Toon posts:

[XP] 2 schijven laten zien als 1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ergens gelezen dat je in windows XP 2 schijven kon laten zien als 1
dit wil ik omdat mijn c: nog maar 500 mb heeft en de andere schijf 4 gig helemaal vrij is!
kan dit of niet?
ik had het ergens gelezen maar weet niet meer waar |:(

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik denk het niet.

Wat wel kan is vanuit XP ff simpel met Partition magic die schijven bij elkaar voegen. Dan krijg je dus C: 4,5 GB :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

in ieder geval moet je de schijven dynamisch maken (cumputerbeheer)

Verwijderd

Wanneer je van de schijf een dynamic disk maakt, kun je een volgende schijf toevoegen door er een 'spanned volume'van te maken. Wat ook kan is een zogenaamd mount-point kreëren. Je kan dan de andere schijf benaderen alsof het een directory is op de eerste schijf.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 10 juli 2002 11:05 schreef DeMoN het volgende:
Ik denk het niet.
In dit geval heb je gelijk..

XP kan wel met spanned volume overweg (dus partities van ongelijke grootte samenvoegen tot een virtuele drive, onder NT volume sets genoemd), en striped volumes (een softwarematige raid-0 oplossing). Daarvoor moet je inderdaad met dynamic disks werken..

Echter kun je die oplossingen niet gebruiken voor je system & bootdisk..

Voor een data-partitie gaat het dus prima!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 11:05 schreef DeMoN het volgende:
Wat wel kan is vanuit XP ff simpel met Partition magic die schijven bij elkaar voegen. Dan krijg je dus C: 4,5 GB :)
Partities wel, schijven niet.

Je moet waarschijnlijk op zoek naar een software raid oplossing als je 2 schijven bij elkaar wilt voegen, maar dan moeten ze van dezelfde grootte zijn.

Of je moet een spanned volume aanmaken:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q308424#4

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53

wielhelm

80/86 ST bladebladed

En, als 1 schijf crashed ben je ook de data van die andere schijf kwijt volgens mij

• Dopestar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29

Dopestar

Not Dope, Not A star

Volgens mij kan dit wel.

Als ik het goed heb kan dit vanuit het onderdeel systeembeheer in het configuratiescherm. Daar zit ergens een optie schijfbeheer waar je kunt aangeven dat je bepaalde schijven of partities als een schijf wil gebruiken.

Ik heb nu zo geen XP machine bij de hand dus ik kan het niet opzoeken hoe het precies moet. Onder windows NT en 2000 werkte het in ieder geval wel.

Momentje ff in Windows 2000 MCSE boek kijken of daar wat in staat over dit onderwerp ik neem aan dat het dan ook onder XP kan.

Gevonden :

De optie om dit te vinden kun je vinden bij disk management.
Zal in XP (nl) wel schijfbeheer zijn of zo.

Daar zou het moeten kunnen.

Edit : Al erg veel reacties in de tijd dat ik dit typte. Dus kan dubbele info in staan zie ik wel weer.

Not Dope, Not A star

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eerst effe een -misschien overbodig- vraagje: praat je echt over twee harddisks of over twee partities op eenzelfde harddisk? Ik zie namelijk nergens je systeemspecs staan.. Hoe groot zijn de schijven en/of partities? Je kunt ook bijvoorbeeld de swapfile op de andere schijf/partitie zetten. Dat scheelt weer ruimte in de C:\ partitie :)

Je kunt inderdaad gebruik maken van dynamic disks, maar bedenk wel dat je niet meer terug kan naar 'normale' disks zonder verlies van data.

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op woensdag 10 juli 2002 11:15 schreef blackd het volgende:

[..]

Partities wel, schijven niet.

* DeMoN
Oops, je hebt gelijk. Ik zat aan partities te denken :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 schijven
1 van 6 GB en 1 van 4 GB
ik wil de 6 en 4 aan elkaar koppelen omdat me 6 bijna vol is :( en het werkt dan ook wat handiger!
ik zal alle reacties ff GOED doorlezen en dan proberen!

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 10 juli 2002 13:36 schreef Memo het volgende:
Het zijn 2 schijven
1 van 6 GB en 1 van 4 GB
ik wil de 6 en 4 aan elkaar koppelen omdat me 6 bijna vol is :( en het werkt dan ook wat handiger!
ik zal alle reacties ff GOED doorlezen en dan proberen!
Vergeet vooral dit dan niet: Echter kun je die oplossingen niet gebruiken voor je system & bootdisk..
Pagina: 1