Toon posts:

Linux ziet te weinig geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Debian linux stable systeem ziet maar 60 ipv 128 mb geheugen als ik 'free' moet geloven. Via de search ben ik op een gelijk soort topic gekomen maar daarmee werd mijn probleem niet verholpen. Iemand bekent met dit probleem?

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
in je /etc/lilo.conf moet je onder image=..... sectie van je kernel even deze regel toevoegen:

append="mem=128M"

en dan /sbin/lilo draaien. FF rebooten en als het goed is, is het dan gefixed.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dit is moeilijk te geloven hoor, post eens de ouput van free ?

• riotrick
Op woensdag 10 juli 2002 11:22 schreef XTerm89D het volgende:
Dit is moeilijk te geloven hoor, post eens de ouput van free ?
is niet zo moeilijk te geloven hoor :) Ligt aan een brakke bios. Zie info hieronder:

2.1 How do I get my Linux box to recognize more than 64MB of RAM?

To get the kernel to recognize more than 64MB of RAM, either specify it at boot time by adding mem=XXXM after the image name (label) you want to boot with, or set it as parameter, thus making it permanent, by adding

append=``mem=XXXM''

to your /etc/lilo.conf file (do not forget to rerun lilo after this).
Here is a fragment from bootparam(7)

`mem=...'

The BIOS call defined in the PC specification that returns
the amount of installed memory was only designed to be
able to report up to 64MB. Linux uses this BIOS call at
boot to determine how much memory is installed. If you
have more than 64MB of RAM installed, you can use this
boot arg to tell Linux how much memory you have. The
value is in decimal or hexadecimal (prefix 0x), and the
suffixes `k' (times 1024) or `M' (times 1048576) can be
used. Here is a quote from Linus on usage of the `mem='
parameter.

``The kernel will accept any `mem=xx' parameter you give
it, and if it turns out that you lied to it, it will crash
horribly sooner or later. The parameter indicates the
highest addressable RAM address, so `mem=0x1000000' means
you have 16MB of memory, for example. For a 96MB machine
this would be `mem=0x6000000'.

NOTE NOTE NOTE:
some machines might use the top of memory
for BIOS caching or whatever, so you might not actually
have up to the full 96MB addressable. The reverse is also
true: some chipsets will map the physical memory that is
covered by the BIOS area into the area just past the top
of memory, so the top-of-mem might actually be 96MB +
384kB for example. If you tell Linux that it has more
memory than it actually does have, bad things will happen:
maybe not at once, but surely eventually.''

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 11:22 schreef riotrick het volgende:
in je /etc/lilo.conf moet je onder image=..... sectie van je kernel even deze regel toevoegen:

append="mem=128M"

en dan /sbin/lilo draaien. FF rebooten en als het goed is, is het dan gefixed.
had die regel al toegevoegt alleen nog niet /sbin/lilo gedraait.. ben nu aant rebooten

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Op woensdag 10 juli 2002 11:23 schreef riotrick het volgende:

[..]

is niet zo moeilijk te geloven hoor :) Ligt aan een brakke bios. Zie info hieronder:
Ik dacht dat dat veroorzaakt werd door kernel bugs & faulty hardware :)
Weeral iets bijgeleerd vandaag :)

Verwijderd

Topicstarter
hola, ik krijg nu bij het booten een kernel error:
Kernel Panic: Attempted to kill the idle task!
In swapper task - not syncing

hoe red ik mij hieruit of maak ik de instelling ongedaan??

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Simpel ff booten met de cd... voor rescue kiezen en met vi ff je lilo.conf weer aanpassen?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 11:30 schreef DeMoN het volgende:
Simpel ff booten met de cd... voor rescue kiezen en met vi ff je lilo.conf weer aanpassen?
niet echt bekent mee, start op met rescue commando maar krijg dan ook een kernel panic.
VFS: unable to mount root fs om 01:00

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op woensdag 10 juli 2002 11:36 schreef swopfile het volgende:

[..]

niet echt bekent mee, start op met rescue commando maar krijg dan ook een kernel panic.
VFS: unable to mount root fs om 01:00
omg :o ja ik ben ook (?) een onwijze newbie met linux.. dan zou ik het ook niet weten. Het zou iig het eerste geweest zijn wat ik gedaan had :)

Levert google niks op? ff zoeken op die melding van die kernel panic. Anders ff w88 totdat er weer een Die-Hard NOS'ser langskomt 8-)

edit: hmm google =
Bij het bouwen van bootdisks, zal het systeem bij de eerste pogingen waarschijnlijk niet booten. De algemene benadering bij het bouwen van een rootdisk is componenten vanuit je bestaande systeem te assembleren, en het op een diskette gebaseerd systeem te krijgen tot op het punt waar het berichten op de console weergeeft. Zodra het éénmaal met je begint te communiceren, is het halve leed geleden omdat je dan kunt zien waar het problemen mee heeft en kun je individuele problemen herstellen net zolang tot het systeem soepel werkt. Als het systeem zonder verklaring hangt, kan het uitzoeken van de oorzaak moeilijk zijn. Om een systeem geboot te krijgen tot die fase waarin het met je zal communiceren, is het vereist dat verscheidene componenten aanwezig zijn en dat deze correct zijn geconfigureerd. De aanbevolen procedure voor het onderzoeken van het probleem waar het systeem niet met je zal communiceren is als volgt:

Mogelijk zie je een melding als:

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on XX:YY

Dit is een algemeen probleem en het kan slechts door een paar dingen worden veroorzaakt. Vergelijk allereerst het device XX:YY Met de lijst devicecodes; is het 't correcte rootdevice? Als dit niet zo is, heb je vermoedelijk rdev -R niet uitgevoerd, of paste je het doe op het verkeerde image. Als de devicecode correct is, controleer dan nauwkeurig de devicedrivers die in je kernel zijn gecompileerd. Overtuig jezelf ervan dat er ingebouwde ondersteuning voor een diskette, ramdisk en het ext2 bestandssysteem in de kernel voorkomt.
..... weet ut ook nie :P

edit 2: hmmm het is on en niet om.

Dan vind ik bijvoorbeeld dit:

http://www.bablokb.de/bblcd/faq.html#root-fs

Zal wel hetzelfde zijn ongeveer.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Als je gewoon je PC boot, dan krijg je als het goed is de LILO prompt (als je die prompt niet krijgt, rebooten en shift ingedrukt houden tijdens het booten, dan krijg je hem alsnog).
Typ daar eens in 'linux mem=64M'. Dan geef je weer mee dat je 64 MB hebt (dat leek wel te werken). Punt is alleen dat LILO dan dus twee keer de mem parameter meekrijgt (één keer van uit de configfile, en één keer handmatig. Ik weet zo snel niet of dat werkt, maar dat moet je dus maar gewoon proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij start nu weer op zonder kernel parameters en dat loopt goed, kzal eens kijken of het geheugen niet gewoon dood is...

• riotrick
Op woensdag 10 juli 2002 11:54 schreef deadinspace het volgende:
Als je gewoon je PC boot, dan krijg je als het goed is de LILO prompt (als je die prompt niet krijgt, rebooten en shift ingedrukt houden tijdens het booten, dan krijg je hem alsnog).
Typ daar eens in 'linux mem=64M'. Dan geef je weer mee dat je 64 MB hebt (dat leek wel te werken). Punt is alleen dat LILO dan dus twee keer de mem parameter meekrijgt (één keer van uit de configfile, en één keer handmatig. Ik weet zo snel niet of dat werkt, maar dat moet je dus maar gewoon proberen.
de prompt override de instellingen in je config.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 juli 2002 11:58 schreef riotrick het volgende:
de prompt override de instellingen in je config.
Weet je dat zeker? Volgensmij zijn ze gewoon cumulatief namelijk. Als in je lilo.conf staat dat hij 'root=/dev/hda5' mee moet geven, dan is het handig als hij dat óók doet als je op de LILO prompt zelf er nog 'single' achter pleurt bijvoorbeeld (anders kannie het root fs niet mounten).

Dus ik denk eigenlijk dat opties die je op de LILO prompt geeft gewoon achter de originele opties worden gezet. In dat geval is het de vraag wat de kernel doet met twee keer "mem=" (logische actie zou zijn om de laatste te gebruiken en de eerste te negeren. In dat geval wordt dus die je op de LILO prompt opgeeft gebruikt.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

Op woensdag 10 juli 2002 15:13 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Volgensmij zijn ze gewoon cumulatief namelijk. Als in je lilo.conf staat dat hij 'root=/dev/hda5' mee moet geven, dan is het handig als hij dat óók doet als je op de LILO prompt zelf er nog 'single' achter pleurt bijvoorbeeld (anders kannie het root fs niet mounten).
nee, hehe :)
dat doettie daarom ook, maar als je een optie op de prompt rammelt die ook al in de conf staat, gebruikt hij die op de prompt, dat wat het hele punt even. :)

Maybee we are alone... After all.

• riotrick
Op woensdag 10 juli 2002 15:34 schreef Heidistein het volgende:

[..]

nee, hehe :)
dat doettie daarom ook, maar als je een optie op de prompt rammelt die ook al in de conf staat, gebruikt hij die op de prompt, dat wat het hele punt even. :)
pcies, dat bedoelde ik :)
Pagina: 1