Toon posts:

[linux] Fallback server opzetten voor mail.

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor mijn gebruikers op mijn linux-server een fallback dienst aanbieden voor e-mail.

De situatie is als volgt.
Ik heb 2 servers, beide worden deze gehost bij Cable & wireless, verder noem ik ze server1 en server2, ik wil dat server2 fallback-server van server1 wordt en andersom het zelfde verhaal...

waarom, omdat ik wil dat als er een server down is de andere server de mail opvangt, simpel toch.

Mijn vraag is nu. Waar moet ik beginnen met configen van de servers? (dns zone-files zijn al aangepast). en waar moet ik op letten?, zitten er negatieve kanten aan?. Wat moet er allemaal gebeuren? ik heb er echt geen idee van.

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 18:28 schreef aarninkron het volgende:
Ik wil voor mijn gebruikers op mijn linux-server een fallback dienst aanbieden voor e-mail.

De situatie is als volgt.
Ik heb 2 servers, beide worden deze gehost bij Cable & wireless, verder noem ik ze server1 en server2, ik wil dat server2 fallback-server van server1 wordt en andersom het zelfde verhaal...

waarom, omdat ik wil dat als er een server down is de andere server de mail opvangt, simpel toch.

Mijn vraag is nu. Waar moet ik beginnen met configen van de servers? (dns zone-files zijn al aangepast). en waar moet ik op letten?, zitten er negatieve kanten aan?. Wat moet er allemaal gebeuren? ik heb er echt geen idee van.
Je kan de servers ook spiegelen, of de MX-Records wijzingen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wij hadden 1 mailserver, (SMTP+POP3), sendmail for NT, en dus ook één MX record.

Toen kregen we een tweede server, die heb ik ingesteld dat ie alleen moet queuen. En dat ie mag relayen voor de domeinen die op server 1 staan. Extra MX record aangemaakt met een hogere prioriteit.

Dit zorgt ervoor dat een externe mailserver altijd server 1 benadert, en als die er niet is, benadert ie server 2, die queued de mail dan tot server 1 weer online is. Op dat moment stuurt ie dus de mail door naar server 1, die het netjes in zijn POP-Boxen stopt.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm

hoe zou ik mijn MX record moeten instellen dan?, we hebben server1.nl en server2.nl...

/server1
MX 10 mail1
MX 20 fallback
mail1 IN A xxx.xxx.xxx.xx1
fallback IN A xxx.xxx.xxx.xx2

/server2
MX 10 mail1
MX 20 fallback
mail1 IN A xxx.xxx.xxx.xx2
fallback IN A xxx.xxx.xxx.xx1

[edit modus]
en wat ik dan nog niet goed begrijp.. als server1 down is, gaat het naar server2, waar vangt server2 het in op dan? want normaal gesproken gaat je mail toch naar /var/spool/mail/popbox? en nu dan? en hoe weer server2 dat die het weer terug moet sturen na een bepaalde tijd? moet je dat ergens instellen?
[/edit modus]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm... bij SendMail For NT heb je een lijst met domeinen waar de server verantwoordelijk voor is. Mail die hij in zijn POP-boxen opslaat dus. Die is op mijn fallback-server leeg.

De lijst met domeinen waarvoor gequeued word daarintegen staat vol met domeinen. De fallback server neemt dan wel de mails op, en gaat op zoek naar een mailserver met een lagere prioriteit. Hij kan ze niet in de POP-Boxen stoppen, want hij is er niet verantwoordelijk voor.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 00:19 schreef axis het volgende:
Hmm... bij SendMail For NT heb je een lijst met domeinen waar de server verantwoordelijk voor is. Mail die hij in zijn POP-boxen opslaat dus. Die is op mijn fallback-server leeg.

De lijst met domeinen waarvoor gequeued word daarintegen staat vol met domeinen. De fallback server neemt dan wel de mails op, en gaat op zoek naar een mailserver met een lagere prioriteit. Hij kan ze niet in de POP-Boxen stoppen, want hij is er niet verantwoordelijk voor.
heeft linux ook zo'n lijst waar we dit moeten invullen?, of werkt linux anders, we hebben wel /etc/mail/sendmail.cw dit is ook een lijst met domeinen waarvoor de server verandwoordelijk voor is. is er zo ook een lijst voor de fallback verantwoording? want als je nu iets naar een domein stuurt die niet in sendmail.cw stuurt pakt die hem niet aan.

Verwijderd

Hoi,

Je hoeft maar een domein(zone) file aan te maken met twee MX records, als je server2 fallback wil laten zijn voor server1. Sendmail op server2 zal herkennen dat de domeinnaam in sendmail.cw opgezet is voor fallback en geeft dan ook aan, als je een email verstuurd, dat de email gequeued is in plaats van dat ie gesend is.
Kan je eenvoudig uitproberen door zelf even een SMTP sessie te starten en een email te versturen.

Als je namelijk op server2 in de zone file server2 primary maakt (lagere preference dan server1 bij de MX records), dan ziet sendmail dat ook (sendmail doet heeel erg veel met DNS), en wordt de mail lokaal verwerkt in plaats van dat deze gequeued wordt.

Wat je misschien bedoelde is het volgende:
server1 & server2 communiceren met elkaar, en wanneer eentje platgaat, neemt de ander al zijn taken (mail ontvangen, pop3 sessies afhandelen, etc) over. Dit heet clustering (bijvoorbeeld master-slave), en hierbij moet je onder andere zorgen dat beide servers toegang hebben tot een gezamelijke schijf (die ze beide via SCSI of IDE) kunnen benaderen. Dit kan via speciale controllers of via een SAN (Storage Area Network, waar je meestal met Fiber werkt).

pjnef
Op donderdag 11 juli 2002 09:33 schreef aarninkron het volgende:

[..]

heeft linux ook zo'n lijst waar we dit moeten invullen?, of werkt linux anders, we hebben wel /etc/mail/sendmail.cw dit is ook een lijst met domeinen waarvoor de server verandwoordelijk voor is. is er zo ook een lijst voor de fallback verantwoording? want als je nu iets naar een domein stuurt die niet in sendmail.cw stuurt pakt die hem niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 09:42 schreef pjnef het volgende:
Hoi,

Je hoeft maar een domein(zone) file aan te maken met twee MX records, als je server2 fallback wil laten zijn voor server1. Sendmail op server2 zal herkennen dat de domeinnaam in sendmail.cw opgezet is voor fallback en geeft dan ook aan, als je een email verstuurd, dat de email gequeued is in plaats van dat ie gesend is.
Kan je eenvoudig uitproberen door zelf even een SMTP sessie te starten en een email te versturen.

Als je namelijk op server2 in de zone file server2 primary maakt (lagere preference dan server1 bij de MX records), dan ziet sendmail dat ook (sendmail doet heeel erg veel met DNS), en wordt de mail lokaal verwerkt in plaats van dat deze gequeued wordt.

Wat je misschien bedoelde is het volgende:
server1 & server2 communiceren met elkaar, en wanneer eentje platgaat, neemt de ander al zijn taken (mail ontvangen, pop3 sessies afhandelen, etc) over. Dit heet clustering (bijvoorbeeld master-slave), en hierbij moet je onder andere zorgen dat beide servers toegang hebben tot een gezamelijke schijf (die ze beide via SCSI of IDE) kunnen benaderen. Dit kan via speciale controllers of via een SAN (Storage Area Network, waar je meestal met Fiber werkt).

pjnef
[..]
de servers staan een endje uit elkaar, ik neem aan dat het ook zonder ide of scsi toegang kan?

PS: hij hoeft alleen maar fallback voor mail te zijn, httpd etc is niet nodig..

Verwijderd

En bedoel je fallback dat de mail in een wachtrij geplaatst wordt en dat, zodra de eerste weer in de lucht komt, de mail in de juiste mailboxen komen?

Of wil je de fallback zodanig dat de gebruiker er niets van merkt en dat de tweede server eigenlijk de eerste is, maar transparant voor de gebruiker.
Het probleem hierin is, dat als je een schijf in server1 hebt zitten, server1 uitvalt, deze schijf niet benaderbaar is vanaf server2. Dus de mail die op die schijf staat ook niet. Dus je zal dan toch met ide / scsi / fiber moeten werken. Wat je zou kunnen uitzoeken is een SAN (Storage Area Network) gekoppeld als NAS (Network Attached Storage). Beide servers kunnen dan via het netwerk bij de centrale schijf komen.

Oh ja, de mail wordt gequeued in /var/spool/mqueue
Op donderdag 11 juli 2002 09:46 schreef aarninkron het volgende:

[..]

de servers staan een endje uit elkaar, ik neem aan dat het ook zonder ide of scsi toegang kan?

PS: hij hoeft alleen maar fallback voor mail te zijn, httpd etc is niet nodig..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 10:28 schreef pjnef het volgende:
En bedoel je fallback dat de mail in een wachtrij geplaatst wordt en dat, zodra de eerste weer in de lucht komt, de mail in de juiste mailboxen komen?
ja, zogauw server1 uitvalt, vangt server2 het op en stuurt het weer door als server1 weer actief is...

De gebruiker heeft dat ook vertraging in zijn mail, maar dat maakt niet uit, de mail wordt opgevangen en daar gaat het om.

zo wil ik het graag geconfigureerd hebben, ik zou alleen niet weten hoe.

Verwijderd

Hoi,
Op donderdag 11 juli 2002 10:49 schreef aarninkron het volgende:

[..]

ja, zogauw server1 uitvalt, vangt server2 het op en stuurt het weer door als server1 weer actief is...

De gebruiker heeft dat ook vertraging in zijn mail, maar dat maakt niet uit, de mail wordt opgevangen en daar gaat het om.

zo wil ik het graag geconfigureerd hebben, ik zou alleen niet weten hoe.
Ok, wat je moet doen is het volgende in de nameserver zone-file:

domeinnaam.nl. IN MX 10 server1.domeinnaam.nl.
domeinnaam.nl. IN MX 20 server2.domeinnaam.nl.

server1 IN A aaa.bbb.ccc.dd1
server2 IN A aaa.bbb.ccc.dd2

Daarna configureer je server1 (heb je al gedaan) dat ie de email voor domeeinnaam.nl accepteert.
Voor server2 doe je exact hetzelfde. Sendmail zal herkennen dat het de fallback is voor domeinnaam.nl (er is namelijk een mailserver met hogere prioriteit) en zal de mail queuen. Vervolgens zal sendmail de email proberen om de zoveel minuten (daar is een heel schema voor) te dumpen bij de primaire mailserver.

Je zou dit kunnen proberen door het volgende te doen op een lokaal systeem. Configureer DNS daarop voor een willekeurig domein, ehm, company.dom bijvoorbeeld. Specificeer als eerste MX (bijvoorbeeld 10, laagste preference -> hoogste prioriteit) een computernaam met ip-adres dat niet te bereiken is.
Specificeer je linuxserver als 2e mx (met preference 30 bijvoorbeeld). Vertel sendmail dat je email wilt ontvangen voor comapny.dom en probeer email te versturen via de smtp-server van je linuxserver. In de logfile zal je zien, dat de email gequeued wordt in plaats van stat=sent.

pjnef

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 juli 2002 14:05 schreef pjnef het volgende:
Hoi,
[..]
Vervolgens zal sendmail de email proberen om de zoveel minuten (daar is een heel schema voor) te dumpen bij de primaire mailserver.
Is dat schema op de server te vinden, of zijn dat gewoon vaste instellingen die ergens op i-net te vinden zijn?

je uitleg was trouwens zeer duidelijk, thankz.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 16:34 schreef aarninkron het volgende:

[..]

Is dat schema op de server te vinden, of zijn dat gewoon vaste instellingen die ergens op i-net te vinden zijn?

je uitleg was trouwens zeer duidelijk, thankz.
Hi,

Geen probleem.. Sendmail is een van de lastigste programma's om te configureren. Je kan er namelijk ook errug veel mee..

Er zijn diverse timeout opties en queue opties in de sendmail.cf file. Een daarvan is de volgende:
# minimum time in queue before retry
#O MinQueueAge=30m

Dus default wacht ie 30 minuten voordat ie het opnieuw probeert. De optie
O Timeout.queuereturn=5d
geeft bijvoorbeeld aan dat de email voor 5 dagen wordt geprobeerd te bezorgen voordat ie een mailtje terugstuurt.

Dit staat trouwens allemaal in de sendmail-bijbel: Sendmail van O'reilly (uitgeverij). Is een harstikke handig boek als je sendmail wilt configureren.

pjnef

Verwijderd

Topicstarter
Geldt dit nu ook voor de mail software EXIM?, of is deze software weer heel anders?

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Op vrijdag 12 juli 2002 08:29 schreef aarninkron het volgende:
Geldt dit nu ook voor de mail software EXIM?, of is deze software weer heel anders?
Dit geld ook allemaal voor EXIM, je kan deze ook instellen als fallback server (op redelijk dezelfde manier als sendmail) en ook bij EXIM zit er zo'n schema in verwerkt.

Het enige verschil is dat de instel variabelen bij EXIM iets anders heten maar ook redelijk voorzichzelf spreken hoor.

Mistakes are proof that you are trying...

Pagina: 1