omfg, cpu of mobo opgeblazen?!

Pagina: 1
Acties:

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 16:51

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ej, ik heb via alternate al 3 weken een xp 2100 + thuis liggen, maar de mobo (ecs k7s6a) is nog steeds onderweg..

Omdat ik niet kon wachten dacht ik dat ik wel ff die xp 2100+ in mijn huidige mobo kon inplanteren (ecs k7vza).

Ok, ik die xp erin gepropt, aangezet, en toen begon er opeens een luidsprekertje te loeien, (constant). Ok, ik gelijk uit, want ik wist dat het dan om een hitteprobleem ging. Naja, werkte niet dus. Ik die proc eruit halen, is die superheet (denk 70 graden, want ik kon m gewoon nog vast pakken). Maar ik maak me een beetje zorgen, in 4 sec kun je toch geen cpu opblazen?!

Ok.. ik de oude tb (900) er weer in gepropt, maar nu wil mijn mobo helemaal niet meer posten.. ventilatortje wil niet draaien (3 mm vooruit, en dan nokt ie). en uit mijn luidsprekertje komt een lage frequentie tikjes (10 x per sec ofzo). Het lijkt wel alsof de voeding niet meer goed werkt?!

Maar nu wil ik graag weten. Heb ik nu mijn mobo opgeblazen (denk het wel) of mijn XP 2100+ ?! ik hoop alleen mijn mobo, en anders ben ik dubbel de pineut..

ps, ik rook wel een elektrisch luchtje (soort aanbranding), maar een heeeel klein beetje, maar dit lijkt me normaal, want dit heb ik bij andere nieuwe apparatuur (radio) ook.

Ik kom er trouwens net achter dat de mobo ecs k7vza (versie 1.0) xp niet aan kan.. (en ik maar denken dat ik revisie 3 had). betekend dit dat je gelijk de hele boel opblaast ofzo?!

ok, nu tijd om te huilen, want deze pIII 600 is helemaal .. (langzaam).

traktor scratch!

Verwijderd

volgens mij kan dat bord geen athlon xp aan.

maar of je hem daarmee opblaast...

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Misschien is je voeding niet lekker.
SOms helpt het om je PC gewoon 30 minutn euit te laten en het dan [met originele CPU] weer opnieuw te proberen.

En JA, een CPU zonder koeling KUN je in 4 seconden doorfikken, al denk ik niet dat hij voor het posten al enorm veel te doen heeft.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
goed.. ik ben bang dat het mijn voeding is.. maar hoe kan ik die nou opgeblazen hebben?! ik kan het zien omdat ik de hele kast uit elkaar heb gehaald, en de ventilator van de voeding heeeel langzaam draait (300 rpm ofzo). daarom denk ik dat het net vermogen genoeg heeft om het ledje aan te zetten op me mobo, en niet mijn coolerventilator (tenminste, hij geeft een klein rukje).. Toch vraag ik mij af hoe dit nou kon?! ?! toch geen kortsluiting ergens?!

traktor scratch!

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 17:00
Sorry, maar begrijp ik het goed dat je die XP zonder koeling in zijn socket deed en hem opstarte, in dat geval, OEN!....

Als ik het verkeerd begrijp zal het wel niet zo'n vaart zjin gelopen en zou het met orginele CPU moeten werken.

OJAA!: tip, doe eens een CMOS reset, (wil bij de meest vreemde kwaaltjes nog wel eens helpen :P) als je niet weet hoe dat moet ff in de handleiding kijken en anders het knoop baterijtje 10 sec uit zijn houdertje halen en terug stoppen).

http://twitter.com/randalpeelen

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Haal de voeding eens helemaal los, en zet hem aan [ff 2 draadjes doorverbinden, weet ff niet meer welke] en meet met multimeter hoeveel stroom je voeding geeft.

Dan weet je of je voeding stuk is of niet ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 01:41 schreef Erikie het volgende:
daarom denk ik dat het net vermogen genoeg heeft om het ledje aan te zetten op me mobo, en niet mijn coolerventilator (tenminste, hij geeft een klein rukje)..
Doet hij dat ELKE keer, of alleen de eerste [paar] keer.
Het kan zijn dat de voeding nog [statisch] geladen was en daardoor de fan even liet bewegen. [Heb je met sommige mobo/voedingen, als je de stekker eruit haalt en dan de PC aanzet zie je alle ledjes ff oplichten en de fans heel ff draaien] 2e keer niet/nauwelijks.

\o/

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
gheh, jaa, ik had de koeler erop gedaan hoor.. wel maar tot 1400 mhz, maar ik zou in de temperatuur in de gaten houden (als ie het deed). maargoed.. ik ben weer een stap verder.

heb net mijn voeding opgeblazen.. luidde knal.. en ik zag vonken. (voeding + mobo liggen op t aanrecht ). maargoed.. Voeding zit (nu zal) wel aan mijn mobo vast terwijl ie exploseerde.. is dit erg?! (ps voeding is zekerweten dood nu :) ). maar of mobo en cpu opgeblazen zijn?!

traktor scratch!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
is het trouwens niet slecht voor je mobo / cpu als er te weinig stroom / spanning op staat?! want ik kon wel me ventilator aanduwen van me cpu, en dan bleef ie heel langzaam doordraaien.. magdat?!

toch vraag ik me aF hoe die nou doorgefikt kan zijn. snap er niks van!

traktor scratch!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 01:52 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Doet hij dat ELKE keer, of alleen de eerste [paar] keer.
Het kan zijn dat de voeding nog [statisch] geladen was en daardoor de fan even liet bewegen. [Heb je met sommige mobo/voedingen, als je de stekker eruit haalt en dan de PC aanzet zie je alle ledjes ff oplichten en de fans heel ff draaien] 2e keer niet/nauwelijks.
konje dit niet eerder vertellen :'( nu is ie doorgefikt. wat zou (als me voeding nog leefde) de oplossing zijn?!

traktor scratch!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 01:53 schreef Erikie het volgende:
heb net mijn voeding opgeblazen.. luidde knal.. en ik zag vonken. (voeding + mobo liggen op t aanrecht ). maargoed.. Voeding zit (nu zal) wel aan mijn mobo vast terwijl ie exploseerde.. is dit erg?! (ps voeding is zekerweten dood nu :) ). maar of mobo en cpu opgeblazen zijn?!
Heb ik ooit ook gehad met een perfect werkende voeding, PC stond aan en ineens een GIGANTISCH harde knal, stroom uit. PC uit etc. Voeding stuk, PC deed doet het nog perfect.
Op donderdag 11 juli 2002 01:54 schreef Erikie het volgende:
is het trouwens niet slecht voor je mobo / cpu als er te weinig stroom / spanning op staat?! want ik kon wel me ventilator aanduwen van me cpu, en dan bleef ie heel langzaam doordraaien.. magdat?!
Te weinig stroom kan [zo goed als] nooit kwaad. Als je nog een andere ATX voeding hebt liggen, kun je die ff aansluiten op oud systeem [eigen risico, alhoewel ik absoluut niet verw8 dat er iets stuk gaat]. Waarschijnlijk [ik hoop het voor je] doet alles het dan nog.

\o/

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
naja, heb wel een atx voeding liggen voor een p3.. (waar ik nu achter zit dus). maareuh.. qua wattage kan dat geen kwaad!? m'n oude voeding was 300 wat, en deze 180 ofzo..
isdat errug?! (om alleen even te testen?!)

traktor scratch!

• Randal Peelen
Als je echt te weinig watt gebruikt zal hij zonder meer onstabiel lopen, maar lopen zal hij zeker.

(ps. deze onstabiele vertoningen beginnen vaak pas in windows).

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 01:58 schreef Erikie het volgende:

kon je dit niet eerder vertellen :'( nu is ie doorgefikt. wat zou (als me voeding nog leefde) de oplossing zijn?!
Die voeding is in ieder geval stuk. Het is niet normaal dat een voeding ontploft en je zou hem, als hij nog niet te oud is, terug kunnen brengen en vragen om een nieuwe [garantie].

Mijn ontplofte voeding kon ik zo inruilen tegen een nieuwe [bij de NoRRoD, was 2 weken over garantie ofzow, deden ze gelukkig totaal niet moeilijk over]

Wat nu¿
Sjah, je kan proberen om je ouwe PC weer aan de praat te krijgen, met de kans dat je hem [verder] molt of hem weer aan de praat krijgt.
Een voeding zou niet moeten ontploffen/doorfikken van een andere CPU, zelfs als die offcieel niet geschikt is voor het systeem.
Ik zou een felle lamp pakken en heel goed kijken of er niks op het mobo stuk is [kijken naar zwarte weerstandjes etc]. Als dit het geval is, niet meer gebruiken. Als het mobo nog goed is [lijkt] KAN je een andere voeding met originele CPU proberen. Je kan ook alles naar de computerboer brengen als je zeker wilt zijn niks [verder] te mollen :)
Tis jouw mobo, dus jouw keuze...

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 02:01 schreef Erikie het volgende:
naja, heb wel een atx voeding liggen voor een p3.. (waar ik nu achter zit dus). maareuh.. qua wattage kan dat geen kwaad!? m'n oude voeding was 300 wat, en deze 180 ofzo..
isdat errug?! (om alleen even te testen?!)
Nee hoor, gewoon alleen CPU, 1 reepje ram videokaart + HD.
Dat moet een 180 watt voeding wel aankunnen.

\o/

• Randal Peelen
Ik heb ooit mijn Thunderbird @ 1533 (watt zal het zijn, zo'n 70 wat? :9~) op een voeding van 230 watt gedraaid, onder Windows de meest idiote, nergens op slaande foutmeldingen maar ik kon biossen zolang ik wilde (dat is in jouw geval afdoende te weten of je mobo nog leeft).

edit: waarom schrijf ik wat(t) toch steeds verkeerd? :P.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

tb 900 = 1.75 V
XP 2100+ = 1.75 V

Verder weet ik niet wat intern het verschil is tussen pinlayout van TB en XP, maar aangezien een ander mobo Revisie [misschien zelfs bios¿¿¿] de XP aankan zal dit wel niet zo enorm groot zijn.

edit - fout gelezen, wazige tabel, beide CPU's zijn 1.75 V

\o/

• Randal Peelen
Heye, ik begrijp het goed dat jij dat mobo niet meer nodig hebt (die misschien dode)....

In dat geval een goede raad:

W8 op je nieuwe mobo, koop een nieuwe PSU (tja, hellas, maar die conclusie had je misschien al getrokken :P) en stop dat je XP in dat nieuwe mobo en probeer te draaien...

Mocht dan je XP dood blijken te zijn stuur jij hem doodleuk terug en zegt dat je een kadaver hebt ontvangen (:Y)) en dan krijg je een nieuwe, en ben je goedkoop van alle ellende af :D.

• Randal Peelen
Op donderdag 11 juli 2002 02:12 schreef -=!ME!=- het volgende:
tb 900 = 1.75 V
XP 2100+ = 1.75 V

Verder weet ik niet wat intern het verschil is tussen pinlayout van TB en XP, maar aangezien een ander mobo Revisie [misschien zelfs bios¿¿¿] de XP aankan zal dit wel niet zo enorm groot zijn.

edit - fout gelezen, wazige tabel, beide CPU's zijn 1.75 V
Verschil van pin layout is 0,000000!!!!

Allebij SOCKET A ;).

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 02:15 schreef JimmyPop het volgende:

[..]

Verschil van pin layout is 0,000000!!!!

Allebij SOCKET A ;).
Ik bedoel intern, qua weerstand op de pinnen.

\o/

• Randal Peelen
Op donderdag 11 juli 2002 02:16 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

Nee, dat is er niet.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 02:16 schreef -=!ME!=- het volgende:

[..]

dan maakt het opzich ook nog niet veel uit, meestal past je moederbord automatisch aan, naar wat hij vind op dat moment...

op mijn moederborden kunnen ook Durons... Athlons en Athlon Xp's

dus architectuur heeft er op dit moment niets mee te maken.

Je PSU is dood :P
Je CPU kan dood zijn, zoja, DOA van maken, zonee, jij blij
Je moederbord kan ook dood zijn, zoja pech zonee, jij ook weer blij.

;)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
goed. pfff.. ik heb mijn mobo + tb 900 even getest op deze voeding (pIII 600) 230 watt.. en gelukkig kon ik na de bios gecleared te hebben, gewoon posten en booten ! zelfs met alle kaarten erin (4400 + g450 + 2 lan + 2 sound) deed ie het:).. nu is het alleen nog hopen dat die xp het overleeft heeft.. maar als ie 1.75 volt moet zijn, dan zou ie in weze niet opgeblazen moeten zijn toch?!

hmm.. kut tpg.. ik wil me mobo..

traktor scratch!

• CaMmY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

CaMmY

Water, Gerstemout en Hop

Misschien een beetje offtopic, maar ik heb een 230 watt psu die een amd 1500+ en een radeon 7500pro (+geluidskaart, netwerkkaart je kent het wel) van energie voorziet en ik heb absoluut geen last van instabiliteit.

/me Een echte patomaan

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hmm. maar mijn conclusie. stop nooit zomaar je xp overal in :) (zeker niet in mobo's met de allereeste revisie)..
wat ik nu alleen heel gek vind waarom mijn voeding het niet meer doet.. mischien heeft dit er helemaal niks mee te maken, en is er mischien is de voedingskabel ietsiepietsie los geraakt..

traktor scratch!

• Termi
  • Laatst online: 19-08 14:50
Op donderdag 11 juli 2002 02:36 schreef Erikie het volgende:
goed. pfff.. ik heb mijn mobo + tb 900 even getest op deze voeding (pIII 600) 230 watt.. en gelukkig kon ik na de bios gecleared te hebben, gewoon posten en booten ! zelfs met alle kaarten erin (4400 + g450 + 2 lan + 2 sound) deed ie het:).. nu is het alleen nog hopen dat die xp het overleeft heeft.. maar als ie 1.75 volt moet zijn, dan zou ie in weze niet opgeblazen moeten zijn toch?!

hmm.. kut tpg.. ik wil me mobo..
Beide lopen op 1,75 V dacht ik :), kun je kijken op de core. Kan niet zo snel voltage vinden :(. Ik denk dat je in windows wel error's krijgt want als die kaarten eff iets meer moet presteren :X.
Op donderdag 11 juli 2002 02:14 schreef JimmyPop het volgende:
Heye, ik begrijp het goed dat jij dat mobo niet meer nodig hebt (die misschien dode)....

In dat geval een goede raad:

W8 op je nieuwe mobo, koop een nieuwe PSU (tja, hellas, maar die conclusie had je misschien al getrokken :P) en stop dat je XP in dat nieuwe mobo en probeer te draaien...

Mocht dan je XP dood blijken te zijn stuur jij hem doodleuk terug en zegt dat je een kadaver hebt ontvangen (:Y)) en dan krijg je een nieuwe, en ben je goedkoop van alle ellende af :D.
Dit is sneu :(, jij maakt gewoon misbruik van de garantie terwijl het JOUW fout is. En niet van AMD/leverancier, en je maakt dus misbruik van de garantie. En zo zullen de prijzen alleen maar stijgen, als iedereen door zijn eigen schuld koelertje verkeerd => oohj hij is kapot, hoe kan dat toch :? En dan terug brengen en zeggen hij is DOA. Maar het is gewoon jouw schuld, en niet van iemand anders!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
nja, ff specs over de xp 2100+.. op de core staat (t is trouwens een groene dus palomino) :

ax2100DMT3C
AGOIA0212VPHW
Y8016920504
1999 amd..

ik kan nou niet echt de voltage hieraan afleiden..

maar aangezien ik de voltage op 1.75 had staan, kan ik die cpu toch onmogelijk hebben opgeblazen(hoewel ie wel in 4 sec errrug heet werd).. ik wacht met spanning afff..

en idd, als ie het niet doet.. ja dan stuur ik m terug nattuurlijk. het kan ook gewoon zijn dat ik idd de xp dood heb gekregen.. tenminste, tot nu toe heeft ie nog niks anders gedaan dan me voeding gemold ...

traktor scratch!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 03:11 schreef Erikie het volgende:
ik kan nou niet echt de voltage hieraan afleiden..
Via search:
[topic=67781]
via daar » http://www.geek.com/procspec/procspec.htm ;)

Search is je beste vriend ;)

\o/

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hmmm.. jammer dat de wattage (?!) net weetr niet bij de xp 2100 staan, maar ik vermoed rond de 70.. en toch vraag ik me af waar die hitte dan vandaan kan komen...

traktor scratch!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

over die offtopic opmerking ivm voeding:

ik heb een systeem met een P III CPU, 3 ram latjes (768 in totaal)2 HD's, CD writer, DVD speler, twee videokaarten, netwerkkaart, geluidskaart en TV kaart, en dit draaide onder een 250 watt voeding, zonder enig probleem. Ondertussen heb ik een nieuwe kast, waar een 300 Wat voeding in zat :)

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ja duh :) dan praat je ook over een intel processor.. die verbruiken sowieso over het algemeen al veel minder stroom!

traktor scratch!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op donderdag 11 juli 2002 04:48 schreef Erikie het volgende:
hmmm.. jammer dat de wattage (?!) net weetr niet bij de xp 2100 staan, maar ik vermoed rond de 70.. en toch vraag ik me af waar die hitte dan vandaan kan komen...
jah iets boven de 70 d8 ik

\o/

Verwijderd

Gewoon P4 kopen
Nooit gezeik mee altijd OK!!!
Intel all the way

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
intel :) lol.. veel te duur..

traktor scratch!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Op donderdag 11 juli 2002 17:51 schreef insane het volgende:
Gewoon P4 kopen
Nooit gezeik mee altijd OK!!!
Intel all the way
:( :(
arrrrrgh :(

sorry, ik heb even moeite om me in te houden, nouja dan zal ik het er maar op laten dat je dit nog ff goed door mag lezen: [topic=306495/1/200]

• Bart-01
  • Laatst online: 16-07 20:25
Duh mijn 1333 amd draaide ook gewoon op een 230 watt voeding mat 4 scsi hd's en de overige zooi. Wattage zegt niet zoveel, wel de kwaliteit van een voeding.
ik heb overigens nog een systeem met een P III CPU, 3 ram latjes (768 in totaal)2 SCSI HD's, 4 IDE HD's, SCSI CD, Geforce 2 videokaart, twee netwerkkaarten, geluidskaart, SCSI kaart en dit draait onder een 250 watt voeding, zonder enig probleem.

Do as I say, don't do as I do.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ik heb net een noname voeding (300watt) gekocht, en alles lijkt goed te gaan.. vnavond ff me cpu stressen en kijken of ie aan blijft.. zo niet, pech ! krijg toch snel een nieuwe mobo.!

traktor scratch!

Pagina: 1