freesco werkt eindelijk, maar freesco+switch niet

Pagina: 1
Acties:

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
nieuwe problemen: ik zal ff een nieuw topic openen, want de titel slaat niet meer op de inhoud.

1. Ik had eerst een 3com900b 10 mbit pci nic in mijn router, werkt perfect maar is niet handig als je ook bestanden wil gaan delen. Ik heb dus een nieuwe etech pci 10/100 nic gekocht en op de doos staat dat hij ondersteund wordt door linux. Ik heb m in mijn freesco doos gepropt en hij lijkt wel herkend te worden. ifconfig zegt interrupt 11 en base address 0x1000 (is toch goed?) Maar als ik ga internetten krijg ik eerst een heleboel errors, bij het pingen heb ik de helft of meer packetloss en dan valt ie weg. Hoe kan dat nou weer. Duw ik die oude 3com in hetzelfde pci slot dan doet ie t weer normaal. Die etech heeft trouwens een realtek 8139c chip.

2. Ik heb ook een etech switch gekocht voor achter mijn router voor het interne netwerk. Schijven delen etc.
als ik mijn @home lijntje in de router prop en een utp kabel naar mijn laptop, dan werkt het als een zonnetje (zit ik nu mee te werken) als ik de freesco bak er tussen hang werkt het dus helemaal NIET :( Op de freesco bak gaat alles goed, maar mijn laptop opstarten duur heel lang, ik krijg een of ander wazig ip (169.254.204.106) terwijl dat 192.168.0.100 zou moeten zijn, 255.255.0.0 als subnet :? en geen gateway en dns. Ik heb wel netwerkverbinding maar ik kan niet internetten of pingen, ook niet naar de router.
Ik heb deze keer alle kabels en nics getest en die zijn zeker goed. Alleen:
-kabelmodem naar router, normaal of crosslinked?
-tussen router en switch, normaal of crosslinked?
-tussen switch en laptop, normaal of crosslinked?

ik loop nu 5 dagen te klooien en wordt er nu langzaam een beetje ziek van.....hellup pleazzzzz

voor meer info over de geschiedenis tot nu toe:
hier

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

-kabelmodem naar router? normaal
-tussen router en switch? cross in de uplink
-tussen switch en laptop? normaal

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
dank je, dat probleem is opgelost, het werkt nu allemaal in principe maar ik wil nog graag die 10/100 netwerkkaart aan de praat krijgen. Hoe?

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat het een gewoon pci kaartje is, die zou eigenlijk gewoon moeten werken, alleen isa kaarten leveren soms wat problemen.
Kijk anders es of ie wel goed werkt in een windows pc.
Trouwens als je een switch hebt kun je prima 10 mbit kaarten in je freesco bak houden, @home is toch niet sneller en voor bestanden uitdelen tussen twee clients kiest de switch vanzelf de juiste snelheid. Dus als het tussen 2 pc's met 100mbit kaarten is dan is dat ook de snelheid waarmee je bestanden deelt.
Alleen hub's zijn afhankelijk van de snelheid van de netwerkkaarten.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 01:36 schreef Haldo het volgende:
Ik neem aan dat het een gewoon pci kaartje is, die zou eigenlijk gewoon moeten werken, alleen isa kaarten leveren soms wat problemen.
Kijk anders es of ie wel goed werkt in een windows pc.
Trouwens als je een switch hebt kun je prima 10 mbit kaarten in je freesco bak houden, @home is toch niet sneller en voor bestanden uitdelen tussen twee clients kiest de switch vanzelf de juiste snelheid. Dus als het tussen 2 pc's met 100mbit kaarten is dan is dat ook de snelheid waarmee je bestanden deelt.
Alleen hub's zijn afhankelijk van de snelheid van de netwerkkaarten.
ja, is gewoon een pci kaartje met een realtek chip (8139). Op de doos staat notabene dat ie linux compatible is. Ik moet m inderdaad nog ff testen in een andere computer, maar het is een gloednieuwe kaart dus die zou het moeten doen.

Als ik bestanden deel tussen mijn laptop en mijn desktop (beide 10/10 mbit kaarten) dan gaat dat dus alleen via de switch? die 10mbit kaart in de router doet er niet toe?
Dan heb ik die 10/100 kaart dus voor jan l*l gekocht.
Dan laat ik die 3com zitten, die werkt

• Dionysus
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 08:53 schreef niXnut het volgende:

[..]

ja, is gewoon een pci kaartje met een realtek chip (8139). Op de doos staat notabene dat ie linux compatible is. Ik moet m inderdaad nog ff testen in een andere computer, maar het is een gloednieuwe kaart dus die zou het moeten doen.

Als ik bestanden deel tussen mijn laptop en mijn desktop (beide 10/10 mbit kaarten) dan gaat dat dus alleen via de switch? die 10mbit kaart in de router doet er niet toe?
Dan heb ik die 10/100 kaart dus voor jan l*l gekocht.
Dan laat ik die 3com zitten, die werkt
Ja als het een switch is heb je inderdaad een netwerk kaart voor jan met de korte naam gekocht, maar ach een netwerkkaartje kan altijd nog wel es van pas komen of is wel weer te verpatsen. In xp kun je ook vrij makkelijk zien op welke snelheid je netwerk draait, rechtermuisknop op "my network places" dan "properties" dubbelklikken op "Local Area Connection" en dan krijg je een schermpje waar ook de snelheid wordt genoemd.

• niXnut

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 11:27 schreef Haldo het volgende:

[..]

Ja als het een switch is heb je inderdaad een netwerk kaart voor jan met de korte naam gekocht, maar ach een netwerkkaartje kan altijd nog wel es van pas komen of is wel weer te verpatsen. In xp kun je ook vrij makkelijk zien op welke snelheid je netwerk draait, rechtermuisknop op "my network places" dan "properties" dubbelklikken op "Local Area Connection" en dan krijg je een schermpje waar ook de snelheid wordt genoemd.
Ah vette pech. Maar dat netwerkkaartje komt idd nog wel een keer van pas. Zo'n etech kaartje kost de kop niet *D .
ik wil met netcps gaan testen. Dan moet ik op een machine onder dos "netcps -n" ingeven en op een andere computer "netcps 192.168.0.100" ingeven toch? (=ip van machine waar netcps -n op draait)

Wat is een nette waarde bij een 100mbit netwerk (100mbit? :z ) Zeg maar, wat is realistisch?

• Dionysus
  • Niet online
Geen flauw idee eerlijk gezegd ben altijd al lang tevree als een filmpje in 5 min kan worden overgepompt.
Zijn wel een aantal topics geweest geloof ik over de snelheid van 100mbit netwerken.
Pagina: 1