[MSI]1ste boot piepjes, 2e boot ok?

Pagina: 1
Acties:

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 14:51
Nadat ik mijn bootpartitie gespeeddiskt heb geeft mijn mobo (msi k7t 266,AMI bios) bij de eerste boot (koude start zeg maar) na het posten 2 piepjes. Als ik vervolgens ctrl+alt+del druk start ie wel gewoon op zonder problemen. Heb ff gegoogled en heb het volgende gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1 beep Refresh failure
2 beeps Parity error
3 beeps Base 64K memory failure
4 beeps Timer not operational
5 beeps Processor error
6 beeps 8042 - gate A20 failure 
 7 beeps Processor exception interrupt error 
8 beeps Display memory read/write failure
9 beeps ROM checksum error
10 beeps CMOS shutdown register read/write error
11 beeps Cache memory bad 

For 1 beep, 2 beeps, or 3 beeps try reseating the memory first. 
If the error still occurs, replace the memory with known good chips.

op deze site

parity error dus, maar wat ik niet snap is dattie na een reset wel gewoon opstart zonder probs. Weet iemand of het kwaad kan eigenlijk dattie zo'n error geeft en daarna wel gewoon opgestart wordt?

Heb trouwens het geheugen softwarematig gecontroleerd en dat geeft geen fouten (Twinmos 256 mb pc2100), het lijkt er eerder op dattie mijn bootdisk gewoon niet vindt, iemand een id om dit probje definitief op te lossen?

edit: link gefixt

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

Verwijderd

Hmm, ik ken dat specifieke moederbord enzo natuulijk niet, maar over het algemeen lijkt het zo te zijn dat met die oplossing (koude boot hangt, reset werkt dan), dat er een power probleempje is. Maw: je voeding kan de vraag naar stroom net niet aan.

Heb je mischien net een nieuwe (grote, zware) harde schijf in je systeem gehangen?

Mijn .02 €centjes

• Ingmar
hmmmz een 300 watt atx-voeding moet toch 2 40 GB maxtors (die er al 3 maanden samen in hangen) kunnen trekken icm met een xp 1800+, GF3, flop en cdrom (meer zit er niet in helaas ;)). Imo zou dit geen prob mogen heten voor 300 watt, tenzij die verrot is natuurlijk |:( ;(

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 09:10 schreef Ingmar het volgende:
hmmmz een 300 watt atx-voeding moet toch 2 40 GB maxtors (die er al 3 maanden samen in hangen) kunnen trekken icm met een xp 1800+, GF3, flop en cdrom (meer zit er niet in helaas ;)). Imo zou dit geen prob mogen heten voor 300 watt, tenzij die verrot is natuurlijk |:( ;(
dat moet makkelijk kunnen, mijn 230W is ook voldoende voor een amd900, msi mobo, 2 maxtor 15gb, 1 fikker, flop en GF3 en 2 netwerkkaarten.

Verwijderd

ik ken het probleem en duid meestal inderdaad op een verotte voeding
(of iets heel simpels als kaartje niet goed in slot etc, maar ga er vanuit dat je alle aansluitingen wel gecontroleert hebt :-)

Mata
...als je een baby tower heb, heb je dan ook baby voeding?

• Ingmar
Op woensdag 10 juli 2002 10:26 schreef Mata_Hari het volgende:
ik ken het probleem en duid meestal inderdaad op een verotte voeding
(of iets heel simpels als kaartje niet goed in slot etc, maar ga er vanuit dat je alle aansluitingen wel gecontroleert hebt :-)
:+ datheb ik ook, alles ok.

maar het begon dus met de eerste "koude" boot na het speeddisken, heb net ff de speeddisksettings nagelopen en toen zag ik dat "verify writes" uitstond :(. Dat was niet de bedoeling, ben al eens eerder data kwijtgeraakt (tenminste de files raakten corrupt na speeddisk) met speeddisk. Dus ik denk dat er bij het speeddisken iets fout is weggeschreven? (hoewel bij mijn weten speeddisk niet aan je bootsector komt....toch :?)

Edit: bestaat er btw een progsel waarmee je de output van je voeding kunt controleren (dus wattage van de voeding zelf? dus niet alleen 12v en 5v lijnspanning?)

Verwijderd

(hoewel bij mijn weten speeddisk niet aan je bootsector komt....toch :?)
de bootsector (en je hele hd) wordt pas heel laat in de POST aangeroepen (na memory teller etc, etc)
probleem bij jou is dat de pc niet vanuit een "cold boot" kan starten naar het bios...
kan duiden op 2 dingen:
1. je voeding kan de piekspanning bij een cold boot niet aan
2. er is iets anders stuk (duh :-)
added notte bij 2:
als je helemaal niet kon opstarten dan had je de meeste kans op kapot ram of een kapotte videokaart
Edit: bestaat er btw een progsel waarmee je de output van je voeding kunt controleren (dus wattage van de voeding zelf? dus niet alleen 12v en 5v lijnspanning?)
programma niet, wel metertjes, multimeter, ampere meter, etc... multimeter op ampere stand en ampere meter moet je in serie met je pc schakelen om het totale amperage van je pc te meten
(dat x 230 volt = het aantal watt)

maar die meters zijn te traag om de spannings pieken goed te meten

aanbeveling:
koppel alles eens los op ram, mb, cpu en video na (dus ook al je pci's eruit) en kijk eens ofie dan wel in 1x boot
if so, voeg langzaam de hd's toe, blijft het het doen, voeg de rest toe totie problemen geeft
zodra ie problemen geeft, haal een hd of 2 weer los, en kijk ofie dan wel weer doet...
if so, dan is het echt een voedings probleem, if not, dan is het iets anders en zoeken we verder :-)

Mata
...pas wel op met meten... volt doet pijn

• Ingmar
tnx, ik zal heute abend eens wat gaan proberen en kijken of ik em weer fatsoenslijk kan laten starten (zonder choke :+)
...pas wel op met meten... volt doet pijn
One shock a day keeps the doctor away :P :+

• Ingmar
Sjongejonge, het lijkt wel nationale msi k7t266 probleemdag, gezien de 2 andere topics van vandaag hierover....

Die van mij ligt nu dusdanig te eikelen dat ie op ide 0 geen enkele hd meer vindt :? als ik mijn boot hd aan ide 1 hang wil ie ook niet booten en als ik met een flop opstart en dan windows wil laden geeft ie een vfat ini error. ik begin er toch ernstig aan te denken dat mijn mobo verrot is :'(. of heeft iemand nog andere ideeen over wat het zou kunnen zijn?

Edit:
Heb inmiddels mijn 800 mhz duronnetje weer van stal gehaald, daar wilde mijn hd wel op booten, op mijn k7t266plank doettie helemaal nix, hij detecteert trouwens geen enkele schijf op ide 0, morgen mijn moederbord omruilen (garantie :P)

Pagina: 1