, nu wel :)

• Looki
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op donderdag 11 juli 2002 10:36 schreef pepie het volgende:

Kijk..ik begrijp dat het behoorlijk gevaarlijk is om de kappen eraf te halen, maar deze kappen spuiten met de beeldbuis en elektronica erin zal ook niet echt handig zijn...

ik heb ervaring..

alle onderdelen eruit halen.. ontvetten.. (ik heb speciale ontvetter gebruikt van mijn werk)
knoppen moest ik van mijn monitor afschroeven
stikker met specificaties eraf halen
voet eraf schroeven
spuiten en dan 2 dagen laten drogen (als het warm is 1 dag) dan in elkaar zetten.

zet je monitor een paar uur uit! en ga dan aan de gang.. of ga hem ontladen! (als je beginner bent, doe dit maar niet!) als hij nog erg geladen is geeft dit een behoorlijke klap als je het fout doet!

suc6

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Looki
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Op donderdag 11 juli 2002 19:52 schreef hoolie_v het volgende:
2. Door de betreffende condensator kort te sluiten met je randaarde, waardoor je zeker weet dat ie spanningsloos is.
je kan gewoon een 1000V afgeschermde tang pakken daar de pin van je multimeter mee vasthouden. dan onder het rubber dat op je monitor steken! is makkelijker..
ten eerste
• kan je zo bij
• hoef je niet te zoeken! :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Heb er ooit een howto voor gemaakt toen ik m'n eigen monitor een paintjob heb gegeven, maar de foto's zijn foetsie... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Nou...gisteravond heb ik samen met een kameraad de kappen open getrokken.
Ik heb een 19" IBM G96.

De buitenste kap was easy :Z
Daaronder zaten meerdere kooien om de tube af te schermen, daar begon het gezeur..
Om het frontje eraf te halen komt de gehele CRT dus los te liggen en is alle steun kwijt..dit samen met de elektronica die overal verdeeld is wilden we niet het risico lopen om dit te verknallen..immers, als de CRT los van het frontje kwam zakte alles in.

Jammer maar helaas, we hebben de gehele handel weer gemonteerd en ik zal het frontje moeten spuiten als deze vast zit aan de CRT.
De rest is een koekie maar goed..het is jammer.

Alles is al geschuurd en vanavond hoop ik de eerste laag te leggen..
Uiteraard post ik wat pics als het geheel af is 8-)

Verwijderd

Nee da's niet helemaal waar, de hoogspanningselko vloeit langzaam leeg via de randaarde. Mijn tip van 2 replies geleden bespoedigt alleen dit proces! Zodat je gelijk veilig kan gaan demonteren
Zaak is dat je monitor op off staat en de stekker in het stopcontact zit zodat de ontlading via de randaarde kan geschieden. Daarna kan je de stekker er gewoon uittrekken.
In mijn situatie is de monitor (en de PC + randapparatuur) ook geaard als de stekker eruit is...

Klein detail, groot verschil.

Verwijderd

Of jezelf gewoon helemaal in rubber wikkelen he ;)
Pagina: 1