Normaal reageer ik niet op de VB-Delphi war (die de laatste tijd gelukkig wat geluwd is), maar vanmiddag kriebelde het al, en nu kan ik het toch niet laten.
Op woensdag 10 juli 2002 14:49 schreef Creepy het volgende:
Ik zie helaas ook veel dat men in Delphi ook snel geneigt is om "ongestructureerd" te proggen... Objectje hier, functie/proceduretje daar etc.
Agree!
Dus advies: Let goed op de opzet van je programma. In Delphi KAN je OO proggen, maar dit HOEFT niet, dus maak er geen zooi van van functies, procedures, met al dan niet wat objecten erbij etc.
Agree! Al geldt dit ook voor VB, in a sense.
By the way, een goede oplossing voor een automatiseringsprobleem, die brak geïmplementeerd wordt, is natuurlijk in no time gerefactord tot een veel beter concept

Op die manier kun je recht doen aan de mensen wier kracht ligt in het bedenken van slimme oplossingen, en tegelijk aan de mensen wier kracht ligt in het 'mooi' implementeren van die oplossingen.
Ook een "groot nadeel" van Delphi. Als je bijv. een form aanmaakt (=klasse bijv. TForm1) dan maakt Delphi automatisch een instantie aan (bijv. form1). Wat je dan vaak ziet is dat mensen in een method van TForm1, de instantie form1 aanroepen. Als je daarna datzelfde form weer wilt gebruiken roept het tweede form (bijv. form2), dingen op het eerste form aan (form1), wat je dus niet wilt.
Option Explicit... need I say more

Maarre, sinds een aantal Delphi versies is het mogelijk om automatisch instantiëren van forms uit te zetten. Ik raad iedereen aan om die optie op te zoeken en de auto-create van forms uit te zetten.
Wel een nadeel is dat de form variable nog altijd in de interface section gedeclareerd wordt, had niet gehoeven imho. Maar wat jij beschrijft als veelvoorkomend beginnersprobleem, is ook niet meer dan alleen een beginnersprobleem. Komt voort uit onbegrip van wat een class en object nou precies zijn; en als je met Delphi werkt, weet je (als het goed is) snel genoeg wat het dan wel zijn.