Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanbus, waarom geen fanmate schemas

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb hier een zalman fanmate liggen, en dat ding zit simpel in elkaar, een potmetertje, 2 weerstandjes en een transistor. is het voor die fanbussen niet gemakkelijk om het schematje van die dingen te nemen, ik zag hier fanbussen langskomen met flinke schema's om zo de snelheid te kunnen regelen maar dit is simpeler.

aleen ben ik hem nu even kwijt, maar als ik em vind zak ik wel effe een schematje posten.
(ik heb hem niet nodig, heb 2x enermax op me radiator en dus regelbaar, en de andere 2hoeven niet zachter. maar toen ik mijn dragon orb nog had was dat ding wel handig.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

lijkt me ook veel simpeler :) Maar je bent hem nu ff kwijt? poste die pics :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik denk dat iedereen wel weet hoe dat werkt. En een regelbare fanbus is tenslotte het zelfde als een fanmate...

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

juist :P word zon fanmate niet warm eigenlijk? en wat zijn de min en max voltages?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 21:36 schreef BaRF het volgende:
juist :P word zon fanmate niet warm eigenlijk? en wat zijn de min en max voltages?
hier meer info : http://www.quietpc.com/casefans.html
min 5 volt, max 11 volt, max 6 watt en hij word idd wel warm,er zit daarom ok een klein koellichaamopje in, maar heet is t niet te noemen( hangt denk ook af van de snelheid)

Verwijderd

Kick, is oud topic ik weet het maar wil toch graag zo'n schematje of weten welke componenten er in die fanmate zitten

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het lijkt erop dat die fanmate een uiterst goedkoop dingetje is die een tor en een paar weerstandjes gebruikt voor het omlaag brengen van het voltage.
Uiterst onrendabel dus.

• Silentpuma
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Door _ferry_ - Wednesday 10 July 2002 21:29

ik heb hier een zalman fanmate liggen, en dat ding zit simpel in elkaar, een potmetertje, 2 weerstandjes en een transistor. is het voor die fanbussen niet gemakkelijk om het schematje van die dingen te nemen, ik zag hier fanbussen langskomen met flinke schema's om zo de snelheid te kunnen regelen maar dit is simpeler.
Hmmz, misschien dat de schema`s toen (juli 2002 :P) ingewikkeld waren, maar dat is tegenwoordig wel anders hoor. Mijn fanbus heeft alleen een aan/uit schakelaar en een vermogens-potmeter om de herrie te temmen, en dat is toch nog simpeler dan die fanmate van jou :p. En een vermogens potmeter kan veel meer hebben. Die fanmate van Zalman is dacht ik tot 5 Watt en kost ~€6,-. De potmetr die ik heb kan wel 9 Watt opnemen en koste me maar €4,50! Goedkoper & beter dus :Y) En een vermogens potmeter is beter in te bouwen, want daar ga je als echte tweaker voor! ;)

Hier het schema wat ik voor me fanbus gebruikt heb. Ziet er mabey fancy uit, maar is echt super simpel. Schakelaar, potmeter, en dual-color LED + weerstandje om 1 fan volledig te kunnen regelen. En je kan als je wil wel 5 fans op 1 potmeter zetten! 8-) (lukt ook niet met een fanmate ;))

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=43321

Kijk, een fanbus met een LM317 oid, dat noem ik pas ingewikkeld! (als electro-n00b. ;) Hoor ik dadelijk de echte electro-pro`s zeggen dat het niet zo is?)

[ Voor 1% gewijzigd door Silentpuma op 14-01-2003 17:51 . Reden: Schema updated ]

Use the Search Luke...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Kijk, een fanbus met een LM317 oid, dat noem ik pas ingewikkeld! (als electro-n00b. Hoor ik dadelijk de echte electro-pro`s zeggen dat het niet zo is?)
Vet ingewikkeld _/-\o_ :P

Een beetje gaan zitten draaien aan een paar knoppen om je fans te regelen ?!?
Dat kan makkelijker :

Afbeeldingslocatie: http://senile.et.tudelft.nl/bas/vent1.jpg

of deze :

Afbeeldingslocatie: http://senile.et.tudelft.nl/bas/vent2.jpg

Bij 25graden draaien de fans op 7 volt en bij 40 graden op 10,5 volt.
Het onderste schema gebruikt een low-drop regelaar waardoor de spanning vrijwel overeenkomt met 12 volt bij temperaturen van >40 graden.
Door de waardes aan te passen kan je het bereik nog wel wat verleggen naar bv 50 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door -=bas=- op 04-01-2003 21:13 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik heb niet de indruk dat veel mensen van automatische regelingen gecharmeerd zijn, including me.
Ben je de controle kwijt hè...
Combinatie van automatic en manual is nog iets, maar de controle helemaal uit handen geven, neu...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2003 22:16 ]

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:42

GF

Klinkt leuk maar toch wil ik het regelbaar hebben

[ Voor 25% gewijzigd door GF op 05-01-2003 00:15 ]

Verwijderd

Regelbaar is leuk, maar niet veilig indien andere personen toegang tot je PC (en dus je fancontroller) hebben...

Dus je kan regelbaar maken, en een veiligheidsnet van temperatuurgestuurd maken....
Overigens is bovenstaand schema ook interactief te maken, door de NTC te vervangen voor een potmeter.... (of een potmeter parallel aan de NTC, op die manier kan je de koeling wel omhoog, maar niet omlaag (beneden de temperatuur-veiligheidsgrens) stellen).

• GF
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:42

GF

Wat is er niet veilig aan. Je moet natuurlijk niet je cpu fan uit kunnen zetten maar zachter zetten zou geen kwaad moeten kunnen en anders moet je daareven over nadenken van te voren of je die wel in je baybus wil doen of juist die temp gestuurd maken ;)

Verwijderd

Ik heb zelf m'n procfan via een vermogensweerstandje op een Volt of 8 draaien, en m'n PWM gestuurde voedingsfan is achterop de kast te regelen.
Veilig genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2003 00:52 ]

Verwijderd

temperatuurgesteld lijkt mij dan weer ideaal :)
je hoeft dan zelf neit meer op te letten en pc wordt indien mogelijk vanzelf stiller :)

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:23:
temperatuurgesteld lijkt mij dan weer ideaal :)
je hoeft dan zelf neit meer op te letten en pc wordt indien mogelijk vanzelf stiller :)
met als gevolg dat je uds nog steeds in het lawaai zit...

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Hmmz... die lm317 schakeling, hoeveel kan die hebben? Ik heb nl. wel interesse, voor in mijn auto... moet dan wel met een ptc ipv een ntc, zodat kouder = fan harder = meer lucht (warm want door radiator) ;-) Als iemand mij kan zeggen hoe ik hieraan moet rekenen, big thanx.

• MARTIJN_
  • Laatst online: 29-11 20:39

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Zoek een data sheet van een lm317 daar staat alles in ook de formule om mee te rekenen.
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
http://www.linear.com/pdf/lt0117.pdf

PGEQRZEM

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Fanbussen zijn helemaal niet moeilijk. In principe kun je met alleen een potmeter al een hele eind komen. Maar wil je het een beetje netjes maken, dan gooi je er een LM317T tegenaan, zodat je een nette uitgangsspanning krijgt, en dan wil je natuurlijk nog kunnen laten zien hoe hard alles draait, dus dan gooi je er een aantal led's of led-bar's tegenaan.

Kortom, je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Een mooi schema en bouwomschrijving: www.pointofnoreturn.org

[ Voor 2% gewijzigd door Dirtbiter op 10-01-2003 11:29 . Reden: TypVout ;) ]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

hmm... ik weer, als electron00b.... als ik het dus goed begrijp, wordt de uitgangsspanning bepaald door spanningsdeler R1/R2... als ik dus wil dat de fan harder gaat draaien als het kouder wordt in mijn auto, moet ik van R1 een NTC maken ipv. R2 (in bovenstaand plaatje dan...) en om het te kunnen regelen op welke temperatuur mijn karretje gehouden wordt moet R2 dan een potmeter worden :? Welke waardes zou ik dan moeten gebruiken?
* SetsunaKaede is niet zo goed in rekenen aan elektronika :'(

[ Voor 3% gewijzigd door SetsunaKaede op 10-01-2003 13:03 ]

Verwijderd

Dan zou je een NTC van 10k bij 25°C moeten hebben en dan voor R2 1k
Je zal daar wat mee moeten experimenteren, maar of zo'n regeling in een auto het goed zal doen is nog maar de vraag, regeling is vrij primitief en in een auto heb je vrij grote temperatuurvrschillen op verschillende plaatsen.
Bovendien kan een LM317T maar 1,5A leveren en ben je bijna 2V kwijt voor de regelaar.
Een LM317K kan 3A leveren.

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

_bas_ schreef op 04 januari 2003 @ 21:10:
[...]

Vet ingewikkeld _/-\o_ :P

Een beetje gaan zitten draaien aan een paar knoppen om je fans te regelen ?!?
Dat kan makkelijker :

Afbeeldingslocatie: http://senile.et.tudelft.nl/bas/vent1.jpg%20%5Dafbeelding
De R1 en de R2 om worden gedraaid. En normaal word voor de weerstand tussen de uitgang en de adjust-pin (de onderste pin) 240 Ohm gebruikt. Dit heeft te maken met de referentiespanning. Die staat namelijk over die weerstand (volgens de data-sheet)

De NTC moet dan op de plaats van R1 staan.

Zie hier voor de data-sheet.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 10-01-2003 14:28 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Sine
  • Laatst online: 21:22
Kaj. schreef op 04 January 2003 @ 11:15:
Het lijkt erop dat die fanmate een uiterst goedkoop dingetje is die een tor en een paar weerstandjes gebruikt voor het omlaag brengen van het voltage.
Uiterst onrendabel dus.
Of je nou een tor of een 317 het vermogen laat verstoken maakt geen r*k uit

ik zou zelf ook voor een tor gaan ivm het spannings verlies wat je bij een 317 toch altijd hebt

en je 12 V lijntje is toch al gestabiliseerd dus de extra stabiliteit van een 317 heb je niet nodig

Repareren doe je zo.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29
Er bestaan toch ook regelbare weerstandjes die zet je tussen 1 van je draadjes van de fan ik zou niet weten welke, en je hebt een regelbare fan, of zie ik dat verkeerd :?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
M14 schreef op 10 January 2003 @ 14:27:
[...]

De R1 en de R2 om worden gedraaid. En normaal word voor de weerstand tussen de uitgang en de adjust-pin (de onderste pin) 240 Ohm gebruikt. Dit heeft te maken met de referentiespanning. Die staat namelijk over die weerstand (volgens de data-sheet)

De NTC moet dan op de plaats van R1 staan.

Zie hier voor de data-sheet.
Ik wilde het maar net zeggen :) Bij mij zat de pot echt aan de adjust hoor :) [O[ de plaats van die vaste R]

[ Voor 3% gewijzigd door insan1ty op 14-02-2003 20:28 ]

Pagina: 1