Welke modificaties brengen jullie in het algemeen aan op digitale foto's die je hebt geschoten, voordat je ze laat afdrukken? Retoucheer je altijd? gebruik je altijd autoleveling?
Verwijderd
Af en toe wat contrast bijwerken, sharpen ofzo en af en toe heel heftig een blur ofzo om een special effect te bereiken.
Geen batchproces voor al je foto's dus?Op woensdag 10 juli 2002 16:11 schreef JesterRace het volgende:
Af en toe wat contrast bijwerken, sharpen ofzo en af en toe heel heftig een blur ofzo om een special effect te bereiken.
Ik zag trouwens in het overzicht van sinterklaas(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/533252/1?limit=25) dat we dezelfde camera hebben.
Verwijderd
Bedoel je een automatisch batchproces? Daar kun je toch nooit de kwaliteit mee verbeteren?Op woensdag 10 juli 2002 16:13 schreef htca het volgende:
[..]
Geen batchproces voor al je foto's dus?
Ik zag trouwens in het overzicht van sinterklaas(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/533252/1?limit=25) dat we dezelfde camera hebben.
Alle automatische dingen zijn een ramp. Punt.
Autoleveling is leuk als je een zwaar verkleurde foto hebt die gecorrigeerd moet worden, maar voor normale afbeeldingen is het vaak slecht. Stel dat jij een blauwe bloem fotografeert en auto-leveling gebruikt, dan zal blauw terecht overheersen. Als dat dan gecompenseerd wordt om de gemiddelde kleurbalans ok te krijgen, dan wordt eigenlijk gewoon je foto verneukt.
Ik heb geen digicam maar scan wel veel foto's. In het algemeen zijn aan te raden:
- auto-contrast
- curves en/of levels zelf bijregelen
- iets verscherpen
- stofjes en dingetjes weg retoucheren
Autoleveling is leuk als je een zwaar verkleurde foto hebt die gecorrigeerd moet worden, maar voor normale afbeeldingen is het vaak slecht. Stel dat jij een blauwe bloem fotografeert en auto-leveling gebruikt, dan zal blauw terecht overheersen. Als dat dan gecompenseerd wordt om de gemiddelde kleurbalans ok te krijgen, dan wordt eigenlijk gewoon je foto verneukt.
Ik heb geen digicam maar scan wel veel foto's. In het algemeen zijn aan te raden:
- auto-contrast
- curves en/of levels zelf bijregelen
- iets verscherpen
- stofjes en dingetjes weg retoucheren
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Die zelfde ervaring heb ik ook. Automatische dingen maken het juist slechter. Gewoon per foto even kijken als het nodig is. Bijna alle foto's komen prima uit de camera's, en dan is niets nodig.
Verwijderd
zo weinig mogelijk.
Autocontrast is wel nuttig. Sharpening gebruik ik niet. Dat geeft lelijke vervormingen. Liever maar gewoon scherpe foto's maken
soms is het mooi om wat met de kleuren te spelen. Maar dat resulteert toch al heel snel in hele rare foto's. Dus daar ben ik heel terughoudend in. Maar soms kan een foto er heel erg door opknappen.
Autocontrast is wel nuttig. Sharpening gebruik ik niet. Dat geeft lelijke vervormingen. Liever maar gewoon scherpe foto's maken
Rood Level is mijn favo...
Ook: image layer duplicaten en de blauwe kanaal blurren en dan screen opacity aanpassen (voor deze layer). Kun je digitale artifacts mee weghalen .. (kijk maar eens op het blauwe kanaal alleen naar de artifacts.. ) handig man.. en dan weer flatten image.
Ook: image layer duplicaten en de blauwe kanaal blurren en dan screen opacity aanpassen (voor deze layer). Kun je digitale artifacts mee weghalen .. (kijk maar eens op het blauwe kanaal alleen naar de artifacts.. ) handig man.. en dan weer flatten image.
Wat ik door de batch functie van photoshop laat uitvoeren is het verwijderen van de "Blue cast" van mijn foto's. Ik heb de originele ixus, en die hebben een koele blauwe waas over de foto's heen. Deze haal ik gewoon weg door een action te maken onder fotoshop dat in levels het blauwekanaal wat verlaagt. Gelijk heel wat natuurgetrouwe plaatjes.
Aangezien deze blauwe laag op alle plaatjes zitten, gooi ik gewoon alle foto's door de batch heen.
Als ik per foto wat wil aanpassen. dan doe ik dat handmatig. Nooit die autodit autodat. Kleur en belichting proebeer ik zoveel realiteit te benaderen door whitepoint en blackbpoint in levels aan te geven. (witte pipet klikken op een gedeelte van foto waarvan ik zeker weet dat wit is, en zwarte pipet op zwarte deel).
Ernstige onderbelichting wil ik ook wel eens verbeteren door met histogram van levels te spelen. Komt er teveel ruis in, dan doe ik een unsharp mask om meeste ruis te verwijderen. Wordt de foto te wazig daardoor, dan deed ik een heel ingewikkeld 10-stappig procede om het te verscherpen. tegenwoordig heeft men dit in een plugin gestopt. Ultrasharpen heet dat of zo
Aangezien deze blauwe laag op alle plaatjes zitten, gooi ik gewoon alle foto's door de batch heen.
Als ik per foto wat wil aanpassen. dan doe ik dat handmatig. Nooit die autodit autodat. Kleur en belichting proebeer ik zoveel realiteit te benaderen door whitepoint en blackbpoint in levels aan te geven. (witte pipet klikken op een gedeelte van foto waarvan ik zeker weet dat wit is, en zwarte pipet op zwarte deel).
Ernstige onderbelichting wil ik ook wel eens verbeteren door met histogram van levels te spelen. Komt er teveel ruis in, dan doe ik een unsharp mask om meeste ruis te verwijderen. Wordt de foto te wazig daardoor, dan deed ik een heel ingewikkeld 10-stappig procede om het te verscherpen. tegenwoordig heeft men dit in een plugin gestopt. Ultrasharpen heet dat of zo
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik laat m'n foto's lekker orgineel... Pas als ik er eentje nodig heb voor op een website ofzo bewerk ik hem een beetje. Vaak stel ik de verzadiging nog wat hoger in, wat meer contrast en soms de intensiteit, na het verkleinen en/of croppen altijd weer even verscherpen...
Ik hoor ze eigenlijk door de Minolta software te halen om een "optimaal" resultaat te krijgen, maar dat is veel te veel gedoe en vaak worden de kleuren er ook niet veel beter op, ik doe het liever zelf.
Als ik echt veel foto's (meer dan 50) heb die op internet moeten laat ik gewoon een programmatje ze allemaal resizen, degenen die het echt nodig hebben bewerk ik daarna nog.
Ik hoor ze eigenlijk door de Minolta software te halen om een "optimaal" resultaat te krijgen, maar dat is veel te veel gedoe en vaak worden de kleuren er ook niet veel beter op, ik doe het liever zelf.
Als ik echt veel foto's (meer dan 50) heb die op internet moeten laat ik gewoon een programmatje ze allemaal resizen, degenen die het echt nodig hebben bewerk ik daarna nog.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
Vaak gebruik ik Corrigeren > niveaus bepalen in Photoshop maakt de kleuren vaak natuurgetrouwer, maar niet altijd dus een batch is niet nodig. Elke foto heeft soms wat anders nodig, maar normaal gezien blijf ik er gewoon vanaf (buiten red eye remove).
Werkt dat in de gehele kleurbalans door (dus dat rood en blauw eventuel worden gecorrigeerd)? ALs dat zo is, is dit een goede tip.. ik ga het thuus eens vanavond proberen..Op woensdag 10 juli 2002 16:43 schreef athlonkmf het volgende:
bla bla
Kleur en belichting proebeer ik zoveel realiteit te benaderen door whitepoint en blackbpoint in levels aan te geven. (witte pipet klikken op een gedeelte van foto waarvan ik zeker weet dat wit is, en zwarte pipet op zwarte deel).
bla bla
Ja. maar dat is dus individueel per foto. Als je zeker weet dat al je foto's een rode waas heeft of zo, kan je ook gewoon de kleurschaal wat verbeteren onder levels en dan alle foto's door een batch halen.Op donderdag 11 juli 2002 10:08 schreef henkleerssen het volgende:
[..]
Werkt dat in de gehele kleurbalans door (dus dat rood en blauw eventuel worden gecorrigeerd)? ALs dat zo is, is dit een goede tip.. ik ga het thuus eens vanavond proberen..
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Pagina: 1