Hoeveel PC's maximaal op één wandcontactdoos?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 16:12
Nou heb ik niet veel verstand van elektronica en kon geen antwoord vinden met de search... :o

Hoeveel PC's (+ monitoren) kan je maximaal aansluiten op een wandcontactdoos voordat de stop doorslaat? :?

Is daar een bepaalde berekening voor en kan je dat beïnvloeden door andere stoppen te gebruiken?

Dit vraag ik omdat ik hier aardig wat heb staan, maar dat valt in het niets bij deze werk(game)plekken! :{

Afbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/images/photo/potd-05-07-02-small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/images/photo/potd-04-10-02-small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/images/photo/potd-03-11-02-small.jpg

Klik op afbeelding voor grote versie!

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19
Tering wat een werkplekken :o Maar je kunt behoorlijk wat PC's aansluiten op 1 stopcontact... volgens mij hebben we ooit wel stuk of 10 PC's op één stopcontact aangesloten, en dat ging gewoon goed... :)

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 22:47
Wel, een groep kan 16 ampere aan, bij 230 volt is dat max 3680 watt. Aardig wat PC's dus. Zal wel lekker warm worden met 1 contactdoos.

Ik zou er maar geen zwaardere stop indraaien dan 16 ampere, daar is de bedrading niet op berekend!

Voor je berekening, trek 200 watt of zo voor iedere PC van die 3680 af en 70 watt per monitor. Dan kom je op 13,6 PC's ;)

Sluit er dan 11 of zo op aan, beetje marge.

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 19:50
Ik heb hier ook best wat elektronica staan en bij mij houd het het wel maar hoever kan het nog... ik heb hier

2pcs + monitor staan, modem, router, tv, 2 video's, 2 lampen, 2 ventilators, 2 printers, 2 scanners een radio.

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19
Waar haal je trouwens die plaatjes van die werkplekken vandaan :? Ik vind dat altijd wel leuk om te zien hoe anderen dat zo ingericht hebben :)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Op woensdag 10 juli 2002 01:28 schreef Novah het volgende:
Ik heb hier ook best wat elektronica staan en bij mij houd het het wel maar hoever kan het nog... ik heb hier

2pcs + monitor staan, modem, router, tv, 2 video's, 2 lampen, 2 ventilators, 2 printers, 2 scanners een radio.
Bij printers maakt het natuurlijk wel uit wat voor printer het is. Een laserprinter kan geloof ik een piekvermogen van bijv. 800 wat trekken, terwijl een inkjetprinter dat nooit zal halen...

"It certainly appears so..."

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 16:12
Op woensdag 10 juli 2002 01:28 schreef ^MRT het volgende:
Waar haal je trouwens die plaatjes van die werkplekken vandaan :? Ik vind dat altijd wel leuk om te zien hoe anderen dat zo ingericht hebben :)
PlanetQuake heeft mensen gevraagd waar zij Quake spelen.

Onder de noemer "Where You Rock" sturen mensen hun werk(game)plekken in en die worden geplaatst in Pic of the Day gallerie van PlanetQuake.
Vanaf 30 september 2001 (eerste inzending) zijn er regelmatig foto's te vinden in het archief.

Het is inderdaad erg leuk om te zien hoe mensen hun werkplek inrichten...
Vooral als ze veel hardware (en softwareverpakkingen) hebben staan! :) of vijf monitoren :D

Afbeeldingslocatie: http://www.planetquake.com/images/photo/big/potd-10-13-01-big.jpg

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Op woensdag 10 juli 2002 01:22 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Wel, een groep kan 16 ampere aan, bij 230 volt is dat max 3680 watt. Aardig wat PC's dus. Zal wel lekker warm worden met 1 contactdoos.

Ik zou er maar geen zwaardere stop indraaien dan 16 ampere, daar is de bedrading niet op berekend!

Voor je berekening, trek 200 watt of zo voor iedere PC van die 3680 af en 70 watt per monitor. Dan kom je op 13,6 PC's ;)

Sluit er dan 11 of zo op aan, beetje marge.
Ik sluit me aan bij deze berekeningen en opmerkingen (scheelt me typen :P )

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Als het eenmaal draait.....veel :) Ik heb thuis op een LAN weleens gehad dat de stop doorging, er zaten 1x21" 2x19" 1x17" en 2x15" monitoren (+pc's (duh)) op een stekkerdoos... Stekkerdoos met zo'n aan uit switch...switch om, alle monitoren aan en degaussen tegelijk == stoppen door :)

Wij nieuwe stop erin, pats weer door...owjaaa eerst die monitoren maar weer ff afkoppelen |:(

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

neem een goeie stekkerdoos met interne zekering en ga niet boven die stekkerdoos ze watt zitten (staat er bij goeie merken op hoeveel ze aan kunnen)

als je daring ben en wil weten hoeveel watt je trekt, hang dan ff een amp metertje op de stekker van de stekkerdoos, probeer je zelf niet te electrocuteren, en vermenigvuldig met 230(volt)

ook moet je ff op piek spanning letten... das waneer alles tegelijkertijd aan gaat, die piekspanning is je maximale spanning...

voorbeeldje: in mijn stekkerdoos hangen 3 monitoren en 4 pc's waaronder 1 sun (die sun alleen al trekt 1.5 amp) + nog paar losse dingetjes

als alles aan staat en te idlen heb ik iets van 3.2 amp... maar piek spanning ligt ergens in de buurt van de 4

rule of the tumb: als je een 300 watt voeding heb, neem 300 watt, en kijk achter op je monitor hoeveel amp hij trekt (en doe dat x 230)
tel alles op en voeg nog iets van 20 tot 25% toe voor marge, en koop een stekkerblok die dat aan kan (en make sure dat je onder de 16 amp van je zekeringen zit... maar, als je in de buurt van die 16 amp zit, dan zit je al redelijk in een gevaren zone imo)

Mata
...veel plezier met rekenen :-)

Verwijderd

tering.. bij ons ging met 2 pc's incl. scanner speakers en printers het stopcontact al knetteren

Verwijderd

Let wel op: Er kunnen (zijn!) meerdere apparaten op dezelfde groep geschakeld zijn dan alleen één wandcontactdoos. Ik denk dat je hier al rekening mee hebt gehouden, maar ik zie niemand hier die opmerking maken, dus leek het me toch even handig voor de zekerheid.

Als je werkkamer grenst aan de badkamer of keuken zou dit stopcontact op dezelfde groep als de badkamer/keuken kunnen zijn aangesloten. Als de wasmachine en de droger gebruikt worden, zou ik oppassen met het aankoppelen van je 10e pc-tje. (zelfs de 3e zou fataal kunnen zijn voor je stop...)

Waarschijnlijk zijn de werkplekken hierboven over meerdere stoppen verdeeld, aangezien ik zelfs een electrisch kacheltje op de eerste foto zag (toch goed voor zo'n 2000 a 2500 Watt). En al het spul dat warmte moet maken vergt veel vermogen (wasmachine, tosti-ijzer, strijkijzer, magnetron, electrisch kookplaatje, noem maar op)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Op woensdag 10 juli 2002 07:54 schreef ESFIcE het volgende:
tering.. bij ons ging met 2 pc's incl. scanner speakers en printers het stopcontact al knetteren
Maar of dat wat te maken heeft met het vermogen wat je uit een wandcontactdoos haalt :?

"It certainly appears so..."

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 06:50
Tering....

Die gast van die quake game spoort ook niet !
:9

Wreed die schermen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt er ook aan of er meer spul op eenzelfde groep is aangesloten. Heb je bijvoorbeeld de koelkast en de wasmachine ook op eenzelfde groep zitten als de PC's, dan gaat ie wel doorslaan..

Thuis heb ik al het computermeuk op eenzelfde 16A groep zitten met een aardlek-stop (geen stoppen meer nodig dus, het schakelt zichzelf uit in geval van aarlek en/of kortsluiting). Voor de rest maakt alleen de kamerverlichting ook gebruik van deze groep.

Verwijderd

...aangezien ik zelfs een electrisch kacheltje op de eerste foto zag (toch goed voor zo'n 2000 a 2500 Watt)...
vraag me toch af of zo'n kacheltje nog added value heeft met 10 pc's... heb er bij mij 2 perm aan staan, en het is al niet te harden :-)

Mata
...scheelt wel weer in de winter natuurlijk
Pagina: 1