Toon posts:

[RH 7.2] RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De search leverde veel op over de RAID, maar eigenlijk niet wat ik zoek. De handleiding is zo minimaal en zo brak van de Promise Fasttrak 100 voor Linux dat ik het hier maar even vraag.

Dit wordt ook mijn eerste keer Linux installeren met RAID.

Ik heb drivers voor mijn distro (Red Hat 7.2) gedownload en op diskette gezet. Tijdens de Linux installatie (expert mode) vraagt ie om een driver disk. Dit gaat allemaal prima, hij laadt de FT drivers.

Zodra ik partities wil maken zie ik dus:

2x Maxtor 40 GB (/dev/hde & /dev/hdg)
en nu ook /dev/sda (Model 1x2 Promise Mirorr)

Maar, moet ik nu de installatie op een van de schijven zetten of op de /dev/sda ? Dat is mij eigenlijk ietwat onduidelijk. :)

Ty

Verwijderd

/dev/sda lijkt mij het meest logisch. /dev/hde & /dev/hdg zijn je individuele schijven maar omdat je een RAID array hebt aangemaakt staat die dus op een nieuw device, in jouw geval kennelijk /dev/sda.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
De Promise Fasttrak RAID driver in de kernel gebruikt andere devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  ? CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC:                            ?
  ?                                              ?
  ? Say Y or M if you have a Promise Fasttrak (tm) Raid controller      ?
  ? and want linux to use the softwareraid feature of this card.        ?
  ? This driver uses /dev/ataraid/dXpY (X and Y numbers) as device      ?
  ? names.                                          ?
  ?                                              ?
  ? If you choose to compile this as a module, the module will be called    ?
  ? pdcraid.o.

Verwijderd

Topicstarter
mm helaas werkt het niet zo als ik had gehoopt. Ik heb een aantal keer geprobeerd te installeren op /dev/sda

Installatie ging prima, alleen daarna regende het critical errors e.d. :{

Enfin, met een broek vol geduld opnieuw begonnen en wat zie ik nu: Er is plotseling een MAKE RAID knop bijgekomen tijdens het partitioneren met Disk Druid.

Ik heb dus:

/dev/hde
/dev/hdg
/dev/sda (RAID)

Ik moet eerst RAID software partities maken, maar waar?
Als het mij lukt ga ik direct een HowTo schrijven :o

Thnx :)

Verwijderd

Komen die fouten niet omdat Redhat 7.2 dan zijn standaard kernel installeert, ipv degene met de Raid controller support? Probeer anders Redhat te installeren op een aparte disk en maak een custom bootdisk.
Ik moet eerst RAID software partities maken, maar waar? Als het mij lukt ga ik direct een HowTo schrijven
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

fdisk geeft aan fd Linux raid auto als partitietype...

Verwijderd

Topicstarter
Wat ook nog vreemd is, is stel ik installeer Linux op 1 schijf zonder RAID en alle poespas.

Vervolgens krijg ik netjes Lilo of Grub en kan ik booten, zodra ik dan de RAID controller er weer inzet, en de 2e schijf kan Linux niet meer booten. Ok, logisch, wanneer ik dan lilo.conf aanpas zoals het hoort werkt het nog steeds niet.

Ook kan de BIOS beide schijven niet detecteren waneneer ze aan de RAID controller gekoppeld zijn, en handmatig kan ik ze weer niet instellen :(

Iemand nog ideeen?
Pagina: 1