Toon posts:

Bouwpakket Knight-rider misschien inkoop-actie?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op de volgende site kwam ik een bouwpakketje tegen van een Knight-rider looplicht met jawel een komeetstaart effect! Misschien kan iemand (ik in ieder geval niet) hier een inkoop actie van maken. Ik weet alleen niet of hier veel animo voor is maar ik denk het wel.

http://www.mdaelektronica.nl/SMTprinten.htm

Looplicht-schakeling "NIGHT RIDER"
Beschrijving: looplicht-schakeling (heen-en-weer lopend) van 20 rode LED's met 'komeetstaart-effekt'
(de LED's doven langzaam uit)
Funktie: dekoratie
Voeding: 9-12 V DC (bijv. 9V-batterij)

De minimum afname per model is 5 stuks. Alle prijzen zijn per bouwpakket of printje.
Levering is normaal gesproken uit voorraad.

NIGHT RIDER fl 32,70 E 14,80 :7

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
leuk, wel erg prijzig...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag al dat er mensen ook zelf schema's aan het maken waren maar ik vond deze link daar staat er een op maar is dit ook met dat komeetstaart effect?

http://www.andy-clarkson.org.uk/555/k-rider.html

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Dat komeet-staart-effect kun je zelf heel makkelijk bij een standaard schema maken, door bij elk lampje gewoon een kleine elkco te plaatsen :)

Zodra de spanning dan bij zo'n lampje wegvalt, zal de elko de led nog even van stroom voorzien :)
De elko loopt langzaam leeg, en je lampje doofd langzaam :)

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 14:15
Misschien slim om ff een inkoop actie te openen op http://212.187.14.178/ia/ia_oz.asp

Maaruh, zijn daar ook plaatjes van beschikbaar? Het lijkt me wel cool namelijk.
Ennuh, bouwpakket, thus je krijgt alle onderdelen los thuisgestuurd, en die moet je dan thuis in elkaar solderen?
Kan je dan niet beter alles los kopen? Dat lijkt mij veel goedkoper...

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik voor elke ledje een elco zet werkt het? Waar precies en hoe zet je die elco daar dan?

Verwijderd

ik wil hem wel mits:

goede beschrijving hoe te bouwen
of
compleet in elkaar gezet

en zitten e ledjes erbij en zijn er eventueel blauwe op te zetten of kom ik dan in probs met vermogen enso

anders count me in voor 1 stuks

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 17:14 schreef PlaceR het volgende:
ik wil hem wel mits:

goede beschrijving hoe te bouwen
of
compleet in elkaar gezet

en zitten e ledjes erbij en zijn er eventueel blauwe op te zetten of kom ik dan in probs met vermogen enso

anders count me in voor 1 stuks
dat geld ook voor mij

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 16:59 schreef Dievenbaker het volgende:
Ik zag al dat er mensen ook zelf schema's aan het maken waren maar ik vond deze link daar staat er een op maar is dit ook met dat komeetstaart effect?

http://www.andy-clarkson.org.uk/555/k-rider.html
de 4017 kan maar 1 kant op tellen, en kan ook niet faden dit is een gewoon loop licht

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 17:05 schreef Dievenbaker het volgende:
Dus als ik voor elke ledje een elco zet werkt het? Waar precies en hoe zet je die elco daar dan?
Best niet voor zetten, dan ga je weinig ledjes zien branden denk ik :9
Condensatoren zijn namelijk een oneindige weerstand voor DC-spanningen ;)
Dus je moet de elco's telkens in parallel met een ledje zetten.
Hoe groter de waarde van de elco's hoe langer je ledjes nog blijven branden, maar voor een komeetstaarteffect hoeft dit echt niet veel te zijn, hangt van het type led en de loopsnelheid ook een beetje af

Verwijderd

Topicstarter
Dan hoor ik wel als er een inkoop actie is of als iemand een eenvoudig schema'tje heeft. Want ik wil hem graag hebben en het liefst nog zelf solderen ook.

(de 4017 kan maar 1 kant op tellen, en kan ook niet faden dit is een gewoon loop licht)

Maar heb je geen andere dan de 4017 die wel 2 kanten opgaat?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49

rimpeldinky

nani?

*kuch* verkeerd gelezen, te snel, zit op mn werk(stiekem) op tweakers |:(

*burp*

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 17:17 schreef enigma het volgende:

[..]

dat geld ook voor mij
en voor mij

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 17:51 schreef Dievenbaker het volgende:
Dan hoor ik wel als er een inkoop actie is of als iemand een eenvoudig schema'tje heeft. Want ik wil hem graag hebben en het liefst nog zelf solderen ook.

(de 4017 kan maar 1 kant op tellen, en kan ook niet faden dit is een gewoon loop licht)

Maar heb je geen andere dan de 4017 die wel 2 kanten opgaat?
nee het is een standart chip van philips kost nog geen 50 euro cent

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe werken die Knight rider lampjes dan? die gaan toch ook heen en weer?

Verwijderd

even voor de duidelijkheid

meot je hem zelf solderen?
zo ja moet je zelf de print maken?

krijg je de ledjes erbij?

is het moeilijk te maken?

graag antwoord hierop en op mijn vorige vraag

Verwijderd

Topicstarter
Er is nog GEEN in koop actie!!!

Verwijderd

ok, maar ALS er een inkoopactie komt.... count me in :+

Verwijderd

Volgens mij lopen hier al wel meer topics over, maar dan van mensen die het zelf brouwen. Maar als je hier 20 ledjes (3mm lijkt me?) bij krijgt, is het niet eens zo heel duur volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 17:21 schreef TweakViper het volgende:

[..]

Best niet voor zetten, dan ga je weinig ledjes zien branden denk ik :9
Dus je moet de elco's telkens in parallel met een ledje zetten.
Hoe groter de waarde van de elco's hoe langer je ledjes nog blijven branden, maar voor een komeetstaarteffect hoeft dit echt niet veel te zijn, hangt van het type led en de loopsnelheid ook een beetje af
Maar ik heb bij conrad een bouwpakketje gezien die heen en weer loopt met 10 ledjes (lichteffectapparaat)
Dus als ik voor die ledjes daar elco's parallel plaats dan moet het zo'n komeetstaart effect hebben ofnie?

http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/175000-199999/197327-as-02-de-Knight-Rider.pdf

Hierboven de link naar de handleiding van dat bouwpakketje daar noemen ze hem de knight rider maar hij heeft geen komeetstaart effect. Er staat op pagina 12 hiervan een schema kan iemand dat misschien aanpassen zodat het wel zo'n komeetstaart effect heeft?

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
als de elco geladen zou moeten worden als de led brand, moet dus de + van de elco ook aan de + van de led hangen.. (en de - aan de -).

Als vervolgens de elco als voeding voor de led moet dienen moet ie dus andersom :? Met andere woorden, hier is ook nog een transistorschakeling voor nodig toch?

Moet hier dan niet een gewone condensator gebruikt worden?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier niet enorm veel verstand van heb, maar een elco laad de ene kant op en andersom geeft ie zijn lading weer af :?

Verwijderd

Topicstarter
Dan w8en we op een goed schema dat iemand zelf heeft gemaakt.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 14:59 schreef Dievenbaker het volgende:

[..]

Maar ik heb bij conrad een bouwpakketje gezien die heen en weer loopt met 10 ledjes (lichteffectapparaat)
Dus als ik voor die ledjes daar elco's parallel plaats dan moet het zo'n komeetstaart effect hebben ofnie?

http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/175000-199999/197327-as-02-de-Knight-Rider.pdf

Hierboven de link naar de handleiding van dat bouwpakketje daar noemen ze hem de knight rider maar hij heeft geen komeetstaart effect. Er staat op pagina 12 hiervan een schema kan iemand dat misschien aanpassen zodat het wel zo'n komeetstaart effect heeft?
Dit pakketje is in eerste instantie bedoeld voor gebruik met gloeilampjes en die hebben van zichzelf al een nalichtend effect.
Uit de handleiding blijkt, dat de LEDjes dan bedoeld zijn als controle.

Als je LEDs zou willen gebruiken ipv de lampjes, zou je de eindtrapjes moeten aanpassen zodat je zoiets krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/lednabrander.jpg

De waarden van de componenten zullen nog wel aangepast moeten worden voor optimaal effect, maar het principe werkt wel.

Verwijderd

Uhhmm, ik moet me nog een beetje oriënteren, maar dit project wil ik ook wel uitproberen. Kan het doven van die lampjes ook gesimuleerd worden in electronics workbench, multisim of een ander dergelijk programma?

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:12
Op woensdag 10 juli 2002 17:04 schreef Cutebritney het volgende:
Zodra de spanning dan bij zo'n lampje wegvalt, zal de elko de led nog even van stroom voorzien :)
De elko loopt langzaam leeg, en je lampje doofd langzaam :)
Met alleen een elko lukt dat niet hoor, probeer het maar eens. Kijk het werkt wel als het kontakt met de bron onderbroken wordt, maar dat is bij deze schakelingen niet het geval. De bron gaat van + naar 0 en de condensator onlaadt dan direkt naar de bron en niet door het lampje.
Op woensdag 10 juli 2002 17:21 schreef TweakViper het volgende:
Condensatoren zijn geen oneindige weerstand ? Als je een elko met een led in serie aansluit zal in eerste instantie de led juist oplichten, dit duurt zolang als de condensator zich oplaad. De stroom neemt af en het ledje gaat langzaam uit.
Bij deze schakelingen niet bruikbaar omdat de de condensator niet meer kan ontladen door dat de diode het ontladen spert.
Op donderdag 11 juli 2002 15:05 schreef Mephix het volgende:
als de elco geladen zou moeten worden als de led brand, moet dus de + van de elco ook aan de + van de led hangen.. (en de - aan de -).
Als vervolgens de elco als voeding voor de led moet dienen moet ie dus andersom :? Met andere woorden, hier is ook nog een transistorschakeling voor nodig toch?
Neen, tijdens het opladen neemt de minkant de elektronen op.
Dit overschot gaat er ook aan de minkant weer uit.

Transistor is nergens voor nodig.

Anything goes !!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 17:19 schreef The Vaporizer het volgende:

[..]

de 4017 kan maar 1 kant op tellen, en kan ook niet faden dit is een gewoon loop licht
Okay, hij kan 1 kant op tellen... MAAR
als je goed kijkt zijn alle ledjes (op 2 na) voorzien van een dubbelle aansturing (dmv. diodes). Kijk je nu naar de pinnummers dan kan het best eens zijn dat de IC zelf optelt, maar dat het looplichtje heen en weer gaat.

Bovendien kun je er een darlingtonchip achter hangen zodat je ook 12 volts lampjes aan kunt sturen.
Leuk en eenvoudig schema! Nu alleen de komeetstaart nog.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 22:15
Als er een inkoopaktie komt, wil ik er ook wel een :)

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 05:14

MartNL

En ik wil er ook wel 1.
Als er een inkoop aktie komt.

Verwijderd

Ik weet ook nog wel iemand die interesse heeft :9

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 06:05

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik wil er ook wel een...

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.