Toon posts:

[delphi] advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde twee dingen weten.

-IS delphi een taal om makkelijk aplicaties te schrijven.

- Wat is een goed boek over delphi wat over graphic programmeren en niet te veel datastructures gaat.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
-Ja

-Als je graphics wilt programmeren moet je een graphics boek nemen en geen Delphi boek.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar welke?
Kijk ik wil ff profiteren van jullie kennis.
Gewoon een goed boek over hoe je bv formulieren maakt(met drag and drop etc), dynamische plaatjes, direct draw implementeert etc.

Maar iedergeval bedankt

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

http://community.borland.com
Is een hoop te vinden over Delphi.

Waar wil je dit weten? Met Delphi is behoorlijk snel, met weinig kennis, een simpele applicatie in elkaar te draaien. Maar voor grotere applicaties zul je meer moeite moeten doen.
Kan je al programmeren? Ben je al bekend met enige programmeertalen, en zo ja met welke?

De IDE van Delphi is IMHO erg sterk. De look van je applicatie is erg snel te realiseren. De werking is echter wat "moeilijker". Delphi lijkt misschien een klik/sleep/run omgeving, maar is dit zeer zeker niet, vergis je daar niet in. (ok.. hele kleine app's gaan die kant op, maar voor grote app's zul je meer moeite moeten doen).

Is Delphi "makkelijk"? Moa.. ja en nee. Ik ken mensen die goed zijn in de taal Pascal (Delphi maakt gebruikt van Object Pascal), maar van Delphi ERRUG weinig snappen, omdat ze niet gewend zijn OO te denken, maar dit met Delphi toch willen doen.

Waarom kies je eigenlijk voor Delphi? In VB schijnt het makkelijker te zijn om een app. in elkaar te draaien (schijnt, ik ken zelf niet tot nauwelijks VB).

Boeken zijn er genoeg te vinden. Om met Delphi te beginnen kan ik je Delphi X in 21 dagen aanraden. (x = 2 - 6).

edit:
Hmm.. ik zie dat je weinig (niks??) wilt weten over data structuren. Voor grotere app's, en programmeren in het algemeen, is het zeker wel handig om hier wat van af te weten. Valt me hier trouwens vaker op dat iemand ff "snel" iets in elkaar wil draaien, en ff snel wil leren programmeren. Jij ook? In dat geval: Programmeren leer je niet ff snel, daar moet je tijd in steken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
daar kan ik je wel involgen, daarom wil ik een boek er over, natuurlijk niet alles maar gewoon wat grondbeginselen.
Aangezien ik al java kan wilde ik graag ook eens iets anders proberen, en dan meer in de trant van aplicatie etc.
Zekers bedankt voor je boeken tip, aangezien ik al 2 keer een rot boek heb gekocht over programeren wilde ik nu eens een boek dat echt goed/handig is.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Op woensdag 10 juli 2002 11:19 schreef Creepy het volgende:
http://community.borland.com
Is een hoop te vinden over Delphi.
Idd, ik zou er even kijken als ik de topicstarter was. ;)
Waarom kies je eigenlijk voor Delphi? In VB schijnt het makkelijker te zijn om een app. in elkaar te draaien (schijnt, ik ken zelf niet tot nauwelijks VB).
Omdat VB brak is. VB leent zich niet goed tot gestructureerd programmeren en al helemaal niet tot OO programmeren.
Delphi is toch een veel beter alternatief dan VB en Delphi is ook (imho) beter om grote apps / projecten te maken.
Trouwens, VB zal volgens mij een stille dood sterven vanwege .NET
edit:
Hmm.. ik zie dat je weinig (niks??) wilt weten over data structuren. Voor grotere app's, en programmeren in het algemeen, is het zeker wel handig om hier wat van af te weten. Valt me hier trouwens vaker op dat iemand ff "snel" iets in elkaar wil draaien, en ff snel wil leren programmeren. Jij ook? In dat geval: Programmeren leer je niet ff snel, daar moet je tijd in steken.
Hier kan ik je alleen maar bijtreden. Er kruipt tijd in programmeren, veel tijd... (en niet alleen in het leren programmeren).

https://fgheysels.github.io/

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Op woensdag 10 juli 2002 10:39 schreef Cazzz het volgende:
Ik wilde twee dingen weten.

-IS delphi een taal om makkelijk aplicaties te schrijven.
Tja, wat bedoel je met makkelijk? Je leert het niet in een uurtje. :+
- Wat is een goed boek over delphi wat over graphic programmeren en niet te veel datastructures gaat.
Leer eerst maar eens de basisbeginselen (Basiscursus Delphi 6 van Stefanski), daarna kun je het best een apart graphics-boek kopen. :)

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 12:23 schreef SiHiDa het volgende:
Tja, wat bedoel je met makkelijk? Je leert het niet in een uurtje. :+
Wel als je al ervaring hebt met andere programmeertalen, anders kun je er idd toch wel een aantal weken voor uittrekken (En elke week zeven dagen) (Koop dan zon Delphi in 21 dagen ofzo boek, die zijn wel goed)

• Creepy

Creepy

Op woensdag 10 juli 2002 11:44 schreef whoami het volgende:

[..]

Omdat VB brak is. VB leent zich niet goed tot gestructureerd programmeren en al helemaal niet tot OO programmeren.
Delphi is toch een veel beter alternatief dan VB en Delphi is ook (imho) beter om grote apps / projecten te maken.
Trouwens, VB zal volgens mij een stille dood sterven vanwege .NET
[..]
IK dacht nog: laat ik VB niet afkraken.. en wat doet meneer-de-lite-mod whoami.... :P
VB is wel makkelijk om mee te beginnen, daarom noemde ik het nog ff. Maar het gaat de topicstarter blijkbaar toch niet om zo makkelijk mogelijk, maar alleen de vraag of Delphi makkelijk is :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Op woensdag 10 juli 2002 12:56 schreef Creepy het volgende:

[..]

IK dacht nog: laat ik VB niet afkraken.. en wat doet meneer-de-lite-mod whoami.... :P
VB is wel makkelijk om mee te beginnen, daarom noemde ik het nog ff. Maar het gaat de topicstarter blijkbaar toch niet om zo makkelijk mogelijk, maar alleen de vraag of Delphi makkelijk is :)
Makkelijk om mee te beginnen maar op lange termijn geen goede keuze imho.
De verleiding is er snel (zeker als beginnend programmeur) om in 'ongestructureerd programmeren' te vervallen en Delphi biedt OO-functionaliteit.
Maar goed, laten we maar gauw weer on-topic gaan vooraleer dit topic in over en weer geflame vervalt tsn. pro en contra-VB'ers.

https://fgheysels.github.io/

• Creepy

Creepy

Ik zie helaas ook veel dat men in Delphi ook snel geneigt is om "ongestructureerd" te proggen... Objectje hier, functie/proceduretje daar etc.

Dus advies: Let goed op de opzet van je programma. In Delphi KAN je OO proggen, maar dit HOEFT niet, dus maak er geen zooi van van functies, procedures, met al dan niet wat objecten erbij etc.

Ook een "groot nadeel" van Delphi. Als je bijv. een form aanmaakt (=klasse bijv. TForm1) dan maakt Delphi automatisch een instantie aan (bijv. form1). Wat je dan vaak ziet is dat mensen in een method van TForm1, de instantie form1 aanroepen. Als je daarna datzelfde form weer wilt gebruiken roept het tweede form (bijv. form2), dingen op het eerste form aan (form1), wat je dus niet wilt.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:25

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Normaal reageer ik niet op de VB-Delphi war (die de laatste tijd gelukkig wat geluwd is), maar vanmiddag kriebelde het al, en nu kan ik het toch niet laten.
Op woensdag 10 juli 2002 14:49 schreef Creepy het volgende:
Ik zie helaas ook veel dat men in Delphi ook snel geneigt is om "ongestructureerd" te proggen... Objectje hier, functie/proceduretje daar etc.
Agree!
Dus advies: Let goed op de opzet van je programma. In Delphi KAN je OO proggen, maar dit HOEFT niet, dus maak er geen zooi van van functies, procedures, met al dan niet wat objecten erbij etc.
Agree! Al geldt dit ook voor VB, in a sense.
By the way, een goede oplossing voor een automatiseringsprobleem, die brak geïmplementeerd wordt, is natuurlijk in no time gerefactord tot een veel beter concept >:) Op die manier kun je recht doen aan de mensen wier kracht ligt in het bedenken van slimme oplossingen, en tegelijk aan de mensen wier kracht ligt in het 'mooi' implementeren van die oplossingen.
Ook een "groot nadeel" van Delphi. Als je bijv. een form aanmaakt (=klasse bijv. TForm1) dan maakt Delphi automatisch een instantie aan (bijv. form1). Wat je dan vaak ziet is dat mensen in een method van TForm1, de instantie form1 aanroepen. Als je daarna datzelfde form weer wilt gebruiken roept het tweede form (bijv. form2), dingen op het eerste form aan (form1), wat je dus niet wilt.
Option Explicit... need I say more >:)
Maarre, sinds een aantal Delphi versies is het mogelijk om automatisch instantiëren van forms uit te zetten. Ik raad iedereen aan om die optie op te zoeken en de auto-create van forms uit te zetten.
Wel een nadeel is dat de form variable nog altijd in de interface section gedeclareerd wordt, had niet gehoeven imho. Maar wat jij beschrijft als veelvoorkomend beginnersprobleem, is ook niet meer dan alleen een beginnersprobleem. Komt voort uit onbegrip van wat een class en object nou precies zijn; en als je met Delphi werkt, weet je (als het goed is) snel genoeg wat het dan wel zijn.
Pagina: 1