owkee...
ik zal ff proberen wat onduidelijkheidjes uit de weg te helpen
1. dat irq gedoe en mem gedoe, forget it, is dus in linux niet van belang (zei ik dus al eerder :-)
als ze in /proc/pci staan is alles ok... (en die irc 255 van je video kaart, zet in bios eens aan dat je vga kaart een irq moet krijgen ofzo?)
2.
linux en de linux kernel is modulair (naja, okee, puristen... "kan modulair zijn" :-)
dwz. je hebt modules die aan de kernel functionaliteit toevoegen, zoals bv een netwerk driver
zodra je een module laad (met insmod of modprobe) dan initialiseert deze module zichzelf, en ingeval van een netwerk driver zoekt deze dus naar (meestal) alle compatible netwerk drivers, en brengt deze onder driver control (de driver vind ze in theorie in geval van pci drivers door die zelfde /proc/pci door te zoeken... (ja puristen, de pci datastructure... maar ik probeer het begrijpelijk uit te leggen :-)
anyways, na het laden van deze module heeft je kernel dus "netwerk kaart" support en zijn er netwerk interfaces toe gevoegt
deze heten normaal eth0, eth1, etc...
zo'n module heb je dus nodig, en welke jij nodig hebt is de 8139too module
dit is de driver module voor de netwerk kaarten die jij hebt
zo een module bestaat (normaal gezien) uit 1 file met als extensie .o (MAAR!! niet alle .o files zijn linux kernel modules!!)
normaal staan al deze modules in een subdir van /lib/modules/<kernel versie> maar je kan ze met het programma insmod uit buiten deze directory gebruiken
dan komen we dus op het gebruik van de modules...
er zijn 3(4) commandos die veel gebruikt worden
insmod (of modprobe) om een module in de kernel te laden
rmmod om een module erweer uit te halen
en lsmod om te zien welke modules er geladen zijn
wat jij dus wil:
een 8139too.o file die voor jouw kernel werkt (check of deze al op je hd staat met bv "find / | grep 8139too.o" of haal hem van een cdtje af ofzo? dunno hoe freesco werkt met driver modules)
daarna wil je, als root(!!) insmod draaien like: insmod 8139too.o (of alsie in de /lib/modules dir staat dan mag insmod 8139too ook)
anyways
dit geeft jou dan 2 interfaces, eth0 en eth1 (waarschijnlijk)
met het commando dmesg kun je controleren of de driver je netwerk kaarten gevonden heeft
zoek naar iets van dit:
code:
1
2
3
| eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xxxxxxxxx, xx:xx:xx:xx:xx:xx, IRQ 10
eth0: Identified 8139 chip type 'RTL-8139C'
eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability xxxx. |
nu is de volgende stap om deze interfaces te gebruiken om je netwerk in orde te krijgen, maar om dat uit te leggen moet ik weten wat je er mee wil doen en zelf freesco kennen om uit te kunnen leggen hoe dit in freesco moet
(maybe kan iemand anders dat beter, die freesco heeft :-)
anyways
veel suc6 hier mee... voor vragen, je weet ons te vinden :-)
Mata
...ik heb altijd al voor de klas willen staan :-))