[c#] visual studio plugin voor slimmere editor

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb eindelijk visual studio binnen en ben wat aan het experimenteren. Het aantal opties is echt ongegrensd, en je krijgt er een enorme lading wizzards bij. Maar ik wil me voorlopig eerst verdiepen in c# kloppen. Wat me is opgevallen is dat de editor niet bepaald state of the art is. Ik heb intussen al een gevonden om die editor wat te verbeteren, maar zijn er nog meer? (liefst een die gratis is ;) )

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Euh? Vertel mij eens wat er niet state of the art aan de editor is :?

• Alarmnummer
Op woensdag 10 juli 2002 22:39 schreef Nielsz het volgende:
Euh? Vertel mij eens wat er niet state of the art aan de editor is :?
Dat je lang niet genoeg info krijgt te zien als je aan het typen bent. Ik gebruik IDEA en Codeguide (beide editors voor java) en daar krijg je enorm veel info te zien, maakt het typen erg eenvoudig omdat je bijna niets meer hoeft op te zoeken.

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 22:50 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Dat je lang niet genoeg info krijgt te zien als je aan het typen bent. Ik gebruik IDEA en Codeguide (beide editors voor java) en daar krijg je enorm veel info te zien, maakt het typen erg eenvoudig omdat je bijna niets meer hoeft op te zoeken.
control spatie ;)

En er staat zoveel informatie op mijn scherm, dat het gedeelte waar geen informatie in staat, maar echt de pure code, echt te klein is. Dat is imo de enige echt goede reden wat er fout aan de editor is.
Maar ik ben dan ook niets gewend ;)

• Alarmnummer
Op woensdag 10 juli 2002 22:54 schreef Nielsz het volgende:

[..]

control spatie ;)
Je krijgt oa niet te zien of je met een verkeerd type argument een methode aanroept. Allemaal van dat soort dingetjes.
En er staat zoveel informatie op mijn scherm, dat het gedeelte waar geen informatie in staat, maar echt de pure code, echt te klein is. Dat is imo de enige echt goede reden wat er fout aan de editor is.
Maar ik ben dan ook niets gewend ;)
Ik heb een hele lading schermen uitgezet, want ik vond het veel te druk. Ik heb aan een kant de project boom staan, rechts daarvan staat mijn suorce, en daaronder is mijn output window. Dit vind ik meer dan genoeg onder het kloppen.

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 23:01 schreef Alarmnummer het volgende:

Ik heb een hele lading schermen uitgezet, want ik vond het veel te druk. Ik heb aan een kant de project boom staan, rechts daarvan staat mijn suorce, en daaronder is mijn output window. Dit vind ik meer dan genoeg onder het kloppen.
Afbeeldingslocatie: http://nielsz.servicez.org/dotnet.jpg
Nah, dit het ik. En dan zet ik soms links mijn server explorer er nog eens keer. echt fijn is het auto completion en dat er een lijstje komt met alle methodes van de huidige class.

En als ik een functie intik, is de tooltext de definitie van de argumenten. Dat is toch wat je wilt en wat je nodig hebt? Je hoeft toch niet bij het handje gehouden te worden? ;)

Verwijderd

Ik wacht nog ff totdat de maker van MzTools met een VS.Net versie van z'n tools komt.
Dit is een fantastische add-in voor VB6 en het schijnt dat hij bezig is met de VB.Net versie. Dus ik wacht nog wel ff vol ongeduld ;).

Maar wat mij betreft hoeft er ook niet zoveel aan de IDE te veranderen. Ik vind 'm perfect :). Alleen een aantal features ontbreken nog, zoals automatisch tabindex fixer, etc. missen nog.

Verwijderd

(layout vern**k ;P)
Op woensdag 10 juli 2002 23:01 schreef Alarmnummer het volgende:
[..]
Je krijgt oa niet te zien of je met een verkeerd type argument een methode aanroept. Allemaal van dat soort dingetjes.
Dat is wel 1 van de dingen die pas na compile komen ja. Wat wel zo is is dat syntax errors wel meteen getoond worden. De wholetomato tool die je aanhaalt in je 1e posting is wel een verbetering qua C++6, maar op zich mis ik dat niet zo.

De typen achterhalen voor een functie is IMHO niet zo moeilijk, want zodra je de '(' intikt komt er een tooltip, je kijkt ernaar welke overload je wilt, en tikt de parameters in. Ik heb zelden daarin een fout, omdat die tooltips je vertellen welke overloads er zijn en dus in welke volgorde je parameters moeten, en van welk type ze moeten zijn.
[..]
Dit is mijn IDE opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~perseus/vsnet_sshot.gif
(1600x1200 on 19")

Links in 1 container de solutoin explorer, class view (die erg crappy is) en de macro explorer. Daaronder de properties in 1 aparte container. In de midden de sourcewindows + de browser met daarin de startpage (en de helppages). Rechts in 1 container de server explorer, toolbox, help contents, help index en help search. De rest van de windows zijn slide up windows en die zijn allemaal collapsed. Zodoende hou je veel ruimte over voor de source. Dynamic help heb ik uitstaan want dat vreet CPU tijd en dat geknipper leidt alleen maar af :P

In C# staat de code completion op alt+rightarrow, je kunt dieverwijderen uit de keyboard settings en dan krijg je de meer werkbare cntrl+spatiebalk.

Vooral intellisense, dus die tooltips met overloads en lijst met properties /methods (zie screenshot hierboven waar ik een empty string(!) gebruik en daar de properties van list :P) en de codecompletion werkt erg mee aan de productiviteit. De automatische syntax error checking is ok (behalve met strings, daar zit een bug in, "Newline in constant!" jaja) en vooral de oplichting van de bijbehorende '{' of '(' of '"' wanneer je een sluit character intikt is IMHO een hele step up van wat bv VB6 en C++ 6 te bieden hadden.

Verwijderd

Hey Nielz, waarom genereer je die data-access layer niet man :) http://www.sd.nl/software (llblgen)

Verwijderd

Werken normale visual studio plugins ook bij .net editor? Want daar heb ik wel een leuke voor. Hoewel vast wel een of andere .net versie daarvan beschikbaar zal zijn.

Als de editor ook overeenkomende '(' en '{' kan vinden, is ook wel handig.

• Alarmnummer
Bestaan er trouwens ook refactor tools voor visual studio? (renamen classes, methodes, variablen, extract methods ed) Ik vind dit echt onmisbaar bij een java IDE, zou ook zoiets verwachten in een miljarden project van ms.

• Nielsz
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 11:00 schreef Otis het volgende:
Hey Nielz, waarom genereer je die data-access layer niet man :) http://www.sd.nl/software (llblgen)
Ik ben pas net begonnen, en wil strax wel gebruik maken van componenten die een collega allemaal opnieuw uitvindt, maar eerst wil ik weten hoe het moet voordat ik het laat doen :)

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:29 schreef Alarmnummer het volgende:
Bestaan er trouwens ook refactor tools voor visual studio? (renamen classes, methodes, variablen, extract methods ed) Ik vind dit echt onmisbaar bij een java IDE, zou ook zoiets verwachten in een miljarden project van ms.
click naam aan in class explorer, wijzig naam in properties window, klaar. :)

Verder de object browser gebruiken, waarmee je allerlei info over classes kunt krijgen.

• Alarmnummer
Ik heb het net geprobeerd bij Persoon => Persoona. Hij past inderdaad de naam aan bij persoon (inclusief constructor), maar hij vergeet hem bij PersoonList aan te passen. Ik heb daar een methode Add(Persoon p), maar het type 'Persoon' wordt daarin niet aangepast. Klopt dit of doe ik iets fout?

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:47 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik heb het net geprobeerd bij Persoon => Persoona. Hij past inderdaad de naam aan bij persoon (inclusief constructor), maar hij vergeet hem bij PersoonList aan te passen. Ik heb daar een methode Add(Persoon p), maar het type 'Persoon' wordt daarin niet aangepast. Klopt dit of doe ik iets fout?
Ik denk dat dit klopt ja. Als je een nieuw project opent bv een c# executable winform app, dan krijg je form1 en die start ie ook, wijzig je die naam dan is de Main() method nogaltijd niet aangepast.

Het klinkt wellicht raar, maar gewoon melden deze feature request bij MS: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=fh;en-us;feedback

Die class explorer bouwers zijn zowat gelynched in de C# newsgroups dus ik denk dat die echt wel beter wordt bij het 1e service pack, maar elke feature request is er 1. Meldt niemand die dan komt hij er ook niet in.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 12:48 schreef Otis het volgende:
Die class explorer bouwers zijn zowat gelynched in de C# newsgroups dus ik denk dat die echt wel beter wordt bij het 1e service pack, maar elke feature request is er 1.
Waarom? Persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad :). Ik mis alleen een 'expand all' knopje, want bij een paar namespaces ala nl.uu.cs.sp2002.adlib.nogwat moet je héél veel klikken.

En refactoring support zou idd heel fijn zijn, maar dat moet dan door heel VS.Net geintegreerd worden.

Ach, niet alles kan in één keer perfect zijn, er moet iets te klagen zijn ;).

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 13:00 schreef KoenM het volgende:
[..]
Waarom? Persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad :). Ik mis alleen een 'expand all' knopje, want bij een paar namespaces ala nl.uu.cs.sp2002.adlib.nogwat moet je héél veel klikken.
Met aardig wat classes is dat ding echt onbruikbaar, hij klapt telkens naar boven terug bv. (dus heb je hem naar beneden gescrollt en je refereert ineens naar een class die bovenin staat.. plop! weg view, moet je weer scrollen. Dit is iets dat mij iig dermate dwars zat dat ik hem niet gebruik...
En refactoring support zou idd heel fijn zijn, maar dat moet dan door heel VS.Net geintegreerd worden.
Ik heb het maar ff gemeld als request, als meer mensen dat nu gaan doen ;)

• Alarmnummer
Ik zal even een link van IDEA plaatsen zodat ze weten wat er allemaal aan hun editor toegevoegd moet worden ;)

• Nielsz
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 14:41 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik zal even een link van IDEA plaatsen zodat ze weten wat er allemaal aan hun editor toegevoegd moet worden ;)
Strax kopen ze het nog over :z

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 14:42 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Strax kopen ze het nog over :z
:X

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Op donderdag 11 juli 2002 09:51 schreef KoenM het volgende:
Ik wacht nog ff totdat de maker van MzTools met een VS.Net versie van z'n tools komt.
Dit is een fantastische add-in voor VB6 en het schijnt dat hij bezig is met de VB.Net versie. Dus ik wacht nog wel ff vol ongeduld ;).
Wat dacht je van deze? Deze werkt perfect in vb6

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Pagina: 1