Suse linux 8.0 gedl en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik heb suse linux 8.0 gedl maar dit zijn ongeveer 3 gig aan losse bestanden met autorun en boot en rpm's enzo..
Maar hoe moet ik deze branden, kan ik deze bestanden los op cd's zetten en moet ik de boot.iso ook los branden ?

alvast bedankt

Verwijderd

Eeuhm waarom heb je niet de FTP install gedaan?

Bekijk [topic=421204] voor een ftp install. Deze is voor 7.3 maar daar kun je zelf wel wat voor bedenken neem ik aan :)

• RickDB
tja ik heb nu net 3 gig gedl en ik wil graag weten hoe dit normaal gesproken gedaan word als je echt de hele versie gedl hebt en brand.
Ftp install gaat bij mij nogal langzaam 60 kb/s en dan installeren duurt nog langer dan dl'en en er is daar geen 8.0 van.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Waar heb jij dat gedaan dan?? SuSE 8.0 is niet te downloaden.. alleen een evalutatie cd van 650 MB

• bultoog
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Op donderdag 11 juli 2002 23:45 schreef Rick164 het volgende:
tja ik heb nu net 3 gig gedl en ik wil graag weten hoe dit normaal gesproken gedaan word als je echt de hele versie gedl hebt en brand.
Ftp install gaat bij mij nogal langzaam 60 kb/s en dan installeren duurt nog langer dan dl'en en er is daar geen 8.0 van.
dit kan je niet branden! (het kan wel, maar dan is het niet instaleer baar) tenzij je ISO's hebt, en die geeft suse niet.

via FTP-installeren is een optie of suse 8.0 kopen.

aan jouw de keus

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:49 schreef Sn3akz het volgende:
Waar heb jij dat gedaan dan?? SuSE 8.0 is niet te downloaden.. alleen een evalutatie cd van 650 MB
Je haalt twee dingen door elkaar: de iso's van SuSE zijn niet downloaden, de losse tree wel. Diezelfde losse tree gebruik je ook bij ftp-install.

• Sn3akz
Op donderdag 11 juli 2002 23:51 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Je haalt twee dingen door elkaar: de iso's van SuSE zijn niet downloaden, de losse tree wel. Diezelfde losse tree gebruik je ook bij ftp-install.
Je heb gelijk.. ik haalde ze niet door elkaar, maar heb gewoon niet goed gelezen ("3 gig aan losse bestanden met autorun en boot en rpm's enzo..")

Hms.. kan ik dan ook upgraden vanaf 7.0? Want die heb ik netjes gekocht..

[edit] Upgraden naar 8 lukt niet.. wel naar 7.3.. is ie nu mee bezig.. ik ga wel zo slapen, dus ik laat um wel lopen :)

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:53 schreef Sn3akz het volgende:
Hms.. kan ik dan ook upgraden vanaf 7.0? Want die heb ik netjes gekocht..
ik denk het wel... yast2 heeft een optie genaamd 'system update' (althans, in suse 8.0)... laat je cd's er even buiten... yast2 zal de volgende melding geven:
code:
1
2
No access to source media used on previous installation.
Continue with choosing new installation source?

druk op continue, en selecteer de optie harddisk en geef de directory op waar de bestanden staan...

ik zeg niet dat dit werkt. ik vermoed echter van wel.
proberen kan nooit kwaad natuurlijk...

;) *D

• Sn3akz
Op vrijdag 12 juli 2002 00:02 schreef areana het volgende:

[..]

ik denk het wel... yast2 heeft een optie genaamd 'system update' (althans, in suse 8.0)... laat je cd's er even buiten... yast2 zal de volgende melding geven:
code:
1
2
No access to source media used on previous installation.
Continue with choosing new installation source?

druk op continue, en selecteer de optie harddisk en geef de directory op waar de bestanden staan...

ik zeg niet dat dit werkt. ik vermoed echter van wel.
proberen kan nooit kwaad natuurlijk...

;) *D
Kom op zeg... waar zie je me voor aan?? Ik ben wel een BEETJE thuis in Linux :) :+

Verwijderd

ik geef gewoon antwoord op je vraag... niet meer en niet minder dan dat. ik weet niet hoeveel kennis je hebt van linux, ik ging in dit geval van een beginner uit (niet persoonlijk bedoeld), vandaar.

;)

• RickDB
Ok maar moet ik dan alle bestanden gewoon los op een cd branden of moet ik bepaalde bestanden op cd1 of cd2 etc.. zetten, want daar heb ik nog steeds geen goed antwoord op :) ?
Hij is wel te dl'en alleen de ftp's op hun site zijn nogal aan de langzame kant.

Verwijderd

doe je een upgrade vanaf een eerdere versie van suse of is het een clean install?

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:49 schreef Sn3akz het volgende:
Ik heb Suse Linix 8.0 Professional al bijna binnen hoor. Zijn 8 cd's van 650mb. <font color="0000ff"><bleh></font> is wel makkelijk :)

ff kijken wat ik ermee moet hehe.. heb nog nooit linux gezien.. ben benieuwd :)

• RickDB
Ik installeer suse linux vanaf een clean system(dus geen upgrade) heb al een partitie ervoor aangemaakt , en Windows xp als dual boot dan :D

• Sn3akz
Op vrijdag 12 juli 2002 00:41 schreef Wishjuh1 het volgende:

[..]

Ik heb Suse Linix 8.0 Professional al bijna binnen hoor. Zijn 8 cd's van 650mb. <font color="0000ff"><bleh></font> is wel makkelijk :)

ff kijken wat ik ermee moet hehe.. heb nog nooit linux gezien.. ben benieuwd :)
hebben hebben hebben hebben :)

• RickDB
Die Suse linux 8.0 die op hun site staat is toch ook de volledige pro versie of niet(lijkt me sterkt dat ze een 4 gig trial hebben :D ), ik dacht dat ie bijna klaar was maar nou komt ie met 2000 losse bestanden duurt weer een uur en ik zit nu op 4,27 gig |:(
Maar ik heb hier dus niks aan want dit is niet te branden op cd's deze stond gewoon bij de current version map in de ftp server van linux, er zit toch echt een boot disk enzo bij.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op vrijdag 12 julie 2002 00:41 schreef Wisjuh1 het volgende:
Ik heb Suse Linix 8.0 Professional al bijna binnen hoor. Zijn 8 cd's van 650mb. <font color="0000ff"><bleh></font> is wel makkelijk

ff kijken wat ik ermee moet hehe.. heb nog nooit linux gezien.. ben benieuwd
en
Op vrijdag 12 juli 2002 10:52 schreef Sn3akz het volgende:
hebben hebben hebben hebben :)
Gefeliciteerd jongens. Jullie hebben wéér een reactie bij me uitgelokt op dit gebied. Het illegaal downloaden van SuSE doet de linux wereld geen goed.
Het feit dat je hiet in NOS rondloopt met 2 posts, wisjuh1, en dan blijkbaar alleen om te vertellen dat je nog nooit linux hebt gezine en het illegaal aan het downloaden bent (dapper joh!) vertelt ons dat je eigenlijk een jammer baasje bent.

En Sn3akz, sorry hoor, maar iemand die hier al langer rondloopt zou beter moeten weten.

SuSE dien je te kopen of je doet een FTP install. Die CD's zijn NIET van jou, daar hoor je met je brullend lame windows poten af te blijven.

Ga terug naar de steen waaronder je vandaan gekropen bent.

Nu nog even on-topic:

Download alleen die bootdisks nou eens, topic-starter, dan kun je daarmee booten, en vervolgens (zonder dat je 5GB aan shite hoeft te downloaden) SuSE over FTP installeren.
Probeer nou eens. Veel handiger.

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 21:31

hbokh

Unox: the worst OS!

SORRY wzzrd; je was me net voor! :)

Een SuSE-install werkt nou eenmaal niet op deze door jou verwachtte manier...

Gewoon de recent uitgegeven boot.iso

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0/disks/boot.iso

op CD branden; hiervan booten en middels FTP wordt dan je systeem geinstalleerd.

Zie ook

http://www.distrowatch.com/review-suse.php

Dan kan je daarna al die relatief overbodige 4GB met het handje evt. erbij installeren.

This is my sick nature.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

1ding wat ik nou nog steeds niet zeker weet:
is suse 8.0 (pro en personal) nou gratis? tedownlaoden als iso?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• RickDB
Ok bedankt eindelijk een duidelijk goed antwoord :D , ik ga die boot.iso effe branden en testen.
Ik hoop dat dit beter gaat dan met Mandrake en Redhat want daar ging het niet helemaal goed met het installeren.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 11:23 schreef Scarecrow het volgende:
1 ding wat ik nou nog steeds niet zeker weet:
is suse 8.0 (pro en personal) nou gratis? te downlaoden als iso?
nee, er zijn geen iso's.

Verwijderd

suse 8.0 is niet als iso te downloaden. 7.3 wel Suse loopt namelijk altijd 1 versie achter met het ter download aanbieden van hun releases

• hbokh

hbokh

Op vrijdag 12 juli 2002 11:42 schreef Rick164 het volgende:
Ok bedankt eindelijk een duidelijk goed antwoord :D , ik ga die boot.iso effe branden en testen.
Ik hoop dat dit beter gaat dan met Mandrake en Redhat want daar ging het niet helemaal goed met het installeren.
Let wel op dat je de exacte URL van de FTP-mirror opschrijft en ook even z'n IP-adres resolved!
Dit is een snelle

ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/8.0/suse/

( * hbokh gebruikt SuSE sinds versie 5.1 )

This is my sick nature.

• RickDB
Als ik boot met de boot cd van Suse dan zegt ie please insert cd 1(installation disc) ik krijg wel van tevoren zo'n oud bios-achtig scherm moet ik daar iets intellen ?
En als ik zeg via network doe dan kan die mijn netwerk kaart niet mounten, dus kan ik geen ftp verbinding krijgen want ik maak verbinding via een netwerk met het internet.
Iemand hier misschien een oplossing voor?

ps: installatie disc(wel een boot disc) zit niet bij die tree van 4,7 gig.

edit: dom van me er staat gewoon load network drivers, ik moet zeggen Suse linux ziet er een stuk beter uit als de andere linux'en :D

• hbokh

hbokh

edit: dom van me er staat gewoon load network drivers, ik moet zeggen Suse linux ziet er een stuk beter uit als de andere linux'en :D
Heh-heh! >:) Daarom had ik die link naar Distrowatch er ook bijgezet. Daar staat dit:

Next you will have the pleasure of meeting with a warning dialog box in strong red colour, which is SuSE's way of saying that something has gone terribly wrong. Don't panic -- everything is still exactly as it should be. The reason for the red warning is that the system could not find the full SuSE installation CD and, after dismissing the warning, the installation will continue.

This is my sick nature.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
De ftp install kan inderdaad vrij lang duren. Wat je kunt doen als je de hele zooi toch al gedownload hebt en je eventueel nog een andere computer hebt is via LAN een ftp install te doen, dat gaat zeker waaaaaaay sneller.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 11:09 schreef wzzrd het volgende:

[..]

en
[..]

Gefeliciteerd jongens. Jullie hebben wéér een reactie bij me uitgelokt op dit gebied. Het illegaal downloaden van SuSE doet de linux wereld geen goed.
Het feit dat je hiet in NOS rondloopt met 2 posts, wisjuh1, en dan blijkbaar alleen om te vertellen dat je nog nooit linux hebt gezine en het illegaal aan het downloaden bent (dapper joh!) vertelt ons dat je eigenlijk een jammer baasje bent.

En Sn3akz, sorry hoor, maar iemand die hier al langer rondloopt zou beter moeten weten.

SuSE dien je te kopen of je doet een FTP install. Die CD's zijn NIET van jou, daar hoor je met je brullend lame windows poten af te blijven.

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar ik vind het ook buitengewoon lame van Suse dat ze zo moeilijk doen over het gewoon donwloaden van het OS. Ik vind gewoon dat je de keuze moet hebben om het allemaal te kunnen downloaden, ipv het in de winkel te moeten kopen. Suse doet het allemaal zo dat ze net niet de regeltjes van het GNU/GPL overtreden, maar ik vind het gewoon dikke naaierij. Linux hoort gewoon gratis te zijn, en ik vind niet dat je een dikke honderd piek hoeft te betalen als je het ook eens wilt proberen. Als je een distro echt goed vind, koop je 'm toch wel, met handleiding enzo...

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24
Op vrijdag 12 juli 2002 19:00 schreef DarkPipo het volgende:

[..]

Dat kan allemaal wel zo zijn, maar ik vind het ook buitengewoon lame van Suse dat ze zo moeilijk doen over het gewoon donwloaden van het OS. Ik vind gewoon dat je de keuze moet hebben om het allemaal te kunnen downloaden, ipv het in de winkel te moeten kopen. Suse doet het allemaal zo dat ze net niet de regeltjes van het GNU/GPL overtreden, maar ik vind het gewoon dikke naaierij. Linux hoort gewoon gratis te zijn, en ik vind niet dat je een dikke honderd piek hoeft te betalen als je het ook eens wilt proberen. Als je een distro echt goed vind, koop je 'm toch wel, met handleiding enzo...
duidelijk voorbeeld dat JIJ het niet goed begrepen hebt.

Ik weeet het ook niet zeker maar ik geloof dat de GNU/GPL ervoor stond dat de source vrij is maar dat de software niet perse gratis hoeft te zijn. En je mag er inderdaad niet te veel winst op maken maar suse en redhat hebben dure servers en een support .. denk je dat je die helpdesk mensen kan betalen door cd's te laten downloaden van een gesponserde ftp?

ik dacht het dus niet, Suse en redhat overtreden dus helemaal geen regels.

edit: Denk je dat linus op software gaat draaien dat hij zelf niet goed vindt?

(linus torvalds, de linux godfather draait geloof ik ook op custom suse)

Verwijderd

Niet zo zeuren graag, dankzij SuSE kunnen mensen de hele dag aan bv KDE werken ipv alleen in hun vrije tijd.

Wacht maar tot je 'groot' bent en je zelf geld moet gaan verdienen, jij zal dan ook niet alles voor niets willen doen.
Er moet tenslotte brood op de plank komen, zonder dat brood gaan mensen dood en kunnen ze niet programmeren.
en om nog maar niet te spreken van een dak boven je hoofd, stroom voor de pc waarop wordt geprogt, maandelijkse rekeningen, sigh..

En als jij dat 'dikke naaierij' vindt kan ik je aanraden om ook eens een maandje voor niets te gaan werken.

btw. Als je SuSE wilt uitproberen kan je daarvoor de 'Live' versie downloaden.

btw2. Welcome to the real world..

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 20:28 schreef Hennie-M het volgende:
Sterker nog, mede door SuSE en RedHat (en vele andere bedrijven) is Linux juist zo ver gekomen..

Iedereen zou deze bedrijven juist dankbaar moeten zijn!
en ik geef m'n geld liever aan SuSE of RedHat dan aan Microsuck.. ehm, soft

• RickDB
Ik heb nu alle bestanden van suse 8.0 in een andere partitie gezet(hda1 ntfs, hda4 instal voor linux, en hda5 staan alle bestanden zoals die op de ftp stonden.
Maar als ik de de partities mount en dan op installeren druk zegt ie formatting en dan is die klaar en dan installeert ie maar dan kan ie geen 1 van de bestanden vinden.
De mnt punten staan op /Windows/D/ , mnt staat er automatisch daar al voor.
Maar volgens mij haalt ie rpm's uit de map suse maar dat heb ik ook al geprobeerd ( /windows/D/suse/ )

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

denk dat ik weet wat hij bedoelt.
Op ftp.suse.com staat een aantal mappen met 3 gig aan bestanden per release.
Heb deze ook een keer gedownload.
Deze zou je wel kunnen gebruiken voor te installen maar hoe precies weet ik al niet meer.
Zal es eff rondvragen

Meneer 1000 has spoken......

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op vrijdag 12 juli 2002 11:14 schreef hbokh het volgende:
SORRY wzzrd; je was me net voor! :)

Een SuSE-install werkt nou eenmaal niet op deze door jou verwachtte manier...

Gewoon de recent uitgegeven boot.iso

ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0/disks/boot.iso

op CD branden; hiervan booten en middels FTP wordt dan je systeem geinstalleerd.

Zie ook

http://www.distrowatch.com/review-suse.php

Dan kan je daarna al die relatief overbodige 4GB met het handje evt. erbij installeren.
offtopic:
mag ik je icon pikken? (niet om zelf als icon te gebruiken maar gewoon omdat ie leuk is)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ehhmm... wzzrd, is het niet zo dat je als gebruiker van SuSE Linux, ook het recht hebt om de software te distribueren, gratis of niet, zolang de source er maar bij zit? dit geldt natuurlijk alleen voor (L)GPL software in de distro, maar het lijkt me sterk dat er non-(L)GPL software in zit.

correct me if i'm wrong.

• RickDB
Alleen niet als je voor de pro versie in de winkel ervoor moet betalen en dan deze dan maar op een illegale manier verkrijgt(gratis dus).
En als ik windows xp zou dl'en en rippen is het toch ook nog steeds illegaal of niet?

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Op vrijdag 12 juli 2002 21:46 schreef Rick164 het volgende:
Alleen niet als je voor de pro versie in de winkel ervoor moet betalen en dan deze dan maar op een illegale manier verkrijgt(gratis dus).
En als ik windows xp zou dl'en en rippen is het toch ook nog steeds illegaal of niet?
windows xp is dan ook onder een totaal andere licentie uitgebracht. maar suse mag toch mensen toch niet verbieden om (L)GPL software, die door suse in een distro bij elkaar is gevoegd, vrij te verspreiden? ik bedoel, de software is ook gratis van de ftp te downen. het enige verschil is dat er door suse geen iso's meer worden aangeboden.

• RickDB
Volgens mij is de pro versie niet legaal los te dl'en, en de personal versie wel.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 12 juli 2002 00:41 schreef Wishjuh1 het volgende:
Ik heb je bericht aangepast om de manier waarop je SuSE hebt verkregen te verwijderen. Daar leggen wij namelijk de grens.

Verder geen illegale zaken meer in deze thread graag (dat geldt voor iedereen).
...daar hoor je met je brullend lame windows poten af te blijven.

Je weet hoe ik over zulke flames denk he?
Op vrijdag 12 juli 2002 11:23 schreef Scarecrow het volgende:
1ding wat ik nou nog steeds niet zeker weet:
is suse 8.0 (pro en personal) nou gratis? tedownlaoden als iso?
Nee, die zijn dus niet als ISO te downloaden. Bij de SuSE ISOs zit non-free software, die je niet zomaar mag kopieren. Bovendien heeft SuSE de layout van hun ISOs gecopyright, dus deze mag je ook niet zomaar kopieren.
Alle Free software op hun ISOs (het overgrote deel) mag je an sich wel kopieren (dat kan SuSE niet verbieden), maar dus niet in de vorm van SuSE's ISOs. Kortom de software zelf legaal zo kopieren dat je er een bruikbaar (SuSE) systeem van kunt maken is meer moeite dan nuttig is.
Tsja, het is inderdaad een beetje het zover mogelijk uitbuiten van de regeltjes in hun voordeel (zoals de copyright op de ISO layout).

SuSE biedt overigens wel (gratis) ftp-install aan. Als je dat niet wilt, moet je dus het SuSE pakket kopen.
Als het daar niet mee eens bent, dan kies je een andere distro (keuze zat). Het feit dat SuSE nog steeds bestaat en pakketten verkoopt bewijst dat er een markt voor is.
Ik weeet het ook niet zeker maar ik geloof dat de GNU/GPL ervoor stond dat de source vrij is maar dat de software niet perse gratis hoeft te zijn.
Volgens de GPL heeft iedereen het rechtom van geGPLde software zowel de source als de binaries onbeperkt te verspreiden. Voor dat verspreiden mag je geld vragen, maar het hoeft niet. Niemand kan je verbieden de software te verspreiden.
Het kopieren van geGPLde software is dus altijd legaal (dit geldt ook voor veel andere vormen van Free software).
En je mag er inderdaad niet te veel winst op maken maar suse en redhat hebben dure servers en een support .. denk je dat je die helpdesk mensen kan betalen door cd's te laten downloaden van een gesponserde ftp?
Denk maar niet dat je help krijgt van de Red hat helpdesk als je RH hebt gedownload hoor. Die helpdesks van de distributies zijn een service die je krijgt als je hun pakket koopt.

SuSE probeert daarbovenop het downloaden/kopieren van hun pakket te ontmoedigen.

• hbokh

hbokh

Op vrijdag 12 juli 2002 21:23 schreef zomer het volgende:

[..]

offtopic:
mag ik je icon pikken? (niet om zelf als icon te gebruiken maar gewoon omdat ie leuk is)
Je pikt maar een end weg :)
Ik weet niet oftie GNU/GPL is :7

This is my sick nature.

• RickDB

Ik heb nu alle bestanden van suse 8.0 in een andere partitie gezet(hda1 ntfs, hda4 instal voor linux, en hda5 staan alle bestanden zoals die op de ftp stonden.
Maar als ik de de partities mount en dan op installeren druk zegt ie formatting en dan is die klaar en dan installeert ie maar dan kan ie geen 1 van de bestanden vinden.
De mnt punten staan op /Windows/D/ , mnt staat er automatisch daar al voor.
Maar volgens mij haalt ie rpm's uit de map suse maar dat heb ik ook al geprobeerd ( /windows/D/suse/ )
Had iemand hier misschien nog een oplossing voor, want volgens mij doe ik iets verkeerd met het mounten ofzo..
Het is bij elkaar 4,97 gig dus ik heb wel alle bestanden en op minium software pack geprobeerd maar nog steeds vind ie geen 1 bestand.

Verwijderd

Ik weeet het ook niet zeker maar ik geloof dat de GNU/GPL ervoor stond dat de source vrij is maar dat de software niet perse gratis hoeft te zijn.
Dat is niet waar. Je MAG geld vragen voor de software (dwz in het geval van Linux, de veranderingen die je er in aangebracht hebt, en de kosten voor het maken van cdrom's handleidingen), maar je moet het ook gratis aanbieden. En natuurlijk (het belangrijkste), je mag de source aanpassen en verder verspreiden (en daar ook weer geld voor vragen, maar ook weer gratis aanbieden...)
En je mag er inderdaad niet te veel winst op maken maar suse en redhat hebben dure servers en een support .. denk je dat je die helpdesk mensen kan betalen door cd's te laten downloaden van een gesponserde ftp?
Ik persoonlijk, hecht erg veel waarde aan de richtlijnen van de GNU. Zoals ook distributies als bijvoorbeeld Debian dat doen. Hun ISO's staan op servers van universiteiten en bedrijven die dat ook belangrijk vinden.

Bedrijven als Suse en Redhat hebben veel meer een commerciele instelling. Natuurlijk is het succes van Linux voor een groot deel aan hun te danken, zij maken het toegankelijker (zoals ook Windows toegankelijk is, en Microsoft een goede marketingafdeling heeft). Waar ik echter bang voor echter bang voor ben is een 'commercialisering' van Linux, zoals nu al een beetje gebeurt. Het succes van Linux is namelijk voor een NOG groter deel te danken aan het feit dat het open-source is.

Ik vind open-source software prachtig, het is volgens mij het ultieme voorbeeld hoe het in het 'echte leven' ook zou moeten gaan. Ik heb veel idealen (zoals bv te zien aan m'n avatar en sig :)), en ik hecht veel waarde aan dat soort dingen (noem me een opstandige puber, noem me een fantast, I don't care...). Het is dus ook enigzins persoonlijk.
Ze overtreden geen regels, ze buiten ze uit. Ze doen alles zo dat het nog net mag, maar het wordt wel heel commercieel, en van de open-source idealen blijft weinig meer over...
Op vrijdag 12 juli 2002 20:28 schreef paasklaas het volgende:
Wacht maar tot je 'groot' bent en je zelf geld moet gaan verdienen, jij zal dan ook niet alles voor niets willen doen.
Er moet tenslotte brood op de plank komen, zonder dat brood gaan mensen dood en kunnen ze niet programmeren.
en om nog maar niet te spreken van een dak boven je hoofd, stroom voor de pc waarop wordt geprogt, maandelijkse rekeningen, sigh..
Duh, zo zit onze kapitalistische maatschappij nou eenmaal in elkaar. Het is kut en het moet veranderen (maar daar zal ik nu niet te ver op in gaan ;)).
En als jij dat 'dikke naaierij' vindt kan ik je aanraden om ook eens een maandje voor niets te gaan werken.
Ik ontwikkel zelf ook open-source software, en daar steek ik heel veel van mijn vrij tijd in. Dat noem jij misschien "voor niets werken". Ik niet, je werkt nooit voor niets, je maakt software die andere mensen weer kunnen gebruiken, je werkt niet voor niets...

• RickDB
Dit topic word nou wel een beetje oftopic :9, straks gooien ze er nog een slotje op (8>
Heeft nog nooit iemand suse vanaf zijn hd op een andere partitie geinstalleerd (in plaats van de zeer langzame ftp install) ?

Verwijderd

Ja oke, laten we er geen flamewar van maken over de bedoelingen van Suse...

Maar heb je nu al eens FTP-install geprobeerd. Dat is misschien een beetje trager, maar als je dagenlang zit te klooien om die zooi op cd te krijgen schiet het natuurlijk ook niet op...

• RickDB
Tja das ook zo maar als ik het ip invoer van de ftp en de rest dns ip etc.. invul dan zegt ie connecting to FTP, maar dan gebeurt en niets het lijkt wel zo's windhoos vastloper :(
Ik krijg zelf dat map lokatie kiezen nog geen eens te zien omdat ie niks doet.
Ik heb de modules van de netwerkaart wel geladen, en bij de host word er veel in en uit verzonden vanaf mijn pc dus er gebeurt wel iets.

oftopic: ik vind de hele manier van Suse een beetje raar, geen iso's enzo maar gewoon de hele hap los dl'en, maar ja elke linux heeft zo zijn eigen manieren

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 23:05 schreef Rick164 het volgende:
Tja das ook zo maar als ik het ip invoer van de ftp en de rest dns ip etc.. invul dan zegt ie connecting to FTP, maar dan gebeurt en niets het lijkt wel zo's windhoos vastloper :(
Hoe lang heb je gewacht? Hij zou iig toch wel een keer een error moeten geven en vertellen wat er aan de hand is...

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op vrijdag 12 juli 2002 22:19 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Je weet hoe ik over zulke flames denk he?
deadinspace, mijn oprechte excuses. Ik vraag echter een beetje begrip voor het feit dat ik af en toe een beetje uit mijn slof schiet in dit soort topics... Het illegaal kopieren van SuSE stuit me nogal tegen de borst.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 22:54 schreef DarkPipo het volgende:
Duh, zo zit onze kapitalistische maatschappij nou eenmaal in elkaar. Het is kut en het moet veranderen (maar daar zal ik nu niet te ver op in gaan ;)).
Wat wil je dan gaan doen? Met een knuppel achter de schapen aanrennen net zoals in die 'goeie' ouwe tijd? :? :P

• RickDB
Ik miste een paar bestanden, daarvoor kon ik Suse niet installeren.
Mijn ftp programma was een beetje gaar dus vergat ie een paar bestanden, stuk of 20000 :D.

Verwijderd

Dus nu
Op zaterdag 13 juli 2002 12:59 schreef Rick164 het volgende:
Ik miste een paar bestanden, daarvoor kon ik Suse niet installeren.
Mijn ftp programma was een beetje gaar dus vergat ie een paar bestanden, stuk of 20000 :D.
Dus nu lukt het?

• RickDB
Dat moet ik nog effe testen(dl'en duurt effe iets van 200 mb dacht ik) maar ik denk dat het zo opgelost is met de rest van de bestanden die ik miste :D .
Wel raar want ik heb toch constant bij file not found op N gedrukt om verder gedaan en dat 5 min lang en telkens fouten.
Met de ftp lukte het helaas nog steeds niet, 15 min later nog steeds aan het connecten :(
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp :D

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 12:20 schreef paasklaas het volgende:

[..]

Wat wil je dan gaan doen? Met een knuppel achter de schapen aanrennen net zoals in die 'goeie' ouwe tijd? :? :P
Nee, natuurlijk niet :)

Lees jij dit, dit en dit maar eens door, dan heb je wel een idee hoe het anders kan :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 juli 2002 12:12 schreef wzzrd het volgende:
deadinspace, mijn oprechte excuses. Ik vraag echter een beetje begrip voor het feit dat ik af en toe een beetje uit mijn slof schiet in dit soort topics... Het illegaal kopieren van SuSE stuit me nogal tegen de borst.
Ok, en dat mag je ook melden, maar doe het voortaan zonder zo te flamen aub.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 12:12 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Op zaterdag 13 juli 2002 23:52 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ok, en dat mag je ook melden, maar doe het voortaan zonder zo te flamen aub.
Ten eerste wil ik vermelden voor eenieder die hier een reactie van deadinspace heeft gehad, dat deadinspace veel aardiger is dan ik ;) Als ik het topic tegen was gekomen, dan waren er wat e-mails verstuurd.

wzzrd, ik kan dat begrip in ieder geval niet opbrengen. Als je vindt dat iets niet door de beugel kan, dan kun je dat op een normale manier brengen in het betreffende topic en vervolgens kun je een topic openen in Schop een modje of gewoon even bij Jotti/deadinspace/mij aan de icq hangen. Als NOS-verslaafde zou je dat toch moeten weten en je zou ook moeten weten dat hetgeen hierboven staat, je normaliter een Officiele Waarschuwing zou opleveren. Ik ben niet graag zo streng tegen vaste NOS-bezoekers, maar ik wil wel even duidelijk maken, dat op moderatiegebied hier niemand voorgetrokken wordt o.i.d. nieuw in NOS of oudgediende.

Continue zou ik zeggen :P

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zondag 14 juli 2002 00:11 schreef Nelske het volgende:

[..]

[..]

Ten eerste wil ik vermelden voor eenieder die hier een reactie van deadinspace heeft gehad, dat deadinspace veel aardiger is dan ik ;) Als ik het topic tegen was gekomen, dan waren er wat e-mails verstuurd.

wzzrd, ik kan dat begrip in ieder geval niet opbrengen. Als je vindt dat iets niet door de beugel kan, dan kun je dat op een normale manier brengen in het betreffende topic en vervolgens kun je een topic openen in Schop een modje of gewoon even bij Jotti/deadinspace/mij aan de icq hangen. Als NOS-verslaafde zou je dat toch moeten weten en je zou ook moeten weten dat hetgeen hierboven staat, je normaliter een Officiele Waarschuwing zou opleveren. Ik ben niet graag zo streng tegen vaste NOS-bezoekers, maar ik wil wel even duidelijk maken, dat op moderatiegebied hier niemand voorgetrokken wordt o.i.d. nieuw in NOS of oudgediende.

Continue zou ik zeggen :P
|:( :'(
* wzzrd heeft spijt en belooft niet meer te flamen ;(

• Sn3akz

Ik lees het nu pas (druk druk druk)

En ik zal je niet een schop na geven...

MAAR:

Zoals je misschien ziet staat er een smile 8r. Dit betekend dus niet serieus (had je kunnen weten)..

Ik loop hier idd al wat langer rond en ik weet goede software te respecteren. Neem van mij aan dat ik heus geen ISO's ga d/l als het niet hoort. Als ik perse 8.0 wil hebben ros ik er wel een FTP update overheen. Ik heb verschillen distro's hier liggen compleet in doos enn gebruiks-aanwijzing...

Enne.. ik heb geen windows poten hoor :) En slapen doe ik al sinds jaar en dag in een bed ipv onder een steen..

No hard feelings verder :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Nice :)

• Djivo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik heb alleen nog een probleem.
Ik wil ook graag de 8.0 versie installeren, alleen het werkt nog niet :(.
Ik heb de boot.iso gebrand, en deze boot ook gewoon. Ik kies nu manual installatie, en configureer mijn netwerkkaart. Dit werkt allemaal perfect. Nu vraagt ie naar wel ip adres ik wil connecten. Ik heb gekozen voor ftp.nl.uu.net , en het ipadres hiervan is: 195.129.111.8 .
Hij connect hiernaartoe. Nu moet de directory invullen, en nu komt de fout: Error while accessing the FTP-server: File not found on server. Terwijl ik toch echt de goeie director heb ingevuld: /pub/linux/suse/i386/8.0/ .....

Het zou toch allemaal moeten werken? Wat doe ik fout?

• bultoog
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Ivos schreef op 30 oktober 2002 @ 14:45:
Ik heb alleen nog een probleem.
Ik wil ook graag de 8.0 versie installeren, alleen het werkt nog niet :(.
Ik heb de boot.iso gebrand, en deze boot ook gewoon. Ik kies nu manual installatie, en configureer mijn netwerkkaart. Dit werkt allemaal perfect. Nu vraagt ie naar wel ip adres ik wil connecten. Ik heb gekozen voor ftp.nl.uu.net , en het ipadres hiervan is: 195.129.111.8 .
Hij connect hiernaartoe. Nu moet de directory invullen, en nu komt de fout: Error while accessing the FTP-server: File not found on server. Terwijl ik toch echt de goeie director heb ingevuld: /pub/linux/suse/i386/8.0/ .....

Het zou toch allemaal moeten werken? Wat doe ik fout?
probeer eens een andere ftp server. geeft hij dan dezelfde meldeing of niet?

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• hbokh

hbokh

Inderdaad. GWDG is een van de betere!

ftp://ftp.gwdg.de/pub/lin...e.com/suse/i386/8.0/suse/

This is my sick nature.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Nou, die is eigenlijk vrij traag. Voer er zelf ééntje in, bijvoorbeeld uunet. Da's net Overtoom :) Alleen mag je er soms niet op omdat het te druk is :(

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Suse linux 8.0 gedl en nu?
Weggooien en 8.1 over FTP installeren, die is namelijk net beschikbaar gekomen,tenminste op mijn favoriete mirror:
ftp://dl.xs4all.nl/pub/mirror/suse/i386

Sinds vandaag is 8.1 current :9

* aj-san had even gemist dat het oorspronkelijke draadje van 11 juli was :Z

[ Voor 0% gewijzigd door aj-san op 31-10-2002 09:21 . Reden: net wakker ]

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Oud topic, wat er bij komt aan vragen nu is zelf wel uit te vinden ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.