Toon posts:

[mini-DV] mogelijkheden tot aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste All,

Een newbee vraagje maar goed:
Hoe sluit ik een miniDV camcorder (met firewire en s-vhs uitgang) aan op een tv? Ik wilde de beelden van de DV-band op TV bekijken, alleen heb ik op zowel mijn video als mijn tv elk 2 scart aansluitingen. Tulpjes ontbreken, en de tv is nu via een kabeltje aangesloten op mijn video (de 4 scarts zijn ongebruikt).
Iemand die mij verder kan helpen?

Nog iets: als ik een FireWire kaart koop (incl. kabel), kan ik dan als ik een bewerkingsprogramma erbij koop, mijn miniDV camcorder op mijn pc aansluiten, en zo beelden bewerken, of is het verstandiger om een videobewerkingskaart aan te schaffen. Verschil is nl. dat een FW kaart voor nog geen 50 EUR te koop is, en een goede videobewerkingskaart voor 140 EUR in de winkel ligt...

Nou alvast bedankt,

Een niet-video-gerelateerd tweaker ;)

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Het kan met allebei. Ik bewerk hier video via FireWire, waarna ik het op SVCD schrijf.(waarschijnlijk binnenkort DVD als ik mijn ouder over kan halen :P)
Dat werkt heel fijn (met Pinnacle Studio) alleen het omzetten naar MPEG2 duurt best wel lang.

Het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt, maar meestal geeft FireWire een betere kwaliteit als S-Video (zeg maar: altijd) dus ik zou zelf voor FireWire kiezen. Daar komt nog eens bij dat je bij FireWire (als je het wegschrijft in Native DV) (bijna) geen dropped frames hebt. En bij S-VHS bewerken heb je hier bijna altijd last van..:(

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Inderdaad, zou je met bijvoorbeeld de FireWire aansluiting van de SB Audigy Platinum en een, goh, daar struikel ik vast wel eens overheen op internet, kugh, videobewerkingspakket de beelden van een DV-camcorder met FireWire (mini-DV toch?) kunnen binnenhalen en bewerken op een pc?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Als ik me niet vergis kan je met een gele tulp kabeltje (s-vhs.. toch?) van Mini DV naar scart gaan met een adapter... Ik heb twee van die adapters thuis .... Ik weet alleen niet meer waar ik deze dingen heb gekocht.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Powerkick!

Ow nee, laat ik dat niet doen...

effe als reactie op henkleerssen :

Een geel tulpje is composite, dat is iets anders dan s-vhs. En dan nog heeft dit niets te maken met mini-DV, want dat KUN je niet eens op een SCART aansluiting krijgen, enkel op een VCR met DV aansluiting krijgen, het is immers geen analoog signaal... Je kunt idd een DV camcorder met een S-VHS aansluiting gewoon met een S-VHS kabel op een SCART blokje zetten die dus van S-VHS weer SCART maakt, en dan kun je zo het beeld op je TV krijgen.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09-2025
Inderdaad, scart input stekker kopen met s-video. Dan die camera met s-video kabel aansluiten.

Over het bewerken.
Je kunt er best zo'n eenvoudige firewire kaart voor kopen, het hangt ervan af hoe je het er weer uit wilt krijgen.
Als je geen dv-in op je cam hebt zul je het op een andere manier eruit moeten krijgen dan via firewire, een videobewerkingskaart heeft meestal dan analoge outputs, die je dan kan gebruiken om af te spelen/op te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Wow! bedankt allen voor jullie snelle response. Maar toch zit ik nog met verdere vraagjes naar aanleiding hiervan:
Even samenvatten wat ik van jullie respons begrijp:

DVcam - TV: wat ik dus moet halen is een kabeltje met scart aan de ene kant (connectie naar de overigens NIET-super-vhs videorecorder!) en s-vhs aan de andere (voor de connectie op de DVcam. Correct me if I'm wrong!

DVcam - pc: Eenvoudige firewirekaart voldoet dus, afhankelijk van mijn output wensen.. Wel, dat zijn deze:

- kunnen wegschrijven naar digitaal formaat (mpeg voor vcd bijv. of via divx compressen) EN
- kunnen wegschrijven naar een normale vhs-videoband. ik heb namelijk geen dv-in op mijn DVcam, en heb er (op dit moment) geen behoefte aan, om alles te archiveren op de DVtape.

(en hiervoor dacht ik dus dat je pinaccle DV500 nodig had)

Heb ik nu alles juist?

• StanTheMan
Nog even iets:
S-Video is iets anders als S-VHS, het heeft weinig met elkaar te maken.
S-video is een manier van beeldoverdracht, s-vhs is een videoband-formaat.

Maar goed voor de rest heb je dat goed begrepen.

Wat betreft het output-gedeelte, als je geen tv-out op je videokaart hebt en je wilt het toch op videoband hebben, dan moet je inderdaad zo'n pinnacle kaart hebben. DV500 heeft volgens mij een breakout box met analoge uitgangen, dus daarmee moet het wel lukken ja.

Verwijderd

Topicstarter
StanTheMan, hartstikke bedankt weer, weer wat geleerd...

TV-out heb ik, dus het 'goedkope' alternatief voldoet, alhoewel mijn portemonnee toch AU zegt ;)

• StanTheMan
Dan zou ik zeggen, probeer het eens met de mogelijkheden die je hebt.. Kun je altijd nog overstappen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo all,

Dat heb ik natuurlijk weer: heb zojuist dus de s-vhs -> scart kabel (s-vhs, jawel het staat op de kabel) gehaald, en aangesloten op mijn DVcam en tv.

Maar wat schets mijn verbazing: beeld krijg ik wel, alleen dan Zwart/Wit! En geen geluid via de tv, alleen via mijn DVcam!! |:(

Iemand die mij met dít probleem verder kan helpen. Ik zie trouwens dat mijn DVcam ook een audio-out heeft. Moet ik hier misschien wat mee doen (mijn tv heeft alleen een scart aansluiting, geen audio-in oid)

Alvast bedankt maar weer

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Op woensdag 10 juli 2002 23:43 schreef veedub het volgende:
DVcam - pc: Eenvoudige firewirekaart voldoet dus, afhankelijk van mijn output wensen.. Wel, dat zijn deze:

- kunnen wegschrijven naar digitaal formaat (mpeg voor vcd bijv. of via divx compressen) EN
- kunnen wegschrijven naar een normale vhs-videoband. ik heb namelijk geen dv-in op mijn DVcam, en heb er (op dit moment) geen behoefte aan, om alles te archiveren op de DVtape.
Het eerste is simpel en kan idd met elke firewire kaart. Ik heb een el cheapo Dynabyte kaart (of ander soortgelijk budget merk waarvan ik de naam niet eens kan herinneren) en die doet het perfect. Dat tweede... dan wordt het moeilijker. Daar zul je toch speciale kaarten voor moeten kopen, want dat kun je niet met je firewire kaartje.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Pagina: 1