Help: CD recovery tips bij bekraste spiegelzijde!

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb even door cdmappen gebladerd en check CD's op goede spiegelzijde.
Sommige cd's zijn echter zo erg aan toe dat kopieren via foutcorrectie niet lukt. Er zitten vrij zeldzame bestanden op die ik niet zo snel nieuwe kan vragen bij anderen.

Ik wil proberen de beschadigde spiegelzijde herstellen (ja, krassen waar je zo dwars door hele cd kan kijken) maar wat zijn beste en veilige methodes om spiegellaag tijdelijk te herstellen zodat ik nieuwe cd kan branden.

Welke stift is meest veilig om ermee te markeren (let op oplosmiddelen waar organische laag onder spiegellaag niet weg mag!

Andere 'hardware' oplossingen is b.v. aluminium folie erop plakken. Maar eenmaal geplakt, eraf kan niet meer. Dan trek je rest nog meer kapot. Tenzij je foto-tape gebruikt: die laat zich makkelijk verwijderen.

Wie heeft succesvolle recovery tips voor me?
Dit geldt alleen voor cd's waar aan spiegelzijde (of bedrukte zijde) krassen vertoont of losgeraakte zilver/alu laag.
Bekraste leeszijde, dus 'onder' cd, is wat anders en kunnen na flink poetsen wel leesbaar worden gemaakt. Maar dat bedoel ik niet!

Zeer veel dank voor enige tips van ervaren branders die ook wel es slechte cd's proberen te recoveren.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nadat je de CD gekopieerd hebt is de originele CD toch niet meer nodig? Dan hoef je alu folie er toch ook niet vanaf te halen?

Verwijderd

Ik d8 altijd dat je dye, wat jij dat folie-laagje noemt, de data vast hield, dat is toch je informatiedrager??

Anywayz, als dat eraf is (gebladderd) kan je wel fluiten naar je data.

Als er krassen op de spiegelzijde van je cd zitten, moet je ff langs Halfords ofzo, ff gsm-kras goedje shoppen, erop smeren en uitwrijven, helpt nogal eens een keertje.

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53

NielsNL

DigiCow

Op woensdag 10 juli 2002 19:23 schreef Fat Tony het volgende:
Ik d8 altijd dat je dye, wat jij dat folie-laagje noemt, de data vast hield, dat is toch je informatiedrager??

Als er krassen op de spiegelzijde van je cd zitten, moet je ff langs Halfords ofzo, ff gsm-kras goedje shoppen, erop smeren en uitwrijven, helpt nogal eens een keertje.
Yep, als de dye weg is kun je naar je info fluiten...
Tegen "normale" krassen werkt gewone (witte) tandpasta en een katoenen doek prima.

M'n Oma is een site aan het haken.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

SambalBij

We're all MAD here

Op woensdag 10 juli 2002 19:23 schreef Fat Tony het volgende:

Die zilverkleurige laag is niet de dye. Die laag is alleen maar voor reflectie van de laser. De dye ligt daar onder, tussen de zilverlaag en het polycarbonaat van de CD.
Je ziet ook dat als de zilverlaag eraf gaat, en je door de cd kijkt, dat er nog een gekleurde laag zit. Dát is de dye, en daar zit ook de informatie in 'gebrand'

Ik vraag me alleen af of het werkt om er zilverfolie op te plakken. Je mag dat niet verschuiven over de kras (kans op verdere beschadiging van de dye) maar het moet volkomen vlak zijn, anders wordt de laser niet recht teruggekaatst maar afgebogen/verstrooid, en heeft het nog geen effect.
Die zilverlaag wordt normaal gesproken opgedampt. Misschien dat het werkt om de kras af te dekken met een of andere zilver(verf) spray?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op internet gelezen methoden gaan vooral over niet-labeled zijde. In dat geval ga je de niet-labeled zijde (ik noem die wel es leeszijde, de kant waar laser naar kijkt en data eruit leest) even oppoetsen met methoden zoals tandpasta.

Maar ik heb hier over labelzijde (die ik wel es spiegelzijde noem, de zijkant waar zilverlaag te zien is, welke laser tegenaan moet kaatsen. Tandpasta methode zal geen nut hebben.

De krassen bij mij zijn erg klein, ongeveer 0,5 mm groot en bij sommige cd's zijn er meerdere piepkleine gaatjes ontstaan, dus het lijken wel gemaakte speldeprikjes.

Volgens CD-R Diagnostic programma is 3,45% recovered, maar 3,55% onleesbaar. Dat is slechts 0,1 % onherstelbaar.
Daarom wil ik via juiste methode de spiegelzijde zoveel mogelijk weer wat spiegelend te maken. Dat kan met speciale zilverstift, maar ik wil geen risico nemen dat ik datalaag ermee wegveegt of hierdoor zelfs oplost door oplosmiddelen in de stift.

Met dunne folie erop plakken kan ook, maar de afstand is net te groot om goed te kunnen spiegelen en is teruggekaatste signaal net te wazig.

Sommigen zeggen dat gewoon met zwarte stift over gaatje smeren wel es helpt. Daar geloof ik niks van.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 19:20 schreef OlafvdSpek het volgende:
Nadat je de CD gekopieerd hebt is de originele CD toch niet meer nodig? Dan hoef je alu folie er toch ook niet vanaf te halen?
Het zijn originele cd's. Met andere woorden: dit zijn eerste gebrande cd's, gevuld met gedownloade bestanden. De bestanden zijn de moeilijk verkrijgbare mediabestanden. (avi's wel te verstaan)

Normaal ben ik zuinig op, maar tijdens lanparty's worden mappen gebruikt door derden om wat hieruit te kopieren.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 19:33 schreef Operations het volgende:
Die zilverlaag wordt normaal gesproken opgedampt. Misschien dat het werkt om de kras af te dekken met een of andere zilver(verf) spray?
Ik ken wel speciale zilverstift, waar men geleidende sporen kan trekken op printplaat, dus bij electronica zaak. Ik ben alleen bang voor oplosmiddelen voor zo'n stift.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Tenslotte nog dit:

Poetsen is uit de boze. Je beschadigt alleen maar meer de zilverlaag, dus ik zou maar niet poesten met welke idiote product dan ook. Dat kan alleen met leeszijde, de zijde waar laser tegenaan kijkt! Daar is genoeg polycarbonaat, 1 mm dik, dus poetsen mag wel. Maar NOOIT op spiegelzijde.

Ik merk dat er pakketten bestaan waar men alternatieve laag erop kan aanbrengen om spiegeling tijdelijk te herstellen. Kan dat wel? Is al zo lang geleden dat ik zoiets heb gezien.

Verwijderd

Er is alluminium afdichtingstape voor alluminiumventilatie buizen. Dit reflecteert zo te zien prima. 'k vraag me alleen af hoe de reflectie door de lijmlaag heen is. Je moet er om denken dat je de tape neemt met folielaag die het gedeelte waar de lijm op zit afdekt. Na het verwijderen van die folie laag plakt de tape pas! Je kan als de folie niet verwijderd is de gewenste form knippen.
De tape niet verwarren met de vochtafdichtingstape die gebruikt wordt om isolatiemateriaal voor het leggen van parket mee aan elkaar te plakken.
't volgende probleem is waarschijnlijk de onbalans van de CD.

Tenslotte op modelspoorbanen is het belangrijkste middel om mee te lijmen verdunde wateroplosbare houtlijm. Je zou dus alluminium folie met verdunde wateroplosbare houtlijm op de CD kunnen proberen te lijmen. Grotere stukken folie moeten, na voldoende droging, wel een tijdje blijven zitten gok ik.
't voordeel is dat je met een beetje water de lijm en folie zo weer verwijderd.
Alleen maar hopen dat door de hoge snelheid van de draaiende CD de folie niet in je CD-ROMspeler vast gaat zitten.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De aanvaardbaarheid van verlies tijdens cd lezen is verschillend.
Ik heb over mediabestanden. Dat zijn films. Hier is gemis van aantal bytes data niet zo erg, je ziet alleen storing in beeld, dus blokken fout. Maar in het algemeen kun je het negeren en ga je gewoon verder kijken. De meeste is er wel!
Bij muziek geldt dat zelfde. Je hoort even slecht geluid, maar verder kun je wel luisteren.

Met programma's kan dat niet. Zij zullen crashen als er wat ontbreekt in hun code. De recovery van programma's moeten dus vrijwel 100% zijn. De andere formaten, zoals documenten kunnen wel wat verlies aan, maar moeten ook eigenlijk 100% zijn als je geen fouten in brief wilt zien.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dan zal ik keertje in hobby zaak kijken naar speciale stiften, met zilver inhoud en naar zelfklevende folies...

Ik hoop nog steeds op paar nuttige tips.
Pagina: 1