[FreeSCO] ik krijg mijn 2 nic's niet aan de gang!

Pagina: 1
Acties:

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 20:09
Hey!

Ik heb een P133 met 49mb ram.

Ik heb freesco met move2hdd naar de harde schijf gecopierd maar ik krijg het absoluut niet aan de gang.
Hij zegt dat hij mijn netwerk kaarten niet kan vinden
Het zijn 2 Realtek RTL 8139(rev16)

Ze zitten allebei op irq 11 en willen daar absoluut niet vanaf. Ook niet als ik met de sloten ga switchen.
Ik heb al allerlei verschillende drivers in de /mnt/drv/ geplaatst maar het wil niet baten.

Als ik cat /proc/pci intik krijg ik een I/O te zien van de 2 nics waarvan er 1 0x6200 en 0x6000 is.

Ik kan instellen wat ik wil maar de nic's wilt hij niet vinden!

Verwijderd

er is een tooltje, dan kan je de irq van een kaart mee veranderen. is van realtek

• Hennie-M
het zijn allebei UNEX kaarten met dus die realtek chip en met die unex tool kan ik de irq's niet veranderen.

Maar zou ik het met het veranderen van het irq wel aan de gang kunnen krijgen?

Misschien is het beter om deze te laten verplaatsen naar N(etwork) T(roubleshooting) ?

Verwijderd

het zijn gewoon pci kaartjes, dus irq hoeft nie anders...
de driver in de kernel van de 8139 heet 8139too
probeer eens een insmod 8139too ofzo?
(en een dmesg om te checken ofie er 2 vind :-)

Mata
...ja, vage naam... ik bedenk ze ook niet :-)

• Hennie-M
Op woensdag 10 juli 2002 18:03 schreef Mata_Hari het volgende:
het zijn gewoon pci kaartjes, dus irq hoeft nie anders...
de driver in de kernel van de 8139 heet 8139too
probeer eens een insmod 8139too ofzo?
(en een dmesg om te checken ofie er 2 vind :-)

Mata
...ja, vage naam... ik bedenk ze ook niet :-)
insmod? dmesg?

Ik ga erop google-en!!
oja dat cat /proc/pci geeft dus wel 2 kaarten aan!

edit:

Insmod 8139too
insmod: No such file or directory

• DeTjuk
  • Laatst online: 30-07 10:44
aangezien het GEEN ISA kaarten zijn, moet je helemaal NIKS invullen dus geen IRQ en ook geen I/O adres...

en probeer het anders eerst met 1 kaartje...

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• Hennie-M
Op woensdag 10 juli 2002 20:30 schreef DeTjuk het volgende:
aangezien het GEEN ISA kaarten zijn, moet je helemaal NIKS invullen dus geen IRQ en ook geen I/O adres...

en probeer het anders eerst met 1 kaartje...
met 1 nic gaat het goed doe ik er een Realtek 8029 in dan gaat het weer fout!

Dus de drivers zitten dan ook wel snor.
Maar hij weigert gewoon om met 2 nic's te werken. En waarom is dan het grote raadsel. Windows95 begon ook al te flippen met 2 nic's
maar dat is niet zo heel gek.

Verwijderd

Waarschijnlijk is FREESCO niet gecompileerd met P&P functies... Dan zou de enige oplossing zijn de adapters (realtec heeft geen NIC toch) op 2 verschillende IRQ's te zetten.. Anders no go..

Maar in het begin had je het over een realtek 8139 en hierboven over een 8029?

===========================
/sbin/insmod 8139too
lsmod

ifconfig -a

Dan zou je 2 eth's moeten zien...
============================

• Hennie-M
Op woensdag 10 juli 2002 21:41 schreef us1111 het volgende:
Waarschijnlijk is FREESCO niet gecompileerd met P&P functies... Dan zou de enige oplossing zijn de adapters (realtec heeft geen NIC toch) op 2 verschillende IRQ's te zetten.. Anders no go..

Maar in het begin had je het over een realtek 8139 en hierboven over een 8029?

===========================
/sbin/insmod 8139too
lsmod

ifconfig -a

Dan zou je 2 eth's moeten zien...
============================
hoezo heeft realtek geen nic;s?
Ok het zijn unex nic's met een realtek chip erop maar als ik dus Cat /proc/pci doe dan zie ik wel 2x realtek staan.
en als ik er dus 1 in heb dan werkt het wel.
In het bios kan ik dus NIET de irq veranderen.

Verwijderd

Kijk eens of je op de chip van de netwerkkaart kunt vinden WELKE realtek chip er op zit.
8019 - ne (isa kaart)
8029(AS) - ne2k-pci (pci)
8139 - rtl8139 of 8139too

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
rtl8139 is een buggy unstable driver, die kun je beter niet gebruiken. 8139too werkt wel goed :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Op donderdag 11 juli 2002 10:14 schreef LinuxUser het volgende:
rtl8139 is een buggy unstable driver, die kun je beter niet gebruiken. 8139 werkt wel goed :)
Ik denk dat je 8139too bedoelt :Y)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Freesco ondersteunt PnP prima hoor. Maar als je slim bent gebruik je idd die tool om je irq's vast te zetten. ZOu daarna gewoon moeten werken hoor

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LollieStick
Op donderdag 11 juli 2002 10:14 schreef LinuxUser het volgende:
rtl8139 is een buggy unstable driver, die kun je beter niet gebruiken. 8139too werkt wel goed :)
Op donderdag 11 juli 2002 10:28 schreef Tomaat het volgende:

[..]

Ik denk dat je 8139too bedoelt :Y)
;)

probeer de kaarten eens niet naast elkaar in een ander slot te doen. dan verschuiven de irq's ook wel wat.

• DeTjuk
  • Laatst online: 30-07 10:44
Op donderdag 11 juli 2002 10:58 schreef LinuxUser het volgende:

probeer de kaarten eens niet naast elkaar in een ander slot te doen. dan verschuiven de irq's ook wel wat.
Ja en probeer ook eens andere PCI kaarten die je erin hebt zitten te verplaatsen...

Moet ook wat IRQ verschuivingen tot gevolg hebben!

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Verwijderd

people, people, we hebben het hier over pci kaarten onder linux??
who carez about irq's dan? het moet wel een hele rare opstelling zijn als linux problemen krijgt met irq's etc denk...
gwoon de goeie driver pakken (zoals ik al eerder zei, 8139too is de goeie inderdaad :-)

Mata
...me windows bak heeft ook 5 kaarten op 1 irq hoor, het is pci :-)

• Hennie-M
Op donderdag 11 juli 2002 15:11 schreef Mata_Hari het volgende:
people, people, we hebben het hier over pci kaarten onder linux??
who carez about irq's dan? het moet wel een hele rare opstelling zijn als linux problemen krijgt met irq's etc denk...
gwoon de goeie driver pakken (zoals ik al eerder zei, 8139too is de goeie inderdaad :-)

Mata
...me windows bak heeft ook 5 kaarten op 1 irq hoor, het is pci :-)
Ik geloof dat ik het al eerder heb gezegd, het maakt niet uit in welke pci slot ik ze stop ze zitten TOCH op irq 11
|:( !
Alleen het geheugen adres veranderd tussen de 0x6000,de 0x6100 en de 0x6200 .

Met die tools kan ik het irq NIET veranderen
En hoe kom ik aan / hoe laad ik die 8139too ?

edit1 :
Draait er iemand toevallig freesco met xs4all die mij een goede config kan zenden :(
Dit zou zogenaamd makkelijk moeten zijn... IK DURF GEEN LINUX TE INSTALEREN!! VEELSTE MOEILIJK!!!!!! :'( ( ;) )

Ik begin het nu wel behoorlijk klote te vinden. ik ben al 4 dagen aan het kloten.

edit2: Er zit nu dus een Realtek 8029 in en een 8139.
en ik kan er zo 2x 8139 van maken.
Lol het valt me nu opeens op dat me vga adapter op irq 255 ZIT!!! Hoezo vaag..
cat /proc/pci is vaag!

• Hennie-M
Op donderdag 11 juli 2002 15:35 schreef Hennie-M het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik het al eerder heb gezegd, het maakt niet uit in welke pci slot ik ze stop ze zitten TOCH op irq 11
|:( !
Alleen het geheugen adres veranderd tussen de 0x6000,de 0x6100 en de 0x6200 .

Met die tools kan ik het irq NIET veranderen
En hoe kom ik aan / hoe laad ik die 8139too ?

edit1 :
Draait er iemand toevallig freesco met xs4all die mij een goede config kan zenden :(
Dit zou zogenaamd makkelijk moeten zijn... IK DURF GEEN LINUX TE INSTALEREN!! VEELSTE MOEILIJK!!!!!! :'( ( ;) )

Ik begin het nu wel behoorlijk klote te vinden. ik ben al 4 dagen aan het kloten.

edit2: Er zit nu dus een Realtek 8029 in en een 8139.
en ik kan er zo 2x 8139 van maken.
Lol het valt me nu opeens op dat me vga adapter op irq 255 ZIT!!! Hoezo vaag..
cat /proc/pci is vaag!
de drivers heb ik hier vandaan getrokken:
http://www.wildopensource.com/proj/download/SG_drivers.html
nu heb ik dus die 8139.c en hoe gebruik ik dat nou? ik snap van dat copieren eigenlijk vrij weinig.
ik heb een floppy gemount :
mount -t vfat /dev/fd0 /fd
cd fd
cp 8139too.c /mnt/drv

En wat nou? het is een .C dus ik neem aan dat ik hem moet gaan compileren, maar HOE DE FUIK ga ik dat doen?
(ik kom niet eens bij het bestand, ik doe CD ..
cd /mnt/drv/ en dan zegt ie:
cd: Can't cd to mnt/drv/
*zucht*

• LollieStick
Op donderdag 11 juli 2002 15:48 schreef Hennie-M het volgende:

[..]

de drivers heb ik hier vandaan getrokken:
http://www.wildopensource.com/proj/download/SG_drivers.html
nu heb ik dus die 8139.c en hoe gebruik ik dat nou? ik snap van dat copieren eigenlijk vrij weinig.
ik heb een floppy gemount :
cd fd
cp 8139too.c /mnt/drv

En wat nou? het is een .C dus ik neem aan dat ik hem moet gaan compileren, maar HOE DE FUIK ga ik dat doen?
(ik kom niet eens bij het bestand, ik doe CD ..
cd /mnt/drv/ en dan zegt ie:
cd: Can't cd to mnt/drv/
*zucht*
/mnt/drv wel gemount? (lijkt op een mountpoint):
code:
1
linux~# mount /mnt/drv

Verwijderd

owkee...

ik zal ff proberen wat onduidelijkheidjes uit de weg te helpen
1. dat irq gedoe en mem gedoe, forget it, is dus in linux niet van belang (zei ik dus al eerder :-)
als ze in /proc/pci staan is alles ok... (en die irc 255 van je video kaart, zet in bios eens aan dat je vga kaart een irq moet krijgen ofzo?)

2.
linux en de linux kernel is modulair (naja, okee, puristen... "kan modulair zijn" :-)
dwz. je hebt modules die aan de kernel functionaliteit toevoegen, zoals bv een netwerk driver
zodra je een module laad (met insmod of modprobe) dan initialiseert deze module zichzelf, en ingeval van een netwerk driver zoekt deze dus naar (meestal) alle compatible netwerk drivers, en brengt deze onder driver control (de driver vind ze in theorie in geval van pci drivers door die zelfde /proc/pci door te zoeken... (ja puristen, de pci datastructure... maar ik probeer het begrijpelijk uit te leggen :-)

anyways, na het laden van deze module heeft je kernel dus "netwerk kaart" support en zijn er netwerk interfaces toe gevoegt
deze heten normaal eth0, eth1, etc...

zo'n module heb je dus nodig, en welke jij nodig hebt is de 8139too module
dit is de driver module voor de netwerk kaarten die jij hebt

zo een module bestaat (normaal gezien) uit 1 file met als extensie .o (MAAR!! niet alle .o files zijn linux kernel modules!!)
normaal staan al deze modules in een subdir van /lib/modules/<kernel versie> maar je kan ze met het programma insmod uit buiten deze directory gebruiken

dan komen we dus op het gebruik van de modules...
er zijn 3(4) commandos die veel gebruikt worden
insmod (of modprobe) om een module in de kernel te laden
rmmod om een module erweer uit te halen
en lsmod om te zien welke modules er geladen zijn

wat jij dus wil:
een 8139too.o file die voor jouw kernel werkt (check of deze al op je hd staat met bv "find / | grep 8139too.o" of haal hem van een cdtje af ofzo? dunno hoe freesco werkt met driver modules)
daarna wil je, als root(!!) insmod draaien like: insmod 8139too.o (of alsie in de /lib/modules dir staat dan mag insmod 8139too ook)

anyways
dit geeft jou dan 2 interfaces, eth0 en eth1 (waarschijnlijk)
met het commando dmesg kun je controleren of de driver je netwerk kaarten gevonden heeft

zoek naar iets van dit:
code:
1
2
3
eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xxxxxxxxx, xx:xx:xx:xx:xx:xx, IRQ 10
eth0:  Identified 8139 chip type 'RTL-8139C'
eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability xxxx.

nu is de volgende stap om deze interfaces te gebruiken om je netwerk in orde te krijgen, maar om dat uit te leggen moet ik weten wat je er mee wil doen en zelf freesco kennen om uit te kunnen leggen hoe dit in freesco moet
(maybe kan iemand anders dat beter, die freesco heeft :-)

anyways
veel suc6 hier mee... voor vragen, je weet ons te vinden :-)

Mata
...ik heb altijd al voor de klas willen staan :-))

• Hennie-M
bedankt voor de lange uitleg

alleen mnt/drv mounten wil ie niet.
En ik heb niet die .o maar een .c
Hoe moet ik dat gaan compilen?

Hoe linux ongeveer werkt weet ik wel een beetje alleen dit is zo f*cking vervelend!

Verwijderd

ik weet neit wat /mnt/drv is etc ik ken freesco dus niet...
als dit een mountpoint voor een cd ofzo is, dan kanje die cd ook wel ff handmatig mounten den, en dan met find kijken of je een 8139too.o file kan vinden

aan de c heb je weinig overigens... als je een gecompilde versie wil hebben dan moet je hem ff uit een andere linux distro met zelfde kernel versie halen

Mata
...of neem slackware :-)

• Hennie-M
Op donderdag 11 juli 2002 20:44 schreef Mata_Hari het volgende:
ik weet neit wat /mnt/drv is etc ik ken freesco dus niet...
als dit een mountpoint voor een cd ofzo is, dan kanje die cd ook wel ff handmatig mounten den, en dan met find kijken of je een 8139too.o file kan vinden

aan de c heb je weinig overigens... als je een gecompilde versie wil hebben dan moet je hem ff uit een andere linux distro met zelfde kernel versie halen

Mata
...of neem slackware :-)
/mnt/drv is de directory waar alle drivers instaan. Volgens EEN (weet dus niet meer welke |:( ) kun je daar alle drivers ingooien en dan zou het moeten werken.

Nou ik heb het zover dat de driver in de /mnt/drv staat. Ik was dus wat vergeten |:(
maar hij wil het NOG STEEDS niet doen!!!!! :(

ik wordt ik wel zooo pissed off van.

Verwijderd

nou, ik heb zelf maar eens gekeken naar dat freesco en wat vind ik op de 3e pagina die ik bekijk:
The following drivers are already built into freesco, and therefore do not need installing manually:

[..]
rtl8139 * Realtek 8129/8139 based PCI cards
[..]
* There are later versions of these drivers you may want to try, in the net/new directory, which support newer versions of these cards.
[..]
To install a driver on a floppy installation of freesco, first make sure the driver name follows the DOS 8.3 convention. If the name is longer than 8 characters and the .o extension, you must rename it to a shorter name before copying. Also make sure you have enough room on the floppy, as some drivers are quite large. There is about 51Kb free on a fresh Freesco 0.2.7 floppy. If you're using the DHCP server you should keep at least 20kb free depending on how many dhcp clients you have on your network. The more you have the more space you need. If you dont use dhcp, you should keep at least 5kb free. If you dont have enough room for the drivers you need, you'll have to install on a hard drive.

Copy the file to the directory A:\ROUTER\DRV on the floppy disk. This directory is /mnt/router/drv from within freesco. Now boot freesco and configure the io and irq settings for the card if they are required. (Most ISA cards require manual io/irq setting while most PCI cards do not) If you like you can rename the driver file to its original long name within freesco, but this isnt required. For example:

cd /mnt/router/drv
mv winbond.o winbond-840.o

To install a driver on a hard drive installation of freesco, first copy the required driver file to a floppy disk, (or unzip this whole driver archive to a disk if you like) insert the disk into a running freesco machine, and type the following:

mkdir /fd

At this point the floppy disk is mounted at the directory /fd, so for example if you had the entire driver archive on the disk and you wanted to copy smc-ultra.o from the net directory:

cp /fd/net/new/winbond-840.o /mnt/router/drv

It is not necessary to rename the driver to a short name when installing using this method. Warning! You must unmount the disk before ejecting it. Also, dont install drivers you dont need as it will increase boot time and may cause problems.

umount /fd

Now enter setup and configure your cards io and irq if required, and reboot.
lijkt me duidelijk... (modules.htm in de modules zip...)

voortaan eerst ff de htm/readme files erbij pakken?

Mata
...wel oud hoor, 2.0.38 kernel

Verwijderd

dat irq gedoe en mem gedoe, forget it, is dus in linux niet van belang (zei ik dus al eerder :-)
Da's dus wel van belang, ook voor linux, zou niet best zijn als dit niet zo was... En in dit geval hangt het er hoofdwaarschijnlijk hier om..
En als 1 realtec kaartje wel werkt, maar 2 niet, kan het ook niet aan een verkeerde driver liggen.

Probeer anders eens een ander type netwerk kaart? Kijken of dat wel werkt.

En volgens mij kan kernel 2.0.x nog geen plug en play, zoals eerder werd beweerd van wel... Sterker nog ik denk dat ik dat wel zeker weet.. :)

• Hennie-M
Op vrijdag 12 juli 2002 13:22 schreef Mata_Hari het volgende:
nou, ik heb zelf maar eens gekeken naar dat freesco en wat vind ik op de 3e pagina die ik bekijk:
[..]

lijkt me duidelijk... (modules.htm in de modules zip...)

voortaan eerst ff de htm/readme files erbij pakken?

Mata
...wel oud hoor, 2.0.38 kernel
Dat HEB ik gedaan!!
Ik heb echt wel gelezen hoor :( En ik heb precies gedaan wat er in stond, elke keer als ik een driver te pakken had.
Dus ook de rtl8139.o en de 8139too.o heb ik zo copierd maar het werkt gewoon NIET.
Op vrijdag 12 juli 2002 19:49 schreef us1111 het volgende:

[..]

Da's dus wel van belang, ook voor linux, zou niet best zijn als dit niet zo was... En in dit geval hangt het er hoofdwaarschijnlijk hier om..
En als 1 realtec kaartje wel werkt, maar 2 niet, kan het ook niet aan een verkeerde driver liggen.

Probeer anders eens een ander type netwerk kaart? Kijken of dat wel werkt.

En volgens mij kan kernel 2.0.x nog geen plug en play, zoals eerder werd beweerd van wel... Sterker nog ik denk dat ik dat wel zeker weet.. :)
Kan ik met freesco de kernel updaten?
En daar heb ik dus echt geen kaas van gegeten hoe dat moet.

Ps. het valt op dat ik cijfers in mijn root password heb zitten maar als ik die niet gebruik kan ik ook inloggen... vreemd.

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 20:15 schreef Hennie-M het volgende:
[..]
Ps. het valt op dat ik cijfers in mijn root password heb zitten maar als ik die niet gebruik kan ik ook inloggen... vreemd.
pass is waarschijnlijk gebaseerd op oude crypt, dan zijn alleen de 1e 8 chars van belang

point van mijn eerdere berichtje was ook dat er staat dat je voor rtl 8139 kaarten niks hoeft te doen... ze zouden al moeten werken

kijk voor de gein eens in /proc/net/dev of je eth0 en 1 er nie gewoon bij heb staan? if not... schop dan heel freesco maar overboord en instaleer slackware

Mata
...anders weet ik het ook niet meer :-)

• Hennie-M
Op vrijdag 12 juli 2002 21:56 schreef Mata_Hari het volgende:

[..]

pass is waarschijnlijk gebaseerd op oude crypt, dan zijn alleen de 1e 8 chars van belang

point van mijn eerdere berichtje was ook dat er staat dat je voor rtl 8139 kaarten niks hoeft te doen... ze zouden al moeten werken

kijk voor de gein eens in /proc/net/dev of je eth0 en 1 er nie gewoon bij heb staan? if not... schop dan heel freesco maar overboord en instaleer slackware

Mata
lol
ga jij mij dan ook helldesken :P
ik zal het eens downloaden en metteen een goede manual erbij halen.

Maar goed er zit wel veeeel gui bij!
(kde 3 enzo) die installing iso zou ik dus moeten downloaden?

vraagje, wat kan slackware nog meer? heeft die ook een HTTP control panel? kun je daar ook een kleine website opzetten voor het interne netwerk? of ftp?

en vooral; draait het op een 133 met 48mb ram en 1gig schijf?

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 13:01 schreef Hennie-M het volgende:

[..]

Maar goed er zit wel veeeel gui bij!
(kde 3 enzo) die installing iso zou ik dus moeten downloaden?
Dat zou handig zijn, ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1-iso/slackware-8.1-install.iso
dat is mmm
vraagje, wat kan slackware nog meer? heeft die ook een HTTP control panel? kun je daar ook een kleine website opzetten voor het interne netwerk? of ftp?
Slackware is een volledige distro en heeft meer software dus meer mogelijkheden. webserver, ftp-server zit er bijvoorbeeld al standaard in. Een webpanel als Freesco heeft Slackware niet, maar dat is eventueel te verhelpen met webmin.
en vooral; draait het op een 133 met 48mb ram en 1gig schijf?
Ja, als je de grafische programma's niet installeert moet dat ruim voldoende zijn.

• Hennie-M
Op vrijdag 12 juli 2002 21:56 schreef Mata_Hari het volgende:

[..]

Mata
oja er staat dus GEEN eth0 en geen eth1 in die directory.
Ik ben nu slackware 8.1 iso aan het downloaden

btw je kon ook die tree dinges downloaden, vandaar dat ik vraag of ik die wel kan downlaoden. Vorige week was die iso alleen een bootiso voor diskette. maar 675mb is wel veel voor een diskette :p

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 10:04
driver kopieëren. staat in de manual

Verwijderd

Kun je booten van cd ? Zo ja dan is de cd voldoende voor een volledige Slackware installatie. Zo nee, dan moet je nog een paar diskettes downloaden om Slackware te kunnen booten en installeren vanaf cd.
bootdisk - bare.i ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/
rootdisks - install.1 t/m install.5
ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/rootdisks/
eventueel RAWRITE.EXE om een image naar diskette te kunnen zetten: ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/RAWRITE.EXE
Ook wel handig om door te lezen als je bootdisk/rootdisks nodig hebt: ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.1/bootdisks/README.TXT
Succes :)

• Hennie-M
Op zaterdag 13 juli 2002 14:31 schreef -DEVON- het volgende:
driver kopieëren. staat in de manual
excuse me?

Is dit jouw oplossing voor mijn probleem met freesco?

leer dan eens snel lezen!

Verwijderd

Jan jan jansen en ik kunnen goed helpdesken denk :-)
als je het hele web gedeelte van freesco wil, dan is dat wel uit freesco te halen en in slack te gooien (of ander webmin = your friend :-)

Mata
...Goeie morgen, GoT helpdesk, wat kan ik voor U doen? :-)
Pagina: 1