[chello] Com21 doet vaag rond middern8

Pagina: 1
Acties:

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Ik heb het nu al 4 avonden 8r elkaar dat zo rond 12 a 1 uur ('s n8ts that is) De verbinding wegvalt.. Als ik dan een blik werp op de modem (visueel dan dus ja) zie ik dat het 2e lampje driftig staat te knipperen.. 20 seconden later is alles weer ok..

Post ie dan je dl/ul gedrag naar de server ofsow? :+

Heeft iemand van jullie dit ook?? (Regio Rotterdam/Spijkenisse/Oostvoorne :) )

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
Dat is niet normaal, maar het kan natuulijk server onderhoud zijn. Als je het probleem over een week nog hebt zou ik even bellen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zou best kunnen (al vind ik het een beetje een raar tijdstip, onderhoud is toch meestal echt midden in de nacht) dat het software upgrade is. Of dat ze bezig zijn met de Comcontroller, al is het dat waarschijnlijker dat je modem helemaal offline gaat.
Post ie dan je dl/ul gedrag naar de server ofsow?
Nee hoor, dat heeft chello dan al lang al. (Modem houdt sowieso dat soort dingen niet bij)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op donderdag 11 juli 2002 10:47 schreef PolarBear het volgende:
Nee hoor, dat heeft chello dan al lang al. (Modem houdt sowieso dat soort dingen niet bij)
Joh :) Gelukkig, ik werdt al paranoide :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 16:49
Same hier!

Laatste 3-4 dagen

telkens tussen 24.00 en 01.00
verbinding of traag, of weg, met vlagen weer ff paar min online, telkens rond die tijd

modem zie ik niet, hang hier ergens in de meterkast, dus daar kijk ik nooit na

Verwijderd

Dit komt voor ja. Dit soort problemen komen we soms wel tegen. Dit kan te maken hebben met iemand die feedback via de kabel veroorzaakt. Dit kan door een apparaat gebeuren wat rond die tijd ingeschakeld wordt. Zoiets kan een feedback signaal over de kabel geven.

Het scenario wat ook kan is dat de modems een verhoogde weerstand aantreffen via de kabel waardoor ze sterker moeten gaan zenden via de upstream. Het probleem wat je dan krijgt is dat het modem probeert een nog sterker signaal te zenden dan mogelijk is. Signaal loopt dan tegen de voedingsspanning vast en daardoor zegt het modem bekijk het maar en valt weg.

Helaas zijn dit lastige problemen die zo 123 niet te vinden zijn. En wat betreft die opmerking over modem houdt data niet bij wat er verzonden en ontvangen wordt. Dit gebeurt wel degelijk. Modem communiceert via snmp protocol met de comcontroller en stuurt allerlei statistics data terug. Hoe denk je anders dat wij je kabelmodem kunnen monitoren :?

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 22:55

Mark_640

In my memory

Op donderdag 11 juli 2002 22:21 schreef SoftIce het volgende:
Dit komt voor ja. Dit soort problemen komen we soms wel tegen. Dit kan te maken hebben met iemand die feedback via de kabel veroorzaakt. Dit kan door een apparaat gebeuren wat rond die tijd ingeschakeld wordt. Zoiets kan een feedback signaal over de kabel geven.
Zoiets noemen ze dan ruis
Het scenario wat ook kan is dat de modems een verhoogde weerstand aantreffen via de kabel waardoor ze sterker moeten gaan zenden via de upstream. Het probleem wat je dan krijgt is dat het modem probeert een nog sterker signaal te zenden dan mogelijk is. Signaal loopt dan tegen de voedingsspanning vast en daardoor zegt het modem bekijk het maar en valt weg.
Ehh... tuurlijk... :z

Elk kabelmodem is begrensd op een maximaal uitstuurniveau... Ik weet niet precies wat 't bij Com21 is, ik geloof 110 of 118 dBuV... Daarboven komt ie echt niet...
Dat kun je ook uitlezen via NMaps... Probeer 't maar eens...

En signaal tegen de voedingsspanning vastlopen?? :o
Ga eens een cursus T-CAI 1 volgen, en kom dan nog maar een keer terug... ;)

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 23:56 schreef Mark_640 het volgende:

[..]

Zoiets noemen ze dan ruis
[..]

Ehh... tuurlijk... :z

Elk kabelmodem is begrensd op een maximaal uitstuurniveau... Ik weet niet precies wat 't bij Com21 is, ik geloof 110 of 118 dBuV... Daarboven komt ie echt niet...
Dat kun je ook uitlezen via NMaps... Probeer 't maar eens...

En signaal tegen de voedingsspanning vastlopen?? :o
Ga eens een cursus T-CAI 1 volgen, en kom dan nog maar een keer terug... ;)
Zoiets heet dan ruis :? Jij gooit toch zo graag met termen en specificaties. Zeg dan gelijk ingress :Z Ik zeg het liever in iets simpele termen omdat niet iedereen zo'n geavanceerde cursus als jij gevolgd hebt schijnbaar.

En nee die cursus heb ik in ieder geval ook niet gehad. Ik leg het ook maar als een leek uit. En een modem kan inderdaad geen sterker signaal versturen dan hij maximaal kan. En even voor de duidelijkheid signaal level upstream voor kabelmodem com21 ligt nog altijd maximaal op 58 dBmV

En wat ik probeer duidelijk te maken met vastlopen tegen signaalspanning is dat normalitair het upstream signal level tussen 30 a 50 dBmV ligt. Er worden dempers geplaatst (Dit wordt allemaal nauwkeurig berekend.) om op die signaalniveaus te komen. Soms komt het voor dat er een dusdanig sterker signaal nodig is voor het modem om het upstream signaal op een goede manier te laten aankomen dat het modem vastloopt tegen de maximale uitstuursignaal spanning van 58 dBmV. En als een kabelmodem het signaal niet dusdanig meer kan versterken gaat het modem dus om de donder wel offline.

En die waarden die jij geeft daar klopt geen bal van. Kijk de specs op de com21 site er maar even op na voordat je dat hier blaat :Z En als je graag een discussie hierover wilt voeren laten we dat dan a.u.b. niet via dit forum doen. Daar is het niet voor bedoeld.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Op vrijdag 12 juli 2002 01:07 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Zoiets heet dan ruis :? Jij gooit toch zo graag met termen en specificaties. Zeg dan gelijk ingress :Z Ik zeg het liever in iets simpele termen omdat niet iedereen zo'n geavanceerde cursus als jij gevolgd hebt schijnbaar.

En nee die cursus heb ik in ieder geval ook niet gehad. Ik leg het ook maar als een leek uit. En een modem kan inderdaad geen sterker signaal versturen dan hij maximaal kan. En even voor de duidelijkheid signaal level upstream voor kabelmodem com21 ligt nog altijd maximaal op 58 dBmV

En wat ik probeer duidelijk te maken met vastlopen tegen signaalspanning is dat normalitair het upstream signal level tussen 30 a 50 dBmV ligt. Er worden dempers geplaatst (Dit wordt allemaal nauwkeurig berekend.) om op die signaalniveaus te komen. Soms komt het voor dat er een dusdanig sterker signaal nodig is voor het modem om het upstream signaal op een goede manier te laten aankomen dat het modem vastloopt tegen de maximale uitstuursignaal spanning van 58 dBmV. En als een kabelmodem het signaal niet dusdanig meer kan versterken gaat het modem dus om de donder wel offline.

En die waarden die jij geeft daar klopt geen bal van. Kijk de specs op de com21 site er maar even op na voordat je dat hier blaat :Z En als je graag een discussie hierover wilt voeren laten we dat dan a.u.b. niet via dit forum doen. Daar is het niet voor bedoeld.
Goh, wat weet jij dat goed? jij werkt zeker op de SDD van Chello? Nee? Mark_640 namelijk wel :) :Y)

Maar als je wil bel ik maandag SDD gelderland wel op (de enige provincie waar chello nog com21 gebruikt voor particuliere markt) en dan vraag ik het daar wel.

I want to live forever, so far.. so good.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 09:49 schreef Warbringer het volgende:

[..]

Goh, wat weet jij dat goed? jij werkt zeker op de SDD van Chello? Nee? Mark_640 namelijk wel :) :Y)

Maar als je wil bel ik maandag SDD gelderland wel op (de enige provincie waar chello nog com21 gebruikt voor particuliere markt) en dan vraag ik het daar wel.
Doe dat ;) Ik ben maar een dom helpdesk agentje. Ik weet niks :Z

En hoe kom je d'r bij dat alleen Gelderland nog com21 gebruikt. Hier in Zuid-Holland gebruiken wij nog steeds com21.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 09:49 schreef Warbringer het volgende:

[..]

.......

Djeez, dus iedereen hier in de regio Rotterdam met een com21 is ineens een zakelijke klant ? :?

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 11:50 schreef NINER het volgende:

[..]

Djeez, dus iedereen hier in de regio Rotterdam met een com21 is ineens een zakelijke klant ? :?
Blijkbaar ;)

Als we nou ook de quality of service krijgen wat hoort bij zakelijke klanten hoor je mij niet klagen ;)

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Op vrijdag 12 juli 2002 01:07 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Hier praat je jezelf tegen... Je hebt 't over dempers die worden geplaatst om een signaal op een gewenst niveau te krijgen?? Dempers verzwakken een signaal, ze versterken het niet... ;)

En die waardes die ik geef kloppen wel degelijk... Ik heb 't namelijk over dBuV, en jij hebt 't over dBmV... Daar zit een wezelijk verschil in... En nee, geen factor 2, 't is namelijk allemaal Logaritmisch...

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 17:22 schreef Mark_640 het volgende:

[..]

Hier praat je jezelf tegen... Je hebt 't over dempers die worden geplaatst om een signaal op een gewenst niveau te krijgen?? Dempers verzwakken een signaal, ze versterken het niet... ;)

En die waardes die ik geef kloppen wel degelijk... Ik heb 't namelijk over dBuV, en jij hebt 't over dBmV... Daar zit een wezelijk verschil in... En nee, geen factor 2, 't is namelijk allemaal Logaritmisch...
Ik weet dat het logisch is dat demping zorgt voor een verzwakking van het signaal. Echter toch is het zo dat men dempers plaatst vanaf het wijkcentrum naar de aansluiting als het upstream signaal niveau te laag is. Het klinkt niet logisch, maar het werkt wel degelijk zo.

En onder dempen versta je inderdaad verzwakking. Bv. in een RC filter schakeling. Naarmate freq. hoger wordt krijg je een demping van 20 log Uu/Ui. Dus ik begrijp waar je heen wil.

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Op zaterdag 13 juli 2002 17:43 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Ik weet dat het logisch is dat demping zorgt voor een verzwakking van het signaal. Echter toch is het zo dat men dempers plaatst vanaf het wijkcentrum naar de aansluiting als het upstream signaal niveau te laag is. Het klinkt niet logisch, maar het werkt wel degelijk zo.

En onder dempen versta je inderdaad verzwakking. Bv. in een RC filter schakeling. Naarmate freq. hoger wordt krijg je een demping van 20 log Uu/Ui. Dus ik begrijp waar je heen wil.
Waar plaatst men die dempers dan?? en over welke aansluiting heb je 't?? Heb je 't dan over een AOP??

Een demper wordt hier in de regio alleen in een WC geplaatst, als er uit 1 bepaalde groep achter 't WC teveel ruis komt, en we dat zo 1,2,3 niet zo vlug kunnen oplossen... Dan is een demper plaatsen een noodgreep om er voor te zorgen dat de rest van de wijk en evt. andere wijken op dezelfde com-controller/Teralink/UBR er geen last van hebben....

Maar ik volg je niet helemaal als je zegt dat als 't upstream signaal te laag is, en dat er dan verzwakkers worden geplaatst... Bedoel je dat als de upstream signalen te ver in de ruis (ingress) ;) wegzakken ofzo??

Ik wacht met spanning af... :)

• Warbringer
  • Nu online
Op vrijdag 12 juli 2002 10:55 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Doe dat ;) Ik ben maar een dom helpdesk agentje. Ik weet niks :Z

En hoe kom je d'r bij dat alleen Gelderland nog com21 gebruikt. Hier in Zuid-Holland gebruiken wij nog steeds com21.
Helpdesk Eindhoven support alleen brabant, gelderland, friesland en flevoland.

Dus zuidholland is van ons niet van toepassing.

Jullie gebruiken die com21's met DHCP als ik mezelf niet vergis, hier staan ze vast ingevuld op Nmaps.

Ik ben anders ook maar een domme IHD/SDD'er van Eindhoven hoor.

Verwijderd

Op zondag 14 juli 2002 10:06 schreef Warbringer het volgende:

[..]

Helpdesk Eindhoven support alleen brabant, gelderland, friesland en flevoland.

Dus zuidholland is van ons niet van toepassing.

Jullie gebruiken die com21's met DHCP als ik mezelf niet vergis, hier staan ze vast ingevuld op Nmaps.

Ik ben anders ook maar een domme IHD/SDD'er van Eindhoven hoor.
Wij werken met DHCP inderdaad.

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 19:01 schreef Mark_640 het volgende:

[..]

Waar plaatst men die dempers dan?? en over welke aansluiting heb je 't?? Heb je 't dan over een AOP??

Een demper wordt hier in de regio alleen in een WC geplaatst, als er uit 1 bepaalde groep achter 't WC teveel ruis komt, en we dat zo 1,2,3 niet zo vlug kunnen oplossen... Dan is een demper plaatsen een noodgreep om er voor te zorgen dat de rest van de wijk en evt. andere wijken op dezelfde com-controller/Teralink/UBR er geen last van hebben....

Maar ik volg je niet helemaal als je zegt dat als 't upstream signaal te laag is, en dat er dan verzwakkers worden geplaatst... Bedoel je dat als de upstream signalen te ver in de ruis (ingress) ;) wegzakken ofzo??

Ik wacht met spanning af... :)
Ik vraag het maandag ff aan een van de monteurs hoe het nou precies zit. Want dit verhaal hoor ik iedere keer van de monteurs. Die dempers zouden dan geplaatst worden in het wijkcentrum. Dit beinvloedt dan het signaal wat van die ene aansluiting van de eindversterker komt.

Mij ontgaat de logica ook aan een kant. Maar d'r zal ook wel logica achter zitten. Ik weet maandag wel meer :)

• Warbringer
  • Nu online
Op zondag 14 juli 2002 11:44 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Ik vraag het maandag ff aan een van de monteurs hoe het nou precies zit. Want dit verhaal hoor ik iedere keer van de monteurs. Die dempers zouden dan geplaatst worden in het wijkcentrum. Dit beinvloedt dan het signaal wat van die ene aansluiting van de eindversterker komt.

Mij ontgaat de logica ook aan een kant. Maar d'r zal ook wel logica achter zitten. Ik weet maandag wel meer :)
Nou combineer je 2 dingen die ECHT NIET kunnen..

namelijk 1. UPC/Chello en 2. Logica :P

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Op zondag 14 juli 2002 11:44 schreef SoftIce het volgende:

[..]

Nog gevraagd SoftIce?? Ik ben wel benieuwd... :)

Verwijderd

Mark_640 schreef op 15 juli 2002 @ 23:39:
[...]

Nog gevraagd SoftIce?? Ik ben wel benieuwd... :)
Jaja ;)

Stel je hebt een te laag upstream signaal niveau voor com21 modem. Bv. 25 DbMv.
Wat ze dan doen is de demping berekenen wat dan geplaatst moet worden om het signaal boven de 30 DbMv te krijgen. Ze gaan dan een dempertje van 5 Db plaatsen in het WC.

Ik vind het nog steeds niet echt logisch klinken. Het komt nog steeds anders over zoals ik het op mbo electronica heb geleerd. Maar ik ga binnenkort met monteur een dag mee om eens precies te zien hoe dat nou werkt :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:50:
[...]

Jaja ;)

Wat ze dan doen is de demping berekenen wat dan geplaatst moet worden om het signaal boven de 30 DbMv te krijgen. Ze gaan dan een dempertje van 5 Db plaatsen in het WC.

Ik vind het nog steeds niet echt logisch klinken. Het komt nog steeds anders over zoals ik het op mbo electronica heb geleerd. Maar ik ga binnenkort met monteur een dag mee om eens precies te zien hoe dat nou werkt :)
Ik vraag me persoonlijk af, hoe technisch sommige chello monteurs zijn :+. Meeste zijn volgens mij opgeleid voor het werk wat ze moeten doen en daar houd het mee op :(. Er zullen wel slimmere mensen bij zitten, maar die ziet je neit :+.

Wat is WC eigenlijk :?

• Mark_640

Mark_640

In my memory

Verwijderd schreef op 25 augustus 2002 @ 21:50:
[...]

Jaja ;)

Ik vind 't ook niet logisch klinken... ;)

Zoals je 't nu zegt zou je een demper gebruiken om een signaal hoger te krijgen... En dat kan niet... Maargoed, ik wacht nog rustig af... ;)
Termi schreef op 25 augustus 2002 @ 22:15:
[...]

Ik vraag me persoonlijk af, hoe technisch sommige chello monteurs zijn :+. Meeste zijn volgens mij opgeleid voor het werk wat ze moeten doen en daar houd het mee op :(. Er zullen wel slimmere mensen bij zitten, maar die ziet je neit :+.

Wat is WC eigenlijk :?
Nou, hier in Brabant zijn ze vrij technisch hoor, dat kan ik je verzekeren... Hoe het in de andere regio's is weet ik niet, er wordt nml. niet echt samengewerkt tussen de verschillende UPC-regio's, tenminste niet op service-niveau...

En een WC is een WijkCentrum... ;)

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

chello heeft zelf toch geen monteurs :? ze huren toch allerlei bedrijfjes in omdat ze zelf zo dom zijn :D

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Warbringer schreef op 12 juli 2002 @ 09:49:
[...]
..
Niet waar. Ik heb sinds Juni chello, en ik heb ook een com21 gehad... En ik woon in Zuid-holland dusse....

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
Dat zijn de nieuwe DOCSIS Com21 modems, das wat anders :) Maar de oude Com21 modems worden idd niet alleen in Gelderland gebruikt.

Verwijderd

Mark_640 schreef op 25 augustus 2002 @ 22:42:
[...]

Ik vind 't ook niet logisch klinken... ;)

Zoals je 't nu zegt zou je een demper gebruiken om een signaal hoger te krijgen... En dat kan niet... Maargoed, ik wacht nog rustig af... ;)

[...]

Nou, hier in Brabant zijn ze vrij technisch hoor, dat kan ik je verzekeren... Hoe het in de andere regio's is weet ik niet, er wordt nml. niet echt samengewerkt tussen de verschillende UPC-regio's, tenminste niet op service-niveau...

En een WC is een WijkCentrum... ;)
Ja precies. Dat vond ik dus ook niet logisch overkomen. Ik vroeg dus of ie dat kon uitleggen. Hij zei als je een dag met me mee gaat wordt het je allemaal duidelijk.

Nee UPC heeft wel zijn eigen storingsmonteurs. Alleen internet opleveringen worden door andere installatiebedrijven gedaan. Plandhold, Imtech etc. De storingsmonteurs bij ons zijn ook vrij technisch. Dus denk dat zo'n fieldtrip niet verkeerd zal zijn. :)
Pagina: 1