Toon posts:

[Partities] Snelheid, fysieke locatie, indeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He Tweakerts. Ik las in dit draadje al iets over mijn vraag, maar ik heb nog geen uitsluitsel. Ik ga zo mijn hd formatteren/partitioneren en heb de volgende vragen:

1. Corresponderen de (default) driveletters van Windows met de fysieke locaties op je harddisk. Dus c: is eerste partitie op de hd en zit dus aan de binnenkant. d: is de tweede en komt dus daarna, etc.?
2. Is de binnenkant van je harddisk idd het snelst, omdat de 'lezers' van je HD daar als eerst overheen gaan?
3. Is het slim om voor media (mp3, avi) bestanden een andere harddiskindeling/clustergrootte te kiezen ivm snelheid?

/edit Mijn indeling:

1 x 40 Gb

c: Windows/swap (5 Gb)
d: Programs (10 Gb)
e: Media (mp3/avi) (20 Gb)
f: Backup (5 Gb)

Er is zo'n enorme berg draadjes over partitioneren en formatteren dat het moeilijk is een goed antwoord te vinden.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 09:48 schreef rubenski het volgende:
1. Corresponderen de (default) driveletters van Windows met de fysieke locaties op je harddisk. Dus c: is eerste partitie op de hd en zit dus aan de binnenkant. d: is de tweede en komt dus daarna, etc.?
Nee, nee. Eerst alle primary partities op de eerste HDD, dan alle primary ... op de tweede, ..., dan alle logische partities op de eerste ..., ....
Ook is de fysieke locatie van een partitie onafhankelijk van de 'index' van die partitie.
2. Is de binnenkant van je harddisk idd het snelst, omdat de 'lezers' van je HD daar als eerst overheen gaan?
Nee, de buitenkant bevat meer data per cylinder (hogere transferrate, dacht ik) en het midden kan sneller bezocht worden (kortere seek).
3. Is het slim om voor media (mp3, avi) bestanden een andere harddiskindeling/clustergrootte te kiezen ivm snelheid?
Alleen bij FAT