[Novell NDS] Gebruikersadministratie

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hier op mijn werk hebben we aantal verschillende servers staan: Novell Netware 5.1, Red Hat Linux, Windows NT.

Nu hebben we op al deze servers niet zo heel veel gebruikers (maximaal 50 per server) en op dit moment hebben we op elke server de gebruikers apart ingevoerd.

Aangezien we meer gebruikers op onze servers krijgen en we meer servers willen gaan draaien (Webservers, mailserver en fileservers met meer gebruikers) willen we naar een centrale gebruikersadministratie. Hiervoor willen we de NDS-tree van onze Netware-servers gaan gebruiken.

We willen dat de gebruikersnamen en wachtwoorden van de gebruikers die op Windows NT en Linux inloggen geverifieerd (en geauthenticeerd) worden met de NDS-tree op de Netware-servers. In de NDS-tree zitten ook gebruikers die niet op bepaalde NT- en Linux-servers mogen inloggen.

Nu heb ik op de website van Novell twee producten gezien die hiermee te maken hebben, te weten: Novell Account Management en NDS Authentication Services. Wat is het verschil tussen de twee? En welke heb ik nodig?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kun je niet beter NDS eDirectory for NT/Linux nemen ?
Dan kun je de NDS op alledrie de servers draaien.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Theodoor
Dat weet ik niet. Maar sommige machines zullen misschien ook ergens anders in een colo staan en ik wil niet dat er via de internetverbinding gesynchroniseerd wordt. Bovendien wil ik het een beetje eenvoudig houden en als ik de gebruikersinformatie (gebruikersnamen, wachtwoorden, groepen, toegangsbeleid tot servers) op één plek kan houden vind ik dat wat prettiger.

• Theodoor
Ik wil dus dat iedere gebruiker maar één keer in het systeem voorkomt en dat ze met hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord zowel onder Netware, NT en Linux kunnen inloggen. Oh ja, en ik meerdere Netware, NT en Linux servers. Dus ik heb niet van ieder type ééntje.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:?

Als je overal je NDS op draait houd je het juist op 1 gecentraliseerde plek, namelijk je NDS.
Je wilt niet syncen, maar het moet wel gelijk zijn aan je NDS.
Hoe wil je dan doen ?

• Theodoor
Ik bedoel dat ik niet de NDS wil partitioneren zodat gebruikers op verschillende servers kunnen inloggen.

Maar wat is het verschil tussen e-directory, Novell Account Management en NDS Authentication Services?

PS: ik ben hier niet de beheerder van de Netware-servers, maar van Windows/Linux machines.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het verschil weet ik ook niet exact, en ik heb met geen van drieen ervaring.
Echter voor zover ik weet kun je dus met eDirectory for NT/W2K NDS enablen op de server.

Zodra je dat installeerd is die NT server uitgerust met NDS (terwijl hij zelf denkt dattie nog steeds een SAM heeft).

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 12:43 schreef Theodoor het volgende:
Ik bedoel dat ik niet de NDS wil partitioneren zodat gebruikers op verschillende servers kunnen inloggen.
Die snap ik niet, leg eens uit wat jij onder partitioneren van NDS verstaat?

Voor de overige vragen:
1 E-directory. Dan kan je NDS draaien op NetWare, Windows en/of Solaris/Linux servers en niet alleen maar op Netware servers.
2 Novell Account Management. Windows en/of Solaris/Linux accountgegevens (automatisch) repliceren met de NDS. De huidige authentificatie van het origineel (SAM, AD, NIS etc) blijft dus intact en wordt gekoppeld aan NDS.
3 NDS Authentication Services. Dail-in service voor remote users om toegang te krijgen tot files, databases, applications, e-mail, printing, en host/mainframe services

1 is een vervanging van de huidige loginservice, 2 is een add-on/koppeling. 3 is niet wat je zoekt.

• Theodoor
OK, vergeet dat partitioneren maar. Daarmee bedoel ik het opdelen van de NDS, zeg maar.

Is Novell eDirectory onder Netware vereist voor Novell Account Management? Moet ik dan tevens Novell eDirectory onder Linux installeren?

Begrijp ik het goed dat als ik Novell Account Management gebruik, dat ik dan zowel echte Linux-gebruikers kan houden en dat ik gebruikers die in de NDS-tree zitten kan laten inloggen op Linux?

Kan ik met Account Management ook opgeven of bepaalde gebruikers toegang hebben tot bepaalde servers?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

No offence , maar heb je al eens goed gekeken wat er bij http://www.novell.com/products allemaal staat ?

Daar kun je van elk product uitgebreide info + system requirements lezen ;)

• Theodoor
Ja, daar heb ik gekeken.

Daar staat dat eDirectory vereist is.

Maar daar staat niet of ik zowel eDirectory onder Netware, Linux en NT moet installeren of dat ik alleen eDirectory onder Netware moet installeren.

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 14:35 schreef Theodoor het volgende:
Ja, daar heb ik gekeken.

Daar staat dat eDirectory vereist is.

Maar daar staat niet of ik zowel eDirectory onder Netware, Linux en NT moet installeren of dat ik alleen eDirectory onder Netware moet installeren.
1 E-directory. Dan moet je edirectory op alle win/-ix servers installen.
2 Novell Account Management. Dan wordt er een replicatie service op de desbetreffende server gezet die de native userdatabase van die server repliceert met NDS en vice-versa heen en weer met de NDS die op een NetWare server draait. Werkt dus ook bij NDS8.

Uiteraard kan je de producten mixen dus b.v. edirectory (NDS 8.5/8.6 inmiddels) op de Windows server kieperen en Account Management op de -ix servers.

Tip: ga niet NDS7 of 8 met edirectory mixen. Het kan wel volgens Novell, maar ik heb shit gezien....

En nu wil ik niks meer horen tot je wat meer gelezen/getest/gedacht hebt ;)

Verwijderd

Heb je al eens aan LDAP gedacht ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op donderdag 11 juli 2002 11:36 schreef soeteharing het volgende:
LDAP? Waar koop ik dat :?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:36 schreef soeteharing het volgende:
Is dit een grapje of ben je serieus en snap je het gewoon niet? ;)
LDAP is een protocol, waarmee gecommuniceerd kan worden met een directory zoals hierboven beschreven!

De uitleg van Bagger was OK. Andere keuzes zijn er denk ik niet!
Aan Theodoor: Succes!!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 13:38

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je komt qua Novell en NT password syn en rechten een heel eind met NDS for NT, volgens mij kun je hier op Linux mee doen?!?!?

https://powershellisfun.com

• Theodoor
Ik heb Account Management en eDirectory maar eens gekocht. Het is voor een school en daarom kost het maar 114 EUR. Volgende week heb ik het en dan zie ik wel verder.

BTW: NDS for NT bestaat niet meer, dat is eDirectory geworden. Correct me, if I'm wrong...

Verwijderd

Op vrijdag 12 juli 2002 22:48 schreef Theodoor het volgende:
Ik heb Account Management en eDirectory maar eens gekocht. Het is voor een school en daarom kost het maar 114 EUR. Volgende week heb ik het en dan zie ik wel verder.

BTW: NDS for NT bestaat niet meer, dat is eDirectory geworden. Correct me, if I'm wrong...
Klopt eDirectory is cross-platform.
Zie de Novell Website :
Start by integrating your enterprise IT and eBusiness solutions with Novell eDirectory, the industry's most widely deployed LDAP directory service. With out-of-the-box support for Linux*, NetWare®, Windows* NT/2000, Solaris* and AIX* operating systems
FYI
Novell e-Directory v8.7 is bijna uit.
Misschien had je daar even op moeten wachten.
Pagina: 1