Is er op het net ergens een database te vinden waarin op gestructureerde wijze de resultaten van overclockte configuraties zijn te vinden ? En zo niet, is het geen idee om dat hier te gaan doen ?
www.overclockers.com
cpu database
cpu database
Thanks Sjah! Wat een site. Heb meteen mijn vriendjes hiernaar verwezen, want bij ons loopt iedereen aan het eind van z'n budget en MOHAA vraagt gewoon om een hoop power.
dan heb je volgens mij meer aan een cursus "Hoe clock ik mijn pc over" dan aan een database met oc-resultsOp donderdag 11 juli 2002 09:58 schreef LawrdFader het volgende:
Thanks Sjah! Wat een site. Heb meteen mijn vriendjes hiernaar verwezen, want bij ons loopt iedereen aan het eind van z'n budget en MOHAA vraagt gewoon om een hoop power.
Verwijderd
Als je gewoon een GF4 ti koopt dan kan je er zeker wel een tijdje voor uit btw MOHAA loopt super op me P3 600 met gf2Op donderdag 11 juli 2002 10:03 schreef sKitZo het volgende:
[..]
dan heb je volgens mij meer aan een cursus "Hoe clock ik mijn pc over" dan aan een database met oc-results
en voor de nederlandse versie: www.overclockers.nl
AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB
Voor zover ik heb begrepen kun je overklokken door met de multiplier en de frequentie van de FSB te spelen. Op overclocking.com praten ze in termen van CPU voltages, maar volgens mij wordt de frequentie van de FSB bepaald door het voltage en is dat dus hetzelfde, of vergis ik mij ?Op donderdag 11 juli 2002 10:03 schreef sKitZo het volgende:
[..]
dan heb je volgens mij meer aan een cursus "Hoe clock ik mijn pc over" dan aan een database met oc-results
Verder heb ik begrepen dat het al dan niet succesvol zijn van het overklokken bepaald wordt door het feit of je PC nog wel opstart nadat je de MP en FSB hebt aangepast en of de CPU / MB temperatuur niet uit de klauwen loopt. Als je systeem dan ook nog eens netjes blijft draaien, dan ben je goed bezig. Temperatuur kun je eventueel nog beïnvloeden met extra koeling en is vooral van belang voor de temperatuur van de core van de CPU. Of zit ik er hier ook naast ?
Verwijderd
De frequentie van de FSB wordt niet bepaald door het voltage, dat zijn twee losstaande dingen. Met FSB clock je de proc daadwerkelijk over en met een hoger voltage kan je ervoor zorgen dat ie ook bij hogere kloksnelheden nog stabiel blijft lopen.Op donderdag 11 juli 2002 13:58 schreef LawrdFader het volgende:
[..]
Voor zover ik heb begrepen kun je overklokken door met de multiplier en de frequentie van de FSB te spelen. Op overclocking.com praten ze in termen van CPU voltages, maar volgens mij wordt de frequentie van de FSB bepaald door het voltage en is dat dus hetzelfde, of vergis ik mij ?
Ik zou als ik jou was even de FAQ doorlezen om te overclocken. Als je daar mee klaar bent is alles duidelijk voor je!! Het staat in de sticky topics van dit deel van het forum: [topic=525314/1/50]Op donderdag 11 juli 2002 13:58 schreef LawrdFader het volgende:
[..]
Voor zover ik heb begrepen kun je overklokken door met de multiplier en de frequentie van de FSB te spelen. Op overclocking.com praten ze in termen van CPU voltages, maar volgens mij wordt de frequentie van de FSB bepaald door het voltage en is dat dus hetzelfde, of vergis ik mij ?
Verder heb ik begrepen dat het al dan niet succesvol zijn van het overklokken bepaald wordt door het feit of je PC nog wel opstart nadat je de MP en FSB hebt aangepast en of de CPU / MB temperatuur niet uit de klauwen loopt. Als je systeem dan ook nog eens netjes blijft draaien, dan ben je goed bezig. Temperatuur kun je eventueel nog beïnvloeden met extra koeling en is vooral van belang voor de temperatuur van de core van de CPU. Of zit ik er hier ook naast ?
Je cpu snelheid (in mhz) wordt bepaalt door 2 dingen: MultiPlier en FrontSideBus. Door een van deze 2 faktoren te verhogen (bij voorkeur de FSB omdat dan de rest van je systeem ook omhoog gaat) krijg je een hogere clocksnelheid (het aantal MHZ van je CPU=Processor).
Het voltage kan je gebruiken om je proc stabieler te laten lopen, waar je met een laag voltage niet kan komen. Als je bijvoorbeeld je athlon overclocked van 1000 naar 1200, kan het zijn dat hij niet stabiel is. Je kan nu het voltage verhogen om het signaal van je proc sterker te maken en zo zorgt dat de ruis (die versterkt wordt door de overclock, want die is er altijd, maar in mindere mate) overtroffen word door het het signaal van de proc.
Door het voltage te verhogen gaat je proc natuurlijk meer wamrte produceren. Dit gaat exponentieel omhoog. Als je je voltage 2 keer zo hoog maakt (meestal fataal voor je proc, maar dit is maar een voorbeeld), word de afgegeven warmte 4 keer (2^2) keer zo hoog!
Om dit tegen te gaan is goeie cooling vereist. Voor goeie coolers moet je ff de search gebruiken.
ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is geworden. Dit zijn zo'n beetje de basics van overclocken. VOor details moet je in de faq zijn.
suc6
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()