Toon posts:

Hulp gevraagd: ervaringen met HSF combo's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie wel weten gooi ik topics in de trant van 'welke koeler moet ik nemen?', en 'welke koeler is het beste: xxx of yyy' op slot, omdat er anders geen houden meer aan is.

Toch wil ik in de FAQ een aantal HSF combo's noemen, om beginnende tweakers niet helemaal in hun blote hemd te zetten bij het kiezen voor zo'n toch vrij belangrijk ding. Ik besef dat het vluchtige informatie is, maar iets is beter dan niets.

Nu kan ik voor die informatie zelf reviews door gaan spitten, maar daarmee mis ik 1 belangrijk iets: ik wil niet de superexotische HSF combo's in de FAQ hebben. Tweakers die toe zijn aan exotische heatsinks weten toch wel wat ze moeten zoeken, of welke specifiekere vragen ze moeten stellen.

Jullie mogen dus helpen (graag zelfs, want ik heb de ballen verstand van luchtkoelers). Ik wil een selectie van recente heatsink/fan combo's hebben voor P4 en AMD (P3, K6, etc. is onbelangrijk), met wat standaard informatie als performance, geluidsopbrengst, ervaringen, pluspunten, minpunten.

Performance beschrijven is lastig, want iedereen heeft een andere processor en kast. Als je het kunt zou ik graag het tempverschil tussen omgeving en processor zien bij de volgende standaardconditie:
- Kast open
- Proc @ 1333MHz voor Thunderbirds, 1533MHz voor XP's, 1800MHz voor P4's, default Vcore.
- geen extra casefans aan
- temp na 2x 3DMark2001 @ 640x480x16-bit.

Kun je je er niet aan houden, jammer, vette pech voor DaBit. Het is alleen makkelijk als de condities ongeveer gelijk zijn. Moederbordverschillen maken de temperatuur toch al extreem onnauwkeurig.

Verder wil ik deze informatie alleen zien van heatsinks en fans die normaal in Nederland te krijgen zijn. Spire, Coolermaster, Alpha, Thermaltake, dat soort spul dus.

Dit topic gaat niet 'het grote....' topic worden. Ik verzamel de informatie, en gooi dit topic op slot (over een weekje ofzo).
Offtopic reacties in dit topic worden getrashed.

Nou, ik hoop dat ik niet te streng klink :)
Alvast bedankt.

Verwijderd

mijn temp van mun XP is met de kast los en mun case fans uit
idle 43
stressed 51
Vcore standaart

dit was voordat ik mun cooler verbouwd heb :)
heb (had) gewoon een standaart coolermaster van 13 euro :P

hij maakt redelijk veel lawaai voor zo`n flut cooler maar hij koelt wel redelijk als je niet van plan bent te OC`en dan is ie prima...

genoeg info over de coolermaster van plank :P
ik hoop dat je er wat mee kan....

Verwijderd

Ik heb ervaringen met verschillende koelers. Mijn conclusie is dat de fan belangrijker is dan het heatsink. Met een Delta HP 60mm koelen alle 60mm heatsinkjes goed.

Voor een mooie prijs isin het algemeen de Coolermaster wat mij betreft de beste in prijs/kwaliteit. Neem wel de 80x60mm uitvoeringen. Bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/map/ep5-6i11.jpg
Al voor 11 euro te verkrijgen.

Andere 60mm heatsinkjes (thermoengine etc.) zullen misschien een graadje of 3 beter koelen terwijl je er wel bijna het dubbele (of meer) voor betaald.

Als je geld over hebt en je wilt ECHT een goed en netjes afgewerkt blok met goeie koelresultaten en een installatiehandleiding etc., neem dan de Alpha 8045 serie. Het verschil tussen 60x60 en 80x80 is zeer duidelijk te merken, en daarom zijn deze sinks stiller te maken. Door het grote formaat en grote gewicht zijn sommige mensen bang voor het vervoer van hun PCtje, maar met een spacer moet dat geen probleem zijn. Ik vervoer mijn PC al een tijdje met de Alpha er opgemonteerd en ik heb nooit problemen ondervonden.

Conclusie: Met een normaal budget zou ik eigenlijk geen ander koelblok kopen dan een coolermaster. Wil je betere resultaten neem dan een krachtigere fan (met als nadeel meer geluid). Heb je echt geld te veel koop dan een 80x80mm heatsink van Alpha (vanaf 57 euro).

[off-topic]
Een goeie casetemperatuur is belangrijker dan een goeie HSF. Als je case 40 graden is, kan je elke koeler nemen die je wilt maar hij wordt nooit kouder dan 55. Probeer dus je casetemp zo laag mogelijk te houden (kamertemperatuur dus). Dit kan door het plaatsen van 2 of meer casefans.
[/off-topic]

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
[quote]Op donderdag 11 juli 2002 01:02 schreef FuTaL het volgende:
...
Heb je echt geld te veel koop dan een 80x80mm heatsink van Alpha (vanaf 57 euro).
...
/quote]

"Te veel" vind ik een term die hier niet van toepassing is. In tegenstelling tot veel andere HSF combinaties is bij een ALPHA-combo JUIST het blok van belang. Deze is van zeer goede kwaliteit en heeft een grote invloed op de temperatuur van je processor. Het bewijs wordt vaak genoeg geleverd: velen hebben een fan op zeer lage toeren draaien op hun ALPHA en halen toch respectabele temperaturen. Concluderend: de ALPHA PAL 8045 is een kwalitatief zeer goed blok, je betaalt er dan ook iets meer voor dan voor andere blokken.
Maar, mijns insziens is hij absoluut het geld waard.
Ok, ik heb DaBit nu wel genoeg zitten stangen met mijn off-topic geblaat :P
Specs:
TB 1400@1400
A7V266
ALPHA PAL 8045 + Noiseblocker ultra silent (beide bij Perfect-systems vandaan)
Temps:
-kast open: idle 55, stressed 60
-kast dicht (rechtstreekse exhaust nvt): idle 58, stressed 65
Andere koelers (Spire Superrock, ander Spire blokje, standaard Coolermaster, JustCooler P-8000) hadden allemaal hogere temps. Soms kwam de stressed temp boven de 70 graden uit...
De enige koeler die de ALPHA heeft kunnen verslaan was de Coolermaster HHC-001 (met heat-pipes). Deze haalde net iets lagere temperaturen, maar ik kon niet leven met de herrie die de HHC-001 maakte...

Al deze temperaturen zijn gemeten met de sensor van de A7V266. Dit bord (net zoals veel andere Asus-borden) geeft een te hoge CPU-temperatuur aan.
Van alle temperaturen mag je meestal wel zo'n +- 8 graden celcius aftrekken :)

Succes met de FAQ :)

"It certainly appears so..."

• Snipisnap
  • Laatst online: 27-12-2025
Op donderdag 11 juli 2002 01:49 schreef Houz74 het volgende:

[..]

Welke Ultra Silent heb jij ? Ik heb de Ultra Silent S3 26dB/40CFM op een Alpha 8942, vandaag binnen gekregen en van 't weekend zit 'ie erop.
offtopic:
De T1. Deze is temperatuurgestuurd. Heel handig, heb ik er geen omkijken naar, het is stil en ik weet zeker dat mijn lieve thunderbird (O+) niet doodgaat.
Specs:[quote]
* Luchtverplaatsing: 26-65 m³/h
* Geluidsproductie: 11-26 dB(A)
* Toerental: 1400-2600
[/quote]

"It certainly appears so..."

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Alpha PAL 8045 Heatsink met Delta 80MP fan op 12v
Case/Mobo Temp: 29C (kamer is lekker warm & op het zuiden)
CPU Temp: 45-46C Idle / 53-54C load
Kast open scheelt 1C à 2C

Thermalright AX-7 met Delta 80HP @ 7v
Case/Mobo Temp: 29C (kamer is lekker warm & op het zuiden)
CPU Temp: 39-40C Idle / 45-46C load
Kast open scheelt 1C à 2C

Beide is op een AMD XP1700+ @ 1736Mhz met AS III.
(hij heeft gedraaid op 1796Mhz, maar dat warme weer heeft dat vern**kt :()

Enige probleem wat ik nu heb is dat ik het niet echt goed kan testen, kamer op het zuiden, warm weer koukleum van een vriendin ...
Het was een paar dagen geleden lekker koud buiten, en geen zon. Toen was mijn CPU temp idle 35-36C ...
Geen tijd gehad om te stress testen. Weet wel dat de AX-7 beter is dan de PAL8045 ...

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Neem Nooit een Dragon orb 3

AMD XP 2000+
Manufacturer:AMD
Family:Palomino
Internal Clock:1.64GHz
Internal Clock Maximum:1.66GHz
External Clock:133MHz
Socket Designation:SOCKET A
Type:unknown
Upgrade:unknown
Capabilities:MMX, CMov, RDTSC, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE
Version: AMD Athlon(TM) Processor
CPUID:0x00000662

***** Voor de beginners Dit is gewoon standaart CPU *******

Met een Dragon orb3 kooler in een Aopen kast!
en 1x casefan 120MM enermax

Temps : 57graden cpu
Stressed : 63graden CPU

ze zeggen wel dat Drogon orb op 7200rpm draait maar dat heb ik van mijn leven nog nooit mogen meemaken.

Verwijderd

Topicstarter
paar offtopic reacties getrashed.

Keep the stuff comin' :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

Ik weet niet of de cooler nog verkrijgbaar is in nerderland. Ik ben hem iig een tijdje niet meer tegengekomen. Alternate heeft ze iig gehad. Of ze ze nu nog hebben is maar de vraag.

Ik heb de GlobalWin FOP38 (zie pic hiernaast)

Specs:
Abit kt7
Athlon 1200@1354 @ 1.92v
Fan:
-60x60x25mm deltaHP @ 6800 rpm --> 44 graden stressed
-60x60x25mm deltaHP @ 5500 rpm --> 47 graden stressed
-60x60x15mm coolermasterfan @ 4200rpm --> 52 graden stressed

Dit is met een kamertemp van 20 graden zonder extra fans en kast open.
Met een papst 120mm fan @ 1600rpm op mijn proc koeler blazend gaat er nog es 5 graden vanaf.

idle weet ik niet want ik draai constant een }:O

Extra veranderingen aan koeler:
-Fan op silconen kit gezet ivm resonantie.
-Onderkant gelapt en gepolijst (van 300grid tot 1200grid, en dan zilverpoets).

Ik hoop dat dit voldoende is geweest.
Minpunten:
-delta maakt lawaai
-slecht verkrijgbaar toen
Pluspunten:
-goedkoop (69 gulden toen, met die delta)

Koeler was toen de beste alu koeler. Voor een schappelijke prijs.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Amd xp 1700+ non-oc
Idle 46c graden
Stressed 53c graden

Dit met een Coolermaster HHC-001
Maar! De herriemakende 60mm fan die er standaard op zat is kapot, en heb ik vervangen door een k*t 60mm fan die half kapot is.

Binnenkort koop ik een 60-80mm fan adapter met een 80mm ys-tech 29dB 32cfm fan, dan moet ie veel beter koelen en dan ga ik overclocken

iStockphoto

• schroevendraaier
  • Laatst online: 15-02 11:43
athlon xp 1800+ @ 1533
kast open, idle rond 49-51 stressed rond 57-59
dit met coolermaster DP5-7H53F

Arrows are made to fly, so are aeros.

Verwijderd

Ik zoek ook nog een koolertje... rond de 35 euro!

-Hij moet aardig goed koelen
-Niet te veel lawaai maken
(ik heb een XP 1800)

(ik zou eerst de volcano 9 nemen, maar die was overal uitverkocht)

-edit-

Sorry DaBit
Delete de postst dan maar :)
Is er wel een topic waar je dat kunt vragen? (de search werkt hier klote)

-EDIt-

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2002 19:46 . Reden: ik weet dat het een oud topic is :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat soort vragen was nou net niet de bedoeling van dit topic :)

(hij had ook al lang op slot moeten staan met de info in de FAQ verwerkt, maar daar is het nog niet van gekomen.)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Ik heb er twee voor je

Athlon 750 TB
MSI k7t Pro
Thermaltake Super orb (toen 30 Euro)
Idle met CPU cool 30
Stessed 43

Athlon 2000+
Gigabyte 7vrxp
Spire Whisperrock 2 (10 euro)
Idle 50
Stressed 61 (Dit was met extreem warme weer, gisteren was ie 56 naar 1,5 uur UT)

>Systeemspecs<

Pagina: 1