Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

harde schijf of de voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje. Zojuist kapte mijn 80 gb er mee (sloeg af) en daardoor moest ik resetten. Na de reset sprong hij weer aan en ging alles weer goed. Dat is al de 2e keer ofzo dat ik dat gehad heb. Kan het zijn dat de Harde schijf dood aan het gaan is (of al is ??) of is het een te zwakke voeding. De voeding is een 250watt en er hangen 2 harde schijven (7200rpm) 1 cd-rw en een dvd speler in. Plus nog nog alle pci sloten vol een geforce 2 en dan hebben we nog twee ccfl's erin hangen..

Dus is het de harde schijf of de voeding? ik hoop de voeding maar ik denk de harde schijf.. (waarom het in dit subforum staat weet ik ook niet precies)

Strava | AP | IP | AW

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Het zou idd je voeding kunnen zijn. Niet alleen het wattage heeft invloed, maar ook de stabiliteit van de voeding.
Download MBM en kijk eens of je 12 en 5 volt lijnen wel keurig 12 en 5 volt leveren..

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-11 11:42
...hoor je wel eens vreemde geluiden van die van je HDD afkomen?

de kans is groter dat het je voeding is (zeker met GeForce ;) 250W is een beetje weinig)... je kunt met b.v. motherboard monitor de output van je voeding meten, als het niet stabiel is is het misschien je voeding...

welke HDD is het? en welke proc? als het richting 1 GHz gaat, is 250 W echt te weinig...

• Webgnome
Processor is een AMD K7 750 mhz en de HDD is een ff kijken Maxtor DX740 80gb versie (volgens windows: Maxtor 6 L080J4 80GB )

Strava | AP | IP | AW

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Grote kans dat je voeding het probleem is.

Tip: Nu het vakantie is zullen vrienden van je vast wel een weekje of wat op vakantie gaan. DE gelegenheid om iemand op te zoeken waarvan je een 300+Watt voeding kunt lenen om te kijken of het probleem zich dan niet meer voordoet. Let wel: het aantal watt zegt ook niet alles, maar als je een goede voeding (lees: goed merk) van 300 Watt kunt lenen heb je zekerheid.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Webgnome
Op donderdag 11 juli 2002 02:45 schreef DenniZ-X het volgende:
Grote kans dat je voeding het probleem is.

Tip: Nu het vakantie is zullen vrienden van je vast wel een weekje of wat op vakantie gaan. DE gelegenheid om iemand op te zoeken waarvan je een 300+Watt voeding kunt lenen om te kijken of het probleem zich dan niet meer voordoet. Let wel: het aantal watt zegt ook niet alles, maar als je een goede voeding (lees: goed merk) van 300 Watt kunt lenen heb je zekerheid.
explain

Strava | AP | IP | AW

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op donderdag 11 juli 2002 02:33 schreef ddofborg het volgende:
...hoor je wel eens vreemde geluiden van die van je HDD afkomen?
Volgens mij heb ik daar last van. Ik dacht eerst dat het de diskette station was, het lijkt op zo'n diskette geluidje, niet? :?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 02:37 schreef Da Monkey het volgende:
Processor is een AMD K7 750 mhz en de HDD is een ff kijken Maxtor DX740 80gb versie (volgens windows: Maxtor 6 L080J4 80GB )
99,9% procent zeker -> voeding

Als 't geluid bij 't 'afslaan' klinkt als een holle 'ploink' :D is 't inderdaad je maxtor die besluit zijn kop maar even in de parkeerstand te zetten. (Gebeurt ook als je HD in standbye/suspend/sleep gaat)

Als je 5volts-lijn onder de +/- 4,6volt komt, of je 12volts-lijn onder de 10,8volt (bij HD idle 9,7volt) gaat je harddisk in reset, tot voltages weer hersteld zijn. Als dit te lang duurt, dan schakelt de schijf volledig uit. (Vervolgens start de schijf wel weer op (als voltages weer normaal zijn), maar dan zit je besturingssysteem inmiddels zo vast als een tegel.. |:( )

Aangezien de 5Volts-lijn 't meest belast wordt, en de 12volts-lijn de neiging heeft te stijgen naarmate de 5volt zwaarder wordt belast, zal dat wel de schuldige zijn.

De HD gebruikt de 12v voor de motor, en de 5v voor de logica: mag jij raden welke 't belangrijkst is.. ;)

Wees in ieder geval blij met je maxtor, want was 't een IBM geweest, en had de spanning onder de 4,6v gedoken tijdens een schrijf-operatie -> kggg-kggg-kggg-kggg -> hele HD wissen |:(

Investeer in een redelijke voeding. neem er één van minstens 300watt liefst zwaarder, en van één van de betere merken (b.v. zalman, antec, ctw, aopen, enermax).

Want vergeet niet, voor de kwaliteitsvoedingen staat een MTBF van ong. 100.000uur (zo'n 11 jaar), en kan dus makkelijk (mits zwaar genoeg) mee naar je volgende computer.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Waarchijnlijk je voeding. Als je alle sloten vol hebt (en vooaral die Gf2) en een Athlon/Duron proc hebt dan heb je niet genoeg aan een 250 Watt voeding.
Vooral de AMD processoren na de k6-2 vereisen toch minimaal een 300 Watt voeding willen ze een beetje stabiel lopen.

Signature

• Webgnome
Nou over een paar weken komt hier een nieuw systeem.. (amd xp etc) en dan gaat de 80gb schijf verhuizen van het oude naar het nieuwe... Dan hoop ik dat ie het wel volhoud. :)

Strava | AP | IP | AW

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 11 juli 2002 11:19 schreef Happy_On_MDMA het volgende:
Als je 5volts-lijn onder de +/- 4,6volt komt, of je 12volts-lijn onder de 10,8volt (bij HD idle 9,7volt) gaat je harddisk in reset, tot voltages weer hersteld zijn. Als dit te lang duurt, dan schakelt de schijf volledig uit. (Vervolgens start de schijf wel weer op (als voltages weer normaal zijn), maar dan zit je besturingssysteem inmiddels zo vast als een tegel.. |:( )
Dat kan allemaal wel kloppen, maar ik mis eigenlijk een ding dan.. Als die voeding echt zo brak is, dan moet je systeem sowieso al zo ongelofelijk instabiel zijn, dat je toch al om de haverklap vastlopers moet krijgen..

Ik zou als eerste eens beginnen om alle kabels te controleren.. Dit soort effecten kunnen namelijk ook door slechte verbindingen komen (zowel in de voedingskabel, als in de ide kabel!)

Verder kun je natuurlijk even controleren wat je spanningen zijn.. Dat geeft in ieder geval een aanwijzing..
Pagina: 1