offline content management system maken in flash

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Ik ben aan het bekijken of het haalbaar is om een offline CMS applicatie in flash te bouwen.
Ik kan eigenlijk wel wat tips gebruiken.

- is het mogelijk om flash een internet verbinding tot stand te laten brengen? (isdn,modem,kabel,adsl)
- is het mogelijk om rechtstreeks een database aan te spreken met flash? zonder tussenkomst van een php/asp/coldfusionpagina
- Hoe ga ik zoiets aanpakken? Ga ik variabelen doorzenden naar een online Coldfusion (daar werken we hier mee) pagina, en laten we die de variabelen verwerken in de database? Dus, ik sla offline variabelen op in een externe movieclip. Ik maak verbinding met internet en verzend de swf naar een CF pagina, die hem uitleest en de gegevens in een Dbase zet.
Kan dat? Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort systemen? Met welke problemen moet ik rekening houden? Links?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

- is het mogelijk om flash een internet verbinding tot stand te laten brengen? (isdn,modem,kabel,adsl)
Nee
- is het mogelijk om rechtstreeks een database aan te spreken met flash? zonder tussenkomst van een php/asp/coldfusionpagina
Nee
- Hoe ga ik zoiets aanpakken? Ga ik variabelen doorzenden naar een online Coldfusion (daar werken we hier mee) pagina, en laten we die de variabelen verwerken in de database? Dus, ik sla offline variabelen op in een externe movieclip. Ik maak verbinding met internet en verzend de swf naar een CF pagina, die hem uitleest en de gegevens in een Dbase zet.
Kan dat? Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort systemen? Met welke problemen moet ik rekening houden? Links?
Niet? :P Een Flash movie doorsturen en dit uit laten lezen? Lijkt me niet echt de manier.. Sowieso met Flash een CMS bouwen is al gewoon onzin.

Gebruik tools waar ze voor bedoeld zijn. Als je een offline CMS-tool wilt maken pak dan Visual Basic ofzo.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 11 juli 2002 10:00 schreef niXnut het volgende:
in theorie wel mogelijk, echter daarvoor moet je zelf een handshake-connectie opzetten via het portnummer waarop de db-server op draait, voor mysql is dat meestal 3306, ik vermoed dat er geen directe modules voor zijn, ook zal de beveiliging binnen flash zelf dit proberen te voorkomen (sandbox model)

ik vermoed dat het zin heeft te kijken naar de mogelijkheid van XML in flash en wat de xml-socket connecties kunnen doen, dat is waarschijnlijk veel beter handelbaar

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Via XML Sockets kun je wel streams opzetten :) Heel simpel onder VB een WinSock gebruiken, met WinSock[0] op listen en vervolgens per connectie een nieuw WinSock Object inladen :)

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-08 12:01
Flash is om (gedeelten van) sites er goed uit te laten zien. Een CMS hoeft er niet goed uit te zien, want een bezoeker ziet dat toch nooit. Het is dus veel te omslachtig om een CMS in Flash te maken. Het kost je gewoon veel te veel tijd.

Als je het met PHP, ASP, ColdFusion etc. maakt ben je veel sneller klaar. Bovendien kan het dan ook best goed uitzien.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 11 juli 2002 10:26 schreef El_BingO het volgende:
Flash is om (gedeelten van) sites er goed uit te laten zien.
bull, flash is een vector-based fileformat met extra compressie-mogelijkheden voor kleine files en scripting-mogelijkheden via actionscript, flash kent ook een beperkter aantal 'standaard' elementen zoals formfields.
flash kan ook gebruikt worden voor standalone applications en deze kunnen gewoon updates verkrijgen versturen via een internet-connectie (die het systeem zal openen waar eentje benodigd is, mogelijk met een confirm voor de user)
Een CMS hoeft er niet goed uit te zien, want een bezoeker ziet dat toch nooit.
complete kul, denk je dat vormgeving dingen 'mooi maken' is, ooit wel eens van functionalitiet van design gedacht, aan zaken als routing, usability?
in die zin kan een goed vormgegeven CMS juist het verschil maken tussen broddelwerk en een klant die niet zijn eigen site kan aanpassen omdat hij gen flikker van het CMS begrijpt en eentje waarvoor het gebruik van zijn website gaat 'leven'
Het is dus veel te omslachtig om een CMS in Flash te maken. Het kost je gewoon veel te veel tijd.
:? waar heb jij aangetoond dat werken in Flash meer tijd kost dan iets anders? waarom is dit omslachtig, als je argumenten niet bepaald steekhoudend zijn?
Als je het met PHP, ASP, ColdFusion etc. maakt ben je veel sneller klaar. Bovendien kan het dan ook best goed uitzien.
dat is en herhaling van je vorige conclusie, zegt meer over je flash-skills en je php/asp/coldfusion skills.

verder is ht een compleet idioot idee dat een CMS onder zware tijdsdruk ontwikkeld wordt, ontwikkeling hiervan dient geen onderdeel te zijn van de klant-offerte, dan heb je het nl. niet over een CMS, maar over wat onderhoudspaginaatjes.

een CMS dient een generiek systeem te zijn dat toepasbaar is in meerdere situaties en configureerbaar, het idee om een clientside flash-applicatie hiermee te integreren is best interessant

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
niet doen dus? Wat mij betreft heeft het ook geen zin, maar de baas wil het graag. Als ik het goed begrijp is het dus zo goed als onmogelijk.
De insteek is ook niet om het cms er goed uit te laten zien, maar we hebben niet de kennis in huis om een offline cms in vb oid te maken. Daarom was de vraag of het misschien in flash kon.
Ik krijg het vermoeden dat er teveel haken en ogen aan zitten om dit te realiseren

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op donderdag 11 juli 2002 10:54 schreef niXnut het volgende:
niet doen dus? Wat mij betreft heeft het ook geen zin, maar de baas wil het graag. Als ik het goed begrijp is het dus zo goed als onmogelijk.
De insteek is ook niet om het cms er goed uit te laten zien, maar we hebben niet de kennis in huis om een offline cms in vb oid te maken. Daarom was de vraag of het misschien in flash kon.
Ik krijg het vermoeden dat er teveel haken en ogen aan zitten om dit te realiseren
Flash heeft gewoon niet de mogelijkheden die benodigd zijn. Leuk Flash kan XML ophalen versturen en parsen enzo simpel gezegd, maar daarvoor moet je nog wel een serverside prog hebben die de database gegevens omzet naar XML en de connectie kan aannemen van je Flash-prog, of ze leest en in de database zet.

Op zich is het best te doen in Flash dus, maar niet ALLEEN met Flash als je het volledig offline wilt. Er zal iets bij moeten komen.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 11 juli 2002 11:17 schreef Bosmonster het volgende:

...maar daarvoor moet je nog wel een serverside prog hebben die de database gegevens omzet naar XML en de connectie kan aannemen van je Flash-prog, of ze leest en in de database zet.
er zijn meerdere xml-socket servers voor flash te vinden, in bijna alle talen, perl, php asp etc. alswel open-source, freeware en commerciele.

wat wel de vraag is of dit nut heeft als het specifiek gaat om een applicatie die offline kan werken; een socket connectie heeft als voornaamste voordeel dat de server zelf data kan updaten en biedt realtime mogelijkheden content te editten.

als je juist offline wilt werken, en na update in één maal alle veranderde content up te loaden, heeft een standaard http(s) request evenveel zin.

dat je een aparte interface voor de db-connectie wel serverside moet maken kan ik niet zien als een probleem, zie dit als juist een modulaire optie die enkel in je voordeel kan werken.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Flash als frontend voor een CMS zou best kunnen, al vind ik het zelf een beetje overdreven, maar als leerproject is het best een leuke uitdaging. Echter voor de afhandeling zou ik toch gewoon een scriptingtaal gebruiken, en waarom ook niet? Flash is hier ook op gemaakt.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 11:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

er zijn meerdere xml-socket servers voor flash te vinden, in bijna alle talen, perl, php asp etc. alswel open-source, freeware en commerciele.

wat wel de vraag is of dit nut heeft als het specifiek gaat om een applicatie die offline kan werken; een socket connectie heeft als voornaamste voordeel dat de server zelf data kan updaten en biedt realtime mogelijkheden content te editten.

als je juist offline wilt werken, en na update in één maal alle veranderde content up te loaden, heeft een standaard http(s) request evenveel zin.

dat je een aparte interface voor de db-connectie wel serverside moet maken kan ik niet zien als een probleem, zie dit als juist een modulaire optie die enkel in je voordeel kan werken.
wat is een xml-socket server? Socket connectie?
Die database connectie op de server zal een CF pagina worden, geen probleem.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Is het trouwens niet mogelijk om offline een CF applicatie te laten draaien, als standalone? Of moet je dan perse cfserver hebben draaien?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op donderdag 11 juli 2002 11:59 schreef niXnut het volgende:
Is het trouwens niet mogelijk om offline een CF applicatie te laten draaien, als standalone? Of moet je dan perse cfserver hebben draaien?
Misschien moeten we het eens hebben over waarom het perse 'offline' moet zijn?

Wat je noemt is overigens redelijk gebruikelijk bij complexere sites. Een lokale serveromgeving waarop je edit en als je alle wijzigingen doorgevoerd en gecheckt hebt in een keer synchroniseren met de live website.

Vereist wel een lokale server inderdaad..

Makkerlijker en gebruikelijker voor de kleinere website is gewoon een online beheeromgeving maken.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 12:04 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Misschien moeten we het eens hebben over waarom het perse 'offline' moet zijn?

Wat je noemt is overigens redelijk gebruikelijk bij complexere sites. Een lokale serveromgeving waarop je edit en als je alle wijzigingen doorgevoerd en gecheckt hebt in een keer synchroniseren met de live website.

Vereist wel een lokale server inderdaad..

Makkerlijker en gebruikelijker voor de kleinere website is gewoon een online beheeromgeving maken.
een online beheeromgeving hebben we in huis, maar de bedrijven waar wij aan leveren hebben meestal geen vaste internet verbinding. Het zou daarom leuk zijn als we een offline tool aan konden bieden

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 13:08 schreef niXnut het volgende:

[..]

een online beheeromgeving hebben we in huis, maar de bedrijven waar wij aan leveren hebben meestal geen vaste internet verbinding. Het zou daarom leuk zijn als we een offline tool aan konden bieden
Volgens mij hebben zij al een zeer vet pakket daarvoor:

http://www.webmaxx.nl/myshome.html
Pagina: 1