Toon posts:

cups probleempie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net cups geinstalleerd en nu wordt er gevraagd om een device URi als ik een printer wil toevoege. Wat mag dit wezen?

Er staat wat voorbeelden die ik allemaal al geprobeerd heb en de printer werkt niet (foutmelding: client-to-server-error)

Als ik dit doe:
/usr/sbin/lpadmin -p DeskJet -E -v parallel:/dev/lp1 -m deskjet.ppd
Krijg ik:
client-error-not-possible
Weet iemand wat ik fout doe?

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is, toen ik kernel 2.4.2-2 gebruikte gaf LPD geen problemen, toen ik eenmaal kernel2.4.18 compilde en opstarte gaf die bij het opstarten aan dat de printer niet gevonden was. Ik dus LPD eraf halen en cups ff geinstalleerd. Deze werkt ook niet.

Ik heb alle parallele opties in de kernel config aanstaan als build in.

Verwijderd

gebruik de webinterface van CUPS eens :) vind ik persoonlijk erg handig, en voorkomt mogelijke foutjes :)

[url="http://localhost:631/"]http://localhost:631/[/url]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 22:44 schreef Felix het volgende:
gebruik de webinterface van CUPS eens :) vind ik persoonlijk erg handig, en voorkomt mogelijke foutjes :)

[url="http://localhost:631/"]http://localhost:631/[/url]
Dan wordt er gevraagd naar die Device URI en ik weet niet wat dat mag wezen.

Krijg trouwens dezelfde foutmelding als ik daar een van de gegeven voorbeeld gebruik.

Verwijderd

Heb je je parallele poort wel meegecompiled met je nieuwe kernel, en heb je evt. de module wel geladen, zo ja, zit je printer dan niet aan /dev/lp0 ipv /dev/lp1

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 01:01 schreef The Daan het volgende:
Heb je je parallele poort wel meegecompiled met je nieuwe kernel, en heb je evt. de module wel geladen, zo ja, zit je printer dan niet aan /dev/lp0 ipv /dev/lp1
Dat moet het haast ook wel zijn, btw heb zowel /dev/lp1 als /dev/lp0 geprobeerd.

Ik heb ff wat extra functies mbt de parallele port in de config van mijn kernel nu gezet. Ik ga nu ff compilen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben nu klaar met compilen, printer toegevoegd en nu als ik een printpagina ga printen staat er
Description: HP Deskject 695C
Printer State: processing,
accepting jobs.

"No pages found!"
Device URI: parallel:/dev/unknown-parallel0
Wat betekent die no pages found? Er zit wel papier in de printer en er is geen activiteit van de printer geweest.

Verwijderd

Wat staat erover in je cups error log (/var/log/cups/error_log ?).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn late reactie
I [10/Jul/2002:20:47:32 +0200] Listening to 0:631
I [10/Jul/2002:20:47:32 +0200] Configured for up to 100 clients.
I [10/Jul/2002:20:47:34 +0200] LoadPPDs: Wrote "/etc/cups/ppds.dat", 12 PPDs...
I [10/Jul/2002:20:49:05 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/printers.cgi" (pid=934)
I [10/Jul/2002:20:50:18 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=941)
I [10/Jul/2002:20:50:36 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=942)
I [10/Jul/2002:20:50:53 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=943)
I [10/Jul/2002:20:50:58 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=944)
I [10/Jul/2002:21:26:56 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=9699)
I [10/Jul/2002:21:27:19 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=9700)
I [10/Jul/2002:22:15:31 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/printers.cgi" (pid=21275)
I [10/Jul/2002:22:15:39 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=21276)
I [10/Jul/2002:22:15:52 +0200] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=21277)
"error_log" 353L, 28285C
Heb je hier wat aan?

Verwijderd

Mja, dat 'no pages found' heb ik, nadat ik cups ook weer geinstalleerd had, ook last van. Ik heb wat newsgroups doorgespit maar nog niet echt iets over gevonden.
Ik zal nog eens verder zoeken.

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

URI is toch universal recourse identifier ? een url zeg maar

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 12:01 schreef sjorsie het volgende:
[..]
Wat betekent die no pages found? Er zit wel papier in de printer en er is geen activiteit van de printer geweest.
Misschien een probleem met het gebruik van ghostscript. Kun je zien dat er een tijdelijk bestand wordt gemaakt in de spool directory?

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 23:26 schreef Fatal-Error het volgende:

[..]

Misschien een probleem met het gebruik van ghostscript. Kun je zien dat er een tijdelijk bestand wordt gemaakt in de spool directory?
Dat zou het kunnen zijn, er is daar nog iets raars mee gebeurd.
Ik heb standaard met RH7.1 Ghostscript 5.50 meegeinstaleerd, ik heb later 5.53 (dacht ik, in ieder geval de laatste) geinstalleerd en toen typte ik gs -h in en toen kreeg ik nog steeds te zien dat ik 5.50 had :? :? :?

Zou het hieraan kunnen liggen? ZO ja, hoe los je dit op dan?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 juli 2002 23:26 schreef Fatal-Error het volgende:

[..]

er wordt een bestand aangemaakt als ik een printopdracht uitvoer in /var/spool/cups/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de RPM van Ghostscript geuninstalleerd (Deze wordt automatisch geinstalleerd bij RedHat) en toen ik daarna gs -h intypte kwam er wel te staan dat ik 6.53 heb. :? :?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand??

Ik heb nu Ghostscript 7.04 geinstalleerd en dat zie ik ook bij gs -h
AFPL Ghostscript 7.04 (2002-01-31)
Copyright (C) 2001 artofcode LLC, Benicia, CA. All rights reserved.
Usage: gs [switches] [file1.ps file2.ps ...]
Most frequently used switches: (you can use # in place of =)
-dNOPAUSE no pause after page | -q `quiet', fewer messages
-g<width>x<height> page size in pixels | -r<res> pixels/inch resolution
-sDEVICE=<devname> select device | -dBATCH exit after last file
-sOutputFile=<file> select output file: - for stdout, |command for pipe,
embed %d or %ld for page #
Input formats: PostScript PostScriptLevel1 PostScriptLevel2 PDF
Available devices:
x11 bbox x11alpha x11cmyk x11gray2 x11gray4 x11mono bmpmono bmpgray
bmpsep1 bmpsep8 bmp16 bmp256 bmp16m bmp32b deskjet djet500 laserjet
ljetplus ljet2p ljet3 ljet3d ljet4 ljet4d lj5mono lj5gray cdeskjet
cdjcolor cdjmono cdj550 pj pjxl pjxl300 uniprint ijs bj10e bj200 bjc600
bjc800 faxg3 faxg32d faxg4 pcxmono pcxgray pcx16 pcx256 pcx24b pcxcmyk
pbm pbmraw pgm pgmraw pgnm pgnmraw pnm pnmraw ppm ppmraw pkm pkmraw pksm
pksmraw tiffcrle tiffg3 tiffg32d tiffg4 tifflzw tiffpack tiff12nc
tiff24nc psmono psgray psrgb bit bitrgb bitcmyk png16m pnggray pngmono
png256 png16 jpeg jpeggray pdfwrite pswrite epswrite pxlmono pxlcolor
cljet5 cljet5c nullpage
Search path:
. : /usr//share/ghostscript/7.04/lib : /usr//share/ghostscript/fonts
For more information, see /usr//share/ghostscript/7.04/doc/Use.htm.
Report bugs to bug-gs@ghostscript.com, using the form in Bug-form.htm.
Nog steeds krijg ik hetzelfde als ik hierboven heb beschreven :( :(

Verwijderd

Je hebt voor CUPS een speciale Ghostscript nodig, ESP Ghostscript. Dat is een GNU Ghostscript die is gepatcht voor CUPS. HIj is te krijgen vanaf www.cups.org.

Als gij enige kennis bezit van het technisch funtioneren van GS: Deze ESP ghostscript heeft een speciale 'cups' driver die het rasterformaat van CUPS uitspuugt, dat CUPS dan weer naar het formaat van je printer omzet.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank je, deze had ik geinstalleerd maar die andere ook waardoor ze door elkaar stonden. Ik heb nu alleen de ESP 7.05.3 geinstalleerd.

Ik krijg nu:
Description: HP deskjet695C
accepting jobs.

"Printer not connected; will retry in 30 seconds..."
Bij het opnieuw laden van de pagina:
Description: HP deskjet695C
accepting jobs.

"No pages found!"

Verwijderd

Hier is het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Description: printer
    accepting jobs.

Device URI: parallel:/dev/lp0

Die location heeft volgens mij meer te maken met locatie in het netwerk (en mag voor lokale printers blijkbaar oningevuld zijn), en de device URI geeft aan aan hoe hij de printer kan vinden. Dat is in het formaat SOORT_PRINTER:/HOE, dus bijvoorbeeld parallel:[poort].
Die voorbeeldcommando's in de CUPS documentatie waren toch echt vrij duidelijk geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Description: Deskjet
accepting jobs.

"Unable to open parallel port device file "/dev/lp0": No such device"
Device URI: parallel:/dev/lp0
Dan krijg ik het bovenstaande.

Trouwens standaard vult cups webinterface de device URI in als parallel:/dev/unkown-parallel0

Verwijderd

Probeer eerst eens er achter te komen of je parallele poort het uberhaupt doet:

# echo "hoi" > /dev/lp0

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 17 juli 2002 08:57 schreef ger24 het volgende:
Probeer eerst eens er achter te komen of je parallele poort het uberhaupt doet:

# echo "hoi" > /dev/lp0
Ik zal dit thuis doen (ben nu op mijn werk).
Zo'n vermoeden had ik ook al dat er iets is met mijn parallel poort, hoewel mijn printer met LPD wel werkte voor mijn kernel update naar 2.4.18, (het werkt nu ook niet met LPD trouwens).

Ik heb alle parallel opties aanstaan (build-in) behalve die van de i/o kaarten in de kernel.

Verwijderd

mijzelf is het sinds kernel 2.4.17 ook niet meer gelukt om /dev/lp0 te kunnen laten werken. Weet iemand welke kernelopties allemaal aan moeten staan om "normaal" via /dev/lp0 te kunnen printen?

specifieker: /dev/parport wordt wel gezien maar hoe bind ik /dev/parport0 naar /dev/lp0. een echo "hoi" naar beide devices levert een melding "no such device" op. Terwijl in de kernel meldingen wel parport vermeld wordt.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 17 juli 2002 11:52 schreef ger24 het volgende:
mijzelf is het sinds kernel 2.4.17 ook niet meer gelukt om /dev/lp0 te kunnen laten werken. Weet iemand welke kernelopties allemaal aan moeten staan om "normaal" via /dev/lp0 te kunnen printen?
Heb je 'Character devices -> Parallel printer support' wel in de kernel zitten (weet niet of dat nodig is, maar lijkt me wel :)

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

IK had tot vandaag ook even dat probleem. De truc was inderdaad om character devices -> parallel printer support ook even mee te compileren. Suc6 ermee

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06-2025
(jarig!)
Ik heb ook enorm zitten worstelen met m'n printer installatie in het algemeen en CUPS in het bijzonder. Uiteindelijk heb ik m'n eigenwijsheid laten varen en ben toen stap voor stap de howto op www.linuxprinting.org gaan volgen om de "foomatic cups" installatie te volbrengen. Wat misschien ook wel handig is, is om je verbosity level van je error log van cups op te schroeven zodat je echt goed kunt zien waar het fout gaat. De foomatic cups installatie van linuxprinting.org zorgt er ook voor dat je de betere HPIJS driver gebruikt voor het printen, ipv de gimp-printing driver die standaard in cups zit. Linuxprinting.org heeft zelfs een online tool die de .ppd file voor je genereert.. pretty nifty!

(Uiteindelijk bleek het nog steeds niet te werken, maar dat kwam omdat ik de benodigde fonts niet geinstalleerd had staan. Na installatie van de ghostscript fonts [ergens gevonden op freshmeat.net] bleek het eindelijk pas te werken) |:(

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Verwijderd

Topicstarter
probleem is voor mij niet meer van belang, toen ik gisteravond mijn pc aandeed wou x niet meer starten en kreeg ik kernel panics en dumps :? :? :?

Dus maar een herinstallatie, ga gelijk wisselen van distro.

Verwijderd

Als ineens je systeem gaat flippen lijkt mij dat eigenlijk meer hardware dan software, en als het wel software is is het vreemd genoeg om bis auf den Boden aufzuklaren :Y)
Pagina: 1