Toon posts:

[Boxen] Onderdelen Marantz HD 345 vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een set Marantz HD 345 boxen staan:

Frequency response 50Hz-20KHz
Crossover frequency 2KHz-8KHz
Impedance 8 Ohms

De woofers (dat zijn toch die grote) hiervan werken nog wel maar het "schuimrubber" langs de rand is rondom dus helemaal weg :-( Hierdoor is de geluidsweergave helaas niet optimaal meer omdat de box nu "vrij" kan bewegen ivm ontbreken van dat "schuimrubber". Graag wil ik deze woofers dus vervangen maar heb geen id of dat zomaar kan ivm filters.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is deze jongens weer terug te brengen in een iets betere staat dan waarin ze nou verkeren.

Iemand ideeen?

Ik heb al op marantz.com gekeken maar kon daar alleen vinden dat ze in 1980 gemaakt zijn.

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 10:34
je kunt ze door 'n erkend bedrijf opnieuw laten surounden eventueel. kost wel geld.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op woensdag 10 juli 2002 14:58 schreef kikkei01 het volgende:
De woofers (dat zijn toch die grote) hiervan werken nog wel maar het "schuimrubber" langs...

Iemand ideeen?
:+ :+ :+

Voordat je eraan gaat beginnen moet je je even erin verdiepen want als je nog geen eens weet wat een woofer is. mwah ja.

Ja, kijk even hier op misschien heb je er wat aan. Ik ken dat type speaker niet van jou, heb je een link?

wat moois ervan maken

check mijn user icon; is dat een woofer?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat ik niet precies weet hoe iets heet, betekent natuurlijk niet dat ik niet kan zien dat iets niet meer optimaal is omdat de ophangrand van foam kapot is. Ik heb reeds 2 nieuwe woofers aangeschaft 8-)

• Fireman

Fireman

Op donderdag 11 juli 2002 12:17 schreef kikkei01 het volgende:
Ik heb reeds 2 nieuwe woofers aangeschaft 8-)
Wat ben je daar voor kwijt?

Verwijderd

Topicstarter
58 Euro, is dat te veel?
Niet supergoed, maar iig beter dan wat erin zat.
Box geeft nu tenminste weer een beetje bas.
Van een van de 2 woofers was het stofkapje van de conus ingedeukt :'( Die heb ik dus nog niet ingebouwd, ga ik eerst ff ruilen.

• Zeepoog
Op vrijdag 12 juli 2002 19:59 schreef kikkei01 het volgende:
58 Euro, is dat te veel?
Van een van de 2 woofers was het stofkapje van de conus ingedeukt :'( Die heb ik dus nog niet ingebouwd, ga ik eerst ff ruilen.
valt ie niet terug te deuken met 'n plakbandje?

• Fireman

Fireman

Op vrijdag 12 juli 2002 20:13 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

valt ie niet terug te deuken met 'n plakbandje?
Of even met de stofzuiger (eigen risico >:) )

BTW weet je wat mijn user icon is: een woofer of niet?

Verwijderd

Topicstarter
edit:

(heb ff bij dynaudio gekeken :P)
Ik zal een gokje wagen: woofer?

Je kan woofers, tweeters enz tegenwoordig volgens mij wel in elke vorm krijgen. Dus geef nou maar het antwoord :+

En ik ga niet proberen zelf die deuk eruit te halen.
Hij kwam zo uit de verpakking dus wil ik gewoon een nieuwe.

• Zeepoog
Op vrijdag 12 juli 2002 21:29 schreef Fireman het volgende:

[..]
BTW weet je wat mijn user icon is: een woofer of niet?
da's hier 'n groen mannetje dat 2 middelvingers opsteekt :)

• Fireman

Fireman

Op vrijdag 12 juli 2002 22:42 schreef Zeepoog het volgende:

[..]

da's hier 'n groen mannetje dat 2 middelvingers opsteekt :)
Nee dat is 't web-icon *D[quote]
Op vrijdag 12 juli 2002 22:38 schreef kikkei01 het volgende:
edit:

(heb ff bij dynaudio gekeken :P)
Ik zal een gokje wagen: woofer?
Beide, ik gebruik 'm als woofer en in andere systemen zit 'ie als midden toner. "t is maar net hoe je het filter samensteld.
Je kan woofers, tweeters enz tegenwoordig volgens mij wel in elke vorm krijgen. Dus geef nou maar het antwoord :+

En ik ga niet proberen zelf die deuk eruit te halen.
Hij kwam zo uit de verpakking dus wil ik gewoon een nieuwe.
IDD als je 'm zo gekocht hebt met deuk zou ik zeker terug gaan en een nieuwe ongedeukte halen.

Laat even weten of alles het weer doet.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 13:58

Mad_Demon

de dokter

Op vrijdag 12 juli 2002 19:59 schreef kikkei01 het volgende:
58 Euro, is dat te veel?
Welke woofers zijn dat? :Y)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 juli 2002 15:31 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

Welke woofers zijn dat? :Y)
Visaton 200W 8 Ohm (vrij voordelig merk)

• Fireman

Fireman

Op zondag 14 juli 2002 17:16 schreef kikkei01 het volgende:

[..]

Doen ze het al? zoja hoe is het geluid? Dynaudio vrij duur merk :( maar wel voor mij bere goed. Ieder z'n eigensmaak zeg ik maar.

Verwijderd

Topicstarter
Eentje doet het ja, die heb ik ingebouwd. En er is duidelijk weer wat bas waar te nemen :z

Die andere moet ik nog omruilen, helaas hebben ze hem niet op voorraad dus ik moet waarschijnlijk nog wel 1,5 tot 2 weken wachten :(

Ik wilde gewoon voor niet al teveel geld die boxen weer wat meer pit geven en dat lukt prima met deze woofers van visaton. Nu alleen ff wachten totdat die 2e er ook in zit.

De andere 2 onderdelen (hoge/midden tonen) wilde ik eventueel ook wel vervangen maar daar hadden ze niets vervangends meer voor, helaas. Ik denk dat ik dan ook nieuwe filters moet hebben. En ik weet niet zeker of ze qua formaat passen.

Ik geef wel even een gil als ik die 2e woofer ook heb ingebouwd over 1,5 tot 2 weken :'( :'(

• Fireman

Fireman

Op zondag 14 juli 2002 23:06 schreef kikkei01 het volgende:
Eentje doet het ja, die heb ik ingebouwd. En er is duidelijk weer wat bas waar te nemen :z

Die andere moet ik nog omruilen, helaas hebben ze hem niet op voorraad dus ik moet waarschijnlijk nog wel 1,5 tot 2 weken wachten :(

Ik wilde gewoon voor niet al teveel geld die boxen weer wat meer pit geven en dat lukt prima met deze woofers van visaton. Nu alleen ff wachten totdat die 2e er ook in zit.

De andere 2 onderdelen (hoge/midden tonen) wilde ik eventueel ook wel vervangen maar daar hadden ze niets vervangends meer voor, helaas. Ik denk dat ik dan ook nieuwe filters moet hebben. En ik weet niet zeker of ze qua formaat passen.

Ik geef wel even een gil als ik die 2e woofer ook heb ingebouwd over 1,5 tot 2 weken :'( :'(
Ik zie dat je heel de speaker wil ombouwen behalve de kast. Is het niet handiger om naar nieuwe speakers te gaan kijken zoals zelfbouwspeakers? Visaton doet daar ook een hoop in dus je kan die woofers gebruiken (mits je een juiste speaker vind)

Dan heb je alles exact op elkaar afgestemt en heb je alles nieuw. Want zeg nou eerlijk als je allerlei delen gaat vervangen van ongeveer dit of dat dan haal je niet het perfecte eruit van wat het kan voor dat geld. En voor dat zelfde geld heb je een perfect geconfigureerde speaker.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar kijk even bij speaker & Co (R'dam,H'lem,Groningen) of speakerland (Oss)

't is een tip. Kijk even op mijn site naar mijn zelfbouwspeakers scheelt al gauw €1000,- met in de winkel kopen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Die woofers komen bij Speaker & Co vandaan :)

Ik ben het zeker met je eens dat de kwaliteit beter is als je nieuwe onderdelen haalt en daarbij de goede filters en een nieuwe behuizing.

Maar wat is er mis met een standaard(lees oude) behuizing? Als je daar nieuwe onderdelen in zet met een nieuw filter is het geluid dan veel minder dan als je een nieuwe/andere behuizing neemt?

De "standaard" sets van visaton die S & C aanbiedt vind ik op dit moment te duur. Niet omdat ze het niet waard zijn maar omdat ik er op dit moment niet al te veel aan uit wil geven. Kijk ik echter naar de de losse onderdelen van visaton en pak ik daar bv de goedkoopste onderdelen uit om daarvan een 3-weg systeem te bouwen valt het wel weer mee qua prijs. Maar hoe zit het dan met de kwaliteit? Komt er uberhaupt nog een beetje goed geluid uit dan? En wat voor filter heb ik dan nodig?

Zoals je ziet heb ik van het bouwen van boxen geen kaas gegeten. Ik snap welke onderdelen nodig zijn maar weet nog niet alle ins en outs :'(

Ik begrijp ook dat als je de goedkoopste onderdelen neemt je ook niet al teveel mag verwachten. Maar mag ik bv wel verwachten dat ze beter presteren dan een oude set met originele onderdelen voor hoge en midden tonen en nieuwe onderdelen voor lage tonen in combinatie met een oud filter? :?

Verwijderd

Topicstarter
update:

Ik heb vanochtend de ingedeukte woofer teruggebracht en heb ergens anders dezelfde gekocht die niet gedeukt was :+

Alles ingebouwd en ik heb weer een prachtige bas :z

Verwijderd

Ja die visaton papier woofers zijn dik hun geld waard. In een review in HobbyHIFI stond een keer een test van 20cm drivers en daar kwam die visaton er goed uit. Veel duurdere woofers waren niet veel beter maar kosten wel het dubbele.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 juli 2002 16:11 schreef Taco het volgende:
Ja die visaton papier woofers zijn dik hun geld waard. In een review in HobbyHIFI stond een keer een test van 20cm drivers en daar kwam die visaton er goed uit. Veel duurdere woofers waren niet veel beter maar kosten wel het dubbele.
Altijd leuk om te horen :) :)

Waarschijnlijk zullen de duurdere woofers wel een langere levensduur hebben dan deze van papier. Maar ik denk dat ik binnen de levensduur van deze toch wel andere boxen zal hebben aangeschaft :P

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 13:58

Mad_Demon

de dokter

Op zondag 14 juli 2002 17:16 schreef kikkei01 het volgende:

[..]

Kan je iets speciefieker zijn? Typenummer ofzo ;)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 20:16 schreef Mad_Demon het volgende:

[..]

Kan je iets speciefieker zijn? Typenummer ofzo ;)
Ik zie net dat er een foutje in mijn beschrijving is geslopen :9 Het moet zijn:

Visaton W 200 8 Ohm
Art. No. 9065
Barcode: 4007540090658 :+

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 17:11
Ik hoop dat het wat klinkt want meestal kun je nit zo maar een andere woofer er in stoppen het is vaak een ste van 2 speakers die bij elkaar zijn gezocht. Die visaton die je nu hebt heeft vast een andere eigenschap dan die er in zatten.

Ik vindt visaton zelf niet zo geweldig maar dat is een kwestie van mening.

veel suc6 met je nieuwe woofers

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk zal het geluid niet optimaal meer zijn als je de woofers vervangt voor willekeurige andere. Maar dit moet je dan wel zien ten opzichte van de boxen op het moment dat ze nog nieuw waren. Ze zijn nu ruim 20 jaar oud en de woofers waren kapot. Ik kan je vertellen dat ik er nu qua geluid heel erg op vooruit ben gegaan. En dat voor nog geen 60 Euro. Daar koop ik niet een hele nieuwe set voor.

Oude situatie -> weinig bas en slecht geluid als hij hard stond

Nieuwe situatie -> bas en beter geluid als hij hard staat

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 17:11
Okay dan is het een het toch allemaal goed gekomen. :)

en idd voor 60 euro koop je geen nieuwe
Pagina: 1