[linux] ati of nvidia ?

Pagina: 1
Acties:

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08
Hoi tweakertjes...
Ik ga binnenkort een nieuwe videokaart aanschaffen, maar ik weet niet goed welke ik zou nemen.
Ati Radeon 8500 of Gainward Geforce 4 4200 ?

De 3d prestaties zijn niet zo belangrijk voor mij, en ik weet wat ik van deze kaartjes kan verwachten. Mijn voorkeur gaat naar ATI uit (i.v.m. beeldkwaliteit en dual DVI)
Wat belangrijker voor mij is, zijn de drivers.

Zijn de FireGL 8800 drivers van ATI snel/stabiel/betrouwbaar? Of kan ik toch maar beter voor nvidia gaan?

Ik draai Debian sid (rockstable!) op mijn desktop, met custom 2.4.18 kernel.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
nvidia drivers zijn volgens mij wel een stukje beter :)

en de 2d van de geforce kaartjes vallen ook niet echt tegen hoor :)

maar als je echt super2d wilt denk ik dat je meer naar matrox moet kijken, maar hoe die met de drivers zit weet ik niet :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Op woensdag 10 juli 2002 21:05 schreef veldmuis het volgende:
nvidia drivers zijn volgens mij wel een stukje beter :)

en de 2d van de geforce kaartjes vallen ook niet echt tegen hoor :)

maar als je echt super2d wilt denk ik dat je meer naar matrox moet kijken, maar hoe die met de drivers zit weet ik niet :)
Voor 2d is matrox absoluut top. Op 3D gebied zijn deze kaartjes helaas wat minder. Driver ondersteuning voor matrox kaartjes onder linux is erg goed.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

De (closed source) ATI FireGL drivers zijn eigenlijk niet bedoeld voor de Radeon 8500, dus je kunt veel problemen krijgen bij de installatie ervan. De nVidia drivers zijn ook closed source, maar zijn voor alle kaarten geschikt, bij mij werken ze prima. Sinds kort is er ook een project gestart om open source DRI drivers te maken voor de Radeon 8500, als deze binnenkort stable zijn is het misschien interessant een Radeon aan te schaffen. Als je de kaart nu wilt kopen is het waarschijnlijk het beste een nVidia model te nemen.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

De nVidia drivers zijn voorlopig onder Linux van superieure kwaliteit, de Radeon 8500 is alleen via omwegen te supporten.

Het gebeurt bij mij (nvidia) wel eens dat een programma dat de nVidia drivers gebruikt onkillbaar wordt, zogauw het segfault. Dat lijkt wel steeds minder te worden met nieuwere versies, maar het blijft vervelend als je je bak erg stabiel wil houden.

Verwijderd

Je kunt Frame Buffer natuurlijk ook gebruiken....

Dan maakt de kaart niet uit....

* 60 Hz
* Geen GLX

het is een afweging

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 10 juli 2002 21:50 schreef Markiedam het volgende:
Je kunt Frame Buffer natuurlijk ook gebruiken....

Dan maakt de kaart niet uit....

* 60 Hz
* Geen GLX

het is een afweging
Framebuffer heeft als nadeel dat het nog zwaar in ontwikkeling is. Bovendien draaien al je X apps zoals je WM en games niet meer. Overigens heeft de Radeon betere ondersteuning voor fb dan nVidia (waarbij me dat nog steeds niet gelukt is).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Ik had laatst een Radeon 8500 Pro 128 MB...

Die werkte perfect met Frame Buffer...

En met een beetje gekloot kun je er 85 hz of meer uit krijgen

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Radeon 8500 wordt perfect ondersteund door XFree 4.2 in qua 2D acceleratie. 3D is er vooralsnog niet bij. Werken met een framebuffer moet je echt nooit doen, daar krijg je alleen maar koppijn van (60 Hz).

[deze advertentieruimte is te koop]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

De 2D kwaliteit van de GF4 is stukken beter dan die van de GF2 en GF3 overigens :)

Verwijderd

Wellicht is een Parhelia iets voor je. De superieure 2D prestaties die we van Matrox gewend zijn in combinatie met 3D prestatie die de GeForce4 Ti achter zich laat. Alleen weet ik niet hoe het zit met drivers voor linux, kijk een op de site(www.matrox.com/mga). Ook de prijs van de Parhelia is wat aan de hoge kant, maar dan heb je wel wat.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik draai een dual head met een gf4 wat ideaal is want ipv xinerama gaat het hardware matig via de kaart met als voordeel dat het wel 3d accelerated is. (xinerama is niet 3d accellerated)

Voor de rest vind ik nvidia stabiel en snel en meer wensen heb ik niet van een driver.

• Arioch
hmmm.... Dan wordt het toch maar een ti4200, want ik speel af en toe wel eens een spelletje (q3, rtcw, hl, ...).

Bestaat er ook een dualhead versie van de ti4200? of kan ik beter extra vga kaartje in mijn bak dumpen?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

Op donderdag 11 juli 2002 09:17 schreef wzzrd het volgende:
De 2D kwaliteit van de GF4 is stukken beter dan die van de GF2 en GF3 overigens :)
Eerlijk gezegd merk ik daar weinig van, k'ben van een gewone gf3 -> gf4 ti 4600 gegaan, beiden gainward, en k'had op beiden super mooi 2D beeld @ 1600*1200@32bpp

De ti4200 is volgens mij in dualhead te verkrijgen, mijn 4600 is het iig.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Arioch
dan wordt nvidia weer enkele euro's rijker...
tenzij als ATI deze week nog met officieele 8500 drivers afkomt :z
Pagina: 1