Hoe goed is de ontvangst van een tvkaart zonder...

Pagina: 1
Acties:

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 19:52
Ik heb effe een vraagje.
Hoe goede is de ontvangst van een tv-kaart zonder dat je er een kabel indoet?
Hoe goed kun je dan 1, 2 en 3 ontvangen? :?

Verwijderd

Hangt er natuurlijk sterk vanaf waar je woont en wat je als antenne gebruikt.
Dus , wat meer info !

• Siluro
Ik woon in sleeuwijk (Noord-Brabant) is in de buurt van Gorinchem.
Ik geloof dat we nog wel een antenne op zolder hebben staan.
Maar ik dacht eigenlijk dat een tv-kaart zowiezo al een betere ontvangst had dan een tv. :?

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Op woensdag 10 juli 2002 10:20 schreef bartbor het volgende:
Ik woon in sleeuwijk (Noord-Brabant) is in de buurt van Gorinchem.
Ik geloof dat we nog wel een antenne op zolder hebben staan.
Maar ik dacht eigenlijk dat een tv-kaart zowiezo al een betere ontvangst had dan een tv. :?
De ontvangst hangt alleen maar af van de kabel of de antenne die je gebruikt. Waarom geen kabel dr in zo onderontwikkeld is Sleeuwijk nu ook weer niet ;)

PS heb zelf 19 jaar in Gorkum gewoond dus ik ken het wel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een TV kaart kan alleen maar beelden ontvangen als je er een kabel of een antenne op aansluit.. Het is een misvatting dat een TV kaart zoiezo beelden ontvangt door hem alleen maar in de computer te stoppen. Immers, een doodgewone huis-tuin-keuken TV ontvangt ook geen beelden als je hem niet op de kabel en/of antenne aansluit :Y)

• Siluro
Ja jongens bedankt voor jullie replies.
Ik weet genoeg :)
We hebben ook wel kabel maar m'n ouders vonden het eigenlijk niet meer nodig en alleen maar geld kosten.
Dus vandaar deze vraag.

Slotje 8-)

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 10:40 schreef BalusC het volgende:
Een TV kaart kan alleen maar beelden ontvangen als je er een kabel of een antenne op aansluit.. Het is een misvatting dat een TV kaart zoiezo beelden ontvangt door hem alleen maar in de computer te stoppen. Immers, een doodgewone huis-tuin-keuken TV ontvangt ook geen beelden als je hem niet op de kabel en/of antenne aansluit :Y)
Niet helemaal waar. De ether zenders (dus bv Ned 1,2,3) zijn wel degelijk zonder kabel te ontvangen (werkte bij mij ook (Z'meer!)). Alleen is de kwaliteit gewoon brak. Daar heb je niks aan. Na 5 min heb je al hoofdpijn.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor TV's. Alleen de tv's van de laatste jaren (met name de breedbeelds) hebben een ruisonderdrukkingssysteem wat ervoor zorgt dat je zonder kabel helemaal niks meer ontvangt. Dan krijg je alleen zo'n mooi blauw scherm ofzo (of gewoon zwart...haha).

Verwijderd

Mijn ervaring met 6 TV-kaarten is dat hoewel er Philips tuners gebruikt worden - het ontvangst een stuk slechter is als met een externe tuner. Zelfs kabelzenders worden slecht getuned als je de tuner van de TV-kaart gebruikt (en nee, ik gebruik geen slechte kabels!)

De beste combo oplossing voor het beste ontvangst:
- Buitenantenne
- Satelietschoteltje
- Videorecorder
- Scartselector

en de outputs middels de scartselector naar de Composiet/S-video inputs (en audio - of anders op line-in van geluidskaart) en dan middels het bijgeleverde programma de AUX/AV input selecteren.

Voordeel:
- betere beeldkwaliteit / beter ontvangstkwaliteit
- je kunt ook captures maken van video->DivX/VCD

Nadeel:
- je gebruikt de tuner van de videorecorder/satelietonvanger, dus even zender wisselen vanuit je PC zit er niet bij als je geen IR-zender/eigen VCR hebt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 10 juli 2002 10:45 schreef Smie het volgende:
Niet helemaal waar. De ether zenders (dus bv Ned 1,2,3) zijn wel degelijk zonder kabel te ontvangen (werkte bij mij ook (Z'meer!)).
Ik dacht dat alleen radiostations via de ether uitzonden.. Heb iig nooit gehoord van TV stations die via de ether uitzenden. Zal wel afhankelijk van de locatie/provider zijn?

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 11:10 schreef BalusC het volgende:

[..]

Ik dacht dat alleen radiostations via de ether uitzonden.. Heb iig nooit gehoord van TV stations die via de ether uitzenden. Zal wel afhankelijk van de locatie/provider zijn?
De publieke omroepen zijn nog netjes via een sprietje te ontvangen. Dat geldt ook voor de Belgische en Duitse zenders. En echte fanatieke hobbyisten gaan nog veel verder, maar die gebruiken daarvoor wel speciale antennes en apparatuur.

Verwijderd

Inderdaad, goede kabels zijn belangerijk. Vraag maar om COAX-12 bij een goede satteliet zaak.

Als je te weinig signaal (strepen,ruis) hebt zet er dan ook een echte versterker tussen en geen huis-tuin-keuken versterkertje (met name van de grotere doe-het-zelf zaken) :P

Meestal moet er bij de kaart wel iets van een antenne bij geleverd zitten, zo niet dan kan je voor Ned 1,2 en 3 kan je al volstaan met een simpele camping antenne.

Zelf heb ik een Hauppage WinTV pci en ik ben vrij tevreden over het kaartje. Het enige dat jammer is, is dat de capture niet hoger kan dan 640 bij 480.
Daarom stap ik ook over op de WinTV PVR :)

Even een klein beetje off topic, maar digitale tv via de ether is niet meer zo ver weg. Digitale radio via de ether (DAB) is er allang, althans in de meeste EU landen en de UK.
Alleen is het er nog niet in Nederland vanwege een hoop gezeur van kabel aanbieders |:(
(Terwijl het 10 keer beter klinkt dan FM)

Zelf woon ik ook in Gorinchem en ik weet dat het land van Heusden & Altena voorlopig nog lang kan wachten op kabel of meer zenders, net als ADSL :z

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt er ook gewoon zo'n goedkoop binnenantennetje aanhangen. Die zijn niet best, maar altijd beter dan helemaal zonder antenne.
Pagina: 1